تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804308358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نحوه قیمت گذاری خرید تضمینی سیب زمینی صدای کشاورزان را درآورده است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نحوه قیمت گذاری خرید تضمینی سیب زمینی صدای کشاورزان را درآورده است
از آنجا که شهرستان بهار قطب اصلی تولید سیب زمینی در کشور محسوب می شود و نوسانات قیمت این محصول تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد منطقه و استان خواهد داشت .


به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ كشاورزی یكی از پر مخاطره ترین فعالیت های اقتصادی است وعلاوه بر بلایای طبیعی همچون ابتلاء مزارع کشاورزی به انواع بیماری های گیاهی و بروز تغییرات ناگهانی دما و اثر منفی آن بر باردهی محصول؛ "نوسان قیمت محصولات کشاورزی" و به عبارت بهتر افت قیمت محصولات کشاورزی در بازار خرید و فروش؛ مهمترین عوامل غیر طبیعی است که موجب شده است این شغل، به عنوان یک شغل پرمخاطره در نظر گرفته شود.
مهمترین سیاست حمایتی دولت در این زمینه، خرید تضمینی محصولات است. بر این اساس در سال 1368، قانونی برای حمایت از کشاورزان به تصویب رسید که بر اساس آن برای برخی محصولات هر ساله قیمت تضمینی خرید تعیین می شد تا به این وسیله بتوان از کشاورزان حمایت کرد.

اما اکنون شاهد آن هستیم که این  سیاست تنها به کمک چند محصول معدود آمده و بخش عمده ای از کشاورزان همچون سیب زمینی کاران به اجرای این قانون معترض هستند و تعیین قیمت خرید تضمینی را واقعی نمی دانند.

قیمتهای خرید تضمینی باید براساس ۲ اصل مهم تعیین شود که یکی از آنها پیشبینی هزینه های تولید براساس سال زراعی آینده و دیگری رابطه ای مبادله در داخل و خارج از بخش کشاورزی است.

در متن قانون، آمده است: به منظور حمایت از تولید محصولات کشاورزی اساسی و ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر قند، پنبهوش، دانه های روغنی، سیبزمینی، پیاز و حبوبات را تضمین کند و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خریدآنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند.

از آنجایی که شهرستان  بهار  قطب اصلی تولید سیب زمینی در کشور محسوب می شود و تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه به کشت این محصول مشغولند به تبع نوسانات قیمت این محصول تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد منطقه و استان خواهد داشت و اینجاست که با پایین آمدن قیمت این محصول کشاورزان به فکر فروش محصولات خود به دولت با قیمت تضمینی می افتند و حال پایین بودن این قیمت خود منجر به بالا رفتن اعتراضات به نحوه قیمت گذاری ها شده است.

بر این اساس، با رئیس هیئت مدیره تعاونی سیب زمینی کاران بهار گفتگویی داشتیم و از مشکلات آنها در این زمینه پرس و جو نمودیم. وی در مورد این مشکل اظهار داشت: مهمترین مشکلات سیب زمینی کاران پایین بودن قیمت تضمینی خرید سیب زمینی و نبود الگوی کشت است.


مجید ریحانی ادامه داد: هم اکنون قیمت خرید تضمینی سیب زمینی حدود 350 تومان است؛ اما این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی برای کشاورزان، تقریبا دو برابر قیمت تضمینی ذکر شده است و از این رو، یکی از مهمترین انتقادهای سیب زمینی کاران به دولت به تعیین غیر کارشناسی نرخ خرید تضمینی محصولشان، مربوط می شود.


وی ادامه داد: در شرایط کنونی و با قیمت موجود اگر کشاورزی در زمین خود کشت کرده باشد، تمام هزینه ها با سود فروشش یکی می شود و اگر کشاورزی در زمین اجاره ای کشت کرده باشد، ضرر کرده است.


رئیس جهاد کشاورزی شهرستان  بهار در گفتگو با خبرنگار ما در مورد نحوه تعیین قیمت تضمینی سیب زمینی گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی به این شکل است که ابتدا دولت، قیمت تمام شده سیب زمینی را از چند استان کشور (همانند استان های همدان ، اردبیل و گلستان) که دارای بیشترین کشت هستند، جویا می شود سپس، این قیمت ها در شورای اقتصاد مطرح می گردند و مورد بررسی قرار می گیرند و بر اساس برخی معیارها، قیمت نهایی خرید تضمینی اعلام می شود.


کرمی قیمت تضمینی خرید سیب زمینی در سال 94 را حدود 350 تومان اعلام کرد و در قیاس با قیمت خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی همچون گندم بیان داشت: نمی توان سیب زمینی را در ترازوی قیاس با گندم قرار داد. گندم یک محصول استراتژیک است و لزوماً برنامه ریزی ها و حمایت ها از این محصول که از محصولات کم آب بر محسوب می شود، بیشتر است.


مشاور اطلاع رسانی و فرهنگی جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به قیمت تضمینی سیب زمینی بیان داشت: اگرچه قیمت خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان، 360 تومان در نظر گرفته شده است، با وجود این، تاکنون در استان همدان، حتی یک کیلو سیب زمینی خرید تضمینی نشده است. به عبارت بهتر، همه تولیدات سیب زمینی، به قیمت بیشتری از این نرخ مصوب، فروش رفته اند که یکی از دلایل مهم آن، احداث سردخانه های مجهز در استان است که باعث ماندگاری سیب زمینی شده است.


انصاری، قیمت تمام شده سیب زمینی در همدان، در سال گذشته، را 550 تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این قیمت در سطح استان همدان برآورد شده است. با این حال، قیمتی که از همدان و دیگر استان ها به شورای اقتصاد اعلام می شود، پس از بررسی موارد دیگر، با قیمت پایین تر (360 تومان) تصویب شده است.


انصاری با اشاره به اینکه بیشتر انبارهای احداث شده شخصی است ، مقدار تولید سیب زمینی در استان را در سال جاری 950 هزار تن عنوان کرد که 430 هزار تن تابستانه بوده و مصرف شده است و 520 هزار تن هم تولید پاییزه است که هم اکنون روانه وارد بازار شده است.


وی در ادامه بیان داشت: هم اکنون 650 هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان موجود است که بخش عمده از آن مربوط به شهرهای استان های هم جوار است که کشاورزان در زمین های کشاورزی آن شهرها، کشت کرده اند و هم اکنون محصولات خود را در انبارهای استان نگهداری می کنند.


در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان و رئیس کانون سیب زمینی بذری همدان با اشاره به حمایت دولت از محصولات استراتژیک و کم آب بر گفت: اکثر محصولاتی که قیمت تضمینی برایشان تعیین شده کمتر از قیمت روز بازار است به غیر از محصولاتی همچون گندم، کلزا و دانه های روغنی و کم آب بر که محصولاتی استراتژیک هستند و توجه ویژه ای به آن ها می شود.


سوزنچی ادامه داد: قیمت تضمینی تعیین شده سیب زمینی در سال 94 خیلی کمتر از قیمت تمام شده است و این قیمت مصوب مربوط به 4 سال گذشته است، حال آنکه در طی این 4 سال، میزان تورم چندین برابر شده است از این رو، یکی از موارد مورد بحث و اختلاف نظرِ همیشگی ما با دولت، میزان قیمت تضمینی این محصول است.


وی اظهار داشت: ما معتقدیم، معیارهایی که برای تعیین قیمت تضمینی در نظر گرفته اند واقعی نیست و باید این معیارها اصلاح شوند و همیشه هم به این نحوه قیمت گذاری معترض بوده ایم اما از آنجا که جیب دولت خالی است، صدای ما هیچ جایی نمی رسد.


از آن جا که یکی از سیاست های دولت، حمایت از کشاورزان است، از شورای اقتصاد انتظار می رود، در زمینه­ی حمایت از کشاورزان سیب زمینی کار استان همدان و دیگر استان های کشور، قیمت های خرید تضمینی بالاتری را به تصویب رسانند؛ تا به این ترتیب، کشاورزان به امید خرید تضمینی ارزشمند و مطمئن محصولشان، در فصل برداشت، اقدام به کشت سالانه سیب زمینی نمایند.

انتهای پیام/س
 





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

برگزاری تجمع « لبیک یا رسول الله» در بقعه های متبرکه استان همدان
همدانی ها امشب سردترین شب را سپری می کنند
تساوی پاس همدان در مقابل گیتی پسند اصفهان
برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب در ملایربا تخفیف 30 تا 50 درصدی
اتمام مسابقه شطرنج فکری کشور در آبادان





۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن