تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833527877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی مرز میان سینمای اجتماعی و فیلم سیاه کجاست؟/نقد غیرمستقیم معضلات در فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت»/ساخت آثاری تاریک به بهانه همدلی با فجایع و وقایع غیرطبیعی


واضح آرشیو وب فارسی:سراج24: واژه سیاه نما؛ آن چنان که گرد بسیاری از فیلم ها نشسته و به عنوان اهرمی جهت دلربایی جشنواره های خارجی قرار گرفته است و تنها از متن فیلمنامه و صحنه های نمایان شده به دنبال روزنی جهت تثبیت نگاه شوم زده و سیاست ورزانه و دروغین از مردم ایران هستند.گروه فرهنگی « سراج24 »: سینمای اجتماعی چیست و چه مختصاتی دارد؟ این سوالی است که نه تنها سینمایی ها و سینمایی نویس ها را به خود کشانده است بلکه راه ورود جامعه شناسان را هم به این عرصه باز می نماید. چرا که مرز باریکی میان نمایش مشکلات شهری و معضلات زیست محیطی با آن چه در میان سطرها به عنوان سیاه نمایی خوانده می شود، وجود دارد. واژه سیاه نما؛ آن چنان که گرد بسیاری از فیلم ها نشسته و به عنوان اهرمی جهت دلربایی جشنواره های خارجی قرار گرفته است و تنها از متن فیلمنامه و صحنه های نمایان شده به دنبال روزنی جهت تثبیت نگاه شوم زده و سیاست ورزانه و دروغینی مبنی بر وجود کاستی های بسیار در هسته مرکزی زندگی و نوع زیست مردمان ایران هستند. از این رو دغدغه ساخت آثاری اجتماعی با رویکردی مصلحانه و نگاهی متعهدانه نسبت به این سرزمین بسیار مهم تر از دیگر گونه ها و موضوعات مورد پرداخت در سینما است و فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» با همه معضلاتی که در روایت پردازی و کش دار بودن موقعیت ها دارد می تواند تا حدی به عنوان اثری مورد قبول در نظر گرفته شود. داستان فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» از یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی های روزنامه همشهری می آید و این موضوع باعث می شود تا جمعیت کثیری در روز مشخصی به خیابان کشیده شوند. مساله اولیه تبدیل به هنجاری بیرونی می شود و در نهایت دخالت پلیس به ظاهر مساله را خاتمه می دهد. اما عمق ماجرا و دردها در دل اپیزودهای فیلم خود را نمایان می کند و دلهره سکانس ها جای شعف و امید واهی را می گیرد که این جا است نقش فیلمنامه نویس و اجرای کارگردان می تواند ناجی اثر در عبور از مرحله ای سخت باشد و یا با نگاهی بن بست زده، امکان هرگونه تنفس را از مخاطب برباید. متاسفانه در طی سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و در دهه های بعد شاهد نوعی از سینمای به ظاهر مستندگونه ای بوده ایم که به بهانه همدلی با فجایع رخ داده مانند زلزله و با وقایع غیر طبیعی مانند مشکلات اقتصادی و نیز محدودیت های زیست در زندگی روستایی آثاری کاملا تاریک گونه با نگره ای همدلانه با خارجی ها را شکل دادند و از این طریق جوایزی را هم به عنوان تقدیر از سوی سردمداران معاند با پیشرفت و بهروزی ایرانی و ایرانیان به دست آوردند! این مساله موجب ورود نوعی از سینمای سیاه نمایانه شد که تنها تلخی ها را دیده و از وجود هر گونه روشنی و امید به دور بود. در این گونه آثار به شکلی یک سویه شاهد انتقال روایت هستیم و بخش روشنی بخشی از آن به نزد مخاطب یافت نمی شود. فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» درعین تلخ و گزنده بودن همچنان نگاه واقع بینانه، منطقی و منصفانه خود را در قبال کاراکترها و موقعیت های رخ داده نشان می دهد و به شکلی غیر مستقیم در عین نقد کردن بسیاری از معضلات، سعی دارد نگاهی گمراه کننده و مسیری غیر قابل رجوع برای بیننده نسازد و تنها آینه ای باشد برای تغییر برخی دیدگاه ها و مناسبات نامطلوب و راهی برای بهبود شرایط و وضعیت زیست آدم ها. آدم هایی که نه دور و دست نیافتنی هستند و نه در عمق تاریکی گرفتار آمده اند.


شنبه ، ۲۸آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سراج24]
[مشاهده در: www.seraj24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن