تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820745598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترقی: قبل از برجام می گفتند ۱۸۰میلیارد آزاد می شود الان می گویند ۶ میلیارد/ اعلمی: عملیات خیابانی سال ۸۸ را تایید نمی کنم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری دانشجو: مناظره با عنوان «نظارت استصوابی شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران» توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس و ترقی، عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، اکبر اعلمی امروز در کرسی آزاداندیشی «نظارت استصوابی شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران» در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ضمن گرامی داشت روز دانشجو، گفت: در بالاترین ارج گذاری که نسبت به انسان شکل گرفته اومانیسم را مطرح کرده اند، در حالی که قرآن از انسان با عنوان خلیفه الله یاد می کند. اوج لیبرالیسم، اومانیسم است؛ اما اوج اسلام این است که از انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین یاد می شود. وی افزود: هنگامی که خداوند انسان را خلق می کند فرشته ها به وی می گویند؛ ما تو را تسبیح می گوییم؛ چرا انسان را خلق می کنی؟ خداوند در پاسخ عنوان می کند در انسان عنصری به نام عقل و اراده وجود دارد که وجهه تمایز او با دیگر موجودات است. نماینده سابق مجلس تصریح کرد: خداوند به انسان چنان آگاهی داده که حتی انسان می تواند علیه خداوند عصیان کند؛ به طوری که هنگامی که به انسان گفت چنانچه به میوه ممنوعه دست نبری وارد بهشت خواهی شد و چنانچه فرمان نبری به زمین کشیده خواهی شد، انسان خلاف امر خدا رفتار کرد و میوه ممنوعه را چید. اعلمی ضمن بیان اینکه این داستان یک درک بزرگ برای انسان است، خاطر نشان کرد: 124 هزار پیامبر را نیز خداوند برای انسان فرستاد تا خلیفه الهی انسان را از قوه به فعل درآورد، انسان از منظر قرآن و اسلام موجودی آزاد و مختار است؛ به همین دلیل یکی از دستاوردهای انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می باشد که تقدم و تاخر این شعار نیز خود حامل پیام است. وی تاکید کرد: هم چنین در قانون اساسی از آزادی به عنوان یکی از پایه های انسانی یاد شده است. پرداختن به نظارت استصوابی زمانی پررنگ می شود که گرایشات سیاسی تغییر می یابند  در ادامه ترقی، عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که بعد از سال 74 که موضوع نظارت استصوابی قانونی شد نباید 20 سال بر روی این موضوع درجا بزنیم و هر روز به بهانه ای آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. مطمئنا در نظام مسائل و مشکلاتی وجود دارد که پرداختن به آنها در اولویت است. وی ادامه داد: متاسفانه پرداختن به این موضوع هنگامی رخ می دهد که تغییراتی در گرایشات سیاسی مردم به وجود می آید و گرایشات آنان نسبت به یک حزب سیاسی کم رنگ می شود؛ به همین دلیل برخی سیاسیون درصددند با به بحث گذاشتن نظارت استصوابی جوسازی کنند.  عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: ما از مراحلی که اعلمی در رابطه با آزادی گفته گذشته ایم، در حال حاضر انقلاب کرده ایم و همه این مسائل یعنی استقلال و آزادی در دست انقلابیون بوده است؛ ما امروز نظامی را جایگزین رژیم سابق کردیم، قانون اساسی را به رای مردم گذاشتیم و براساس آن است که می خواهیم کشور را اداره کنیم. ترقی ضمن بیان اینکه چنانچه در قانون اساسی کم و کاست هایی وجود دارد می توان، قانونی نسبت به آن اقدام کرد، خاطرنشان کرد: این قانون را بشر می نویسد؛ بنابراین قانون الهی نیست و قابلیت ارتقاء و کمال دارد؛ اما باید بدانیم زمانی که میثاق را نوشتیم این مسئله ایجاب می کند که به آن میثاق پای بند باشیم و کشور را براساس آن جلو ببریم.  وی ادامه داد: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات در قانون تصویب شده، تصویب این قانون نیز براساس قانون برعهده شورای نگهبان می باشد. علت این مسئله نیز این است که قوه مجریه نتواند در انتخابات تاثیر سیاسی بگذارد و سرنوشت انتخابات را تغییر دهد؛ بنابراین این قانون مغایر آزادی انسان نیست. عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در قانون اساسی تاکید کردیم که حاکمیت در کشور اسلامی حاکمیت خداوند است و عامل اصلی حاکمیت الهی در کشور نظارت شورای نگهبان می باشد که این شورا نظارت می کند تا قانونی خلاف شرع به تصویب نرسد و یا مجریان انسان هایی بدون پای بندی به مسائل اسلامی و قانونی نباشند.  اصول 6، 9 و 56، اصول مطلقه قانون اساسی هستند  در ادامه اعلمی خاطر نشان کرد: یک تعداد روحانیونی که در کشور داریم عنوان می کنند ما خلیفه خدا در زمین هستیم، قانون اساسی حق حاکمیتی را از آن خدا دانسته؛ اما به موجب اصل 56 خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته و هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد و یا گروهی خاص قرار دهد. این نماینده سابق مجلس افزود: بنابراین حق حاکمیت را نه شورای نگهبان و نه هیچ فرد دیگری نمی تواند از فردی گرفته و به فرد یا گروهی خاص اعطا کند.  وی تاکید کرد: تمام امور کشور باید به اتکای آرای عمومی گذاشته شود و آن نیز از راه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و یا از طریق همه پرسی صورت می گیرد. اعلمی اصل ۶،۹ و۵۶ قانون اساسی را سه اصل مترقی قانون اساسی دانست و گفت: البته همه این ها در کتاب آمده و هیچ کدام اجرا نمی شوند؛ ۶۲.۵ درصد از اصول قانون اساسی یا اجرا نمی شوند و یا کم اجرا می شوند و از این میزان بیش از ۴۲.۵ دهم درصد آن به حقوق ملت پرداخته شده است. این نماینده سابق مجلس بیان کرد: به موجب قانون اساسی حق حاکمیت از آن مردم است و هیچ کس حق جیره بندی آن را ندارد؛ این حق باید بین تمامی ملت ایران با هر گرایش و اعتقادی که دارند یکسان توزیع شود. نظارت استصوابی حق مالکیت را مخدوش کرده است  اعلمی گفت: تا زمانی که امام(ره) در قیدحیات بودند، سخنی از نظارت استصوابی نبود و هنگامی که نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان اعمال شد جناح راست توانست برخلاف گذشته وارد ارکان حکومتی شود. وی مجلس اول را بهترین و مقتدرترین مجلس خواند و تصریح کرد: مجلس دوم و سوم نیز همین گونه بود و بیشترین نمایندگان آن را اصلاح طلبان تشکیل می دادند، از زمانی که هیات های نظارت تنگ نظرانه رفتار کردند و در سال 74 که مجلس چهارم که نتیجه نظارت استصوابی بود، نظارت استصوابی را در قانون مطرح کرد تا کنون قوانین در هر دوره به دلیل اینکه طرف مقابل وارد مجلس نشود دچار تغییر شد و در جهت تهدید و محدود کردن حقوق مردم بوده است. نظارت استصوابی براساس قانون و رهنمودهای امام (ره)می باشد در ادامه ترقی گفت: مگر دوم خرداد و رئیس دولت اصلاحات از همین نظارت استصوابی بیرون نیامد؟ مگر نمایندگان مجلس ششم از همین فیلتر نظارت استصوابی عبور نکردند؟ پس چنانچه بگوییم نظارت استصوابی برای روی کار آمدن یک جناح خاص تصویب شده بی انصافی است.  وی ادامه داد: اعلمی عنوان می کند نظارت استصوابی در زمان امام(ره) نبود؛ این در حالی است که امام (ره)در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۶۳ در حمایت از شورای نگهبان نامه نوشته و فرموده اند افرادی که اقدامات شورای نگهبان را قبول ندارند ممکن است دست به تضعیف و جوسازی بزنند، من هشدار می دهم به آنانی که در جهت تضعیف شورای نگهبان حرکت می کنند. مطمئنا همیشه انحرافات به تدریج وارد یک نظام می شوند و بعد آن را کنار می گذارند. ترقی با اشاره به اینکه امام(ره) در وصیت نامه خود به ملت تاکید می کنند در انتخاب وکلای خود دقت کنید، گفت: ما باید حرکت نظام را به سمت آرمان های مقدس تسریع کنیم؛ اما چنانچه فردی آمد و از آزادی سوءاستفاده کرد این فرد است که به آزادی لطمه می زند. در هیچ کشوری فردی را که به قانون اساسی احترام نمی گذارد وارد دستگاه های اجرایی نمی کنند، در تمامی کشورهای دنیا و حتی کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا دستگاه های نظارتی جهت حفظ نظام وجود دارند و بر مسئله قانون و نظارت تاکید می کنند ما که نمی توانیم به بهانه آزادی، نظام را تغییر دهیم و قانون را نادیده بگیریم.  وی ادامه داد: چنانچه رئیس جمهور به قانون عمل نمی کند یک علت این مسئله به وی بازمی گردد و علت دیگر به مردم که فردی را برگزیدند که قانون گرا نیست. ترقی خاطرنشان کرد: این مسئله صحیح است که برخی مفاد قانون اساسی را اجرا نمی کنند؛ در این مسیر مجلس باید زمینه را برای اجرایی کردن آن فراهم کند، نمی توان به سه بند قانون اساسی ایمان داشت و مابقی بندها را که طریقه اجرایی کردن این سه بند می باشند، را نادیده گرفت.  وی با تاکید براینکه نظارت استصوابی براساس قانون و رهنمودهای امام(ره) می باشد، تصریح کرد: نظارت استصوابی شورای نگهبان هم پایه عقلانی و شرعی دارد و هم پایه حقوقی. نظارت استصوابی نه مبنای قانونی دارد و نه مبنای شرعی در ادامه اعلمی با تاکید براینکه نظارت استصوابی نه مبنای قانونی دارد و نه مبنای شرعی، بیان داشت: در هیچ جای قانون اساسی گفته نشده که نظارت باید استصوابی باشد. وی به عدم آزادی در کشور اشاره کرد و افزود: امروز کسانی که خبرنگار هستند و خبری را علیه برخی تهیه می کنند چه بلایی برسرشان می آید، کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند چه برخوردی با آنها می شود؟  این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مگر در مملکت ما اجازه نقد به کسی می دهند و آیا آزادی پس از بیان در این مملکت وجود دارد؟ گفت: قانون 177 اصل دارد که باید همه آن اجرا شود، قانونگذار تمام قوانینی که مربوط به خودش می باشد را به صورت کامل اجرا می کند؛ اما آن قسمتی که مربوط به ملت می باشد خیر. وی خاطرنشان کرد: با فردی که در سال 88 به جریان انتخابات انتقاد داشت چه برخوردی صورت گرفت؟ امروز با کروبی و موسوی چه برخوردی صورت می گیرد؟ امروز پرخاشگری در این کشور وجود دارد و بدانید با پرخاشگری به نتیجه ای نمی رسیم. در این حین یکی از دانشجویان در انتقاد به این گفته اعلمی تصریح کرد: پرخاشگر شما بودید که در سال 88 همه جا را به آتش کشیدید. اعلمی در جواب به وی بیان کرد: با سر و صدا کردن نمی توان انتقاد کرد با ایجاد سر و صدا به نتیجه نخواهیم رسید.  این نماینده سابق مجلس ادامه داد: یا شما به این مردم اعتماد دارید و اجازه می دهید مردم براساس خواست خود دست به انتخاب بزنند که در این میان این مردم هستند که فردی که می گسار است را تشخیص می دهند که متاسفانه این گونه نیست و برخی تصور می کنند تنها 12 نفر در این کشور توانایی تشخیص را دارند مگر ما هیات های اجرایی را در کشور نداریم، چنانچه ساز و کارها به درستی طراحی شود هیات های اجرایی که برآیند خواست مردم هستند ،می توانند به درستی تشخیص دهند.  وی با بیان اینکه ترقی مرا متهم به عدم وفاداری به قانون اساسی و رهبری می کند در حالی که این مسئله درست نیست، خاطر نشان کرد: من در دوره رژیم ستمشاهی اسلحه به دست گرفته و در مقابل آنان مبارزه کردم، ای کاش دست من می شکست و در آن دوره این کار را نمی کردم؛ در آن دوره به نام دین حکومت نمی شد. اعلمی با بیان اینکه من به قانون اساسی نه تنها ابراز وفاداری دارم؛ بلکه التزام نیز دارم، خاطر نشان کرد: ما جریان موسوم به اصلاح طلب را با بندهای یک و سه ماده 28 و طیف اصولگرا را با بندهای 2، 4، 5 و 6 رد می کنیم، بند 1 و 3 سیاسی است و بندهای 2، 4، 5 و 6 اخلاقی و اقتصادی هستند؛ بنابراین مشاهده می کنید که طیف اصولگرا از نظر اخلاقی دارای مشکل است. چگونه این افراد را وارد مجلس می کنید؟  این فعال اصلاح طلب ادامه داد: طبق قانون یهودیان، زرتشتی ها و مسیحیان که حدود 220 هزار نفر از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند دارای پنج نماینده در مجلس هستند این سوال در اینجا به وجود می آید که چگونه است افرادی که نسبت به اسلام التزام ندارند، در مجلس دارای نماینده هستند و آنگاه افرادی که قانون و اسلام را قبول دارند رد صلاحیت می شوند؟ هنگامی که شما به 220 هزار نفر مجوز ورود به مجلس را می دهید به چه علت به 44 میلیون مادر مرده سبز مجوز ورود نمی دهید؟  این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: چنانچه شما می خواهید کشور را اداره کنید باید نظارت استصوابی را بردارید، مشکل اساسی کشور ما ناشی از این نوع نظارت است. روسای جمهور از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند مگر روحانی مطلوب نظر ماست؟ هنگامی که دو گلابی را انتخاب می کنند و به مردم می گویند به این دو رای دهید مردم مجبورند که بین این دو گلابی و یا بین موز و گلابی یکی را برگزینند. وی گفت: در بین 177 کشور دنیا ایران از نظر فساد بین رتبه های 140 و 150 در نوسان است و این در حالی است که ایران کشوری است که مردم آن شیعه امام علی(ع) نامیده می شوند، در این مملکت سه هزار میلیارد اختلاس می شود و کسی به دنبال چرایی آن نیست. بابک زنجانی ها مولود کدام حکومت و عملکرد هستند؟ روسای جمهور همه از همین شورای نگهبان عبور کردند این در حالی است که امروز برخی به بنی صدر می گویند خائن به هاشمی رفسنجانی و به رئیس دولت اصلاحات می گویند سران فتنه، به احمدی نژاد برچسب انحرافی می زنند و مشخص نیست فردا به روحانی چه می گویند همه این روسای جمهور از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده اند حالا چرا در رابطه با آن ها این گونه می گوییم؟ اعلمی با بیان اینکه چنانچه 37 سال است که درجا می زنیم به دلیل این است که اسلام این چیزی نیست که ما آن را اجرا می کنیم، خاطر نشان کرد: چنانچه فیلترها را برداریم مطمئن باشید مردم افراد صالح تر و مناسب تری را انتخاب خواهند کرد.  التزام به قانون اساسی یعنی دفاع و پذیرفتن آن در ادامه ترقی تصریح کرد: هنگامی که شما قانون اساسی را قبول ندارید مشخص است که شورای نگهبان عنوان می کند اعلمی التزام عملی به قانون اساسی را ندارد چنانچه قرار باشد هر فردی خودش شرع را تشخیص دهد در کشور همهمه ایجاد خواهد شد، تشخیص شرع و این امور برعهده شورای نگهبان است. عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که التزام به قانون اساسی یعنی دفاع و پذیرفتن آن گفت: چنانچه مردم اطلاع کافی داشته باشند و سابقه نمایندگان را بدانند می توانیم بگوییم آنان انتخاب و نظارت کنند؛ اما این در حالی است که مردم به منابع اطلاعاتی دسترسی ندارند. وی خطاب به اعلمی تصریح کرد: حکومت ما جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی یعنی مردم نقش اساسی در انتخابات دارند، شما همه تقصیرها را بر گردن حاکمیت می اندازید مگر حاکمیت مطلق است؟ چنانچه حکومت دست امیرالمومنین(ع) بود حرف شما صحت داشت چنانچه مشاهده می کنید که امروز نوع رفتار مجریان قانون و مسئولین اسلامی نیست به دلیل این است که مجریان قانون اسلامی رفتار نمی کنند. ترقی با بیان اینکه حوادث 88 به دلیل وجود افرادی مانند شما بود که قانون را قبول نداشتند، تصریح کرد: چه کسانی به قانون عمل نکردند هنگامی که احمدی نژاد از قانون تخطی کرد ما در مقابل وی ایستاده و گفتیم به قانون عمل کن آیا شما هم در مقابل بی قانونی های روحانی ایستاده اید. عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه امام علی(ع) می فرمایند چنانچه در کشور قانونی حتی اگر بد هم باشد باید عمل شود آن کشور اصلاح خواهد شد، گفت برخی تصور می کنند ما در کشور یا قانون نداریم و یا اینکه عده ای بیشعور قانون را وضع کرده اند. وی ادامه داد: اگر قانون در کشور به درستی اجرا شود ما چهره اسلام را خواهیم دید. بحث را نباید شخصی کرد چون شورای نگهبان شما را رد صلاحیت کرده شما نسبت به این شورا کینه دارید البته معتقد نیستیم که اعضای شورای نگهبان معصوم هستند؛ اما نمی توانیم گفته های شما را به کل کشور تعمیم دهیم. وی یادآور شد: در 18 تیر مشاهده کردید که جریان دانشجویی ما را به کدام سمت می خواستند بکشانند امروز منوچهری ها و افشاری ها کجا هستند؟ همه این افراد در دامن آمریکا به سر می برند. ایستادگی بر موضوعاتی مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان ایجاد معطلی در مسیر پیشرفت است این فعال سیاسی با بیان اینکه شورای نگهبان درصدد است عده ای مردم را در تشخیص، فریب ندهند، بیان داشت: برخی از آزادی سواستفاده می کنند که باید جلوی آنان را گرفت چنانچه مردم به مرحله ای برسند که بتوانند صالحین را برگزینند ممکن است نیازی به نظارت استصوابی نداشته باشیم؛ اما تا زمانی که به این مرحله نرسیده ایم باید تابع قانون باشیم. وی ادامه داد: ما که نمی توانیم تمام بی کفایتی ها را برگردن شورای نگهبان بیندازیم روزی که رئیس دولت اصلاحات را تایید می کنند بگوییم شورای نگهبان قانونی عمل کرده و روزی که خلاف نظر ما رفتار می کنند آنان را به بی قانونی متهم کنیم. ترقی تاکید کرد: با زیر سوال بردن حاکمیت مشکلی حل نخواهد شد امسال سال همدلی و همزبانی است باید با همدلی به کمک دولت رفت تا دولت بتواند از مشکلات پیش رو عبور کند، قطعا مسائل مهمتری داریم که ایستادگی بر موضوعاتی هم چون نظارت استصوابی شورای نگهبان جز معطل کردن در مسیر پیشرفت ثمری نخواهد داشت. اکبر اعلمی در ادامه گفت: بیشتر از من کسی به این قانون التزام ندارد و با توجه به همین قانون می گویم که نظارت استصوابی مغایر با اصل 6 و 56 قانون اساسی است، کجای این مسئله عدم التزام مرا به قانون اساسی نشان می دهد؟ عملیات خیابانی سال 88 را تایید نمی کنم وی تاکید کرد: مجلس باید فریادگر خواست مردم باشد چنانچه کمی عقلانیت وجود داشته باشد متوجه خواهند شد که ما ملتزم به قانون اساسی هستیم، سال 88 نتیجه همین برخوردها بود. البته عملیات خیابانی را تایید نمی کنم؛ اما معتقدم زمانی که به حرف جوان گوش داده نشود چنین اتفاقاتی رخ می دهد. وی خطاب به ترقی یادآور شد: شما مرا محکوم کردید به عدم التزام به قانون اساسی؛ به چه حقی این اتهام را به من وارد می کنید؟ من به قانون اساسی التزام دارم. انقلاب 57 را مردم به وجود آوردند یا اینکه این امر نتیجه نظارت شورای نگهبان بود؟ این نماینده سابق مجلس ادامه داد: درست است که مردم نمی توانند به تنهایی انتخاب کنند به همین علت است که هیئت های نظارت تشکیل می شوند، بگذارید مردم حرف خودشان را بزنند، این گونه به غرب پناهنده نخواهند شد، چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد غرب است که به ایران پناهنده می شود. اعلمی تصریح کرد: من رکورد دار سوال در تاریخ پارلمانی ایران هستم و 200 بار وزرای رییس جمهور اصلاحات و احمدی نژاد را به مجلس کشاندم چه کسی گفت یکی از علمای اهواز حضرت زهرا را در خواب دیده که به احمدی نژاد باید رای داد؟ 250 هزار نفر در مسیر نظارت انتخابات حضور دارند در ادامه ترقی با بیان اینکه اعلمی از کمال آزادی موجود در جامعه استفاده می کند و همین جسارت ایشان برای من قابل احترام است، گفت: این همه حقوقدان در کشور ما در خصوص سوالات شما پاسخ گفتند گویا ذهن شما باز نشده که یک جواب منطقی از آنان را درک کنید. چنانچه قرار باشد تمامی تقصیرات را به گردن حاکمیت بیندازیم و خود را بری از اشکالات بدانیم مشکلات حل نخواهند شد. 12 نفر عضو شورای نگهبان به تنهایی در رابطه با انتخابات نظارت نمی کنند بلکه 250 هزار نفر در مسیر این نظارت حضور دارند. وی تاکید کرد: به اعتقاد من نظارت امروز شورای نگهبان نظارت استصوابی نیست، نظارت زمانی به طور کامل استصوابی خواهد شد که نمایندگان شورای نگهبان در حین مسئولیت نیز بر نمایندگان نظارت داشته باشند. شورای نگهبان تنها نباید به امضا اکتفا کند زیرا موسوی خویینی ها و مزروعی ها نیز روزی امضا دادند به التزام به قانون اساسی؛ اما امروز آلت دست غربی ها شده اند. عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: درست است که انقلاب ما با نظارت استصوابی نیامد؛ اما ملت به دلیل این که رژیم ستم شاهی بار دیگر حاکم نشود نظارت استصوابی را بر روی کار آوردند. وی تاکید کرد: هیچ کس موافق فساد و کج روی نیست؛ اما تمامی این مسائل در دیگر کشورها نیز وجود دارند. ترقی به مسئله قانون گرایی تاکید کرد و گفت: این تحجر است که فردی بر نظری 20 سال بایستد و بگوید تشخیص من این است. یقین بدانید چنانچه همه قانون گرا باشند مشکلات کشور حل خواهد شد.در ادامه ترقی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که عنوان کرد نظارت استصوابی چه بلاهایی بر سر این مملکت آورده، بیان داشت: اعتقاد من این است که جلسات دانشجویی باید از یک منطق و نظم که در شان دانشجویان است برخوردار باشد تصور می کنم برخی به بلوغ لازم برای حضور در این جلسات نرسیده اند. وی ادامه داد: چنانچه می بیند مردم مشارکت نمی کنند به دلیل این است که رئیس جمهور سال گذشته اعلام کرد سال آینده از رکود خارج خواهیم شد؛ اما معاون اولش امسال اعلام کرد هنوز در حالت رکود هستیم! عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشجو ریشه یابی و آسیب شناسی این مسائل است، بیان داشت: کاهش رای مردم ربطی به نظارت استصوابی شورای نگهبان ندارد، کاهش رای مردم به این علت است که یک عده قبل از مذاکره اعلام کردند با برداشتن تحریم ها 180 میلیارد دلار آزاد خواهد شد و امروز می گویند این مقدار بیش از شش میلیارد دلار نیست. این دروغ هاست که مشارکت مردم را کاهش می دهد. در ادامه یک دانشجو خطاب به اعلمی گفت: آیا شما رئیس دولت اصلاحات را که در زمان ریاست جمهوری به دختر نامحرم دست می زند با آن رئیس دولت اصلاحات سابق یکی می دانید؟ اعلمی گفت: من انسانی شخصیت محور نیستم، وقتی چاوز فوت کرد مادرش را چه کسی در آغوش گرفت؟ وی با بیان اینکه من براساس آیات قرآن مفهوم آزادی را مطرح کردم، گفت: من با نظارت مخالف نیستم بلکه با شیوه مخالفم. سخن من است که چرا تا قبل از اعمال نظارت استصوابی جریان راست در اقلیت بود و پس از آن مجلس در دست اصولگرایان قرار می گیرد؟ در ادامه غفاری، دیگر دانشجوی این دانشگاه خطاب به ترقی بیان داشت: چنانچه بگوییم نظارت قانونی است که 20 سال پیش تصویب شده و امروز نباید آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم پس باید نظریه کینز در اقتصاد را نیز که متعلق به سال ها پیش است را کنار بگذاریم. این دانشجو گفت: کدام قانون گفته است فردی را بدون محاکمه در حصر نگاه دارید؟ و به بهانه فتنه وی را رد کنید؟ ترقی در پاسخ به وی ضمن اشاره به اینکه بررسی نظریه ها در دانشگاه ایرادی ندارد، خاطرنشان کرد: بحث من این است که وقتی قانونی 20 سال پیش به تصویب می رسد بحث کردن در رابطه با آن ضرورتی ندارد چنانچه قانون مشکل دارد باید از طریق مجاری قانونی آن را اصلاح کرد. عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اعمال نظر در هیات اجرایی وجود دارد در شورای نگهیان نیز ممکن است باشد؛ اما هیچ یک از این موارد دلیل نمی شود که ما اصل را کنار بگذاریم. برای انتخاب یک استاد دانشگاه فیلترهای بسیاری در نظر گرفته می شود، چگونه توقع دارید که فردی بدون درنظر گرفتن فیلترها وارد مجلسی شود که در آن اجازه دارد در رابطه با همه مسائل کشور اظهار نظر کند؟ مسئله حصر از زمان میرحسین بوده اعلمی تاکید کرد: من با این دیدگاه که همه چیز را تعطیل کنیم و بگوییم رهبری، مخالف هستم. رهبری که حقوقدان و کارشناس مهندسی نیستند. اینکه همه چیز را به شرع و ولی فقیه ببندیم باب انتقاد را می بندد. اعلمی خاطرنشان کرد: من نسبت به بسیاری از مسائل نظراتی دارم که ممکن است مخالف نظرات رهبری باشد، معتقدم اینکه مدام بگوییم رهبری، باید در دکان منطق را ببندیم. وی با تاکید بر اینکه هیچ کس معصوم و علامه دهر نیست، بیان داشت: من با شهامت سخنم را می گویم و معتقدم اختیارات رهبری در قانون احصاء شده است. وی بیان داشت: رئیس دولت اصلاحات باید خوشحال باشد که ممنوع التصویر شد زیرا آن زمان که ممنوع التصویر نبود کار شاقی انجام ندارد حداقل ممنوع التصویری وی را مشهور کرد. این نماینده سابق مجلس ادامه داد: مسئله حصر از زمان میرحسین بوده، حصر بدون محاکمه مغایر قانون اساسی است. فساد در همه دولت ها وجود دارد در ادامه این نشست ترقی با اشاره به اینکه چنانچه از جانب خودم جسارتی به اعلمی شد از وی عذر خواهی می کنم، گفت: بابک زنجانی از دولت سازندگی فروش ارز را شروع کرد و در دولت های دیگر نیز کار کرده بود و در همه این دولت ها مدال گرفته است نباید وی را به دولت هشت ساله احمدی نژاد انتصاب دهیم. عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: این گونه نیست که فساد از آن یک دولت باشد، فساد در همه دولت ها وجود دارد که رسیدگی به آن نیازمند عزم جدی است. این فعال اصولگرا با تاکید بر اینکه فصل الخطاب باید رهبری باشد، بیان داشت: چرا سعی می کنید رهبری را در حد یک کارشناس پایین بیاورید؟ بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی هستند که به ایشان غبطه می خورند. کدام مسئول علمی ما در حوزه علم و فناوری به اندازه رهبری اطلاع دارند؟ باید نعمت را قدر بدانیم و آن را تحقیر نکنیم. شما در ادبیاتتان باید تجدید نظر کنید، باید با شهامت سخن گفت ولی نباید به دلیل شهامت بزرگان را تحقیر کنیم. ترقی تاکید کرد: رهبری برای هر نظر کارشناسی که ارائه می دهند با ده ها کارشناس صحبت می کنند، ایشان بدون مشورت با افراد متخصص نظر کارشناسی ارائه نمی دهند.


سه شنبه ، ۱۷آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن