تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820858530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد حوزه علمیه قم: ادای تکلیف دینی از سر اجبار ارزشی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: مشهد- ذاکرنیوز- استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: انجام اجباری تکلیف دینی ارزشی ندارد و فرد را به خدا نزدیک نمی کند.حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی روز سه شنبه در نشستی با موضوع 'اجبار ناپذیری در دین' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اجبار در دین را در سه سطح می توان بررسی کرد اول به کارگیری اجبار برای مسلمان کردن افراد، دوم استفاده از زور و اجبار برای تحقق حکومت اسلامی با فرض این که اکثریت شهروندان مسلمان هستند و سوم استفاده از اجبار برای اجرای احکام اسلامی. وی اظهار کرد: تکالیف الهی به این منظور وضع شده است که انسان را به قرب الهی برساند و از دوری او از خدا بکاهد لذا همه علما معتقدند که تکلیف هر چند لطف و واجب است اما نباید اختیار را از انسان سلب کند زیرا هنگامی که انسان به اجبار کاری را انجام می دهد این کار او را به خدا نزدیک نمی کند. وی گفت: تکلیف باید توسط پیامبر (ص) ارائه شود چون ارائه طریق است اما انسانها را برای پیمودن این طریق باید آزاد گذاشت. استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: در زمینه فقهی ابتدا باید به قرآن سپس احادیث و روایات و آنگاه به فتواهای فقها و مراجع رجوع کرد و با رجوع به قرآن می توان گفت که آیات بسیار به صراحت پیامبر (ص) را از وادار کردن مردم به دینداری منع کرده است. حجت الاسلام و المسلمین محلاتی اظهار کرد: برخی می گویند این آیات، مکی هستند و در زمانی که پیامبر (ص) در مکه مکرمه حضور داشته اند زمینه اعمال قدرت وجود نداشته است اما بعد در دوران حکومت پیامبر (ص) در مدینه این آیات نقض شده است. وی گفت: این تحلیل درست نیست زیرا همان تعبیراتی که در آیات مکی مبنی بر اجبار ناپذیری دین آمده است دوباره در سوره های مدنی نیز تکرار شده است. وی ادامه داد: آیات دیگری مثل برخی از آیات سوره مائده هم ناظر بر همین بحث است و سوره مائده آخرین سوره ای است که بر پیامبر (ص) نازل شده است یعنی این آیات در دوران ضعف اسلام نازل نشده است بلکه در اوج قدرت حکومت اسلامی نازل شده است. این استاد حوزه علمیه قم گفت: مجموعه این آیات و کثرت و قرائن آنها فقها و علمای بزرگی مثل مرحوم علامه طباطبایی را وادار به تسلیم در مقابل این حکم کرده است که ادای تکلیف با زور و اجبار توصیه نشده است اما به تاکید می گویم که این آیات قرآن در فقه ما دیده نشده است. وی افزود: اگر با نرم افزارهای فقهی در کتابهای فقهی از قبیل جواهر و مفتاح الکرامه و دانشنامه های فقهی جست و جو کنید می بینید که اصلا این آیات در مباحث فقهی در نظر گرفته نشده است تا چه رسد به اینکه در باب آنها مناقشه شود. 1922 / 6053/1772


سه شنبه ، ۲۴آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن