تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848657195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نزاع­ دسته جمعی در ترازوی تاریخ و تمدن


واضح آرشیو وب فارسی:آوای ماغر: در جوامع محلی اگر یک شخص مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به جای اینکه از مجاری قانون پیگیری کند، سعی در گرفتن انتقام دارند چون آن را ننگ دانسته و اعتقاد دارند که این ننگ را فقط با اقدام مشابه باید پاک کرد.به گزارش سایت خبری آوای ماغر ، اینکه انسانها هر پدیده و رویدادی را از منظر عقل بررسی نمایند، شاید تا حدودی دچار خطا شوند. اندیشمندی همچون فروید اعتقاد داشت که بیشتر اعمال و رفتار ما ناشی از ضریب ناخودآگاه ماست. مولوی عارف و شاعر بزرگ پارسی زبان، هم می­گفت که عقل بخش کوچکی از وجود آدمی را تشکیل می­دهد. آری سخن بر سر این است که خیلی از اعمال و رفتار ما از احساس ما سرچشمه می­گیرند. هر پدیده و رویداد را باید در بستر تاریخی و فرهنگی خود بررسی کرد اما آن را از دل تاریخ و فرهنگ آن زمان و مکان بیرون بردن و بررسی کردن، کاری بس ساده و اشتباه است و و به این می ماند که قلب بیماری را بیرون از بدن بیمار بررسی نماییم . اینکه ما رسم و رسومات یک قوم و قبیله را برداریم و در ترازوی دیگری بسنجیم، به بیراهه رفته ایم. اغلب صاحبنظران جامعه شناسی روستایی مانند ازکیا، وثوقی، طالب، لبمتون، میسرا، چمبرز، ردفیلد و غیره بر این باور هستند که جامعه روستایی با جامعه شهری دارای تفاوت­های اساسی است و مردم روستایی، خونگرم، محلی، صمیمی، مهربان، مهمان­نواز، دارای تعصب، همبستگی و اتحاد بالایی هستند. همچنین در جوامع روستایی افراد به هم وابسته و تابع جمع و در کل افراد جمع­گرا می­باشند. در محیط روستایی یک فرد اگر استقلال مالی هم داشته باشد، اما از نظر پایگاه اجتماعی وابسته به قوم و قبیله خویش می­باشد و بدون قوم و قبیله خود، احساس بی هویتی و سرخوردگی می­کند . لاجرم هر جامعه قومی و محلی دارای آیین و سنت های مختص به خود است که نه می­توان آن را مورد نکوهش و ملامت قراد داد و نه میتوان تعریف و تمجیدش کرد. وجود رسم و رسومات برادری و شور و احساسات همچنین احساس همبستگی قوی میان روستاییان است، که در مواقع بحران و آسیب و بلا موجب حمایت و همیاری و همکاری به یکدیگر شده و اگر کسی دچار حادثه و بلا و یا تکدر خاطری گردد همه احساس مسئولیت نموده و به کمک آن همت میگمارند، و خود را مکلف بر حل مشکل برادرشان دانسته اند. در جوامع محلی اگر کسی به طایفه و قوم خود و مسائل مربوط به تبارش جدا گردد، یعنی هویت و پایگاه اجتماعی خود را از دست می دهد.که همین هویت و پایگاه اجتماعی موجب وابستگی و جمع­گرا و تابع و سازگار شدن فرد با آن گروه مرجع می­گردد . از جمله مصائب و عواقب این نوع نگرش و شیوه زندگی، گاها وقوع نزاع های دست جمعی در میان این جوامع است. که در ذیل، این پدیده و ناهنجاری در بستره تاریخی خود مورد تفحس و واکاوی قرار خواهد گرفت. اینکه دلیل اصلی نزاع­های دسته جمعی چیست و یا دلیل شروع درگیری چیست، سخن ما نیست. بلکه من می­خواهم به این موضوع بپردازم که چرا در چنین مواقعی اغلب افراد از روی تعصب قومی و قبیله­ای و بدون طرفداری از حقیقت، وارد نزاع شده و تعصب برادری و قومی جای حقیقت را می­گیرد؟ در زمان جاهلیت و قبل از اینکه پیامبر اسلام(ص) به پیامبری مبعوث گردد، در سرزمین عربستان، هیچ قانون یا دادگاهی حاکم نبود و اگر به کسی تجاوز یا ظلم می­شد، تنها مرجع گرفتن حق خود، همان قبیله بود و از قوم و قبیله خود کمک می­گرفت و انتقام خود را می­گرفتند و حتی داستانی هست که روزی یک عرب بیابانگرد با دختر خود به مکه آمد و ابولهب دختر وی را به زور از وی گرفت و مرد عرب که نمی توانست دادخواهی کند نزد قوم برگشت و قوم او گفتند ما نمی­توانیم با همه قبایل قریش بجنگیم و مرد بیابانگرد نمی دانست چکار کند. حضرت محمد که یک جوان بود گروهی از جوانان را تشکیل داد و به در خانه ابولهب ریختند و دختر را پس گرفتند، اولین کسی که در عربستان، تعصبات قومی را زیرپای گذاشت و جانب حقیقت و مظلوم را گرفت، پیامبر بزرگ اسلام بود که گروهی بنام جوانمردان تشکیل داد و بدون تعصبات قومی، طرفدار فرد مظلوم بودند. حتی یکی از دلایل اصلی که قریش نمی­توانست حضرت محمد را به قتل برساند هم همین موضوع تعصبات قبیله­ای بود، یعنی با وجودی که اغلب بنی هاشم، بت­پرست و مشرک بودند، اما می­گفتند اگر کسی به برادر ما تعدی و ظلم کند و او را آزار دهد ، ما هم انتقام می­گیریم. به طور خلاصه در چنین جوامعی تعصب قبیله و یکپارچگی واتحاد بر هر چیزی تقدم و اولویت دارد. قوم لر از جمله اقوام کهن و ریشه دار، غیور و شجاع بودند و در بسیاری مناطق هنوز به شکل سنتی و عشایری و در کنار هم زندگی می­کنند، این شیوه زندگی یک سری ملزوماتی به همراه خود دارد که نمی توان آن را ملامت و سرزنش کرد. در جوامع محلی و لری، کمتر کسی بدون برادر و طایفه خود به مراسمات شادی و عزا می رود و هر نوع مجالسی و انتخاباتی و بدهی داشته باشند، در کنار هم هستند و از همدیگر حمایت می­کنند. حتی مواقع رأی گیری و انتخابات شورا، کمتر کسی به شایسته­سالاری و تخصص و تعهد نگاه می­کند، بلکه هر شخصی به نماینده طایفه خود رأی می­دهد و اگر چنین نکند از آن طایفه طرد و منزوی خواهد شد. اینکه ما بگوییم همه آن قوم و طایفه نادان و بی­فرهنگ و بی­شعور هستند و چنین برچسب­هایی بزنیم اصلا کار عاقلانه و درستی نیست یک موضوع مهم که نباید غافل بود در جوامع محلی و سنتی، عرف و رسومات بر قانون تقدم دارد و هنوز حرف یک ریش­سفید و فرد رهبر طایفه از حرف یک قاضی یا فرد تحصیلکرده بیشتر مورد پذیرش قرار می­گیرد و مقبولیت دارد . حالا بحث نزاع­های دسته جمعی هم چنین حکمی دارد. در جوامع محلی و روستایی، عامل درگیری و به عبارتی اینکه درگیری به خاطر چی بود و چرا شروع شد، چندان مهم نیست، بلکه احساس و تعصب قومی ارجحیت داشته و مثل آتشی که در خرمنی بیفتد اگر آتش این دعوا گرم شد، این موج تمام خرمن را فرا می­گیرد و همه افراد طایفه وارد نزاع می­شوند و حتی افراد تحصیلکرده و رهبران محلی هم به گوشه­ای نمی­ایستند. وقتی درگیری شروع شد، هر کس سعی می­کند از برادر و فامیل خود حمایت و پشتیبانی نماید و اگر کسی کمک نکرد او را متهم به بی­عرضگی و ترسو بودن و یک فرد ضعیف می­کنند و دیگر در بین آن طایفه از پایگاه اجتماعی و جایگاهی برخوردار نمی­باشد و این موضوع برای آن گران تمام می­شود. نیاز به موقعیت و منزلت و پایگاه اجتماعی در جوامع محلی و حتی مدرن مهم شمرده می شود. حتی در هرم نیازهای مازلو که نیازهای انسان را دسته­بندی­ می­کند، نیاز به احترام و منزلت اجتماعی برای یک فرد بسیار مهم و از نیازهای ضروری شخص می­باشد . پس نتیجه می­گیریم که آنچه باعث نزاع­های دسته جمعی در شهرستان­های لرنشین می­گردد، نادانی و بی­فرهنگی و عقب ماندگی نیست، بلکه شیوه زندگی، ماهیت تاریخی و فرهنگی این جوامع، وابسته بودن فرد به جمع، مهم بودن پایگاه و جایگاه اجتماعی فرد در بین طایفه خویش می باشد، همچنین درکنار هم زندگی کردن قوم و طایفه که زمینه درگیری و گستردگی نزاع را فراهم میکند. در جوامع محلی اگر یک شخص مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به جای اینکه از مجاری قانون پیگیری کند، سعی در گرفتن انتقام دارند چون آن را ننگ دانسته و اعتقاد دارند که این ننگ را فقط با اقدام مشابه باید پاک کرد. شما فرض نمایید یک دعوای دو نفره در شهر بزرگی صورت گیرد، آن را از طریق قانون پیگیری می­کنند و اصلا افراد به صورت مستقل و جدا از قوم و فامیل خویش زندگی می­کند و شرایط دخالت دیگران و نزاع دسته­جمعی وجود ندارد، اما در جوامع سنتی و قبیله­ای کاملا برعکس است و شرایط برای دخالت فامیل و نزاع دسته جمعی فراهم است. در پایان باید گفت که من از نزاع و درگیری طرفداری نکردم، بلکه ریشه ­های تاریخی و فرهنگی این پدیده را شکافتم و مورد واکاوی قرار دادم و سعی نمودم این پدیده را در بستر تاریخی و فرهنگی و ظرف زمان و مکان خود، بررسی نمایم و مورد قضاوت قرار دهم و اگر ما شیوه کتاب خدا و پیامبر بزرگ اسلام را پیش گرفته و چشم حقیقت بین و حق طلب را به جای چشم متعصب قرار دهیم، کاری بس نیکو انجام دادیم و سعی در گسترش اخلاق اسلامی و ایرانی و جوانمردی نماییم و یکی از شرایط لازم برای توعه هر جامعه­ای، پایبندی به قوانین و قانون­مند شدن مردم می­باشد.. لازم به ذکر است که در آیات قرآن کریم به طور صریح اشاره شد که اگر کسی مؤمن و بردار دینی خود را عمدا به قتل برساند، خداوند عذاب سختی برای او در نظر می­گیرد و مجازاتش آتش جهنم است ( سوره نساء، آیه 93) . با توجه به اینکه در چنین جوامعی، عرف و رسومات و قدرت ریش­سفیدان و رهبران محلی بر قانون و مجریان قانون اولویت دارد، بنابراین افراد ریش­سفید و رهبران محلی که پایگاه اجتماعی قابل قبولی بین مردم دارند، از این موقعیت به درستی استفاده و در جهت خیر و اصلاح امور مردم حرکت کنند. همانا در قرآن کریم هم خداوند می فرماید: که اصلاح میان مردم پاداش نیکویی دارد (سوره نساء، آیه 114). همچنین در سوره آل عمران خداوند پیشنهاد می کند که برخی از شما باید میان خلق را اصلاح نماید و به نیکوکاری دعوت و از بدی نهی کند و این افراد رستگار دو عالم هستند (سوره آل عمران، آیه 104). پس بنا به فرمایش قرآن باید در چنین مواقعی میان مردم را اصلاح کرد (سوره بقره، آیه 224). سید حسن اسعدی خوب – کارشناس ارشد توسعه و جامعه شناسی روستایی. توکل چام - کارشناس ارشد توسعه و جامعه شناسی روستایی.


شنبه ، ۲۸آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آوای ماغر]
[مشاهده در: www.avayemaghar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن