تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815384395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا وام کم بهره، صنعت بازی‌سازی کشور را رونق می‌دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: آیا وام کم بهره، صنعت بازی‌سازی کشور را رونق می‌دهد؟ فناوری اطلاعات > بازی - ایران نوشت: هفته گذشته دبیر وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ازآغاز ثبت نام شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای برای دریافت تسهیلات وجوه اداره شده، خبرداد.

حسین صمیمی، هدف از ارائه این تسهیلات به بازی‌سازان کامپیوتری را تقویت و توسعه صادرات در این حوزه، اعلام کرده است. اما اصلی‌ترین هدف برای ارائه این تسهیلات، به گفته وی در راستای تحقق سیاست‌ها و اقدامات کلان مربوط به بازی‌های رایانه‌ای است که چندی پیش توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب شد. وزارت ارتباطات و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حالی امیدوارند که این تسهیلات به تولید بازی‌های فاخر و رونق صادرات این بازی‌ها کمک کند، که برخی از بازی‌سازان اعتقاد دارند این میزان وام نمی‌تواند جانی به این صنعت ببخشد. این گروه از بازی‌سازان براین باورند که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت ارتباطات برای نجات صعنت «گیم‌سازی» به جای ارائه تسهیلات اینچنینی، بهتر است شرایط جذب سرمایه‌گذاران به این بازار را فراهم کنند.
احیای بازی‌سازی با ارائه وام
بازی‌سازی در ایران صنعتی با عمر طولانی نیست چرا که عمر این صنعت در کشور بتازگی 10 سالگی را رد کرده است. در این دوران 10 ساله این حوزه با اتفاقات گوناگونی همراه بوده است، اتفاقاتی که جلوی رشد و بلوغ این صنعت درآمدزا در کشور را گرفته است. در چند سال گذشته بسیاری از بازی‌سازان حرفه‌ای بعد از به نتیجه نرسیدن‌ تلاش‌هایشان در این بخش یا از کشور خارج شده‌اند و یا حوزه فعالیت خود را تغییر داده‌اند. در این بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،‌به عنوان متولی بازی‌های کامپیوتری در ایران، ‌از زمان تأسیس خود یعنی سال 85، در راستای سروسامان دادن به بازار فروش بازی‌های کامپیوتری و همچنین حمایت از تولید‌کنندگان بازی کامپیوتری در کشور، طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را پیاده کرده است.
راه‌اندازی جشنواره و نمایشگاه‌های مختلف، راه‌اندازی نظام رده‌بندی سنی، برگزاری کلاس‌های آموزشی از طریق انستیتو بازی‌سازی، ارائه مجوز و هولوگرام به بازی‌های کامپیوتری و... شاید بخشی از سیاستگذاری‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مدت زمان فعالیتش باشد. فعالیتی که البته در چند سال اخیر با تغییر مدیران بنیاد با فرازو نشیب‌هایی نیز همراه بوده است. حالا در آخرین اقدام این نهاد برای حل یک معضل اصلی بازی‌سازان یعنی «کمبود بودجه» دست یاری به سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دراز کرده است و براساس آنچه در سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص دیده‌ می‌شود، شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را حول محورهای ایجاد زیرساخت‌های بازی‌های رایانه ای، تولید بازی‌های رایانه‌ای روی سکوهای PC، موبایل و تبلت تهیه کنند و در اختیار این وزارتخانه بگذارند تا تسهیلات در نظر گرفته شده به آنها ارائه شود. شرکت‌های متقاضی بازی‌ساز، باید با مراجعه به پورتال وجوه اداره شده به آدرس الکترونیکیwww.ees.ict.gov.ir و مطالعه راهنمای ثبت نام، نسبت به تکمیل دقیق و کامل مدارک اقدام کنند.ثبت نام شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای برای دریافت تسهیلات وجوه اداره شده، از 8 آذر ماه شروع شده و تا 20آذر نیز ادامه دارد.
مهرداد آشتیانی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌و‌گو با «ایران»، رقم تسهیلات وزارت ارتباطات به این حوزه را 10 میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: «برای ارائه این وام به بازی‌سازان ایرانی، شرکت‌ها به دو دسته نوپا (سابقه کاری تا سه سال) و با سابقه (بیشتر از سه سال) تقسیم‌بندی شده‌اند. به شرکت‌های نوپای بازی ساز وام تا سقف 30 میلیون تومان همراه با بهره 4 درصد داده می‌شود اما تسهیلات به شرکت‌های باسابقه سقف مشخصی ندارد و براساس طرح تجاری، پارامترهای ساختاری واقتصادی به آنها وام‌هایی با سقف مختلف ارائه می‌شود.»
براساس اظهارات وی، وزارت ارتباطات، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را مسئول بررسی شرکت‌ها برای دریافت این تسهیلات معرفی کرده است. آشتیانی در پاسخ به این سؤال ایران که چرا میزان تسهیلات شرکت‌های نوپا کمتر است می‌گوید: این میزان براساس تصمیم و سیاست‌های وزارت ارتباطات برای شرکت‌های نوپا در نظر گرفته شده است چرا که وزارت ارتباطات به دنبال آن است که شرکت‌های نوپا از طرح‌های کوچک شروع کنند که ریسک کمتری هم دارد تا در صورت مشکل امکان بازگشت سرمایه را داشته باشند. آشتیانی تأکید می‌کند که به دلیل بنیه اقتصادی ضعیف و تجربه کم شرکت‌های نوپا، به نفع این گروه از بازی‌سازان است که وام کمتری دریافت کنند.
آشتیانی در واکنش به بحث شفاف‌سازی ارائه این وام‌ها به شرکت‌های بازی‌ساز نیز به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به 100 شرکت بازی‌ساز در ایران فعالیت می‌کنند. بنابراین برای اینکه تسهیلات به صورت عادلانه به این شرکت‌ها پرداخت شود، بنیاد اقدام به شفاف‌سازی در این زمینه کرده است. این شفاف‌سازی هم به کمک سیستم رده‌بندی شرکت‌های بازی‌ ساز صورت می‌گیرد. یعنی به شرکت‌ها براساس رتبه‌ای که در این سیستم‌ دارند تسهیلات ارائه می‌شود.
سرمایه گذاری بهتر از وام
ارائه وام 30 میلیون‌ تومانی به شرکت‌های نوپا در حوزه بازی‌سازی به اعتقاد برخی بازی‌سازان رقم ناچیزی است و یک بازی‌ساز نمی‌تواند برای شروع کار خود با این رقم یک تیم حرفه‌ای را دور هم جمع کند. در همین زمینه مهناز راستگو، مدیر هنری بازی موبایلی دزد مزرعه(Farm Thief)، با تأیید اینکه چنین وام‌هایی با این رقم‌های کم، کمکی به توسعه طرح یک بازی‌ساز نمی‌کند به «ایران» می‌گوید: به عنوان یک بازی ساز در حوزه اپلیکیشن تلفن همراه معتقدم که این تسهیلات کمک مؤثری به رشد فعالیت شرکت‌های نوپا نمی‌کند. چرا که یک شرکت نوپا احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد که ریسک ایده را بپذیرد و همکاری مؤثری هم با تیم داشته باشد. با این شرایط، این وام هر چند با بهره کم، برای شرکت به نوعی بدهی ایجاد می‌کند و علاوه بر آن مبلغ وام جوابگوی همه نیازهای یک پروژه بازی نیست.
به باور وی، یک شرکت نوپا در کنار داشتن تیمی کارآفرین و کارآمد، به یک سرمایه گذار ریسک پذیر و آشنا به این حوزه نیاز دارد تا این تیم ایده‌های نو خود را گسترش و به موفقیت برساند.
راستگو تأکید می‌کند که یک شرکت نوپای بازی‌ساز مسیر ریسک‌پذیر را پیش روی خود دارد بنابراین نمی‌تواند با گرفتن چنین وام‌هایی ریسک کارش را بالاتر ببرد. این فعال بازی‌ساز با اعلام اینکه بهتر است به جای ارائه وام، نهاد‌های دولتی شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران به این صنعت فراهم کنند به «ایران» می‌گوید: حضور بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، تأثیر خوبی روی پا گرفتن صنعت بازی‌سازی داشته است، این تأثیر بیشتر از طریق حمایت‌های معنوی صورت گرفته است که می‌توان به ایجاد مراکزی مثل انستیتو و یا مرکز رشد بازی‌سازی اشاره کرد. اما در حوزه سرمایه گذاری، شاید بهتر باشد بنیاد بستری مناسب برای جلب توجه سرمایه‌گذاران به این بازار ایجاد کند و با حمایت بنیاد، بازی سازان بتوانند مسیری امن تر و اصولی تر را طی کنند.
راستگو، تأکید می‌کند که بهتر است بنیاد و یا هر نهاد دولتی برای کمک به این صنعت، نقش یک شتاب دهنده را برای تیم‌های بازی‌سازی داشته باشند و یا حداقل به شکل‌گیری چنین مراکزی کمک کنند.
در همین زمینه آریا اسرافیلیان، بازی‌ساز PC و تلفن همراه با اشاره به اینکه چنین وام‌هایی در صورت نبود مدیریت هوشمند می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به صنعت بازی‌سازی کشور بزند،‌در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: باید در این طرح «شرکت نوپا» به صورت مشخص و دقیق تعریف شود تا یک عده به خاطر گرفتن این وام به‌فکر تأسیس شرکت نیفتند و یک شبه شرکت‌ها قارچ‌گونه در این صنعت شکل نگیرد. همچنین ممکن است شرکتی با یک سال سابقه تا کنون توانسته باشد بازی‌های خوب و قابل قبولی روانه بازار کند، در این شرایط این شرکت نیاز به وام بیشتری برای توسعه کار خود دارد و تخصیص 30 میلیون تومان نمی‌تواند به او در این زمینه کمک کند.
این بازی‌ساز با اشاره به اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند برای نجات این صنعت، شرایط فعالیت در این بازار را برای بازی سازان فراهم کند به «ایران» می‌گوید: یکی از مشکلات جدی بازار گیم کشور شبکه نشر آن است چرا که در حال حاضر ناشران قابل قبولی برای بازی‌های کامپیوتری ایرانی وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از بازی‌ها بعد از تولید با صرف هزینه بالا، به دلیل نبود ناشر با شکست در بازار مواجه شوند.
این بازی ساز تأکید می‌کند که فعالان این بازار به جای دریافت وام‌هایی با رقم‌های نسبتاً پایین، نیاز به سرمایه‌گذاران با تجربه و مدیریت هوشمندانه برای برنامه‌ریزی دقیق دارند.
5656  

کلید واژه ها: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای - بازی گوشی همراه - بازی رایانه‌ای - بازی -




چهارشنبه 18 آذر 1394 - 07:36:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن