محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827087687
چرا امام حسن مجتبی(ع) با «جعده» ازدواج کرد
واضح آرشیو وب فارسی:نهبندان خبر: اشعث بن قیس مردی منافق و دنیاطلب بود. او ازدواج دخترش با امام حسن(ع) را به حضرت امیر(ع) پیشنهاد داد تا امیرالمؤمنین در یک عمل انجام شده قرار گیرد.به گزارش نهبندان خبر به نقل از فارس، بیست و هشتم ماه صفر سال 50 هجری قمری سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام مصادف است. یکی از سؤالاتی که درباره امام حسن مجتبی(ع) مطرح می شود این است که چرا حضرت با «جعده»دختر «اشعث بن قیس» ازدواج کرد تا وی با زهر، ایشان را به شهادت برساند. حجت الاسلام اسدالله محمدی نیا از پژوهشگران حوزه علمیه قم در کتاب «امام حسن مجتبی(ع)؛ امیر کرامت»این پرسش را پاسخ داده است که در ادامه می خوانیم: امام صادق (ع) فرمود: اشعث بن قیس در خون امیرالمؤمنین (ع) شرکت کرد و دخترش جعده امام حسن (ع) را مسموم کرد و پسرش در خون امام حسین (ع) شرکت نمود. با توجه به این حدیث شریف، چرا امام حسن مجتبی (ع) با جعده ازدواج نمود؟ آرامش روح و تقویت ایمان اولاً: اگر چه ما حضرات ائمه (ع) را مصون از خطا و اشتباه می دانیم، ولی گاهی بی اختیار سؤالاتی به ذهن می آید و یا دیگران مطرح می کنند. در هر صورت پاسخ آن باید داده شود تا در اثر جواب قانع کننده، ذهن آرام گیرد و بر ایمان و اعتقاد انسان افزوده شود. همان گونه که یک ویروس سرماخوردگی بسیار جزئی اگر رسیدگی نشود، بدن را از پا در می آورد، سؤال ذهنی هم به منزله یک ویروس فکری است که اگر پاسخ استدلالی و منطقی به آن داده نشود، به تدریج پایه های ایمان انسان را ضعیف می کند و شاید در مدت طولانی آن پایه ها را فرو ریزد. بر همین اساس کسانی که اهل مطالعه دینی هستند و مسائل اعتقادی برایشان حل شده، از ایمان قوی تری برخوردارند. اینک به سؤال مطرح شده به صورت مختصر پاسخ داده می شود. فریب احتمال دارد جعده از اول چنین نبوده و بعداً توسط معاویه فریب خورده باشد. بر همین اساس از برخی شواهد تاریخ استفاده می شود جعده اول با مسموم کردن امام حسن (ع) مخالفت کرد. بعد توسط اصرار دیگران راضی شد. چنانچه در زندگی دیگران هم از اول زن یا مرد خوب هستند، اما زمینه انحراف به تدریج به وجود می آید. آنچه مهم است این است که انسان هر لحظه مراقب خویش و خانواده اش باشد. هدف نزدیکی به مرکز قدرت ازدواج امام مجتبی (ع) با جعده در زمان حکومت حضرت امیرالمؤمنین (ع) اتفاق افتاد. اشعث بن قیس مردی منافق و دنیاطلب بود و تلاش می کرد خود را به مرکز حکومت آن حضرت نزدیک کند تا به خیال خود از این رابطه استفاده کند و به مال و مقامی برسد. چنانچه امروز افرادی این چنین اند. پیشنهاد ازدواج دخترش را خود اشعث به حضرت امیر (ع) برای امام حسن (ع) داد و آن حضرت را در یک عمل انجام شده قرار داد. قضیه از این قرار بود که حضرت علی (ع) ام عمران، دختر سعید بن قیس همدانی خواستگاری کرد که خود قیس از اصحاب و یاران خوب آن حضرت (ع) بود. سعید از حضرت علی (ع) در این مورد فرصت خواست تا با مادر دختر مشورت کند. وقتی از نزد آن حضرت خارج شد، با اشعث بن قیس روبه رو شد و ماجرای خواستگاری را به اشعث گفت. اشعث برای آنکه دخترش را به امام حسن (ع) بدهد، به سعید بن قیس گفت: چرا دخترت را به حسن بن علی می خواهی بدهی تا در آینده به شما فخر بفروشد و نسبت به دخترت بدی کند و دائم بگوید: من پسر پیامبرم! من پسر امیرالمؤمنین (ع) هستم؟! بعد اشعث به سعید بن قیس گفت: می خواهی دخترت را به اقوامت بدهی؟ سعید سؤال کرد: آن فرد چه کسی است؟ اشعث گفت: پسر محمد! در همان جا اشعث دختر سعید بن قیس را به عقد پسرش محمد در آورد و بدین صورت نگذاشت دختر سعید بن قیس با امام حسن (ع) ازدواج کند. بعد از اینکه اشعث این کار را کرد، خدمت حضرت امیر (ع) مشرف شد و گفت: شما برای حسن از دختر سعید خواستگاری کردی؟! حضرت فرمود: بله. اشعث گفت: می خواهی برای فرزندت کسی را معرفی کنی که از نظر خانوادگی بسیار شریف تر و از جهت حسب و نسب بسیار بزرگوارتر و از نظر زیبایی بسیار بالاتر است و از نظر مال ثروتمندتر است؟! حضرت علی (ع) فرمود: در این مورد من با مردی صحبت کردم. اشعث گفت: با آن کسی که صحبت کردی، دخترش ازدواج کرد. حضرت علی (ع) فرمود: الان از نزد من خارج شد تا با زنش مشورت کند. اشعث گفت: دخترش را من به عقد پسرم محمد در آوردم! حضرت علی (ع) فرمود: چه زمانی؟! اشعث گفت: همین الان دم درب! حضرت علی (ع) دیدند با شگرد خاصی اشعث دختر سعید را به عقد پسرش در آورده است و از طرفی اشعث خودش این پیشنهاد را داده، چیزی نفرمود. لذا در همان جا اشعث دخترش را به عقد امام حسن (ع) در آورد. بعد اشعث سعید بن قیس را دید. سعید به او گفت: ای اعور (گمراه ، یک چشم) تو نیرنگ زدی! اشعث به سعید گفت: اعور تو هستی! (وقتی پسر پیامبر از دخترت خواستگاری می کند، نباید معطل می کردی و نباید با زنت مشورت می کردی، بلکه باید به این امر افتخار می کردی و سریع قبول می کردی!) بعد از اینکه گفت وگوی بین اشعث و سعید تمام شد، اشعث به امام حسن (ع) گفت: نمی خواهی همسرت را ببینی؟! وقتی امام (ع) موافقت کرد، اشعث به امام (ع) فرمود: «لا تمشی و الله الا علی اردیه قومی، فقامت له کنده سماطین، و جعلت له اردیتها بسطا من بابه الی باب الاشعث». به خدا قسم حرکت نمی کنی مگر اینکه عبا و ردای قوم کَنده را زیر پایت فرش می کنیم و بعد قبیله کنده در دو طرف (صف بستند) و از امام (ع) استقبال نمودند و در این مراسم استقبال به خاطر اظهار علاقه به امام حسن (ع) از درب منزل آن حضرت (ع) تا خانه اشعث را عباهایشان فرش کردند. خلاف مردانگی شاید کسی بگوید، حضرت علی (ع) قبول نمی کردند در جواب باید گفت: در میان عرب رسم بود وقتی کسی دخترش را به فردی به عنوان همسر پیشنهاد می داد، دست رد به سینه طرف زدن و قبول نکردن را خلاف مروت و مردانگی می دانستند. حضرت امیر (ع) نمی خواستند خلاف این رسم عمل کنند. کار امام (ع) بر اساس حکمت و مصلحت وانگهی وقتی ما حضرات ائمه اطهار (ع) را معصوم می دانیم و باور داریم آنان از هر گونه خطا و اشتباه مصون اند، باید بدانیم این ازدواج و امثال آن در اولیاء الهی، از روی اغراض و افکاری که در ذهن بسیاری است نبوده، بلکه آنان مصالح دین و جامعه را در نظر می گرفتند و با توجه به جهات مختلف آن کار را انجام می دادند، با توجه به این احتمالات و جهات دیگری که ذکر آن طول می کشد، ما نمی توانیم بدون کمی دقت بگوییم چرا چنین ازدواج هایی صورت گرفته است. مشابه آن در زندگی برخی از پیامبران (ص) ثانیاً: این موضوع اختصاص به زندگی امام مجتبی (ع) ندارد بلکه بعضی از پیامبران در زندگی خود با همسران نالایق روبه رو بودند، اما آنان با همان زنانی که اسرار زندگیشان را فاش کردند و دشمنانشان را خوشحال نمودند و باعث مشکلات زیادی برای پیامبران شدند، ساختند تا مردم را با عمل به استحکام خانواده دعوت کنند و جلوی طلاق و فروپاشی نظام خانواده را بگیرند و الگوی صبر و استقامت برای امت خود باشند. بر همین مبنا در قرآن کریم، در سوره تحریم، ماجرای شش زن را ذکر می نماید که یکی حضرت آسیه و دومی حضرت مریم است، اما آن چهار زن دیگر از زنان پیامبران بودند که باعث آزار و اذیت شوهران بی نظیر خود در عالم شدند که دو تن از آنان از همسران رسول گرامی اسلام (ص) بودند که اسرار آن حضرت را فاش کردند و سبب زجر و اذیت آن حضرت شدند. و آن دو تای دیگر یکی همسر حضرت نوح (ع) و دیگری همسر حضرت لوط (ع) بودند. همسر حضرت لوط (ع) زنی بود که خداوند حکیم بارها او را در قرآن کریم مورد سرزنش قرار داده است. زنی که منشأ هجوم مردان آلوده و اراذل و اوباش به منزل آن حضرت شدند. اما آن پیامبر الهی این زن خائن را تحمل کرد و خداوند در برابر ظلم و آزار و اذیتی که آن زن به حضرت لوط (ع) نمود، عذاب و زلزله وحشتناک و ویران کننده ای فرستاد که او و قوم لوط را در هم کوبید و به عمرشان خاتمه داد و الان هم در عالم قبر، گرفتار عذاب دردناک الهی هستند. زن حضرت هود (ع) در زمان حضرت هود (ع) قوم آن حضرت در اثر گناه گرفتار خشکسالی شدند مردم به طرف منزل آن حضرت آمدند تا ایشان با انفاس قدسی خود برای آنها دعا کند ولی ایشان در منزل نبود. پیرزنی که از یک چشم نابینا بود، درب را باز کرد و مردم موضوع را به او گفتند. آن زن در جواب گفت: اگر دعای هود مستجاب بود برای خودش دعا می کرد! مردم رفتند و حضرت هود را که مشغول کار بود پیدا کردند و ایشان دعا کرد و به مردم گفت روانه منازل خود شوید که خداوند باران فراوانی را بر شما نازل خواهد فرمود. سپس مردم سخنان آن پیرزن را به آن حضرت گفتند. آن حضرت در پاسخ فرمود آن زن همسر من است برایش دعا کرد و فرمود: خداوند به وسیله ایشان که دشمن من است، مرا امتحان می نماید و این دشمنی که در اختیار من است و او را مراقبت می کنم تا کمتر آسیب برساند، بهتر است از دشمنی که رها باشد و بیشتر آسیب می رساند. بنابراین ما در سیره و سبک زندگی برخی از پیامبران (ص) و ائمه اطهار و بعضی از علمای ربانی می بینیم همسرانشان نالایق بودند و در عین حال با صبر و حلم و بردباری آنان را تحمل نمودند و گاهی از اوقات نگذاشتند احدی از اخلاق بد و آزاردهنده روحی و جسمی زنانشان متوجه شود که یکی از آن اولیاء الهی، حضرت امام حسن مجتبی (ع) بود که با همسرش سوخت و ساخت تا مبادا کسانی که با اسلام کینه دارند، حضرت را مورد سرزنش قرار دهند. انتهای پیام/ک
پنجشنبه ، ۱۹آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نهبندان خبر]
[مشاهده در: www.nehbandankhabar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
/پرسش و پاسخ دینی/ چرا امام حسن مجتبی(ع) با «جعده» ازدواج کرد
پرسش و پاسخ دینی چرا امام حسن مجتبی ع با جعده ازدواج کرداشعث بن قیس مردی منافق و دنیاطلب بود او ازدواج دخترش با امام حسن ع را به حضرت امیر ع پیشنهاد داد تا امیرالمؤمنین در یک عمل انجامشده قرار گیرد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس بیست و هشتم ماه صفر سال 50 هجچرا امام حسن(ع) با «جعده» ازدواج کرد؟
اشعث بن قیس مردی منافق و دنیاطلب بود او ازدواج دخترش با امام حسن ع را به حضرت امیر ع پیشنهاد داد تا امیرالمؤمنین در یک عمل انجام شده قرار گیرد به گزارش پایگاه 598 بیست و هشتم ماه صفر سال 50 هجری قمری سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام مصادف است یکی از سؤالاتی که دربارهروایتی متفاوت از شجاعت و کیاست امام حسن مجتبی
روایتی متفاوت از شجاعت و کیاست امام حسن مجتبی پیشواى دوم شیعیان در بذل و بخشش و دستگیرى از بیچارگان سر آمد روزگار خویش و آرام بخش دلهاى دردمند و نقطه امید درماندگان بود هیچ آزرده دلى نزد آن حضرت شرح پریشانى نمىكرد جز آن كه مرهمى بر دل آزرده او مىنهاد و گاهى پیش از آن كه مشرح چگونگی شهادت، تشییع و دفن پیکر مطهر امام حسن مجتبی (ع)
امام حسن ع روز بیست و هشتم ماه صفر سال 49 هجری در سن 47 سالگی به خاطر خوردن زهر و مسمومیت ناشی از آن به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد به گزارش راسخون به نقل از میزان بنا به قول های معتبر امام حسن ع روز بیست و هشتم ماه صفر سال 49 هجری در سن 47 سالگی به خاطر خورامام حسن مجتبی(ع)؛ پیشوای خیرخواهان امّت
دولت بهار بسیاری از مردم شخصیّت آن حضرت و تأثیر بسیار حسّاس و فوق العاده صلح آن حضرت را در حفظ اسلام آن گونه که باید نمی شناسند و هنوز شأن و منزلت و سیره آن حضرت مجهول مانده است به گزارش دولت بهار آیت الله صافی گلپایگانی در یادداشتی در مرثیه امام حسن مجتبی ع نوشت بسیاریپیشگویی امام حسن مجتبی(ع) درباره شهادتش
جعده به خانه برگشت و هنگام افطار در حالی که امام حسن ع در یک روز گرم روزه بود شربت شیری که در آن زهر ریخته بود برای آن حضرت آورد امام آن را نوشید و گفت ای دشمن خدا مرا کشتی خدا تو را بکشد به گزارش پارس به نقل از مشرق امام حسن مجتبی علیه السلام در شب نیمه رمضان سال سومنمایش قرآن خطی منسوب به دستخط مبارک امام حسن مجتبی(ع) در موزه آستان قدس رضوی
جوان از مشهد مسؤول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت قرآن خطی منسوب به دستخط مبارک امام حسن مجتبی ع از جذاب ترین و دیدنی ترین آثار تاریخی و فرهنگی و معنوی گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی است که مورد استقبال فراوان زائران وصوت/ مداحی میرداماد برای امام حسن مجتبی (ع)
مداحی دلنشین سید مهدی میرداماد در وصف امام حسن مجتبی ع را می شنویم متن خبر نداردچهارشنبه ۱۸آذر۱۳۹۴اس ام اس رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)-۵
اس ام اس رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع هنگامه رنج و غم و ماتم شده امشب گریان زغمى دیده عالم شده امشب پایان شب آخر ماه صفر است این یا آنکه ز نو ماه محرّم شده امشب از داغ جگر سوز نبى سیّد ابرار نخل قد زهرا و على خم شده امشب •••••••• اس ام اس رحلت پیامبر ص •••••••• زهربخشعلی قنبری پاسخ داد چرا امام حسن(ع) اموالش را چندین بار بخشید
بخشعلی قنبری پاسخ دادچرا امام حسن ع اموالش را چندین بار بخشیدعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت بخشش اموال توسط امام حسن مجتبی ع در دورههای مختلف زندگی یک درس اخلاقی بود تا انسانها یاد بگیرند دل به مال دنیا نبندند در عین حال که برای دستیابی بدان تلاش میکنند بخشعلی قنب-
گوناگون
پربازدیدترینها