واضح آرشیو وب فارسی:لیزنا: «روز جهانی بازی در کتابخانه» در تاریخ 24 آذر ماه 1394 از ساعت 17 الی 19 در کتابخانه مرکزی دانشگاه قم برگزار شد.به گزارش لیزنا،۱۵ نوامبر ، برابر با شنبه ۲۴ آبان ، روز رویدادی جهانی و رایگان برای کتابخانه ها با عنوان «روز جهانی بازی در کتابخانه ها» است. «روز جهانی بازی در کتابخانه شما»، جشن سالانه ای است که با هدف بازی، کتابخانه، و یادگیری، و نیز تقویت فرآیند یادگیری از طریق بازی برگزار می شود و هر کتابخانه ای در جهان می تواند به این جریان بپیوندد. این طرح در اردیبهشت ماه 94 برای در دانشگاه قم، اولین بار با معرفی و اجرای بازی های کامپیوتری گروهی انجام شد. در آذرماه 94 دیگر خبری از بازی های رایانه ای نبود و فقط به معرفی و اجرای بازی های رومیزی پرداخته شد. این در حالی است که معمولا مجموعه ای از بازی های ویدیویی، رومیزی و محلی برای بازی در این روز انتخاب می شوند. این طرح توسط محمد حسن سلطانپور و ابراهیم عرب دانشجویان کتابداری دانشگاه قم، اجرایی شد. «روز بازی در کتابخانه» یک روز جهانی است که امسال نهمین سال خود را پشت سر گذاشت. هدف کلی از برگزاری چنین روزی، آشتی دادن مردم با کتابخانه است. هرچند این طرح معمولا در کتابخانه های عمومی برگزار می شود، در برگزاری این روز در کتابخانه دانشگاه قم، سعی شد دانشجویان کتابداری با نحوه ی اجرای آن و جایگاه بازی در کتابخانه ها آشنا شوند. کتابخانه ها با اهداف مختلفی چنین روزی را برگزار میکنند، اما شاید مهمترین هدف اکثر کتابخانه ها اُنس و آشنایی بیشتر مردم، اعم از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان، با کتابداران کتابخانه عمومی محله شان است. قرار است در این روز کتابداران هم در کنار مراجعه کنندگان بنشینند و بازی کنند. جدای از آنکه بازی یکی از بهترین وسایل آشنایی است، دیدن صحنه ی بازی کردن یک کتابداری که سر و کارش با کتاب است و همه را به کتابخوانی دعوت میکند، میتواند موجب برقراری انس مردم با کتابدارشان شود. از طرفی با پیدا شدن رقیب جدی، یعنی اینترنت، کتابخانه ها تلاش میکنند با برگزاری برنامه های مختلف جایگاه خود را در بین مردم بازتعریف کنند. همچنین با ظهور بازی های گوناگون و اغوا کننده، کتابخانه ها به عنوان مراکز فرهنگ ساز برای تعدیل نگاه نوجوانان سعی میکنند آنها را با بازی های مفرحی که معمولا فرصتی برای عرض اندام و تبلیغ ندارند، آشنا کنند. بازی های گروهی ای که برخلاف بازی های اینترنتی و یا انفرادی، نوجوان میتواند در کنار خانواده و دوستان خود بازی کند و تجربی دورهم بودن و لذت آن را احساس کند. در واقع سواد شناخت بازی خوب، یکی از اهداف اصلی در برگزار این نمایشگاه در دانشگاه قم بود و بارها اتفاق می افتاد افرادی برای انتخاب بازی خوب، از برگزارکنندگان راهنمایی می خواستند. در حال حاضر بسیاری از کتابخانه های عمومی دنیا خرید بازی را نیز در دستور کار مجموعه سازی خود قرار داده اند. اعضا میتوانند از کتابخانه بازی به امانت ببرند و این غیر از آنچیزی است که با نام کتابخانه های اسباب بازی شناخته میشوند. سابقه استفاده از بازی در کتابخانه ها شاید به 150 سال برسد [1] . از همان زمان این کار، نه تنها با هدف جذب مخاطب، برای معرفی کتابخانه به مردم به عنوان محلی برای اجتماع استفاده می شد. [1] Youtube.com - Gaming in Libraries, Scott Nicholson, 2009
پنجشنبه ، ۲۶آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: لیزنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]