واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
اعماق رنگین خلیج فارس بر پرده نمایش سینما حقیقت
شناسهٔ خبر: 3001420 - چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
جامعه > محیط زیست
کارگردان فیلم «جان گرفته در اعماق» میگوید هدفش از ساخت این فیلم معرفی نقاط ناشناخته خلیح فارس، تولید محتوای مستند علمی و کمک به حفاظت از خلیج فارس بوده است. علی عبدیپور در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: فیلم «جان گرفته در اعماق» در اصل نسخه سینمایی یک مجموعه تحت عنوان «کاوش در اعماق خلیج فارس» است. کاری که ما در این مجموعه کردیم آن بود که اولا آن قسمتهای ناشناخته که در خلیج فارس هست را معرفی کنیم و بعد قابلیتهایی که خود خلیج فارس به عنوان یک زیست بوم خیلی بزرگ و ارزشمند دارد را خوب بشناسیم و سرانجام مدیران و مسئولانی که در این حوزه مسئولیت دارند بتوانند برنامه ریزی کنند و از این ظرفیتها حفاظت کنند. برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلمهای حفاظت از حیات وحش نیویورک در سال ۲۰۱۴ با بیان اینکه بخش عمدهای از خلیج فارس در واقع ناشناخته است میگوید به همین دلیل هر نوع توسعهای که آنجا اتفاق میافتد عواقب و عوارضی دارد که مطلوب نیست زیرا هیچ مطالعهای انجام نمیشود و پایه فعالیتهای انسانی هم بر اساس مطالعات و ارزیابیهای دقیق زیست محیطی انجام نیست و عوارضی که ایجاد میکند میتواند خیلی آسیب بزند. میخواستیم فیلم جذاب، قابل استناد و علمی باشد کارگردان بخش زيرآب «گلوگاه شیطان» با بیان اینکه ما برای این که بتوانیم بخشی از ارزشهای دریایی را در خلیج فارس نشان بدهیم این فیلم را ساختیم، گفت: چیزی که برای ما خلیی مهم بود این بود که ببینیم واقعا در قسمتهای عمیق چه اتفاقی میافتد و چه خبر است. جایی که به هرحال دسترسی به آن چه به لحاظ فیلمبرداری و چه به لحاظ غواصی خیلی سخت است که خوشبختانه به خاطر گروه خیلی خوبی که کنار من بود و تجربه خیلی زیاد و مهارت خیلی بالایی که در غواصی داشتند این امر اتفاق افتاد و ما توانستیم در قسمتهای عمیق هم غواصی کنیم و تصاویر خیلی با کیفیت بگیریم. به گفته او بسیاری از افرادی که در دانشگاه علوم دریایی فیلم را دیدند خیلی ابراز خوشحالی و تمایل کردند که بتوانند این فیلم را به عنوان یک فیلمی علمی مرجع دانشگاه نشان بدهند. عبدیپور در این باره توضیح میدهد: این مساله برای ما هم خیلی مهم بود که وقتی که یک فیلم میسازیم برای عموم جذاب باشد اما محتوای آن قابل استناد و علمی هم باشد. یعنی مهم نیست که شما چه فیلمی و در چه موضوعی میسازید. اولین قضیه این است که فیلمی که میسازید آن قدر جذاب باشد که بتواند برای همه قابل استفاده باشد یعنی بیننده عادی که میبیند از نظر فیلمبرداری مونتاژ و داستان و قصهای که فیلم قرار است به شما بگوید جذاب باشد. وی با ابراز خوشحالی از اینکه میتواند ظرفیتهای خوبی را که در طبیعتمان و به ویژه زیر آب داریم به مردم معرفی کند، اهداف سازندگان فیلم «جان گرفته در اعماق» را اینگونه توضیح میدهد: هدف ما این بود که فیلمی بسازیم که هم بتواند جاذبههای بصری خیلی بالایی داشته باشد و هم از نظر محتوا قابل استناد و علمی باشد و هم این که بتواند آن هدف اصلی خودش که نشان دادن ارزشهای زیستی این سرزمین به مردم، به مسئولان و به سازمانهای مربوطه است را برآورده کند چون به هر حال این امانتی در دست مردم است که باید به دست آیندگان برسانند. هوایمان تمام شد و با مرگ دست و پنجه نرم کردیم البته ساخت مجموعه «کاوش در اعماق خلیج فارس» بیدردسر هم نبوده است. عبدیپور یکی از حوادثی که در حین فیلمبرداری مجموعه رخ داده است را اینگونه تعریف میکند: وقتی که منطقه را کاوش میکردیم به زمانهایی رسیدیم که شرایط آب و هوایی خیلی بد شد و نتوانستیم کار بکنیم. اواسط تابستان بود و بادهای فصلی و … جلوی کارمان را گرفت. وقتی که به ناچار در فصل پاییز رفتیم تا کار را شروع کنیم یک منطقهای را پیدا کردیم که خیلی جای فوقالعادهای بود ولی چون عمق خیلی زیاد بود وسیلهای را با خودمان بردیم به اسم اسکوتر که در جاهای خیلی عمق از آن استفاده میکنیم تا هوای زیادی را از دست ندهیم و بتوانیم بیشتر در عمق باشیم. آن وسیله دچار یک شوک شد که ما هر کار میکردیم خاموش نمیشد. انرژی خیلی زیادی مصرف کردیم و هوایمان هم همانجا سریعا تمام شد. من به عمق ۱۵ متری که برگشته بودم دیگر هوا نداشتم و بین مرگ و زندگی بودم. بعد از آن حادثه ریهام خیلی شدید آسیب دید. فیلمبردار دیگرمان هم که همراه من بود دچار آریتمی قلبی شد. مجبور شدیم درمانهای طولانی مدتی به مدت چندین ماه انجام بدهیم. نجات جان ۹ نفر از مرگ حتمی وی در بیان حادثه دیگری که در زمان فیلمبرداری رخ داد میگوید: در همان منطقه که کار میکردیم به فاصله یکی دو ماه بعد از این حادثه، از آب آمده بودیم بیرون و دیدیم که یک کشتی با بیسیم تقاضای کمک میکند. رفتیم دیدیم کشتی آتش گرفته است. شناوری بود که ۸۰۰۰ لیتر سوخت را حمل میکرد و مخزن ما هم بنزینی بود و نزدیک شدن به آن بسیار خطرناک بود و موج هم بود اما خوشبختانه توانستیم همه ۹ نفر خدمه کشتی را نجات بدهیم. این موضوع اتفاقاً رسانهای هم شد هرچند که به نحوی با آن برخورد شد که انگار کاری عادی انجام شده است. به هر حال وقتی مجموعه ساخته شد توانستیم جاهای تازهای را پیدا کنیم و معرفی کنیم و جان چند نفر آدم را هم نجات دادیم که جای خوشحالی بود. فیلم جان گرفته در اعماق که منجر به کشف یک باغ مرجانی قابل توجه در اعماق خلیج فارس هم شد، روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه ساعت ۸ شب در سینما فلسطین اکران میشود و تماشای آن برای عموم رایگان است. مرجانهای رنگین و زنده، دلفینهایی که در زیستگاه طبیعیشان بازیگوشی میکنند، اعماق شگفتانگیز دریاها که بر تصاویری با کیفیت بسیار بالا به نمایش گذاشته شده و ثبت حوادثی که در آن مستندسازان با مرگ دست و پنجه نرم میکنند تنها بخشی از جذابیتهای این فیلم است. علی عبدیپور از سال ۱۳۷۰ در مقام روزنامهنگار، پژوهشگر، نویسنده، تهیهکننده و کارگردان، فیلمهای داستانی و مستند متعددی ساخته که جوایز ملی و بینالمللی مختلفی دریافت کرده است. فیلم «جان گرفته در اعماق» نسخه سینمایی مجموعه «کاوش در اعماق خلیج فارس» اوست. بخش زيرآب «گلوگاه شیطان»، «قاتلین سرخ»، «راز مرگ دلفینها» و «دریایی که بیابان میشود» تنها چند عنوان از دیگر فیلمهای عبدیپور است و این آخری که مرگ تلخ دریاچه ارومیه را بهتصویر کشیده است جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلمهای حفاظت از حیات وحش نیویورک در سال ۲۰۱۴ را از آن خود کرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]