واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: درس گفت وگویی با عنوان «جدال اندیشه هایی که از ساختار علم و دین می پرسند» با حضور دکتر علی پایا و دکتر حمیدرضا آیت اللهی برگزار می شود. به گزارش گروه دانشگاه آنا، پاسخ به سوال «کدام دانشگاه؟» به روشنی به سوال هایی نظیر «علم چیست؟»، «رابطه علم و دین یا علم و فلسفه چیست؟» گره می خورد. چراکه در هر صورت دانشگاه، دانش-گاه است و پرسش از ابعاد مختلف چیستی دانش به وجهی ساختن دانشگاه ایده آل است. اما طرح مسئله علم و دین: علم در یک نگاه اولیه به گزاره هایی اطلاق می شود که می توانند واقعیت را توصیف کنند. نظیر «آب در در سطح دریا در دمای 100 درجه جوش می آید». اما پیشرفت های فلسفه علم قرن اخیر در رابطه با این نگاه سوالات مهمی را طرح کرده است. برای نمونه، اگر چنین استحکامی برای نظرات علمی وجود دارد، دلیل ابطلال نظریات یا تکمیل آنها چیست؟ آیا پیش فرضهای دانشمند یا عوامل اجتماعی هم می توانند در شکل گیری این نظریات علمی نقش ایفا کنند؟ نقش نظام ارزشی و باورهای دانشمند در نظریات علمی چیست؟ در این درس-گفتگو از یک سو نگاهی وجود دارد که علم را توصیف واقعیت می داند و گرچه قائل به نقش کمرنگی برای سایر عوامل است، ولی همچنان آن را دارای خصلت مهم جهانشمولی می پندارد. از سوی دیگر در این گفتگو نگاهی حضور دارد که علاوه بر پررنگ شمردن پیش فرض ها در شکل گیری علم، به تاثیر عوامل محیطی و مکانی و زمانی نقش جدی ای داده و با این چشم انداز به علم می اندیشد. این درس-گفتگو محل نزاع دو رویکرد درباره علم و دین است و در نهایت نیز نگاه های این دو صاحب نظر درباره دانشگاه مقابل هم خواهد ایستاد. درباره دکتر علی پایا علی پایا جزو آن دسته استادان و پژوهشگرانی است که به طور جدی به فعالیت علمی و تحقیقی علاقه مندند و گاه و بیگاه هم نیم نگاهی به کارهای حزبی می اندازند. پایا با تحصیل در حوزه فلسفه و فلسفه علم و با حضور در محضر علمای نامداری چون مرتضی مطهری سیر فکری خاصی را تجربه می کند و در نهایت به این نتیجه گیری می رسد که اسلام با آموزه های دموکراتیک منافاتی ندارد و در جبهه ای دیگر به دفاع از روشنفکری دینی می پردازد و معتقد است که روشنفکران دیندار ایرانی در صورت جدیت در کار خود، هم در داخل و هم در سطح بین المللی می توانند ایده های خود را به کرسی بنشانند و به اصطلاح حرفی برای گفتن داشته باشند. دکتر حمیدرضا آیت اللهی دکتر آیت اللهی از پژوهشگران مطرح فلسفه دین و از نظریه پردازان علم دینیست. ایشان که پس از دکتر گلشنی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی نیز هست، در نگاه به علم بسیار نزدیک به رویکردهای متاخر فلسفه علم بوده و یافته تاریخ فلسفه علم، یعنی تقدم نظریات بر مشاهدات را یکی از تکیه گاه های نگاه خود در ورود دین به عرصه علم می داند.
پنجشنبه ، ۱۹آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]