تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830259049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با الفاظ قرآن کریم


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه اعتدال: * خون خیانت مقابل امانت است. و اصل آن چنان که در مجمع ذیل آیه 186 بقره گفته به معنى منع حق است راغب مى گوید: خیانت و نفاق هر دو یکى است ولى خیانت نسبت به عهد و امانت و نفاق نسبت به عهد و امانت و نفاق نسبت بدین گفته مى شود سپس با هم مى شوند. پس خیانت مخالفت حق است با نقض عهد در نهان. على هذا خیانت به معنى منع حق و مخالفت با حقّ است. [انفال:71] مراد از خیانت در این جا نقض عهد و مخالفت حق است که اسیران مثلاً مى خواستند پس از آزادى باز به جنگ آن حضرت بیایند یعنى اگر بخواهند با تو خیانت و حیله و نقض عهد کنند از پیش به خدا خیانت کرده و مخالفت با حق کرده اند پس خدا بدامشان انداخت. [انفال:27] با خدا و رسول مخالفت نکنید و در امانت خود نیز خیانت ننمائید. [بقره:187]، [نساء:107]. اختنان به عقیده طبرسى و قاموس و صحاح به معنى خیانت است در اقرب مى گوید اختنان همان خیانت است الّا این که اختنان از خیانت ابلغ و رساتر است: راغب مى گوید: آن تحرّک میل انسان به خیانت است نه خود خیانت. به عقیده راغب معنى آیه اوّل چنین است: خدا دانست که مى خواستید به نفس خویش خیانت کنید همچنین است آیه دوّم. ولى کلمه «فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفاعَنْکُمْ» نشان مى دهد که آنها خیانت مى کرده اند نه این که میل به خیانت داشتند و همچنین آیه دوّم مى گوید از کسانى که بر خویشتن خیانت مى کنند دفاع مکن. نه اینکه میل به خیانت دارند گر چه آن نیز معناى صحیح است یعنى آنان که در فکر خیانت به خویش اند از آنان دفاع منما. بهتر است بگوئیم که افتعال در اینجا به معنى مبالغه است چنان که از اقرب الموارد نقل شد و مبالغه بنابر آنکه در المنجد گفته شده یکى از معانى افتعال است. در این صورت مى توان گفت که مراد از مبالغه در خیانت ادامه آن است. [نساء:105] براى خائنان مدافع و طرفگیر مباش و اگر گوئیم «لام» براى انتفاع است معنى کاملاً روشن مى شود یعنى به نفع خائنان مخاصمه و دفاع مکن. [تحریم:10] مراد از خیانت به عقیده سدّى کفر است، بعضى نفاق گفته اند، ضحاک گوید نمّامى و افشاء سرّ بر مشرکان است ولى بهتر است گفته شود مراد نقض عهد و مخالفت با حقّ است یعنى زن نوح و زن لوط با آن دو نسبت به حقّ و دین مخالفت کردند و ایمان نیاوردند. خوّان: صیغه مبالغه است یعنى بسیار خائن یا همیشه خائن [حج:38]. خائنه در آیه [غافر:19] ممکن است مصدر باشد یعنى: خیانت چشمها را مى داند و آن نگاه حرام است. طبرسى فرموده: خائنه مصدر است مثل خیانت چنان که کاذبه و لاغیه به معنى کذب و لغو است بعضى گفته اند از قبیل اضافه صفت به سوى موصوف است یعنى «یَعْلَمُ الْاَعْیُنَ الْخائِنَةَ مِنْهُمْ» و در آیه [مائده:13] راغب جماعة مقدر کرده یعنى «عَلى جَماعَةٍ خائِنَةٍ» ولى طبرسى آن را به معنى گرفته و گفته: وزن فاعله در مصادر زیاد است مثل عافیة، طافیه، کاذیه. قول مجمع به نظر اقرب مى رسد. منبع:www.tebyan.net ادامه دارد...


جمعه ، ۲۷آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه اعتدال]
[مشاهده در: www.etedaldaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن