تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802893430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم مهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سهم مهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان زنجان استان‌ها > زنجان - به گزارش روزنامه همشهری زنجان با وجود این‌که سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی کشور محقق نشده است اما شرکت‌های فعال در این حوزه با گذر از دوران پساتحریم برای حضور پررنگ در بازارهای داخلی و خارجی امیدوارند.

در استان نیز با تبیین راهبردهای هفتگانه تعاون از سوی وزارتخانه انتظار می‌رود در برنامه ششم توسعه مسیر فعالیت بیشتر تعاونی‌های بخش‌های مختلف چشمگیر شود.«حمید دنیایی» مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به ظرفیت‌های بخش تعاون استان و برخی مشکلات آنها اشاره می‌کند.
چند شرکت تعاونی در استان فعالیت می‌کنند؟
3915 شرکت در قالب تعاونی مجوز فعالیت دارند که از این تعداد 2456 شرکت فعال هستند.
این تعاونی‌ها در چه بخش‌هایی فعالیت دارند؟
7 درصد از شرکت‌های تعاونی در حوزه مسکن، 35 درصد در حوزه کشاورزی،23 درصد در بخش صنعت، معدن و عمران و فرش دستباف و30 درصد در بخش‌ خدمات چند منظوره و حمل و نقل فعالیت می‌کنند. 5 درصد از تعاونی‌ها نیز در سایر بخش‌های خرد مشغول به کار هستند.
چقدر می‌توان به سهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان امیدوار بود؟
سهم شرکت‌های تعاونی در اقتصاد استان از سوی ارگان‌های ذی‌ربط تعیین نشده و باید در سطح کلان کشوری روی این موضوع مطالعه شود. هنوز ساز و کار لازم برای احصا و مشخص کردن بخش تعاون از اقتصاد در آمارها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مشخص نشده است. هم اکنون سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور بین 7 تا 8 درصد پیش‌بینی شده که در استان نیز میانگین این میزان برآورد شده است. البته در بند ب سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده سهم بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم توسعه25 درصد از کل اقتصاد کشور پیش‌بینی شده بود.
دلایل محقق نشدن این امر را چه می‌دانید؟
سیاست‌های ابلاغی این اصل در سال1387 تبدیل به قانون شد که در نهایت تحقق نیافتن حمایت‌های پیش بینی شده در قانون موجب شد تا راه به جایی نبرد. در سال1392 سند توسعه بخش تعاون تدوین و به تصویب هیأت وزیران وقت رسید که عمدتا تکلیف دستگاه‌های اجرایی برای تحقق سهم پیش‌بینی شد، اما با تغییر دولت همه این پیش‌بینی‌ها بی‌نتیجه ماند. امسال رئیس جمهوری در جمع تعاونگران بر تلاش برای تحقق سند توسعه تعاون تأکید کرد و امیدواریم این موضوع در سایه تعامل و نزدیکی دستگاه‌ها رنگ و بوی اجرایی بگیرد.
تاکنون چه خدماتی به اعضا ارائه شده است؟
تعاونی‌های بخش مسکن استان از بدو فعالیت برای خانه دار شدن اعضا خدمات قابل تقدیری انجام داده‌اند و سهم مهمی در تأمین مسکن خانوارها داشته‌اند. تعاونی‌های بخش مسکن استان در مجموع 30 هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار کرده‌اند و 6هزار واحد مسکونی آماده تحویل به ثبت‌نام‌کنندگان است. هم اکنون نیز با وجود رکود حاکم در بازار مسکن 6هزار واحد مسکونی در حال ساخت دارند. این تعاونی‌ها 4هزار واحد مسکن مهر نیز به اعضا تحویل داده اند.
کدام تعاونی‌ها عملکرد مطلوب نداشته‌اند؟
در زنجان130 شرکت تعاونی مسکن دارای مجوز وجود دارد که کمتر از 10 تعاونی در کار خود موفق نبوده‌اند.
دلایل موفق نبودن این تعاونی‌ها را چه می‌دانید؟
این تعاونی‌ها زمین‌های خارج از محدوده شهر که فاقد کاربری مسکونی است قبل از تصویب قانون خرید و فروش اراضی خریداری کردند. آنها به دلیل این‌که قبل از سال1370 فعالیت می‌کردند نمی‌توانستند برای الحاق این زمین‌ها به محدوده شهر و تغییر کاربری‌ها کاری انجام دهند. همین امر موجب شد تا با گذشت زمان برای ساخت و ساز با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان شوند. در برخی موارد نیز به دلیل سوء مدیریت هیأت مدیره بدون مطالعه اقدام به اجرای پروژه‌ها و مشارکت در ساخت و ساز با مبالغ بیشتر کردند که در طول اجرای پروژه با مشکلات مالی مواجه شدند. این امر روند اجرای طرح را با مشکلاتی مواجه کرد که در نهایت به نارضایتی اعضا ختم شد.
تعاونی‌های کشاورزی بیشتر در کدام بخش‌ها فعالند؟
تعاونی‌های بخش کشاورزی عمدتا در زمینه زراعت، مرغداری، تولید گوشت قرمز و پرورش ماهی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها همپای شرکت‌های سهامی خاص و عام فعال هستند و تحت تأثیر تحولات حاکم در بازار قرار گرفته‌اند.
آیا این تعاونی‌ها در امر صادرات قدم برداشته‌اند؟
امسال برخی از آنها در صنایع جانبی کشاورزی و مواد پلی اتیلن صادرات 6 میلیون دلاری داشته اند و امید می‌رود با روند تحولات و مبادلات مطلوب کشور با همسایگان سهم بیشتری در صادرات داشته باشند.
یکی از ظرفیت‌های استان در بخش صادرات صنایع‌دستی است که با شناسایی بازارهای هدف می‌توانند ضمن موفق شدن در صادرات، برای بالا بردن ظرفیت اشتغال پیشگام باشند. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟
شرکت‌های تعاونی این بخش عمدتا در زمینه فرش دستباف، ملیله، گلیم و جاجیم فعالیت می‌کنند. عمده مشکلات بخش صنایع‌دستی محدود به فروش و نوع بسته‌بندی محصولات خلاصه شده است. کیفیت پایین نیز در این امر دخیل است و رعایت استانداردهای تعریف شده در بالا بردن فروش و سهم صادرات می‌تواند اثرگذار باشد.
عمدتا بازار هدف این محصولات کدام کشورها است؟
خوشبختانه تنوع کشورها باعث شده تا محصولات تولیدی تعاونی‌ها استان به کشورهای مختلف همچون ترکیه، مجارستان، اسلوونی، اسپانیا، عراق، عربستان، هند، چین، پاکستان و حتی ارمنستان صادر شود.
هر چند محصولات تولیدی تعاونی‌ها در کشورهای مختلف عرضه می‌شود، اما همچنان فرهنگ تعاون در کشور ما نهادینه نشده است. برای تحقق اهداف فرهنگ چه راهبردی می‌تواند کارساز باشد؟
فرهنگ کارگروهی در کشور ما نهادینه نشده و تمایلی از سوی افراد در این زمینه وجود ندارد. سال گذشته معاون امور تعاون وزیر7 راهبرد اساسی برای تحول بخش تعاون ارائه کرد که در بند اول به موضوع ترویج فرهنگ تعاون به عنوان یک اصل مهم اشاره شده است. توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی و تحکیم تعاملات شبکه‌ای در کنار تقویت همکاری‌های بین دستگاهی نیز اهمیت دارد. البته تأمین مشوق‌ها و منابع مالی، توسعه بازارهای تعاونی‌ها و تقویت برند تعاونی در کنار تامین نظارت بر تعاونی‌ها در این اصول تعریف شده است. در استان نیز برای ترویج فرهنگ تعاون جلسات مختلفی با ارگان‌ها و دستگاه‌ها برگزار شده و تفاهمنامه‌هایی با مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی و آموزش و پرورش استان امضا شده است.
آیا برنامه ای برای شرکت‌های تعاونی غیرفعال دارید؟
نظارت بر تعاونی‌های غیرفعال جزو برنامه‌های این معاونت است تا روند کاری آنها تعیین تکلیف شود. تأکید بر برگزاری مجمع عادی شرکت‌ها با حضور همه اعضا از اقداماتی است که اداره کل در این راستا انجام می‌دهد.
برای توانمند سازی مدیران چه برنامه‌ای دارید؟
اعضای تعاونی‌ها برای انتخاب هیأت مدیره برای فعالیت در مجمع سالانه اقدام می‌کنند و اداره کل تنها با برگزاری دوره‌ توانمندسازی مدیران تعاونی‌ها دوره آموزشی30 هزار ساعته برگزار کرده است.

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان - تعاونی -




یکشنبه 22 آذر 1394 - 14:32:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن