تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805094555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وام 25 ميليوني هم حريف رکود نشد!


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: وام 25 ميليوني هم حريف رکود نشد!
خودروهاي توليد داخل به دليل همکاري نکردن مستقيم با همتايان پيشرفته خارجي که انگشت‌شمار هستند، از کيفيت و فناوري مناسب برخوردار نيستند و تا زماني که فناوري به صنعت خودرو تزريق نشود و کيفيت و قيمت بهبود نيابد، سايه رکود بر اين صنعت سنگيني خواهد کرد
رصد: صف هاي طولاني متقاضيان وام ۲۵ميليون توماني شکل گرفت. يکصد هزار خودرو فروش رفت اما انگار بازار بي حرکت خودرو خيال تکان خوردن ندارد. خودرو و لوازم خانگي صنايعي بودند که در دومين بسته خروج از رکود، مورد توجه قرار گرفتند تا از اين طريق سياست تحريک تقاضا و سپس رونق توليد اجرايي شود. اما از همان ابتداي رونمايي از اين طرح نظرهاي متفاوتي از سوي کارشناسان و همچنين قاطبه مردم مطرح شد.
يکي از اصلي‌ترين اهداف اعطاي وام ۲۵ ميليون توماني، رونق دادن به بازار و صنعت خودرو به عنوان يک صنعت پيشران در اقتصاد ملي بوده است. اما اکنون که با اما و اگرها و بهانه‌گيري‌هاي فراوان، اين وام اعطا شد و بيش از يکصد هزار دستگاه خودرو در قالب آن فروش رفت، فعالان صنفي و دست‌اندرکاران بازار باز هم از تداوم رکود و بي‌تحرکي در بازار خودرو-چه بازار خودروي نو و چه دست‌دوم-اظهار نگراني مي‌کنند. اين درحالي است که پس از فروکش کردن ماجراي وام تقاضاي خريد خودروي نو به صورت نقدي نيز از بازارخارج شده و خريداران بالقوه احتمالي منتظر اعلام تسهيلات جديد هستند.لذا همان مقدار تقاضاي محدودي که قبلا در بازار خودرو وجود داشت نيز تضعيف شده است.

به گفته فعالان بازار، اکنون با فروکش کردن هياهوي ماجرا، آنچه نتيجه وام ۲۵ ميليون توماني شده، بهره بردن تام و تمام خودروسازان از بودجه اين وام و خالي شدن انبارهايشان است؛ موضوعي که در صورت ارتقا نيافتن کيفيت و کاهش قيمت دوباره مي‌تواند انبارها را پرکرده و بحران را بازگرداند.
محمدرضا وکيلي، نماينده فروش يکي از خودروسازان داخلي به خبرنگار جام‌جم گفت: در طول ثبت‌نام خودرو با وام، مردم با توجه به اين‌که مي‌توانستند بخشي از مبلغ خودروي خود را به صورت اقساط بپردازند وارد بازار شدند اما اکنون اين امکان نيست و از آنجا که بيشتر خريداران مي‌دانند در برخي اعياد و مناسبت‌هاي خاص مي‌توانند از شرايط و تسهيلات خوبي برخوردار شوند منتظر آن زمان هستند و اگر هم مراجعه مي‌کنند به دنبال يافتن شرايطي مناسب براي خريد هستند.

از سوي ديگر محمدفولاديان، يکي از فروشندگان خودرو با تاکيد بر افزايش چند صد هزار توماني برخي از خودروهاي داخلي طي هفته گذشته به خبرنگار جام‌جم گفت: اگرچه رکود قابل توجهي در بازار خودرو وجود دارد و اکثر فعالان اين صنف از آن گلايه دارند اما تقريبا يک يا دوهفته پس از اتمام مهلت ثبت‌نام خودروهاي اقساطي، روند افزايشي قيمت برخي با چند ده هزار تومان شروع شده که امروز حتي تا نزديک به ۷۰۰ هزار تومان هم رسيده است. به عنوان مثال اکنون قيمت پژو ۲۰۶ صندوق دار۸۷ سي وهفت ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است درحالي که همين خودرو يک هفته قبل با قيمت ۳۷ ميليون تومان معامله مي‌شد.

از همان ابتداي شروع اين طرح، وعده هايي که خودروسازان به متقاضيان خود داده بودند محقق نشد. در حالي که خسروتاج، قائم مقام وزير صنعت با اشاره به اينکه آن دسته از افرادي که در ارائه چک به نمايندگي مجاز مشکل دارند مي‌توانند از سفته استفاده کنند، متقاضيان با مراجعه به نمايندگي هاي خودرو مطلع شدند که براي دريافت تسهيلات ۲۵ ميليون توماني، سفته مورد قبول نمايندگي ها نبوده و فقط دارندگان چک مشمول دريافت اين وام مي شوند!
همچنين از شروع انتشار اخبار تسهيلات ۲۵ ميليوني خودرو، اعلام شد که بازپرداخت اين وام ها ۴ تا ۷ ساله مي باشد. اما مسئولان نمايندگي هاي خودرو اعلام کرده اند بازپرداخت تسهيلات ۴ ساله بوده و مدت آن بيشتر نمي شود.

آن چه نتيجه وام ۲۵ ميليون توماني شده، بهره بردن تام و تمام خودروسازان از بودجه اين وام و خالي شدن انبارهايشان است
پس از آن بود که مشخص شد سود بانکي تسهيلات ۲۵ ميليوني، ۱۶ درصد تعيين نشده است. زيرا که نمايندگي هاي خودرو با اخذ چک هاي ۴ ماهه رقمي بيشتر از ۱۶ درصد سود را تعيين کرده اند. قائم مقام وزير صنعت با تاييد اين موضوع بيان کرد: سود وام خودرو با اقساط "چکي چند ماه يکبار” کمي بيشتر ۱۶ درصد است! مشتريان وام ۲۵ ميليون تومان با تصور سود ۱۶ درصد، متقاضي مسيري دروغين که خوروسازان و مسئولان برايشان ترسيم کرده بودند، قرار گرفتند.

کارشناسان چه مي گويند؟
دکتر بهمن آرمان استاد دانشگاه واقتصاد دان هم در يادداشتي که براي جام جم نوشته با تاکيد بر اين که مشکل صنعت خودرو وام نبوده، نيست و نخواهد بود، معتقد است وام خودرو يک ديگر از تصميمات اشتباه در اقتصاد ايران است. او در ادامه نوشته است:« واقعيت اين است که با ورود خودروهاي خارجي به ايران، مردم گرايش بيشتري به استفاده از اين خودروها پيدا کرده‌اند. علت اين است که خودروهاي توليد داخل به دليل همکاري نکردن مستقيم با همتايان پيشرفته خارجي که انگشت‌شمار هستند، از کيفيت و فناوري مناسب برخوردار نيستند و تا زماني که فناوري به صنعت خودرو تزريق نشود و کيفيت و قيمت بهبود نيابد، سايه رکود بر اين صنعت سنگيني خواهد کرد و بسته‌هاي خروج از رکود نيز کاري از پيش نخواهد برد. زيرا فناوري توليد خودرو در جهان در انحصار تعداد انگشت‌شماري از شرکت‌هاست که بعضا داراي توليد سالانه بيش از شش ميليون دستگاه در سال هستند. بنابراين خودروسازان ايراني به علت در اختيار نداشتن فناوري اصولا پويا نبوده و عملا در حد مونتاژکار باقي مانده‌اند.بنابراين بايد خودروسازان را به سوي بهبود کيفي و فناوري محصولاتشان هدايت کنيم که در اين صورت رونق به طور خودکار به صنعت و بازار خودروي کشور بازخواهد گشت».

فربد زاوه از کارشناسان صنعت خودرو نيز در گفتگو با اقتصاد نيوز با بيان اينکه افزايش سقف تسهيلات براي خريد خودرو با هدف تحريک تقاضا در بازار خودرو موثر واقع نشد، گفت: ارائه وام ۱۵ ميليوني از سوي بانک‌ها به متقاضيان خودرو دردي را دوا نخواهد کرد زيرا وامي که از سوي بانک‌ها قرار شده به مشتريان کم‌توان بازار تعلق مي گيرد، داراي همان نرخ بهره‌اي است که وام‌هاي ديگر هم از آن برخودار هستند و با اين وجود تاثيري در رونق بخشيدن بازار خودرو ندارد.

زاوه با بيان اينکه تزريق منابع مالي با هدف تحريک بازار بايد در نقطه‌اي متمرکز شود که مثمر ثمر واقع شود، تصريح کرد: بايد ارائه تسهيلات براي خريد خودرو يکباره به خودروسازان داده شود تا به ياري توليد درآيد زيرا تزريق تسهيلات به خودروسازي بهترين شبکه‌اي است که مي‌‌تواند مردم را صاحب خودرو کند. زيرا در حال حاضر خودروسازان بيشترين نياز را به نقدينگي دارند و اگر تحريک بازار از سمت تقاضا و اختصاص وام‌ها در مسير درستي قرار نگيرد و متقاضيان وام با آن تسهيلات خودرو نخرند، صنعت خودرو از نقدينگي محروم مي‌شود و خودروساز داخلي بايد براي سودآوري و جلوگيري از ضرر محصول توليدي خود را با افزايش قيمت به دست تقاضاکننده برساند و همين امر به رکود بازار و نااميدي مشتريان دامن مي‌زند.

اين کارشناس و فعال بازار با اشاره به اين که با ارائه وام ۱۵ ميليون توماني بسياري از حجم تقاضا پس از پرايد، براي تيبا و پژو ۴۰۵ بوده است، گفت: در مقطع فعلي مردم از بازار خودرو توقع کاهش قيمت‌ها را دارند و اثربخشي وام بانکي بر بازار بي‌فايده بوده است گرچه با طرح وام ۲۵ ميليون توماني که دولت کمتر از يک هفته اجرا کرد، بسياري از مشتريان براي خريد خودروي مورد نظر ثبت نام کردند اما هنوز بسياري از مشتريان با همين قيمت‌هاي فعلي نيز حاضر به خريد خودرو نيستند و اگر قرار باشد رکود بيشتر از اين تعميق پيدا کند ارائه وام بانکي با چنين نرخ سودي براي مردم انگيزه‌اي ايجاد نخواهد کرد.
 
 
با کانال تلگرامي آخرين نیوز همراه شويد https://telegram.me/Akharinnews_com








سه شنبه, 24 آذر 1394 ساعت 08:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن