تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813006438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چراغ خطر/ نیناب، یعنی دیگر آب نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: میناب دیگر گلستان نیست چراغ خطر/ نیناب، یعنی دیگر آب نیست شهرستان میناب به دلیل زیبایی ها لقب گلستان را به خود اختصاص داده بود که امروزه به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب از سفرهای زیرزمینی دشت های میناب لقب نیناب به این شهرستان تعلق گرفت یعنی دیگر آب نیست.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر ساعت 17:34

خبرگزاری پانا+علی کریمی حاجی خادمی+ فروچاله ها+ بحران دشت میناب

 شهرستان میناب، چند سالی است که به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی لقب نیناب را به خود اختصاص داده یعنی آب نیست. مردم این شهرستان با فروچاله ها دست و پنجه نرم می کنند.   به موجب برداشت بی رویه آب از دشت های میناب فروچاله های بزرگ در  روستاهای این شهرستان ایجاد شده که موجب نشست زمین، کشته شدن حیوانات، ترک برداشتن خانه های مردم و .... شده است که حتی چندین روستا را خالی از سکنه کرده است.   فروچاله های که به دلیل درست مدیریت نکردن مصرف آب از سفره های زیر زمینی در دشت های میناب به وجود آمده اند وموجب نگرانی اهالی این منطقه شده است.

وضعیت بحرانی دشت های میناب خرداد امسال پدرعلم کویرشناسی کشور را به این شهرستان کشاند  



 پرفسور کردوانی گفت:حفر چاهها و برداشت بی رویه آب از عوامل ایجاد فروچاله ها در دشت میناب است و اکنون 15 روستا در دشت میناب با مشکل فرونشست زمین رو به رو هستند و در برخی روستاها هم فوچاله های به عمق 3 تا 4 متری ایجاد شده است.

پدر علم کویر شناسی ایران افزود: در دشتی که باید ده چاه حفر شود امروز 30 چاه در آن حفر شده است که این موضوع در دراز مدت سبب نشست زمین و افزایش خسارت زلزله احتمالی در منطقه می شود .

وی بیان کرد: زدن چاه چندین معضل اساسی را در کشور ایجاد کرد که در ابتدا عامل پائین آمدن شدید سطح آب و حذف چاه های آرتزین و جایگزین شدن چاه های معمولی و تبدیل چاه های نیمه عمیق به عمیق شد.

پرفسور کردوانی تاکید کرد: برای جلوگیری از نشست زمین و پر شدن سفره های زیرزمینی چاههای عمیق باید پلمپ و سدهای خاکی ساخته شوند.  
این بحران امروزه به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران نامی کشور در حوزه آب و خاک، نیز می‌تواند در صورت ادامه دشت میناب با تمام زیبایی‌هایش را در خود فرو ببلعد.

میناب یکی از شهرستان های شرقی استان هرمزگان است که این شهرستان به دلیل یکی از شهرهای قدیمی از فرهنگ و سنت خاصی برخوردارمی باشد و صنایع دستی و کشاورزی در این شهرستان رواج دارد.  
مردمان اهل میناب بیشتر مذهب آن ها شیعه است و در ایام مختلف رسم و رسوم های در این شهرستان بوده که کنون هم پا برجا می باشد.  
شهرستات میناب به دلیل آب فراوان و سرسبزی های زیبا لقب گلستان را به خود اختصاص داده است.  
خبرنگار: علی کریمی حاجی خادمی


 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن