واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: آیت الله وحید خراسانی: از امروز تصمیم بگیرید که زیارت را ترک نکنید و به این ترتیب به زیارت بروید که آن زیارت ، اکسیر اعظم بشود ؛ عمده علم و معرفت است.عقیق : آیت الله وجید خراسانی درباره عظمت زیارت امام رضا (ع) و نعمت همجواری با این امام همام می گوید: اولاً مردمی مستغرق اند در نعمتی که ارزش آن نعمت را نمی دانند ؛ قضایا سه قسم است : یک قسم قضایایی است که هم قابل درک است و هم قابل بیان ، هم می شود فهمید ، هم می شود فهمیده را مبیّن کرد ؛ یک قسم از قضایاست که فهمیدنی است ، امّا بیان قاصر است ؛ قسم سوم قسمی است که نه قابل ادراک است و نه قابل بیان ؛ جوار امام هشتم علیّ بن موسی (علیه السلام ) نه قابل درک است ، نه قابل وصف است . من خودم هر وقت متذکّر این حدیث می شوم متحیّرم ! اولاً: حدیث صحیح السند ، آن هم به تصحیح قُدما . از جهت رجالی تصحیح سند در مقام فقاهت ، امر لازمی است ؛ تارة تصحیح از متأخّرین است ، مثل : وحید بهبهانی ، علامه مجلسی ، میر داماد . . . امّا تارة صحّت سند از طریق تصحیح و توثیق قدماست ، مثل : نجاشی ، شیخ الطائفه، شیخ طوسی ؛ این حدیث از جهت فقهی ، حدّی دارد که مثل شیخ انصاری درک می کند . دو احتیاط در دین برای فقهای عظام هست : یکی احتیاط اصولی ، یکی احتیاط فقهی ؛ بحث در این ها ، فوق این مجلس است ، فقط مقدّمه ای است برای درک این حدیث . صحّت سند این روایت به حدّی است که فقیهی مثل شیخ انصاری که مجسّمه ی احتیاط در فتواست ، با آن سعه ی علم، به این سند دست از احتیاط بر می دارد و فتوای قاطع می دهد. حدیث ، یک چنین حدیثی است ! رجال حدیث همه موثّق اند به توثیق شیخ و نجاشی ؛ علاوه ، راوی حدیث از اصحاب اجماع است؛ ممّن اجمعت العصابه علی تصحیح ما یصحّ عنهم ! حدیث ، چنین حدیثی است ؛ آن وقت ، بَزَنطی که از اعلام طائفه است ، مخاطب در این روایت است . امامی که ضمان عصمت از خدا دارد ، بیانش این است ؛ به بَزَنطی فرمود : کسی که علیّ بن موسی الرّضا را زیارت کند ، کُتِبَ ـ نوشته می شود ـ قطعاً ، کتب معنای دقیقی دارد ؛ کتب علیکم الصیّام کما کتب علی الذین من قبلکم ؛ فرمود : مکتوب است برای کسی که علیّ بن موسی را در طوس زیارت کند به یک زیارت ، هزار حجّ قبول شده . بَزَنطی مبهوت شد ؛ او می فهمد یعنی چه ! چه کسی در این جا خوابیده است که یک زیارت قبر او هزار حجّ بیت الله است ! آن هم حجّی که به امضای قبول الهی رسیده است. بَزَنطی متحیّر ماند ؛ بعد دوباره سؤال کرد : برای زیارت علیّ بن موسی هزار حجّ است؟ او می فهمد حجّ بیت یعنی چه ! جعله سبحانه وتعالی للاسلام علماً وللعائذین حرماً فرض حجّه و اوجب حقّه و کتب علیکم وفادته فقال : و لله علی النّاس حجّ البیت من استطاع الیه سبیلا ؛ بعد که مبهوت شد که یک زیارت ( برابر با ) هزار حجّ بیت الله، آن هم حجّ قبول شده ، امام جمله ای فرمود که عقل مبهوت است و مثل شیخ انصاری باید این حدیث را بفهمد ؛ فرمود : إن کان عارفاً بحقّه فالف الف حجّة ؛ اگر آن زائر ، معرفت به حقّ علیّ بن موسی داشته باشد ، یک زیارتش برابر با هزار هزار حجّ قبول شده است ! این جا چه کسی است ؟ کسی چه خبر دارد ؟ این بیان از پیغمبر ( اکرم ) در دو مورد است : یکی : فاطمة بضعة منّی ، دوم : ستدفن بضعة منّی بأرض خراسان ؛ این کلمه یعنی چه ؟ یعنی : ایّها النّاس ! زیارت او زیارت من است . خوشا به حالتان ! از امروز تصمیم بگیرید که اولا: زیارت را ترک نکنید؛ و به این ترتیب به زیارت بروید که آن زیارت ، اکسیر اعظم بشود ؛ عمده علم و معرفت است ؛ یک وقت امام هشتم را زیارت می کنی ، این زیارت توست ، امّا اگر این جور به زیارت بروی ، (زیارت تو ) منقلب می شود. منبع:قدس
شنبه ، ۲۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]