تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803608233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سيستم آموزشي كشور آزمون و خطاي مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سيستم آموزشي كشور آزمون و خطاي مسئولان
حالا ديگر به جرئت مي‌توان گفت كه نظام آموزشي كشور به يك آزمايشگاه تبديل شده و دانش‌آموزان و دانشجويان هم موش‌هاي آن هستند.
نویسنده : محمدرضا هادیلو 
حالا ديگر به جرئت مي‌توان گفت كه نظام آموزشي كشور به يك آزمايشگاه تبديل شده و دانش‌آموزان و دانشجويان هم موش‌هاي آن هستند. فقط طي دو دهه اخير بارها و بارها شيوه‌هاي آموزشي در مدارس تغيير كرده. از نظام قديم و ديپلمش گرفته تا نظام جديد و پنجره باز و 6- 3 – 3 و....
امروزه اگر متولدين دهه 60 و 70 در كنار هم باشند و از نظامي كه در آن تحصيل كرده‌اند، صحبت كنند به چند گروه متفاوت تبديل مي‌شوند؛ گروه‌هايي كه زبان هم را نمي‌فهمند و بيشتر مي‌گويند «ما اينو نداشتيم...»
اما در اين نظام‌هاي آشفته، دانش‌آموزان قربانيان اصلي به شمار مي‌آيند زيرا اصلاً نمي‌دانند چه چيزي آموخته‌اند و چرا بايد اينقدر از عمرشان را در مدارسي صرف مي‌كردند كه سال‌ها بعد مسئولان به بي‌اثر بودن آن آموزش‌هايش پی برده‌اند.
امروزه در تمام دنيا نه تنها به شيوه‌هاي آموزش اهميت ويژه‌اي مي‌دهند بلكه آنها توجه مي‌كنند كه دانش‌آموزان در چه شرايطي از سطح يادگيري بالاتري برخورداند. به عنوان مثال اكثر كارشناسان آموزشي معتقدند فنلاند بزرگ‌ترين نظام آموزشي جهان را داراست. كودكان از هفت سالگي به مدرسه مي‌روند و زمان زيادي براي بازي به آنها اختصاص داده مي‌شود، تعداد كمي از آنها آزمون گرفته مي‌شود و تكليف‌هاي زيادي به آنها داده نمي‌شود و معلمان، هم حقوق خوبي مي‌گيرند، هم خوب تمرين مي‌بينند و هم به دقت انتخاب مي‌شوند. اين سيستم به شكلي شگفت‌انگيز است كه بسياري از مربيان به اين كشور مي‌روند تا راز آموزش اين كشور را ياد بگيرند.
از اهميت دادن فنلاندي‌ها به سيستم آموزش‌شان همين بس كه اخيراً تحقيقي انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند كه «بزرگ‌ترين شكاف جنسيتي آموزش در اين كشور ديده مي‌شود.» اين در شرايطي است كه آنها معتقدند طبق آزمون‌هاي مختلفي كه از دانش‌آموزان گرفته مي‌شود، بهترين سيستم آموزشي جهان را دارند.
از مدت‌ها پيش و تقريباً در هر كشوري و در هر سني، در تست‌هاي خواندن و نوشتن و با اندك اختلافي، دخترها نمره بيشتري از پسرها مي‌گيرند اما در آخرين آمار در فنلاند، نتايج نه چندان خوبي مشاهده شد؛ در آزمون خواندن و نوشتن دخترها، 62 امتياز اختلاف با پسرها داشتند، اين يعني بيشترين اختلاف ميان دختر و پسر در ميان كشورها، به اين نحو كه در اين كشور دخترها 556 و پسر‌ها 494 امتياز گرفتند.
شايد اين آمار و ارقام خيلي مورد توجه مسئولان نظام آموزشي كشور ما قرار نگيرد زيرا فنلاندي‌ها در شرايطي نگران عقب ماندن پسرهايشان در نسبت به دخترها در زمينه يادگيري‌ها هستند كه در كشور ما به راحتي از بيسواد ماندن كودكان و نوجوانان زير 20سال صحبت مي‌كنند.
فنلاندي‌ها فكر مي‌كنند با اين آمار و ارقام، تمام رتبه‌هايشان به دخترانشان مي‌رسد. البته اين در شرايطي است كه پسرها در فنلاند حدوداً همان آماري را به دست آورده‌اند كه پسران در امريكا به دست آورده‌اند.
 با اين حال مسئولان آن كشور در نگراني به سر مي‌برند و در اينجا به‌رغم تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري بر توجه به آموزش و پرورش كودكان و نوجوانان ايراني، تصميم‌گيرندگان، يك روز از حذف رشته علوم انساني مي‌گويند و يك روز از بيهوده درس خواندن بسياري از دانشجويان در برخي رشته‌هاي دانشگاه آزاد.
به هرحال هنوز معلوم نيست اين سيستم آموزشي بر اساس كدام سياست‌ها چيده شده است و به كجا مي‌رود. ‌اي كاش روزي برسد كه در اينجا هم بعضي‌ها نگران دانش‌آموزان و دانشجويان شوند.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن