تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816319796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا در برابر برخی احساس حقارت می‌کنید؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



چرا در برابر برخی احساس حقارت می‌کنید؟
روز نو : آن شخص هر کسی می‌تواند باشد. مثلا فرض کنید والدین همکلاسی فرزندتان را دیده‌اید. او طوری رفتار می‌کند که انگار آدم بسیار مهمی بوده و اطرافیانش هم کاملا با نفوذ هستند.  البته این مسئله در هر شرایطی می‌تواند رخ دهد. در شرایط کاری و امور شخصی نیز ممکن است با کسی آشنا شوید که رفتارش عادی نیست. به طور کل، افرادی که دوست دارند خودشان را بزرگ نشان دهند، تلاش می‌کنند تا دیگران را کوچک نشان دهند. شاید به این فکر می‌کنید که ای کاش اصلا با آن شخص روبه‌رو نمی‌شدید و روز خوبتان را به همان منوال سپری می‌کردید.  در همین حین، حس کارآگاهی‌تان گل می‌کند. حالتان نه تنها خوب نشده که بدتر هم شده و به دنبال نقاط ضعف و نواقص در ظاهر آن شخص نیز می‌گردید.  روانشناسی البته برای این اتفاق توضیح دارد. آلفرد ادلر، روانکاو اتریشی، نظریه‌ی «عقده حقارت» (Inferiority complex) را در این خصوص مطرح کرده است. ادلر می‌گوید افرادی که خودشان عقده‌ی حقارت دارند، در تلاش‌اند تا خود را بالاتر نشان دهند و ابزارشان نیز کوچک قلمداد کردن دیگران است. به نظر ادلر، این حس برتری جویانه در هسته‌ی «روان‌نژندی» قرار دارد.
چرا در برابر برخی احساس حقارت می‌کنید؟/چرا حس بدی از دیدار با برخی به شما دست می‌دهد؟

ما امروزه این حس برتری جویانه را یکی از شاخصه‌های «اختلال شخصیت خودشیفته» می‌دانیم که در آن فرد شخص مایل است خودش را بسیار بزرگتر از آنچه هست، نشان دهد. خودشیفتگی نیز دو نوع دارد: بزرگ‌ نمايى‌ و آسیب پذیری.  البته در اکثر مواقع، خودشیفتگی به مراحل روانکاوی نمی‌رسد؛ اما شخص در آن درجه‌ای از خودشیفتگی را دارد. برخی از پژوهشگران شخصیتی از دو واژه‌ی «آشکار و پنهان» به جای « بزرگ‌ نمايى‌ و آسیب پذیری» استفاده می‌کنند و می‌گویند که می‌توان خودشیفتگی را در زندگی روزمره افراد مشاهده کرد.  بروکس در پژوهش‌هایی که بر روی دانشجویان کارشناسی یک دانشگاه انجام داد، نتیجه گرفت که چهار مورد می‌توانند منجر به پدید آمدن شخصیت خودشیفته شوند. بنابراین، اگر دوستان و آشنایان شما این چهار مورد را داشتند، بهتر می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید:  1. فرد ناامن تلاش می‌کند تا شما هم احساس ناامنی کنید «ناامنی» به طور کلی به احساس یا حالت عصبی اشاره دارد که زمانی که فرد خود را نسبت به دیگری کوچک یا ضعیف می‌بیند، شکل می‌گیرد. زمانی که شما حول محور «ارزش فردی» و راجع به خودتان صحبت می‌کنید، معمولا به شخصی خاص یا نوع خاص شخصیتی اشاره دارید. آیا آن شخص مورد نظر شما همیشه از نقاط قوت خود صحبت می‌کند؟ اگر احساس ناامنی همواره در کنار شما نیست و شما فقط نسبت به برخی از افراد این حس را دارید، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آن‌ها احساس ناامنی خودشان را به شما منتقل می‌کنند.  2. فرد ناامن تلاش دارد تا دستاوردهایش را به شما نشان دهد نیازی نیست تا شما کنار فردی بنشینید و حس ناامنیِ موجود در رفتارهایشان را حس کنید. در برخی موارد، افراد ناامن خودشان در مورد سبک زندگی بسیار عالی، تحصیلات تکمیلی و درخشان و یا حتی فرزندان رویایی‌شان با شما حرف می‌زنند تا شما را کوچک قلمداد کنند.
چرا در برابر برخی احساس حقارت می‌کنید؟/چرا حس بدی از دیدار با برخی به شما دست می‌دهد؟
 
3. فرد ناامن به کرات از «لاف فروتنانه» استفاده می‌کند لاف فروتنانه به زمانی ارجاع دارد که شخص در مورد وضعیت خود تعریف می‌کند، اما از واژه‌های چون «منِ بیچاره» استفاده می‌کند تا خودش را کمی کوچکتر جلوه دهد. در مطالب ارسالی شبکه‌های اجتماعی نیز این امر مشاهده می‌شود. برای نمونه، شخص از اطرافیان شما که برای ملاقات دوستش به شهر دیگر سفر کرده و در پست فیسبوکی‌اش می‌‎نویسد: «علیرغم شغل مهمی که داشتم...» این دست از مطالب به حس ناامنی مرتبط است.  4. فرد ناامن مرتبط نسبت به «خوب نبودن شرایط» غر می‌زند افرادی که در درجه بالایی از عقده حقارت قرار دارند، تمایل دارند تا بگویند که استانداردهای زندگی‌شان بالا است. شاید شما پیش خودتان بگویید که آن فرد مغرور است، اما کمی که دقت کنید متوجه ماهیت او می‌شوید. این دسته از افراد با خود فکر می‌کنند که از دیگران سرترند و مدام جملاتی را بیان می‌کنند که نشان از استاندارهای بالای زندگی‌شان دارد.  این موارد در دسته بندیِ «خودشیفتگی آشکار» قرار می‌گیرند. اما دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا هنگام مواجهه با افراد ناامن، تمام تردیدهایی که به صورت ناخود‌آگاه متوجهتان می‌شود را کنار بگذارید. در این صورت است که شما مسیر درست را انتخاب می‌کنید و جایی به شک و تردیدهای به وجود آمده نمی‌دهید. البته فراموش نکنید که با دانستن و شناسایی این موارد می‌توانید به افراد ناامنِ اطرافتان که برایتان مهم هستند، اهمیت دهید. 



تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن