تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803751867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد بازی‌های کهن لرستانی در ورطه فراموشی /زخمی که بر پیکره فرهنگ لرستان وارد می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
بازی‌های کهن لرستانی در ورطه فراموشی /زخمی که بر پیکره فرهنگ لرستان وارد می‌شود
در شرایطی که بازی‌های بومی لرستانی در ورطه فراموشی قرار گرفته‌اند، احیای آنها ضرورت دارد، چراکه فراموشی آنها می‌تواند زخمی بر پیکره فرهنگ استان وارد کند.

خبرگزاری فارس: بازی‌های کهن لرستانی در ورطه فراموشی /زخمی که بر پیکره فرهنگ لرستان وارد می‌شود



به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، بازی‎های بومی ـ محلی بخش تفکیک‌ناپذیری از فرهنگ دیرین بروجرد و لرستان را تشکیل می‎دهند که احیا و بازپرورانی آنها سهم قابل توجهی در حفظ و نگهداری فرهنگ این مرز و بوم ایفا می‏‌کند.
با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و ضرورت صیانت و حراست از آن، برنامه‌ریزی و صرف اعتبارات مورد نیاز به منظور بازپرورانی ورزش‏های بومی ـ محلی از اهمیت ویژه‌‏ای برخوردار است که نباید مورد غفلت مسئولان امر قرار گیرد.
تقویت و پرورش بازی‏‌های محلی در مناطق روستایی شهرستان بروجرد آن هم در سایه استقبال گسترده و چشمگیر روستائیان زمینه‌ساز خوبی برای احیای دوباره این بخش از فرهنگ تلقی می‏‌شود.

از سویی تأمین اعتبارات لازم و توجه مسئولان بالادستی به پتانسیل‏‌های ورزش‌های بومی و محلی زمینه‌ساز خوبی برای نمود بیش از پیش داشته‎های شهرستان بروجرد در این حوزه تلقی می‎شود.
با این تفاسیر اهتمام مسئولان در برنامه‌ریزی‎های منسجم و هدفمند در این حوزه و برگزاری رقابت‎ها و المپیادهای ورزشی نقش مؤثری در تقویت فرهنگ استفاده از بازی‎های بومی ـ محلی در بین شهروندان روستایی ایفا می‎کند.
رواجی که با رکود همراه شد
یکی از روستائیان بروجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: در سال‎های اخیر موج قوی حمایت از بازی‎های بومی ـ محلی در این شهرستان شکل گرفت، اما پس از آن نبود اعتبارات فعالیت در این زمینه را بسیار کاهش داده است.
کریم معظمی اظهار کرد: به نظر می‎رسد، مسئولان باید با تقویت نبض کُند و گاه به گاه ورزش‎های بومی ـ محلی و اهتمام بر تأمین حداقلی اعتبارات در این زمینه اجازه ندهند، خیزش به راه افتاده در این باره به سکونی دوباره منجر شود.
بازی‌های بومی راهکاری برای تقویت ابعاد ورزشی در روستاها
دیگر شهروند بروجردی خطاب به خبرنگار فارس عنوان کرد: حرکت در جهت تقویت بازی‌‏های بومی راهکار خوبی است که در سایه آن می‏‌توان به ابعاد و اهداف مختلفی دست یافت.

شاهین روزبهانی اظهار کرد: با توجه به کمبود اماکن ورزشی در محیط‎های روستایی، تقویت بازی‎های محلی می‏‌تواند در کنار صیانت از آنها به عنوان بخشی از فرهنگ دیرینه مردم این مرز و بوم، زمینه‌ساز تقویت بن‌مایه‌های ورزشی در روستاها شود.
* فراموشی بخشی از فرهنگ کهن لرستان در گذر زمان
رئیس هیئت ورزش‎های بومی و محلی بروجرد نیز در این خصوص به خبرنگار فارس بیان کرد: فرهنگ ورزش‎های بومی ـ محلی در استان لرستان به خصوص شهرستان بروجرد از گذشته از جایگاه خوبی برخوردار بوده است.
احمدرضا محمدی اظهار کرد: این در حالی است که در چند دهه اخیر عوامل متعددی دست به دست هم داده‎اند تا این بخش از فرهنگ لرستان به مرور به فراموشی سپرده شود.
وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در جهت آشنایی بیش از پیش شهروندان به خصوص قشر جوان و نوجوان با بازی‎های بومی و ملی بروجرد تأکید کرد.
عملیاتی کردن برنامه‎هایی با هدف احیای بازی‎های بومی ـ محلی


این مسئول اضافه کرد: در سال‎های اخیر هیئت ورزش‎های بومی ـ محلی بروجرد کوشیده است، برنامه‎های هدفمند و تأثیرگذاری در جهت احیای دوباره این بخش از فرهنگ مردم لرستان اجرایی کند.
محمدی با اشاره به تمرکز دولت روی بازی‎های بومی ـ محلی تبیین کرد: در حالی در جهت ترویج ورزش‎هایی همچون دال پران، طناب‌کشی و هفت‌سنگ در بروجرد فعالیت می‎کنیم که نبود اعتبارات در سال‏های اخیر برنامه‌ریزی‎ها در این جهت را با مشکل مواجه کرده است.
وی تأکید کرد: بیش از سه سال است، هیچ اعتباری به حساب هیئت ورزش روستایی و عشایری شهرستان لرستان و بروجرد واریز نشده است و برنامه‌های برگزار شده در طول این مدت به صورت خودجوش و بی‌بهره از اعتبارات دولتی اجرایی شده است.
افت محسوس اعتبارات
رئیس هیئت ورزش‌های بومی و محلی بروجرد متذکر شد: از سویی پائین بودن اعتبارات اداره ورزش و جوان مجالی را برای کمک به احیا و پرورش بازی‌های بومی و محلی باقی نگذاشته است.
محمدی با اشاره به اینکه در گذشته در جهت کمک به ترویج فرهنگ بازی‌های بومی و محلی توپ و لباس ورزشی در اختیار روستاها قرار می‌گرفت، افزود: وجود اعتبارات در سال‌های گذشته شرایط را برای برگزاری مسابقات مختلف و حتی المپیادهای ورزشی برای روستائیان فراهم و مهیا کرده بود.
وی تصریح کرد: در سال‎های اخیر نبود اعتبارات عاملی بازدارنده در انجام فعالیت‎های مختلف از جمله برگزاری مسابقات داشته و فعالیت را در این زمینه کمرنگ کرده است.
نیاز به تأمین اعتبارات حداقلی چند 10 میلیونی


رئیس هیئت ورزش‎های بومی و محلی بروجرد خاطرنشان کرد: این‌ها همه در حالی است که فاصله روستاها از یکدیگر و از مرکز شهر و مراجعه به آنها برای تقویت بازی‌های بومی اعتبارات قابل توجهی را می‌طلبد.
محمدی تاکید کرد: حداقل اعتبارات مورد نیازبه منظور انجام بهینه خدمات در حوزه ورزش‌های روستایی و اقدامات قدرتمند در این زمین قریب به 200 تا 300 میلیون تومان است، از سویی تلاش مضاعف در جهت ترویج فرهنگ بازی‌های بومی و محلی و احیاء قدرتمند آنها به عنوان بخشی از پیکره فرهنگ تخصیص هزینه‎های بالاتری همچون اعتبار یک میلیارد تومانی را در هر شهرستان می‎طلبد.
استفاده از سرفصل دهیاری‎ها در دستور کار است
وی در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه‌ریزی‎ها با بخشداری مرکزی بروجرد با هدف استفاده از سرفصل‎های دهیاری‎ها برای انجام ورزش‎های بومی محلی برای ورزشکاران زن و مرد خبر داد.
رئیس هیئت ورزش‎های بومی و محلی از استقبال بسیار گسترده از بازی‎های محلی در مناطق روستایی این شهرستان گفت و افزود: در بخش‎های مختلف این شهرستان استقبال از برگزاری بازی‎های مختلف متفاوت است.
محمدی اظهار کرد: به طور مثال در بخش آبسرده بازی دال‌پران پرمخاطب‌ترین ورزش بومی است، حال آن که روستائیان محدوده دره صیدی ورزش طناب کشی را بیشتر پسندیده‎اند.
تأمین اعتبارات سکوی پرتابی برای تقویت فرهنگ عمومی


وی با گلایه‎مندی از بی‎توجهی به هیئت‎های روستایی، افزود: بی‎شک تقویت اعتبارات تخصیص در حوزه ورزش‎های بومی و محلی سکوی پرتاب خوبی برای تقویت فرهنگ عمومی در این باره بوده و زمینه ساز احیای دوباره آنها می‎شود.
رئیس هیئت ورزش‎های بومی و محلی بروجرد به ضرورت بهره‌گیری بهینه از پتانسیل شوراها، دهیاری‎ها و مسئولان ورزش روستاها اشاره و تاکید کرد: با توجه به وجود استعدادهای بالقوه در این شهرستان، رفع کمبودهای اعتباراتی می‎تواند زمینه‌ساز خوبی برای تقویت و معرفی بیش از پیش بازی‎های محلی و رواج آنها در جوامع روستایی باشد.
محمدی اظهار کرد: اعطاء تسهیلات می‎تواند زمینه را برای برگزاری دوباره المپیادهای ورزشی در رشته‎های مختلف را بار دیگر فراهم آورده اجازه ندهد، فعالیت در این زمینه با توقف‎های گاه و بیگاه همراه باشد.
وی با اشاره به اینکه رقابت‏های بومی و محلی تا مرحله کشوری ادامه می‏یابد، خاطرنشان کرد: البته جنبه قهرمانی در این رقابت‌‏ها جایگاهی ندارد.
کسب رتبه نخست غرب کشور در گروی تأمین اعتبار

 



رئیس هیئت ورزش‏‌های بومی و محلی بروجرد افزود: در صورت تأمین اعتبار این شهرستان می‏تواند در رشته‏‌های دال‌پران و طناب‌کشی در غرب کشور حرف‏های زیادی برای گفتن داشته و رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.
محمدی تصریح کرد: برگزاری مسابقات مختلف در سال‎های گذشته با شهرهای همجوار در حوزه لرستان توانسته است، تا حدود زیادی توانمندی این شهرستان در حوزه ورزش‎های بومی را به نمایش بگذارد.
وی ادامه داد: تزریق دوباره اعتبارات می‎تواند راه را بر برپایی جشنواره‎های مختلف هموار کرده و تدوام برنامه‎های اینچنینی را به دنبال داشته باشد.
رئیس هیئت ورزش‎های بومی و محلی بروجرد خاطرنشان کرد: عدم تامین اعتبارات لازم بیمه ورزشکاران را نیز با مشکل مواجه کرده و امکان استفاده از این پتانسیل را فراهم نکرده است.
++++++++++++++
گزارش از مژگان شمس
++++++++++++++ انتهای پیام/85012/ذ30

http://fna.ir/PLHDMY





94/09/25 - 02:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن