واضح آرشیو وب فارسی:گفتمان نیوز: دبیر جشنواره وعضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران گفت: نظام آموزشی ما معلم محور است، یعنی نظارت و پیگیری در سیستم آموزشی وجود ندارد. هر معلمی، آموخته های شخصی خود را براساس مهارت هایش به دانشجو منتقل می کند.به گزارش خبرنگار گفتمان نیوز، نشست خبری جشنواره سراسری «تجسم هنر با عنوان پاتوغ»، صبح امروز دوشنبه ۲۳ آذر ماه ۹۴، با حضور بهرام کلهرنیا دبیر جشنواره و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، دکترمحمد سلطانی فر رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، شاهین فرزانه دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سرای اهل قلم برگزار شد. دکترمحمد سلطانی فر، رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره دکترمحمد سلطانی فر، رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، در ابتدای این نشست خبری گفت: امیدوارم این جشنواره که امسال اولین دوره آن برگزار می شود، ادامه دار باشد. البته شاید در سال های آینده بتوانیم حوزه های بیشتری را در زمینه تجسمی به این جشنواره اضافه کنیم. امیدوارم این دوره به خوبی برگزار شود و سال های آینده با حمایت های بیشتری همراه شود. وی درباره شرکت کنندگان جشنواره نیز گفت: در بخش معماری ۷۵ شرکت کننده ، در بخش عکاسی ۱۷۴ شرکت کننده ، در بخش گرافیک ۱۸۳ شرکت کننده و در بخش نقاشی ۱۴۵ شرکت کننده حضور پیدا کرده اند. به علاوه ورک شاپ هایی نیز در این جشنواره برگزار می شود، زیرا نگاه ما در این جشنواره، آموزشی است و تقویت قدرت نوآوری همراه ایجاد زمینه برای فرصت های شغلی از اهداف مهم ما محسوب می شود. رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر، در پایان سخنان خود، درباره انتشار کتاب جشنواره نیز گفت: بین المللی کردن و چاپ کتاب جشنواره در تیراژ بالا نیازمند هزینه های زیاد است و به این راحتی نمی شود یک جشنواره را بین المللی کرد، زیرا مثلا هزینه هر یک مهمان خارجی دست کم ۱۵ میلیون تومان خواهد بود، اما امیدوارم بتوانیم کتاب جشنواره را در تیراژ محدود منتشر کنیم. بهرام کلهرنیا، مدرس هنر و گرافیست، عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران و دبیر جشنواره بهرام کلهرنیا، مدرس هنر و گرافیست، عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران و دبیر جشنواره، در ادامه این نشست خبری گفت: زمانی که درباره جشنواره ها صحبت می کنیم پاسخ به این سوال که اساس جشنواره ها چه هستند مهم است. ما هر سال شاهد برگزاری جشنواره های هنری مختلف با شکل ها و کارکردهای متفاوتی هستیم. با این حال پاتوق هدف گیری های دیگری دارد و بستر دیگری فراهم کرده است که جایش در این میان خالی بود. ذات این جشنواره، دانشجویی است و چیزی میان بحث آموزش و آرزوهای توسعه فرهنگی را مطرح می کند. وی با بیان اینکه در ایران تجربه ای این چنینی نداشته ایم، افزود: «پاتوق» می تواند شرایط خوبی برای دانشجویان ایجاد کند. این جشنواره با ایجاد دبیرخانه ثابت و پایدار می تواند تشکل های فکری را کنار یکدیگر قرار دهد. واقعیت این است که نظام دانشگاهی هنر، چند کارکرد مختلف دارد؛ فارغ التحصیلان ما که از مراکز دانشگاهی بیرون می آیند ، لبه تماس آن ها با جامعه حرفه ای گنگ باقی می ماند و باید بررسی شود که آیا آموزش دیدگان دانشگاه، شانسی دارند از سوی سفارش دهندگان سفارش دریافت کنند یا خیر؟ این مدرس هنر، با اشاره به اینکه آرزو داریم دانشجویان حرفه ای بار بیاوریم، اظهار کرد: جشنواره «پاتوق» می تواند فاصله میان فارغ التحصیلان و فضای حرفه ای را که وجود دارد، از بین ببرد. این جزو خواسته های اصلی ما است. البته برای دوره های بعدی جشنواره دوست داریم دانشگاه های دیگری هم به ما بپیوندند. دبیر علمی جشنواره «تجسم هنر»، در ادامه اظهار داشت: ما در برابر آینده مملکت مسؤولیت داریم و پرچم این مسؤولیت را در این جشنواره در دست گرفتیم. ما همیشه به آثار برگزیده جشنواره ها توجه کرده ایم به آنها جایزه داده ایم و تشویق شان کرده ایم اما آثار راه نیافته به جشنواره ها کجا هستند؟ هنرمندان این آثار دانشجو نیستند و نباید به عنوان نقدی بر سیستم آموزش هنر به این آثار توجه کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد. کلهرنیا، با انتقاد از نظام آموزشی معلم محور، گفت: نظام آموزشی ما معلم محور است، یعنی نظارت و پیگیری در سیستم آموزشی وجود ندارد. هر معلمی، آموخته های شخصی خود را براساس مهارت هایش به دانشجو منتقل می کند، اما آیا این کافی است. نظر من این است که در راستای این جشنواره، نقدی هم درباره وضعیت آموزش صورت گیرد. وی درباره داوری در جشنواره نیز گفت: این جشنوار هیات داورانی از میان مراکز مختلف دانشجویی داشت و من هم روز داوری از همه آن ها خواستم نگرش های عمومی خود را درباره آثار بیان کنند. این جشنواره کار سنگینی بود و باید به یافته های آن افتخار کرد. عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، در پایان سخنان خود، درباره وجهه بین المللی جشنواره نیز گفت: بین المللی بودن، برچسبی است که به جشنواره ها می خورد و آن ها را گرفتار می کند. این جشنواره رویکردش متفاوت است. البته گروه آلمانی که چندی پیش از دانشگاه علمی – کاربردی دیدن کرد، گروهی صاحب نگرش هستند و اگر میان آن ها و مراکز علمی – کاربردی همکاری شکل بگیرد ، بسیار ارزشمند است. شاهین فرزانه، دبیر اجرایی جشنواره سراسری تجسم هنر با عنوان پاتوغ شاهین فرزانه، دبیر اجرایی جشنواره سراسری تجسم هنر با عنوان پاتوغ، در ادامه این نشست خبری گفت: این جشنواره با شرکت دانشگاه هایی مانند مراکز علمی کاربردی، دانشگاه هنر، الزهرا، سوره، گیلان و… شکل گرفته است که مراسم افتتاحیه آن ۳۰ آذر ماه در گالری ابوالفضل عالی و خانه عکاسان حوزه هنری و مراسم اختتامیه در ۶ دی ماه در محل پژوهشکده هنر و معماری برگزار می شود. وی افزود: این جشنواره در چهار حوزه معماری، عکاسی، گرافیک و نقاشی است که در بخش معماری ۲۷۷ اثر، در بخش عکاسی ۸۳۶ اثر، در بخش گرافیک ۳۴۱ اثر و در حوزه نقاشی ۲۷۰ اثر به جشنواره رسیده است. دبیر اجرایی جشنواره سراسری تجسم هنر با عنوان پاتوغ، ادامه داد: مبنای جشنواره امسال «تجسم هنر» است و موضوع آن در سال های آینده تغییر خواهد کرد. در واقع جشنواره هر سال به موضوعی ویژه خواهد پرداخت. فرزانه، پیرامون این موضوع که آیا این جشنواره ظرفیت بین المللی شدن دارد، اظهار داشت: چندی پیش، گروهی از کشور آلمان به دانشگاه جامع علمی – کاربردی دعوت شد تا با آن ها به تفاهم برسیم. اگر این تفاهم ها انجام شود، توانایی داریم در این راستا با این کشور همکاری داشته باشیم، زیرا آلمان هم مثل کشور ما نظام علمی – کاربردی دارد. دبیر اجرایی جشنواره سراسری تجسم هنر با عنوان پاتوغ، در پایان سخنان خود، پیرامون جوایز برگزیدگان این جشنواره نیز گفت: برای برگزیدگان هر بخش، جوایز نقدی همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره در نظر گرفته شده است. نفر اول دومیلیون تومان، نفر دوم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نفر سوم ۸۰۰ هزار تومان به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.
دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گفتمان نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]