تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835419230
مرتضی جواد ی آملی: مشارکت سیاسی زنان محد ود یت فقهی ند ارد
واضح آرشیو وب فارسی:پویش: کم نیستند علمایی که تحت تاثیر فرهنگ جامعه و زمان خود شان نظریاتی را مطرح کرد ه اند که به نام اسلام مطرح شد ه است بی توجهی به تبیین جایگاه زن د ر مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصاد ی د ر سال ها و قرن های گذشته از منظر نظر فقه و حقوق را شاهد یم این مسئله وجود د ارد که فقه نتوانسته است د ر خصوص زن احکام شایسته ای را تبیین کند . چون نیمی از جامعه زن هستند باید شئون زنان را زنان اجرا کنند د ر حوزه نفس انسان ها، زن و مرد برابرند و تفاوتی میان آنها نیست ذهنیت های افراد د ر پرتو فرهنگ شان و تاریخ شان شکل می گیرد و این نگاه بر برد اشت ها از قرآن تاثیر می گذارد سهم ۹ د رصد ی زنان د ر اد وار گذشته مجلس شورای اسلامی د ر قبال جمعیت تقریبا ۵۰ د رصد ی آنان از افراد جامعه، واقعیتی تلخ از عد م مشارکت و حضور اثر گذار زنان د ر جامعه ایرانی را گواهی می د هد . زنان ایرانی به گواه آمار و شواهد جامعه، بسیار کمتر از آنچه باید د ر صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور یافته اند و این د رحالی است که افزایش حضور زنان د ر اد اره امور جامعه سبب رشد مسیر توسعه ای کشور می شود . اکنون د ر آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصتی مهم برای حضور بیشتر زنان آن هم د ر شرایطی که سهم زنان از کرسی های مجلس حد اقلی است، فراهم آمد ه تا شاید زنان ایرانی با شناخت بیشتر توانایی های خود ، کرسی های حضور د ر مجلس را افزایش د اد ه و حتی به سهم ۳۰ د رصد ی برسانند . د ر تمام اد وار گذشته مجلس، د ر هیچ د وره مجلس تعد اد نمایند گان زن از ۱۴ نفر تجاوز نکرد ه است! د وره پنجم مجلس شورای اسلامی رکورد د ار حضور بیشترین تعد اد نمایند ه زن د ر پارلمان است که تعد اد نمایند گان زن رشد بیشتری پید ا کرد و ۱۴نمایند ه زن از میان ۲۷۷ نمایند ه به مجلس راه یافتند . مقایسه سهم زنان ایرانی د ر مجلس با سهم زنان د ر پارلمان های کشورهای خاورمیانه نشان می د هد سهم زنان ایرانی د ر کسب کرسی های پارلمان بسیاراند ک بود ه و رتبه د وازد هم را د ر میان 16 کشور خاورمیانه و رتبه۱۴۱را د ر د نیا د ارد . د ر چنین شرایطی، فعالان سیاسی و اجتماعی به د نبال افزایش حضور زنان د ر عرصه های مختلف کشور هستند و د ر این میان، برخی نگاه ها، اعتقاد ی به افزایش حضور زنان ند اشته و از قضا موضوعات د ینی و عقید تی را د لیلی بر افزایش نیافتن حضور زنان می د انند . حجت الاسلام «مرتضی جواد ی آملی» فرزند مرجع عالیقد ر آیت ا... جواد ی عاملی د رباره نگاه های فقه به حضور زنان د ر امور جامعه و شرایط و نگاه های جامعه امروز ایرانی به آن، گفت و گویی با «قانون» انجام د اد ه که د ر اد امه می خوانید . به عنوان نخستین سوال به نظر جنابعالی چرا د ر حیطه زنان با برد اشت های متعد د از د ید گاه قرآن و روایات مواجهیم؟ د ر خصوص اینکه چه نگاهی به مقوله زن د ر روایات و قرآن وجود د ارد باید د ر مقد مه این نکته را به عرض برسانم که ذهنیت های افراد د ر پرتو فرهنگ و تاریخ شان شکل می گیرد و این نگاه بر برد اشت ها از قرآن تاثیر می گذارد . این کار د شواری است که انسان خود را از فرهنگ زمانش جد ا کند و به مقوله قرآن و آیین اسلامی وارد شود . لذا د ر مسائل هرمونوتیک این مسائل د ید ه شد ه و بسیار کار ماهرانه ای است که انسان بد ون توجه به مقولات فرهنگ زمانه و تاریخ خود ش، وارد حوزه قرآن به عنوان منبع معرفتی د ین شود . بنابراین نگاه د انشمند ان با توجه به تاریخ های گوناگون و فرهنگ های مختلف متفاوت بود ه است. به همین جهت باید د رباره این سوال که مقوله زن د ر اسلام چگونه د ید ه شد ه است، اول به تفاسیر ناشی از فرهنگ و آد اب هر د وره و زمانه توجه د اشت تا برد اشت های صحیح را از خطاهای برد اشتی از اسلام جد ا کرد . این مسئله را نیز نمی توان از نظر د ور د اشت که با توجه به نگاه سایرین به مسئله زن، نگاه جامعه اسلامی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است به عنوان مثال د ر د وره ما فمنیسم به نوع خود ش د رباره مقوله زن و زن گرایی نظراتی د ارد که د ر نوع نگاه جامعه ما تاثیر گذاشته است. بنابراین برد اشت صحیح از قرآن د رباره زن، کار بسیار د شواری است که نیازمند بررسی منابع اصیل اسلامی و همچنین عد م تاثیر گذاری فرهنگ بر برد اشت های ماست. نگاه اسلام به جایگاه زن و تفاوت های زن و مرد د ر چه سطحی و با چه رویکرد ی است؟ یک بحث د رباره زن، اصل حقوق زن است و بحث د یگر مسئولیت هایی است که بر عهد ه زن د ر جامعه گذاشته شد ه است. از د ید قرآن زن به عنوان شخصیتی که برابر با مرد است و د ر فهم مسائل و د رک حقایق و ارتباط گرفتن با مسائل انسانی، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ند ارد و د ر حقیقت با استواری ای که برای انسان ها هست، هر آنچه که برای مرد هست برای زن نیز وجود د ارد . یک تعبیری آیت ا... جواد ی آملی د ارند که می فرماید نه مرد بود ن باعث کمال است و نه زن بود ن مانع کمال بلکه زن و مرد بود ن د ر مسیر کمال یابی د ر اصل انسانیت یک حقیقت را د نبال می کند . این همان نگاه اصیلی است که اسلام به مسئله زن د ارد . آیت ا... جواد ی آملی معتقد است که نفس انسان نه مرد است و نه زن و اگر بخواهیم بر اساس آیات و روایات بررسی کنیم د ر می یابیم که انسان د ارای نفسی است که مجرد و منزه است و لذا نه مرد است و نه زن؛ همان طور که فرشتگان نه مرد هستند و نه زن، چون جنسیت یک خصلت طبیعی است و د ر نظام ماوراء الطبیعه جایگاهی ند ارد . بنابراین اگر بخواهیم به لحاظ کمالات انسانی مسئله را بررسی کنیم د یگر نه مرد بود ن نشانه کمال است و نه زن بود ن. بنابراین حیات طیبه ای که خد ای متعال وعد ه د اد ه است، یک حیات نفسانی است که برای زن و مرد تفاوتی ند ارد و هر د و به یک میزان بهره می برند . خد اوند بار ها د ر قرآن از ترکیب زن و مرد برای ایمان استفاد ه کرد ه است و می گوید که اگر زن ومرد ایمان بیاورند و عمل صالح انجام د هند رستگار می شوند بنابراین د ر حوزه نفس انسان ها، زن و مرد برابرند و تفاوتی میان آن ها نیست. مسئله د وم از نظر جسمانی و د نیوی است. د ر این زمینه مقررات، آیین نامه و قوانینی وجود د ارد که بر اساس ماموریتی است که خد ای متعال برای زن و مرد تعیین کرد ه است. بد ون ترد ید نقشی که برای زن د ر جامعه اسلامی د ید ه شد ه با مرد متفاوت است. یکسری محد ود یت ها برای مرد و یکسری برای زن وجود د ارد . نمی توان محد ود یت برای مرد را قبول کرد و برای زن نه یا بالعکس. باید این محد ود یت را با جوهره انسانیت و توانمند ی های بین زن و مرد قبول کرد . به عنوان مثال وقتی جنگ و جهاد از زن گرفته شد ه است این به معنای گرفته شد ن یک کمالی نیست که از زن گرفته شد ه باشد و به مرد د اد ه شود . د ر مقابل، فضیلت جهاد به لحاظ ماد ر بود ن و تربیت فرزند خود از نوع جهاد است و حتما نباید د ر جنگ شرکت کرد . بنابراین جهاد از زن گرفته شد ه اما فضیلت جهاد برای او وجود د ارد . از طرف د یگر تامین مسکن وظیفه مرد است اما سکونت و آرامش را زن تامین می کند . این کار نیز برای زن فضیلت جهاد و بعضا بیشتر از آن د ارد . با توجه به اینکه نقش زن د ر جامعه امروز تغییر کرد ه است و زن نیز مانند مرد فعالیت اقتصاد ی می کند و سطوح عالی مد ارج علمی را طی وایفای نقش های موثری د ر جامعه به عهد ه د ارد ، چرا شاهد ایفای نقش موثر فقه پویا د ر این عرصه نیستیم؟ با توجه به اینکه اول فلسفه حقوق و جایگاه زن بر اساس جهان بینی ماد ی شکل گرفته و یک سلسله مسائلی را به همراه اورد ه است باید توجه د اشت که فقه بر اساس جهان بینی ماد ی شکل نمی گیرد . امروز آنچه بر اساس جهان بینی غرب شکل گرفته است باید ابتد ا به لحاظ جهان بینی د رمان شود و صرف اینکه با نگاه فمنیستی به مسئله نگاه کنیم تنها سازگار کرد ن فقه با شرایط موجود است نه اعمال نظر فقه د ر جامعه. البته این مسئله وجود د ارد که فقه نتوانسته است د ر خصوص زن احکام شایسته ای را تبیین کند . چون نیمی از جامعه زن هستند باید شئون زنان را زنان اجرا کنند . لااقل باید امور زنان را زنان اد اره کنند و بحث اختلاط که می تواند به کرامت زن اثر بگذارد باید رعایت شود . بنابراین د و د ید گاه وجود د ارد ؛ یکی اینکه فقه خود ش را با نگرشی که غرب به انسان و زن د ارد مطابق کند که این مسئله نه ممکن است و نه عقلانی و شرعی. نگرش د یگر اینکه فقه و حقوق بنگرد تا چه اند ازه جایگاه زن را د ر مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصای تبیین کرد ه اند . موضوع بحث ما د ر بحث د وم است که متاسفانه د انشمند ان د ر سال های و قرن های گذشته به خوبی به این مسئله ورود نکرد ه اند و بی توجهی به جایگاه زن د ر نظام اجتماعی سبب شد ه تا د ید گاه های غربی امکان نفوذ د ر جامعه را بیابند . د ر حوزه زنان تفاوت نظری بین علما و فقها وجود د ارد یا این مسئله یکپارچه است؟ بله به لحاظ ذهنیت ها و فرهنگ هایی که خود علما د ر طول زمان د اشته اند نگاه شان به مسئله زنان متفاوت است و این مسئله را نمی توان ناد ید ه گرفت. کم نیستند علمایی که تحت تاثیر فرهنگ جامعه و زمان خود شان نظریاتی را مطرح کرد ه اند که به نام اسلام مطرح شد ه است اما نمی توان همه د ید گاه ها را ناشی از قرآن و اند یشه پیامبر و ائمه د انست. تحلیل شما از روایاتی که تضعیف کنند ه جایگاه زن هستند چیست؟ د ر خصوص برخی روایات که شبهاتی د رباره آن ها وجود د ارد آیت ا... جواد ی آملی فرمود ند با توجه به محکماتی که د ر خصوص زنان وجود د ارد ما نمی توانیم این ها را تفسیر کنیم به همین د لیل تفسیر این د سته از روایات را به اهلش واگذار می کنیم. من خاطرم هست که وقتی ایشان د ر نماز جمعه بود ند و به شرح این خطبه از نهج البلاغه رسید ند د ر باره نقش زنان د ر اسلام و جایگاه زن د ر د ید گاه اسلام و به خصوص امام علی علیه الاسلام سخن گفتند که نشان می د اد زن د ر جامعه اسلامی تا چه اند ازه نقش اثرگذاری د ارد . ایشان معتقد بود ند که این روایات را باید به خود اهل بیت سپرد تا تفسیر آن را ارائه کنند . د ر خصوص نقش زن د ر تاریخ اسلام و به خصوص صد ر اسلام محکماتی وجود د ارد که این د سته از روایات نمی تواند آن ها را تضعیف کند بنابراین تفسیر این روایات به اهلش سپرد ه شود . به عنوان مثال نقصان عقل می تواند به عنوان محجوب بود ن عقل د ر پس احساسات برد اشت شود نه اینکه عقل زنان کمتر از مرد ان است. اگر ما می بینیم که د ر میان همه انبیا و ائمه یک زن وجود ند ارد به معنای پایین بود ن د رجه معرفتی و شناختی زن نیست بلکه برعکس آیت ا... جواد ی آملی معتقد است که زن می تواند به مقام ولایت برسد که بالا تر از مقام امامت محسوب می شود اما حضور د ر عرصه اجتماعی چون ذاتا کمال نیست این رسالت د شوار بر د وش زن قرار نگرفته است. توجه د اشته باشید که همه فجایع عالم را مرد ان به وجود آورد ند . نمرود ، فرعون، قارون و هیتلر همه هستند . آنچه کمال است نفس انسانی و کمال آن است که از آن به عنوان مقام ولایت سخن می گویند و این مقام ولایت برای زن و مرد هر د و فراهم است. مقام امامت و انبیایی یک سلسله مقام اجتماعی د ر د نیاست و د ر این بخش برای زن و مرد تفاوت وجود د ارد اما د ر مقام نفسانی زن و مرد ارجحیتی بر یکد یگر ند ارند و هر د و می توانند به مقام ولایت برسند . نقش و جایگاه زنان د ر د ید گاه امام خمینی (س) چگونه تبیین شد ه است؟ د ر نگاه امام رضوان ا... تعالی علیه باید توجه د اشته باشیم که آیا امام چرخشی د ر قبل از انقلاب و بعد از انقلاب د اشته یا خیر. نقش زنان د ر جامعه به خصوص د ر روزگاری که این انقلاب شکوهمند اسلامی د ر حال شکلگیری بود بسیار بزرگ بود . نقش زنان د ر تربیت فرزند انی که به د فاع از د ین می پرد اختند و رفتار شجاعانه این زنان بعد از د ید ن اجساد فرزند ان شان برای همه به خصوص امام بسیار شگفت انگیز بود که زنان چقد ر می توانند د ر همبستگی جامعه و تقویت مرد ان برای جهاد و د فاع از میهن نقش پر رنگی ایفا کنند به همین د لیل نگاه امام خمینی (س) به مسئله زنان متفاوت است. اگر نقش زنان به د رستی د ر سه حوزه فرد ی، خانواد گی و اجتماعی به معنای اقتصاد ی، اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار بگیرد و بازخوانی کلی نسبت به مسئله زنان ایجاد شود که متاسفانه عالم اسلام و حوزه ها نسبت به آن اهتمام نورزید ه اند می توان از اند یشه های فمنیستی غربی د ور شد .
دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پویش]
[مشاهده در: www.puyesh.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
لزوم سهمیه ۳۰ درصدی زنان در مجلس/آثار مشارکت سیاسی زنان
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده عنوان کرد لزوم سهمیه ۳۰ درصدی زنان در مجلس آثار مشارکت سیاسی زنان شناسهٔ خبر 2994392 - سهشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۰ جامعه > جوان و خانواده معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بر لزوم اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی به زنان در مجلس شورای اسمشارکت سیاسی زنان متناسب با ظرفیت آنان نیست
به گزارش خبرنگار مهر الهه کولایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران با اشاره به اینکه باید درس ها و تجربه های زنان را از آغاز تشکیل پارلمان در ایران بررسی کنیم گفت در منطقه پس از روسیه ایرانیان نخستین تلاش ها را برای برپایی مشروطیت انجام داحضور زنان درعرصه سیاسی هرگز وابسته به ایده های وارداتی شرق و غرب نخواهدبود
زنان جامعه اسلامی مظهر تجدید حیات باورهای دینی در میان همه زنان جهان هستند و برای حفظ این نقش که برگرفته از معارف حقیقی دین مبین اسلام است هرگز به ایده های وارداتی شرق و غرب توجه نخواهند کرد زیرا دو الگوی والا و شایسته - حضرت زهرا س و حضرت زینب س - را سرمشق خود قرار داده اندهاشمی:حکومت اسلامی مردمش را آزاد میگذارد و جامعه را محدود نمیکند /برای یک کلمه «نفوذ» این همه هیاهو و تفرقه
هاشمی حکومت اسلامی مردمش را آزاد میگذارد و جامعه را محدود نمیکند برای یک کلمه نفوذ این همه هیاهو و تفرقههای سیاسی به راه انداختند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روز دانشجو و توضیح درباره فلسفه نامگذاری 16 آذر به نام آنان گفت انقلاب با رهبری امام راهنماییهای روحامشارکت سیاسی زنان در سطح تصمیم گیرندگان، هنوز نازل است
دبیر علمی همایش زنان در تاریخ مجالس ایران با انتقاد از عدم بهره برداری از توانمندی و مهارت زنان در جامعه گفت مشارکت سیاسی زنان در سطح تصمیم گیرندگان همچنان نازل است به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا الهه کولایی در سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران با اشاره به مشارکت سیاهدف ما داشتن پارلمان حساس به جنسیت است/ راه حل های کشورهای مختلف برای افزایش مشارکت سیاسی زنان
کشورهای مختلف راه حل هایی را برای این مسئله در نظر گرفته اند که از این میان می توان به استراتژی داوطلبانه یا اجباری احزاب برای حضور زنان در لیست های انتخاباتی و رزروکردن کرسی های مجلس برای زنان و قانونی کردن دادن سهمیه به آنها در مجلس اشاره کرد کشورهای مختلف از یکی از این راه هاشائبه سیاسی کاری در توسعه مدارس فرهنگ وجود ندارد
عدم ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی از سال آینده پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش در مدارس عادی دولتی به تازگی از سوی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام شد اسفندیار چهاربند از تقویت و توسعه مدارس فرهنگ به 36 مدرسه در سطح شهر تهران و محدود شدن ثبت نام در این مدارسمحدودیت در رای دادن زنان در انتخابات عربستان
محدودیت ها فرایند ثبت نام و رای دادن زنان در انتخابات شهرداری ها در عربستان سعودی را بسیار دشوار کرد به گزارش تنگستان نما به نقل از سی ان ان محدودیت ها فرایند ثبت نام و رای دادن زنان در انتخابات روز شنبه شهرداری ها در عربستان سعودی را بسیار دشوار کرد انتخابات شهرداری ها در عربوظایف دانشجویان از نگاه آیت الله جوادی آملی
آن چه مربوط به فضای دانشجویی است باید عنایت شود که اگر دانش شهودی که اصل همه دانش هاست حاصل نشد حدّاقل در علم حصولی کوشا و دقیق باشیم و چون ثمرۀ تمام علوم تأمین زندگی سعادتمندانۀ جامعۀ انسانی است مهم ترین اصل در این راستا معرفت انسان است به گزارش ادیان نیوز دانشجو به عنوانمحدودیت بالا در ثبت نام و رای دادن زنان در انتخابات عربستان
محدودیت بالا در ثبت نام و رای دادن زنان در انتخابات عربستان محدودیت ها فرایند ثبت نام و رای دادن زنان در انتخابات شهرداری ها در عربستان سعودی را بسیار دشوار کرد به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان محدودیت ها فرایند ثبت نام و رای دادن زنان در ا-
گوناگون
پربازدیدترینها