تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846037968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایش عروسکی، رشته ی هنری که در هاله ای از بی مهری مسوولان به سر می برد/ کارگردان جوان تبریزی از آرزوهایش می گوید


واضح آرشیو وب فارسی:آناج: همه ما خاطرات شیرین و به یاد ماندنی از برنامه های کودک و علی الخصوص نمایش های عروسکی مانند کلاه قرمزی، شهر موشها، خونه مادر بزرگه و غیره داشته و هنوز با شنیدن نام هر یک از شخصیت های آنها مانند "نارنجی" " سرمایی " "مخمل" " هاپو کومار " و غیره لبخندی بر لبانمان می نشیند...گروه فرهنگی آناج: همه ما خاطرات شیرین و به یاد ماندنی از برنامه های کودک و علی الخصوص نمایش های عروسکی مانند کلاه قرمزی، شهر موشها، خونه مادر بزرگه و غیره داشته و هنوز با شنیدن نام هر یک از شخصیت های آنها مانند "نارنجی"، " سرمایی "، "مخمل"، " هاپو کومار " و غیره لبخندی بر لبانمان می نشیند. برنامه هایی که در جهت فرهنگ سازی و آموزش کودکان ایران زمین، نقش پررنگ و غیر قابل انکاری داشتند و اساتید و بزرگانی سال ها در جهت پیشرفت و اعتلای آن، سعی مجدّانه و تلاش شبانه روزی داشتند. مطلع شدیم این روزها در تبریز نمایش عروسکی جدیدی با نام "ویزویزی و قیرمیزی" به روی صحنه رفته است. برای تهیه گزارش و صحبت با کارگردان کار، به مجتمع 29 بهمن می روم. صدای جیغ و خنده کودکان در تمام ساختمان پیچیده، دختران کوچکی با یونیفرم های صورتی که دل در دلشان نیست و منتظرند تا در سالن به رویشان باز شود را میبینم و از دیدن آن همه شور و شوق به هیجان می آیم و خاطرات کودکی، در من زنده می شود. در سالن، دکور نسبتا بزرگی نصب شده و چند عروسک زنبور زیبا و دوست داشتنی درحال اجرای نمایشی شاد و موزیکال هستند. کنجکاو می شوم تا ببینم چه کسی بانی و کارگردان این نمایش است که بعد از کمی پرس و جو پای صحبت جوان پر تلاش و مصممی به نام "علی برنون" می نشینم. وی متولد سال 1366 و فارغ التحصیل رشته نمایش و تئاتر و جریان ساز و آغاز کننده رشته تئاتر عروسکی در استان می باشد. شخصی که به همراه دوستانش و با استفاده از آزمون و خطا و تجارب شخصی توانسته گام های موثر و بزرگی در این عرصه بردارد. وی فعالیت تئاتر خود را از سال 82 و ورود تخصصی به این عرصه را از سال 85 و همزمان با فارغ التحصیلی خود از دانشگاه آغاز کرده است. برنون در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج اظهار می کند: "قبل از شروع فعالیت ما، تئاتر عروسکی در سطح استان معنی حرفه ای نداشت و من خودم تصمیم گرفتم این شیوه عروسکی را در تبریز رواج دهم. اولین کارم "چیرتدان" بود که منبع آن، داستان های فولکلور آذربایجان بوده. بخاطر نبود عوامل حرفه ای نمایش عروسکی در تبریز، مجبور بودیم تمام کارهای ساخت دکور، ساخت عروسک و غیره را خودمان و با استفاده از تجارب بدست آمده در واحد های دانشگاهی انجام دهیم."  برنون خاطرنشان می کند: " از همان ابتدای کار با استقبال خوبی مواجه شدیم که این استقبال، حاکی از جای خالی این سبک از نمایش در استان بود. در سال 86 نمایش جدیدی با نام "نخودی" تولید شد که آن هم از داستان های فولکلور آذربایجان بود، بعد از آن با آموزش هایی که عوامل کار، در تهران دیدند و همچنین همکاری عروسک سازهای تهرانی نمایش های حرفه ای تری به روی صحنه رفت تا جایی که در سال 90 موفق به کسب مقام اول از جشنواره دوسالانه نمایش عروسکی مبارک تهران شدیم. این جشنواره قدمت 30 ساله داشت ولی این اولین حضور صحنه ای یک گروه نمایش از استان آذربایجان بود." وی در ادامه می گوید: " کارهای بعدی ما موفق به شرکت در جشنواره های خارجی نیز شد، به عنوان مثال نمایش عروسکی بزغاله آواز خوان در جشنواره بین المللی "تئاترعروسکی و سایه ای کاراگوز" کشور ترکیه در سال 2013 به عنوان تنها نماینده ایران شرکت کرد. مسئول یونیمای جهانی تئاتر عروسکی از فرانسه که در آنجا حضور داشت با مشاهده نمایش ما پیشنهاد شرکت در دیگر فستیوال های خارجی را مطرح کردند. بعد از آن نیز به عنوان تنها نماینده ایران در جشنواره گلدن اسپارک صربستان موفق به دریافت مقام بهترین نمایش از دید تماشاگر شده و در جشنواره روسیه نیز به عنوان کاندیدای بهترین موسیقی و آهنگ سازی نمایش، انتخاب شدیم. " پیشرفت علی برنون و گروهش به همین منوال ادامه پیدا کرد تا جایی که امسال با نمایش "ویزویزی و قیرمیزی" در جشنواره آنکارا و جشنواره اوکیناوای ژاپن حضور خواهند داشت. البته باید خاطرنشان کرد که امکان حضور در این جشنواره تنها با حمایت و تامین هزینه سفر توسط سازمان ارشاد اسلامی ممکن خواهد بود. این نمایش، کار موزیکال و مدرنی است که به روش تلفیقی "فک زدن و مارونت" اجرا می شود و داستان آن درباره دختر یک زنبور کارگر ست که با دختر ملکه دوست شده ولی بخاطر تفاوتهای نژادی از کندو بیرون انداخته میشود. او در جنگل با گروه موسیقی حشرات به سرپرستی " میلچه خان " آشنا می شود. تا اینکه روزی با پخش شدن خبر بیماری "قیرمیزی" همه سعی در پیدا کردن راه درمانی برای او دارند... برنون تاکید می کند: "می توان گفت این نمایش توانسته به بهترین نحو مفهوم "همدلی وهم زبانی" شعاری که سال 94 با آن نامگذاری شده و همچنین مفهوم و تفکر ضد نژاد پرستانه را به کودکان انتقال می دهد." لازم به ذکر است که این نمایش از 23 تا 30 بهمن هر روز در شیفت صبح و بعد از ظهر و مختص مدارس و مهدکودک ها به روی صحنه رفته و همچنین از تاریخ 8 الی 30 دی ماه هر روز از ساعت 18 در محل مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن، جنب بیمارستان 29 بهمن پذیرای عموم خواهد بود و بعد از آن نیز در شهرستان های دیگر استان اجرا خواهد داشت. از علی برنون در خصوص مشکلات و کمبودهای این عرصه سوال می کنم، با لبخند تلخی بر روی لب می گوید:  " در این عرصه به عنوان یکی از مهمترین شاخه های تئاتر و نمایش و با وجود تجارب موفقی که از گذشته تا بحال در برنامه های عروسکی مانند "شهر موشها" "کلاه قرمزی" و "زیزی گولو" و حتی برنامه "خندوانه" داشتیم، باز هم توجه زیادی صورت نمی گیرد در حالیکه در تمام کشورهای جهان به اهمیت و تاثیرگذار بودن تئاتر عروسکی پی برده اند." وی ادامه می دهد: " در حقیقت هیچ گونه امکاناتی برای فعالین حوزه نمایش عروسکی وجود ندارد. هزینه کار بسیار بسیار بالاست. ساخت دکور، عروسک، آهنگسازی، صدا پیشه و... که به عنوان مثال برای همین نمایش حداقل 16میلیون خرج برداشته که تماما توسط سرمایه شخصی بنده تهیه شده است. البته نمایش اسپانسر هم دارد ولی به آن صورت که باید، تامین هزینه نشده ایم بلکه ما را در زمینه تقدیر و تشویق تماشاگران و همچنین تهیه پوستر و از این دست موارد، حمایت مالی کرده اند." برنون اعلام می کند: "البته در سالهای اخیر و با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر توجه به حوزه فرهنگ و هنر، نسبت به سالهای گذشته شاهد حمایت های بیشتری بوده ایم و جا دارد از معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، جناب علمی و همکارانشان که تماشای این نمایش را برای تمام مدارس ابتدایی بخشنامه کردند و همچنین از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که سالن بلک باکس مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن را در اختیار ما قرار دادند، تشکر ویژه داشته باشم. " افتتاح انجمن تئاتر عروسکی استان، یکی از مهم ترین برنامه هایم است برنون یکی از مهمترین برنامه های پیش روی خود را افتتاح انجمن تئاتر عروسکی استان می داند که اساسنامه آن حاضر شده و امید است که با حمایت های سازمان ارشاد اسلامی و همچنین شهرداری استان، بتوانند فعالیتهای انجمن را با قدرت بیشتری آغاز کنند. این فعالیتها شامل برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی، دعوت از اساتید مطرح خارجی برای آموزش شیوه های مختلف عروسک گردانی و عروسک سازی و... میشود. از حضور و همکاری با اساتید و متخصصانی در عرصه نمایشنامه نویسی تئاتر کودک، محروم هستیم برنون به نکته حائز اهمیتی نیز اشاره میکند: "متاسفانه با وجود فعالیت نویسندگان حوزه کودک در استان، ما از حضور و همکاری با اساتید و متخصصانی در عرصه نمایشنامه نویسی تئاتر کودک، محروم هستیم. ما حتی شاهد استفاده گروه های تئاتر تهرانی از داستانهای فولکلور آذربایجان بودیم، منابع غنی و ارزشمندی که از وجود و بهره گیری از آنها غافلیم." و سخن آخر اینکه سرمایه گذاری و توجه خاص مسئولین فرهنگی در سرتاسر جهان به حوزه کودک و نمایش های عروسکی خود گویای اهمیت و قدرت این ابزار رسانه ای است، رشته ای که به نظر می رسد در کشور ما مغفول مانده و مورد بی مهری و بی توجهی واقع شده است. گزارش از: رعنا واعظی


پنجشنبه ، ۲۶آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آناج]
[مشاهده در: www.anaj.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن