تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826533183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصالت تغییر؛ یا همرنگ کرگدن شدن


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: *سعیده مختاری-داستان کوتاه کرگدن در سال 1954 توسط اوژن یونسکو نویسنده ی فرانسوی نگاشته شد. این اثر به سرعت با اقبال مواجه گشت و یونسکو در سال 1959 آن را به صورت نمایشنامه درآورد. یونسکو این داستان را با تاثیر گرفتن از سلطه ی حکومت نازی ها بر اروپا طی سال های جنگ جهانی دوم و رواج فاشیسم در فرانسه نوشته است. فاشیست ها بین سال های 1920 تا 1940 رشد کردند و قدرت برتر اروپا شناخته شدند اما با وجود حمایت های کشورهایی نظیر فرانسه و تلاش برای سازش با این دیکتاتوری در سال 1939 و شروع جنگ جهانی دوم، ناچار سر تعظیم فرود آورده و تسلیم آلمان ها شدند. این داستان را می توان اثری ضد فاشیستی خواند. داستان کرگدن روایت یک تبدیل است، تبدیلی عظیم و غیر عادی. تبدیل شدن یک یک اعضای جامعه به یک حیوان بزرگ یعنی کرگدن. کرگدن، داستانی نمادمحور است و چشم گیرترین نماد آن همین حیوان است. در ابتدای داستان کرگدنی بزرگ به سرعت از کنار راوی می گذرد و پیاده رو را به هم می ریزد. در خلال دیالوگ های رد و بدل شده میان راوی و دوستش ژان، بی خیالی و لودگی را در شخصیت راوی می بینیم. کسی که بیشتر وقتش را به می گساری می پردازد و وجود یک کرگدن در خیابان برایش موضوع جالب توجهی نیست. در طول داستان دیالوگ های میان مردم نشان از سردرگمی و بی هدف بودن آن ها دارد. مردمی که صرفاً موضوعی برای بحث پیدا کرده اند، هیچ کس اقدامی علیه کرگدن ها نمی کند و به جای آن، وقت خود را به کلنجار رفتن بر سر مسائل فرعی و بی مورد مثل یک شاخ یا دو شاخ بودن کرگدن ها می گذرانند؛ حتی مرد منطقی نیز با دیالوگ خود نشان می دهد فقط سعی در سفسطه کردن دارد، سطحی فکر می کند و به اصطلاح چیزی در چنته ندارد. مردم شاهد تغییری سریع، عظیم و وحشتناک هستند. این افراد اگرچه در ابتدا تبدیل شدن به کرگدن را دور از ذهن و دهشتناک می دیدند اما به تدریج برتری آن ها را بر خود می پذیرند و آن را اقرار می کنند، پس تبدیل می شوند. هرکسی به زعم خود این تغییر را می پذیرد، برای مثال ژان معتقد است: «انسانیت قدیمی شده است!»، بوتار می گوید: «باید هم رنگ جماعت شد.» دیزی اعتقاد دارد که: «عشق یک چیز مرضی است... و با این نیروی فوق العاده که از این موجودات برمی خیزد قابل قیاس نیست.» به نظر می رسد رگه هایی از آنارشیسم را می توان در داستان مشاهده کرد. آنارشیسم برخواسته از تفکرات نازیسم. اعتقاد به برتری نسل و اصالت که در داستان با کرگدن دو شاخ و یک شاخ (دوشاخ اصیل آفریقایی و یک شاخ کرگدن های هندی) نشان داده شده است و حتی جالب تر از آن جدال شخصیت ها بر سر آن که کدام یک اصیل است؟ تک شاخ یا دو شاخ! و می بینیم که مرد منطقی در نهایت به کرگدنی یک شاخ (غیر اصیل) تبدیل می شود. از نظر ساختار داستان بسیار خوب پرداخت شده است. استفاده از عناصر داستانی در جای خود داستان را خیلی هماهنگ و منسجم به پایان می رساند. همینطور استفاده از دیالوگ های قوی قابل توجه است. راوی اول شخص که از ابتدای داستان شخصیت خود را از سایرین تمییز می دهد نشان می دهد هنوز به عشق ایمان دارد، هنوز انسان است و دلش نمی خواهد با جماعت هم رنگ شود. او که عشق تندنویس اداره، دیزی را در سر دارد از او تقاضا می کند که با یکدیگر نسل بشر را نجات دهند اما دیزی نیز به قدرت کرگدن ها ایمان آورده است و خود را در برابر نیروی آن ها ضعیف می بیند پس او نیز به کرگدن ها می پیوندد. در داستان همه ی شخصیت ها تا پایان تغییر می کنند اما بزرگ ترین تغییر در شخصیت خود راوی روی می دهد. در ابتدا مردی است می گسار، سپس انسانی معتقد به قانون و ارزش های والای انسانی و در انتهای داستان تلاش بیهوده ی او برای کرگدن شدن را می بینیم. تغییر موضع او را نسبت به کرگدن ها در طی ماجرا شاهدیم و در نهایت تبدیل شدن پوست زمخت کرگدن ها به پوستی سفت با رنگ یشمی فاخر، برهنگی شایسته و بی موی آن ها برای راوی و آرزوی داشتن آن.


دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن