تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827471159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با مزه اما بی‌خاصیت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نمایش «گودبرداری» نویسنده: سیدرضا خاتمی کارگردان: هما شیرازی بازیگران: نگین فراهانی/ سوده فارانی/ معراج همتی/ امیرحسین عربی مکان و زمان اجرا: تماشاخانه پندار/ ساعت 18/30


تصویر با مزه اما بی‌خاصیت


نسل نو و تازه‌نفس تئاتر ما طی سال‌های گذشته بارها ثابت کرده ذهنی خلاق و پر از ایده‌ ناب دارد، اما از میان همه کارگردانان جوان و فارغ‌التحصیلان جدید، به زحمت افرادی یافت می‌شوند که طرح‌های جذاب نمایشی خود را به خوبی و درستی روی صحنه اجرا کنند. اغلب نمایشنامه‌های خوب و ایده‌های ناب در اجرا تبدیل به آثاری متوسط و گاه ضعیف می‌شوند که نه ارزش نمایشی ـ به لحاظ تکنیک کارگردانی، بازیگری و سایر موارد ـ دارند، نه قدرت انتقال مفهوم به مخاطب و نه کمکی به پیشرفت تئاتر یا جریان نمایشنامه‌نویسی کشور می‌کنند. نمایش گودبرداری را باید در زمره چنین آثاری برشمرد. رضا خاتمی در مقام نویسنده و هما شیرازی در نخستین تجربه کارگردانی‌اش موضوع اجتماعی مهمی را برگزیده‌اند، ولی بس‌که در انتقال داستان به تماشاگر گنگ و پیچیده عمل کرده‌اند، مضمون و محتوای اثر یکسره از دست رفته است. شیوه اجرایی شیرازی براساس تمثیل و استعاره و المان، بیننده را از همان آغاز پس می‌زند. مساله اقلیت‌ها و اکثریت‌ها و فرار از قرار گرفتن در موقعیتی مشابه دیگران در «گودبرداری» با بیانی الکن و نامناسب مطرح می‌شود و اگر گاهی مخاطب به برخی لحظه‌های نمایش می‌خندد، تنها به خاطر بامزگی صحنه‌ها از منظر نگاه سطحی کارگردان به ماجراست، اما این معدود صحنه‌های بامزه نمایش، اغلب بی‌کارکرد و خاصیت هستند. زنی که گویا کوچک‌شدن تلویزیون در خانواده آنها ـ و حتی کل شهر ـ امری عادی و موروثی است، از شوهرش گله دارد، چون حس می‌کند در زندگی با او تلویزیون‌شان به قدر کافی کوچک نمی‌شود تا بروند تلویزیون بزرگ‌تری بخرند! و این موضوع به چنان مساله حادی در زندگی آنها تبدیل می‌شود که مرد با نگرانی از همسرش می‌پرسد «حالا که تلویزیونمون کوچک نشده، مثل روزهای اول دوستم داری؟!». به تعبیر دیگر، مرد نمی‌خواهد همسانی با دیگر مردم شهر را بپذیرد، زیرا معتقد است مثل بقیه بودن می‌تواند او را نابود بکند. این خط داستانی می‌تواند شکل اجتماعی نمایشنامه سیاسی کرگدن نوشته اوژن یونسکو باشد، با این تفاوت که در «گودبرداری»، مرد نمی‌تواند با قاطعیت درباره منحصربه‌فرد بودن تصمیم بگیرد. از سویی به خاطر زنش تلاش می‌کند تلویزیونشان کوچک بشود و از طرفی نمی‌خواهد تن به شباهت‌پذیری اجتماعی بدهد. در اپیزود دوم نمایش و سالادهایی که نمی‌خواهند سالاد بشوند، دیالوگ‌های کنایی و طعنه‌آمیز سیاسی دو مهمان مناظره تلویزیونی بیش از پیشبرد داستان و انتقال پیام، به شعارپراکنی‌های گل‌درشت تبدیل می‌شوند. در بستر چنین موضوعی، کارگردان با استفاده از ترفندهایی مانند انتخاب یک بازیگر زن در نقش شوهر و جابه‌جایی دو بازیگر زن در صحنه‌های مختلف، سعی کرده بر جذابیت اجرایی نمایش بیفزاید، ولی این تمهید در عمل شکست خورده است، ضمن این‌که عوامل دیگر مانند بازی بد اغلب بازیگران، طراحی صحنه ضعیف و انتخاب موسیقی پرت و نامناسب به کار لطمه‌ اساسی زده است. کاربرد واژه‌هایی مانند «بنابراین»، «به هر حال»، «نه‌تنها»، «بدین‌گونه»، «اگرچه»، «زیرا» و «آیا» روی لباس‌ها و دکوراسیون خانه نیز اشاره‌ سطحی و اندکی لوس به دایره واژگان مناسب برای سخن‌گفتن از معضل اقلیت‌ها و اکثریت‌هاست. با وجود این همه ضعف و اشکال در نمایش، باید به رأی و نظر داوران چهارمین جشنواره تئاتر شهر شک کرد که بر چه مبنا و قراردادی از نمایشنامه و کارگردانی این اثر تقدیر کرده‌اند.





چهارشنبه 25 آذر 1394 ساعت 03:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن