تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820956627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیم‌روزهای فراموش شده آلودگی در اصفهان/این است وضعیت آلایندگی پایتخت فرهنگی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


نیم‌روزهای فراموش شده آلودگی در اصفهان/این است وضعیت آلایندگی پایتخت فرهنگی ایران استان‌ها > اصفهان - در حالی که در طول ماه‌های جاری اصفهان روزهای آلوده بسیاری را سپری کرده است اما جدول شاخص آلودگی هوای اصفهان گویی این روزها را فراموش کرده است و مسئولان نیز تنها بر تمیزی هوای اصفهان نسبت به سالهی گذشته تاکید می‌نند.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ابتدای پاییز امسال، اصفهان روزهای آلوده بسیاری را تجربه کرد؛ روزهایی که رسانه‌ها هوای اصفهان را تا ساعت 12 ظهر آلوده بری عموم مردم و یا آلوده برای اقشار حساس اعلام ‌می‌کردند و رنگ قرمز در جدول شاخص کیفی های اصفهان نیز نشانه این ادعا بود اما چند روز بعد اگر به این جدول مراجعه کنیم می بینیم که شاخص کیفی همان روزها، در وضعیت زرد یعنی سالم قرار گرفته است! بابک صادقیان رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط‌ زیست اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرآنلاین در این ارتباط اظهار داشت: در چنین روزهایی تا ساعت 12 ظهر شاخص کیفی هوا در 101 تا 150 ( ناسالم برای گروه‌ای حساس ) و 151 تا 200 (ناسالم برای عموم مردم) بوده است اما از ساعات عصر وزش باد موجب از میان رفتن آلاینده‌ها می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه سنجش آلایندگی 24 ساعته است سالم شدن هوا در بعداز ظهرها موجب می‌شود تا میانگین آلایندگی سالم باشد.

نیم‌روزهای فراموش شده آلایندگی در اصفهان با وجود اینکه محیط زیست اصفهان در سال جاری بارها اعلام داشته که هوای اصفهان در سال جاری بسیاری تمیزتر از سال گذشته و تعداد روزهای سالم آن بیشتر است مردم اصفهان با توجه به وضعیت هوا این مسئله را باور ندارند گرچه محیط زیست معتقد است که تدابیر این اداره از سال گذشته تا کنون در کاهش آلودگی هوای اصفهان بسیار تاثیر داشته است. حمید ظهرابی مدیرکل محیط زیست اصفهان در این ارتباط می‌گوید: در ماه‌های گذشته برنامه‌های کاهش آلودگی هوا بر کیفیت هوای اصفهان تاثیر چشمگیری داشته است. وی با بیان اینکه برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان نقش اساسی در این زمینه ایفا کرده است، افزود: در هفت‌ماهه ابتدای سال جاری تعداد روزهای ناسالم در این شهر به یک سوم کاهش پیدا کرد اما این به معنای این نیست که هیچ‌گاه شاهد روزهای آلوده در اصفهان نباشیم. مسئولان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین در ارتباط با ضرورت سنجش 12 ساعته و فراموش نکردن نیم‌روزهای آلوده اصفهان تنها به این جواب بسنده کردند که این پیشنهاد منطقی است و احتمالا بررسی می شود. همه چیز آرام است؛ اصلا مگر آلودگی داریم؟! در این میان به نظر می‌سد که ما تنها در حال گول زدن خود هستیم چراکه نیم‌روزهای آلوده اصفهان را به دست فراموشی سپرده‌ایم؛ گویی در  این نیم روز‌ها، آلودگی بیش از حد پای بر گلوی اصفهانی ها نفشرده است و شهروندان ما تنها در نیمی از روز تنفس کرده اند. اگر نیم‌روزهای آلوده اصفهان را با یکدیگر جمع بزنیم به یقین به جای سه تا 4 روز ناسالم در طول ماه بیش از 10 و گاهی 20 روز هوای ناسالم در آمار آلودگی اصفهان خواهیم داشت اما مسئولان با صرف نظر از نیم‌روزهای آلوده اصفهان تنها بر سالم بودن هوای اصفهان تاکید و به اینکه اصفهانی ها امسال در هوای پاک نفس کشیده اند افتخار می‌کنند. البته نمی‌توان نقش برنامه‌ جامع آلایندگی در کاهش روزهای آلوده اصفهان را نادیده گرفت اما به نظر می‌رسد این کاهش به اندازه‌ای نیست که بتواند این گونه اغراق گونه مورد افتخار  تمام مسئولان اصفهان باشد  چراکه تمیز بودن هوای اصفهان نسبت به سال گذشته، هوای سالم برای تنفس نمی آفریند.



 آلودگی بیش از حد اصفهان مسئله ای است که  مدیرکل محیط زیست اصفهان با وجود تاکید بر تاثیر برنامه جامع کاهش آلایندگی به آن معتقد است و می‌گوید که ظرفیت خودپالایی اصفهان با میزان آلایندگی آن همچنان تطابق ندارد. وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های گذشته مسئولان برای توسعه باید با توجه به ظرفیت شهر اصفهان و شرایط اقلیمی خاص آن انجام می‌شده است بدین معنا که ظرفیت زیستی محیط اصفهان و بدترین شرایط خودپالایی محیط باید در ابتدا مورد بررسی قرار گرفته و سپس توسعه اصفهان شکل می‌گرفت. ظهرابی  اضافه کرد: برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان همچنان در دست اجراست تا زمانی که آلودگی شهر اصفهان را به حداقل رسیده و متناسب با حداقل توان مورد پذیرش محیط شود.

وی ابراز داشت: بر این اساس متناسب کردن میزان آلودگی ناشی از توسعه با ظرفیت زیستی و توان خودپالایی اصفهان امر بسیار مهمی است که هنوز از آن فاصله بسیار داریم. مدیرکل محیط زیست اصفهان  افزود: بر این اساس انتظار می‌رود با وجود تداوم برنامه کاهش آلایندگی، باز هم در شرایط جوی خاص ما روزهای ناسالم را در شهر اصفهان شاهد باشیم تا اینکه در درازمدت همان‌گونه که بیان شد ظرفیت تولید آلاینده‌ها در اصفهان با ظرفیت زیستی محیط متناسب شود. از سویی با وجود کاهش اندک آلودگی اصفهان نسبت به سالهای گذشته هنوز آلودگی اصفهان به اندازه ای است که  حتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز معتقد است که اصفهانی ها باید مطالبه گری در زمینه کاهش آلودگی را ادامه دهند. ابتکار: اصفهانی ها مطالبه‌گری خود در ارتباط با کاهش آلودگی را ادامه دهند وی در سفر خود به اصفهان در نشست خبری خود بیان داشت:  گرچه شهروندان اصفهانی اکنون از هوای سالم‌تری تنفس می‌کنند و پس از سال‌ها آلودگی تجربه می کنند اما این به معنای دستیابی به همه دستاوردهای مدنظر ما نیست و از مردم می خواهیم مطالبه‌گری خود در ارتباط با کاهش آلودگی و افزایش کیفیت هوا را ادامه دهند. استاندار اصفهان نیز  گرچه در نشست های خود صحبتی درباره وضعیت فاجعه گونه آلودگی در اصفهان نمی کند چراکه از ابتدای حضور در این سمت به رسانه ها اعلام کرد که رویه ای را در پیش خواهد گرفت که  مشکلات اصفهان تشویشی در  اذهان مردم ایجاد نکند اما اندک خبرنگاران حاضر  در جلسه شورای اداری استان با حضور خانم ابتکار ، شاهد عصبانیت بیش از حد وی در واکنش به آلودگی اصفهان و لحن جدی و هشدار دهنده زرگرپور در این ارتباط بودند. این است وضعیت آلودگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام به نظر می رسد لازم است مسئولان  بدون دلخوش کردن به کاهش چند روز آلودگی در اصفهان هرچه سریع تر چاره ای عاجل و فوری و نه 50 تا 10 ساله برای وضعیت خاص آلودیگ اصفهان بیاندیشند؛  شهری که حرف اول را در میان شهرهای آلوده کشور می زند به گونه ای که حتی رسانه های پایتخت  در هفته های اخیر با قرار دادن تصاویری از آلودگی این شهر این چنین تیتر زدند که « این است .ضعیت آلودگی پایتخت فرهنگی جهان اسلام»   

کلید واژه ها: استان اصفهان -




چهارشنبه 25 آذر 1394 - 14:29:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن