تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819145133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکارهای پژوهشی به مدارس انتقال یابد/کودکان بانیازهای ویژه را دریابیم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: معلم پژوهنده تبریزی: راهکارهای پژوهشی به مدارس انتقال یابد/کودکان بانیازهای ویژه را دریابیم معلم پژوهنده تبریزی گفت: علاقمند هستم که روش ها و راهکاری های پژوهشی ما به سایر مدارس منتقل شود.
۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ آذر ساعت 12:01

خبرگزاری پانا+راهکارهای پژوهشی به مدارس انتقال یابد/کودکان بانیازهای ویژه را دریابیم

آناج نوشت: فهیمه فعالی آموزگار شاغل در ناحیه 4 تبریز عنوان نخست معلم پژوهنده کشور در سال 94 را به خود اختصاص داد.
نامبرده با ارائه طرح"راهکار هایی برای پیشرفت دانش آموزان کم بینا در ماده درسی فارسی ( مهارت های خوانداری – نوشتاری ) پایه اول ابتدایی این عنوان ارزنده را کسب کرد.
وی گفت: پژوهش من، دانش آموز پایه اول ابتدایی بود که تا پنج سالگی بینایی خود را به طور کامل بدست نیاورده و حتی مادر این دانش آموز از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار بود.
وی افزود: آنچه امن را بر آن داشت تا روی این موضوع مطالعه ای داشته باشم رسیدن به شیوه ای جدید در یادگیری ( مهارت های خوانداری و نوشتاری )و بهبود عملکرد این فرد در بین دانش آموزان عادی بود.
فعالی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف از راهکارها و تجربیات بسیاری استفاده نمودم که از بین آنها می توان به کاربرد روش چند حسی فرنالد برای مهارت نوشتاری، قصه سازی برای مهارت خوانداری، رفتار درمانی و مشاوره با والدین وی اشاره کرد که نتایج حاصل از آن با توجه به مشاهدات و تحقیقات صورت گرفته شده حاکی از پیشرفت بسیار این دانش آموز نسبت به قبل می باشد.
گفتنی است که فهیمه فعالی دارای لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه تبریز و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه پیام نور تبریز در دبستان دخترانه نشاط و ایمان ناحیه 4 آموزش و پرورش تبریز مشغول خدمت است.
بعد از شنیدن این خبر، احساس غروری در ما برای اینکه بانویی تبریزی عنوان معلم پژوهنده برتر کشوری را کسب کرده بود، ایجاد شد و حس کنجکاوی باعث شد که به سراغ این بانویی فعال تبریزی برویم، در معرفی خودش گفت: فهیمه فعالی، متولد سال 70، مشاور دبستان نشاط و ایمان تبریز، لیسانس علوم تربیتی و دانشجوی رشته ارشد روانشناسی تربیتی هستم، کارهای پژوهشی در خصوص راهکارهایی برای پیشرفت دانش آموز کم بینا در ماده درس های خوانداری و نوشتاری اول ابتدایی اجرایی کردم.
کودکی که با وی کارهای پژوهشی ام را شروع کردم، دانش آموز کم بینایی بود که تا پنج سالگی از بینایی کامل برخوردار نبود و ارتباط ضعیفی با همکلاسی ها و معلمانش داشت، مهارت خوانداری و نوشتاری ضعیفی داشت.

فعالی گفت: این کودک زمانی که وارد مقطع ابتدایی شد، در سه ماهه اول فهمیدیم که راهکارهایی چون املای انفرادی و غیره در پیشرفت این دانش آموز موثر نبوده است، البته این دانش آموز در محیطی بود که سایر دانش آموزان از نظر هوشی بسیار بالا بودند.
کارهای پژوهشی خود را در ماه های بهمن اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز کردیم و راهکاری هایی به کار بردیم که پا به پای سایر دانش آموزان این دانش آموز بتواند پیشرفت کند، این راهکارها در قالب اقدام پژوهی انجام دادیم.
این دانش آموز کم بینا در بین دانش آموزان تیزهوش درس می خواند در حالی که انتظارها از این دانش آموز بیشتر بود.
وی ادامه داد: در سه ماهه آبان، آذر و دی آزمون های درسی این دانش آموز را بررسی کردیم تا بدانیم چه عواملی باعث شده که این دانش آموز نتواند پیشرفت کند، تصمیم گرفتیم که راهکارهایی در درس نوشتاری و خوانداری و مهارت های اجتماعی این دانش آموز به کار ببریم، درس نوشتاری اش راهکارهای ابتکاری چون بازی با نمک و نوشتن حروف ها و کلمات روی نمک و لمس آنها انجام دادیم و خمیر بازی به کار گرفتیم و برای هماهنگی چشم ها با دست هایش، پرتاب کاغذ در سطل را به کار بردیم و با توجه به اینکه برای نوشتن کلمات حرکات ظریفی وجود دارد و این دانش آموز نتوانسته بود فاصله کلمات را رعایت کند، برای اصلاح فاصله حروف ها و کلمات از مداد کلفت استفاده کردیم و توانست تا حدودی فاصله گذاری را رعایت کند.
وی با بیان اینکه یکسری تحقیقاتی انجام دادم و مقالاتی مطالعه کردم، جرقه ای در من زده شد تا برای یادگیری این دانش آموز تمامی روش های موثر را تلفیق کردم، گفت: برای یادگیری بهتر این دانش اموز جعبه کلمات را هم از وسایل ابتدایی چون جعبه کفش درست کردم.
این معلم پژوهنده برتر کشوری متذکر شد: اقدامات پژوهشی ما بر روی یادگیری این دانش آموز از بهمن سال 93 تا اردیبهشت ماه سال 94 ادامه داشت در این مدت نموداری نیز برای میزان یادگیری این کودک رسم کرده بودم و هر ماه این نمودارها را بررسی می کردیم تا از میزان پیشرفت درسی این دانش آموز باخبر شویم و بعد از چهار ماه کار پزوهشی، از نمرات قابل قبول به مرتبه خوب و حتی خیلی خوب این دانش آموز پیشرفت کرد، در سه ماه اول والدین این دانش آموز، احساس رضایت بیشتری کردند.
وی در پاسخ به اینکه به نظرتان چی باعث شد که به عنوان معلم پژوهنده برتر کشوری انتخاب شوید، اعلام کرد: در آذرماه سال گذشته بخش نامه هایی از وزارت دریافت کردیم که مقرر شده بود طبق معیار های تعیین شده این بخشنامه، معلم پژوهنده برتر را انتخاب کنند، بنده نیز سعی کردم کارهای پژوهشی خود را طبق استانداردها و معیارهای این بخشنامه اجرایی کنم، این کار باعث شد که داوران ارزیابی، کارم را طبق استانداردها ملاحظه کنند و بنده را انتخاب کردند و هم در استان و هم در ناحیه مورد تقدیر قرار گرفته ام و قرار است در سطح کشوری نیز از بنده تقدیر کنند، مدیر مدرسه نیز زمینه لازم را برای پیشرفت بنده و این دانش آموز فراهم کرد.
برای آموزش کودکان خاص، باید شیوه های خاص و مدرن به کار ببریم
وی در پاسخ به این سوال که با چه انگیزه ای این کار پژوهشی را آغاز کردید، اظهار کرد: انگیزه ام این بود که بتوانم با کارهای پژوهشی سطح یادگیری و آموزشی یک کودک کم بینا را در مقایسه با کودکان تیز هوشی معمولی اتقاء بدهم و به جامعه بفهمانم که سنت های قدیمی یادگیری را کنار گذاشته و روش های مدرن را برای یادگیری کودکان به کار ببرند و این کودکان را طرد نکنند، اکنون خیلی مایل هستم که این روش ها را استانانداردتر بکنیم و به کودکانی که نیاز ویژه ای به این راهکارها دارند آموزش دهیم و به روش های موثری برای یادگیری کودکان خاص دست یابیم و در نظر داریم در آینده نیز به همراه یگ گروه، کارهای پژوهشی را در یک کلاس درس توسعه دهیم.
فعالی اظهار کرد: اکنون با توجه به اینکه مشکلات یادگیری کودکان زیاد شده است، انتظار دارم که ارتباط بین اداره و مدرسه تنگاتنگ شود تا مشکل آموزشی کودکان زود تشخیص داده شود و مشکلات در سنین پایین کودکی برطرف شود. و به عنوان مثال مشکل املایی یک کودک در همان دوران ابتدایی برطرف شود و علاقمند هستیم که روش ها و راهکاری های پژوهشی ما نیز به سایر مدارس منتقل شود به عنوان مثل راهکارهایی برای بدغذایی کودکلن یافتیم که ایده جذابی برای تغذیه کودکان است.
وی تاکید کرد: نیاز به حمایت مالی مسوولان برای طرح های خیلی گسترده تر داریم، تا انگیزه ما هم فروکش نکند.
این معلم پژوهنده برتر کشور گفت: متاسفانه در کشورمان پژوهش های زیادی صورت میگیرد با این حال تعداد محدودی از این پژوهش ها عملیاتی می شود، در ایران دانشمندهای زیادی وجود دارد به نظرم ایرانیان باهوش ترین افراد جهان هستند ولی کارها را عملیاتی نمیکنند، همچنین جامعه ایرانیان نیز علی رغم اینکه از میزان سطح هوش بالایی برخوردار هستند، ولی مطالعه کمی دارند، بنده نیز برحسب نیازم مطالعه میکنم.
در خاتمه نیز امیدوارم بستر برای آموزش و یادگیری کودکان فراهم شود و بتوانیم از طریق پژوهش و علم موجبات پیشرفت کشور را فراهم کنیم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن