تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806929322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه را با آرایشگاه اشتباه گرفته اند!/ اسيد‌‌‌‌پاشي ارد‌‌‌‌وغان روي رابطه تركيه و ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دانشگاه را با آرایشگاه اشتباه گرفته اند!/ اسيد‌‌‌‌پاشي ارد‌‌‌‌وغان روي رابطه تركيه و ايران
امروز به مناسبت 16 آذر روز دانشجو روزنامه ها تحولات سیاسی را در دانشگاه ها پی گیری کرده اند و جهت گیری انتخاباتی جناح های سیاسی را به این بهانه در کانون توجه خود قرار داده اند. با این حال موضوع رکود اقتصادی و همچنین عدم پرداخت وام 10 میلیونی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۵۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ - 07 December 2015


امروز به مناسبت 16 آذر روز دانشجو روزنامه ها تحولات سیاسی را در دانشگاه ها پی گیری کرده اند و جهت گیری انتخاباتی جناح های سیاسی را به این بهانه در کانون توجه خود قرار داده اند. با این حال موضوع رکود اقتصادی و همچنین عدم پرداخت وام 10 میلیونی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی دوشنبه شانزدهم آذر ماه را مرور کنید. «روزنامه تابناک» در گزارشی به موضوع ائتلاف اصولگرایان پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«تذکر ائتلافی آیت الله» می نویسد:« حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ، از تذکر آیت‌الله موحدی کرمانی به حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم به‌دلیل مصاحبه‌ اختلافی خبر داد و گفت: شب گذشته، آیت‌الله موحدی کرمانی در جلسه‌ای به آقای مصباحی مقدم درباره مصاحبه‌ اختلافی با یک سایتی که مأموریت اختلاف میان اصولگرایان را دارد، تذکر داده است.وی گفت: آقای موحدی کرمانی از آن مصاحبه دلخور بودند چرا که آن مصاحبه نادرست و اختلافی بود؛ چرا که مسیر وحدت اصولگرایان ذیل شورای فقها روندی امیدوار کننده دارد و قرار است هروقت که لازم شد، آیات مصباح، موحدی و یزدی تشکیل جلسه دهند و اینکه این جلسات ادامه نخواهد داشت، درست نیست.رقی گفت: با توجه به روندی که ما در جریان اصولگرایی داریم و مسیر وحدت اصولگرایان که امیدوار کننده است، انتظار می‌رود دوستان در مصاحبه‌ها دقت کنند و به‌نظرم مصاحبه آقای مصباحی مقدم اختلافی بود.»
«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان« اصرار حجاريان، انكار عبدا... نوري» نوشته:« مجلس دهم مجلسي متفاوت است؛ اين نه گفته اهل انتخابات بلكه گفته سياستمداراني است كه سال‌ها به پشتوانه تجربه و سوابق سياسي خود پارلمان را تنها لايق همطیفان خود مي‌دانستند و معدود غيرسياسيوني كه به خانه ملت راه پيدا مي‌كردند اقليتي بودند كه صدايشان به جايي نمي‌رسيد اما اين‌بار سياستمداران به اين واقعيت رسيده‌اند كه مجلس دهم را بايد مجلسي بدانند كه سياست‌ورزي در آن رتبه نخست را ندارد و اين بار قرار است جامعه به تخصص راي دهد و پر بيراه نيست اگر گفته شود پايه‌گذار اين تغيير اصلاح‌طلبان بودند. فارغ از مجالس اول تا سوم كه بيشتر نمايندگان براساس مولفه‌هاي ناشي از رخدادهاي انقلاب اسلامي به مجلس مي‌رفتند اما ساير مجالس رنگ و بوي سياسي زيادي داشت و از هر نحله سياسي در آن حضور داشتند. در اين مجالس كمتر مشاهده مي‌شد كه متخصصان يا نمايندگان اقشار مختلف دارای جايگاهي در تصميم‌گيري‌ها باشند و از مجلس پنجم به بعد بود كه ماهيت نمايندگان تغييرات زيادي كرد و دو جناح راست و چپ آن زمان رقابت‌هايي براي ورود به مجلس داشتند كه در تاريخ ثبت شده است. مجلس ششم هم كه مشخص است حاميان دولت كه آن زمان نام اصلاح‌طلب را برگزيدند اكثريت كرسي‌ها را تصاحب كرده و مجلسي كاملا سياسي ساختند و ساير مجالس هم به اين ترتيب بودند. اما اكنون پيش‌بيني مي‌شود مجلس دهم به مجلسي تبديل شود كه بر خلاف مجلس ششم تناسبي با سياست نخواهد داشت و اهميت در انتخاب كانديداها به تخصص آنها بازگردد. راهكارهاي جناح اصولگرا جناح اصولگرا از آنجا كه ديگر تمايلي به پذيرش شكست ندارد و هنوز نتوانسته به‌طور كامل نتايج انتخابات 24 خرداد 92 را فراموش كند براي هر اتفاقي پيش‌بيني‌هاي لازم را كرده است بدين نحو كه سعي دارد ياران انتخاباتي خود را «دكتر» و «مهندس» بنامد و به جامعه القا كند كه آنها داراي تخصص كافي براي رفع مشكلات جامعه هستند. حجاريان در اين باره مي‌گويد: «رقيب اصلاحات مي‌خواهد بــا چهــره‌اي تكنوكرات-بوروكرات وارد صحنه شــود. شما مي‌بينيد كه در همه جا خود را به عنوان متخصص در امري جا مي‌زنند مثلا كســي اصلا اطلاعي از فيزيك هسته‌اي ندارد، اما مي‌تواند دو ساعت درباره برجام حرف بزند. همه هــم دكترا دارند. انــگار طياره‌اي از بالا مدرك دكترا بــه پايين ريخته و همه يك عنوان دكتر كنار اســم خود گذاشته‌اند. حتي برخي طلاب نسل جديد ديگر حاضر نيستند به خودشــان «... » بگويند و ترجيح مي‌دهند «دكتر» خوانده شــوند. لــذا درباره وضعيت راســتگرايان به قول شاعر بايد گفت: «چپ آوازه افكند و از راست شد.»
«روزنامه جوان» در گزارشی به تنش های اخیر در حوزه ورزش المپیکی می پردزاد. جوان در این گزارش با عنوان«وزير ورزش، وزير ورزش را نشانه رفت!» می نویسد:« «فضاي ورزش المپيكي نيست» اين جمله را كه در چند وقت اخير بارها از زبان رؤساي فدراسيون‌ها و ورزشكاران المپيكي شنيده‌ايد، البته ديروز هم وزير ورزش آن را تكرار كرد و نشان داد كه او هم به اين نتيجه رسيده است، اما در فاصله 9 ماه مانده به المپيك، سؤال اصلي اين است كه چه كسي مسئول المپيكي كردن فضاي ورزش است و اين وظيفه مگر نه اينكه برعهده وزارت ورزش به عنوان متولي ورزش است، حال چگونه است كه گودرزي به عنوان مسئول اصلي پشتيباني ورزشكاراني كه مي‌خواهند در المپيك سال آينده براي ايران مبارزه كنند، انتقادي را مطرح مي‌كند كه بايد گفت به خودش بر مي‌گردد! انتقادها بالا گرفته است؛ يك روز حبيب كاشاني مصاحبه مي‌كند و با انتقاد از بي‌توجهي به تيم فوتبال اميد كه مي‌خواهد به حسرت 40 ساله المپيكي شدن پايان دهد، مي‌گويد «فضاي ورزش المپيكي نيست!» روز بعد از آن محمود مشحون، رئيس فدراسيون بسكتبال هم كه تيمش بهار آينده در رقابت‌هاي بين‌قاره‌اي براي كسب سهميه المپيك به ميدان برود هم از بي‌توجهي‌ها به تيم‌هاي المپيكي گلايه دارد. او هم مانند كاشاني به اين جمله مشترك مي‌رسد: «فضاي ورزش المپيكي نيست!» البته كاشاني و مشحون تنها مديراني نيستند كه از فضاي حاكم در ورزش در حالي كه تا المپيك زمان زيادي نمانده، انتقاد مي‌كنند، پيش از او هم خيلي‌ها به مسئولان و متوليان ورزش گوشزد كرده‌اند كه المپيك نزديك است و زمان براي آماده‌سازي تيم‌ها در حال از دست رفتن است. ديروز هم وزير ورزش در هفتاد و سومين نشست شوراي معاونان وزارت ورزش، فضا را مناسب ديد و او هم به خيل منتقدان اين روزهاي فضاي ورزش پيوست: «ستاد عالي بازي‌هاي المپيك حدود شش ماه است كه فعاليت خود را آغاز كرده و بر عملكرد فدراسيون‌هاي المپيكي نظارت دارد و اعتبارات خاص و بيشتري براي اين فدراسيون‌ها لحاظ شده و ميزان پاداش قهرمانان براي المپيك و پارالمپيك نسبت به دوره قبل افزايش قابل توجه و چشمگيري داشته است. البته معتقدم فضاي جامعه هنوز المپيكي نيست و رسانه‌ها چندان به آن نمي‌پردازند.» البته محمود گودرزي در ادامه از توجه وي‍ژه رئيس‌جمهور به المپيك خبر داده است: «با اشاره به اهميت المپيك براي دولت و مردم، دكتر روحاني رئيس‌جمهور محترم و مجموعه دولت حمايت ويژه‌اي از ورزش دارند و اميدواريم بيشتر هم توجه شود و وضعيت اعتباري ورزش بهتر باشد.»
«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان«عجايب خلقت؛ يك اصولگرا سرليست اصلاح‌طلبان» به پاسخ عارف به یک گمانه زنی انتخاباتی پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد:« محمدرضا عارف یک روز قبل از شانزدهم آذر در دانشگاه شریف سخنرانی کرد؛ همان دانشگاهی که در آن کرسی استادی دارد و قرار است امروز حسن روحانی در آن، به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کند. رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حاشیه این سخنرانی البته پاسخی هم به گمانه‌ها درباره فهرست‌های انتخاباتی داد؛ پاسخی که شاید به‌نوعی جواب به حزب کارگزان هم محسوب می‌شود؛ هرچند دیرهنگام. عارف که این روزها در قامت رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان ایفای نقش می‌کند، گفت: «اینکه یک اصولگرا سرلیست اصلاح‌طلبان شود از عجایب خلقت است». او این پاسخ را در جواب به سؤالی درباره بحث سرلیستی ناطق‌نوری و علی لاریجانی برای اصلاح‌طلبان ارائه کرده است؛ موضوعی که البته جدید نیست. درجریان رایزنی‌ها برای تشکیل شورای سیاست‌گذاری و گمانه‌ها برای انتخاب رئیس و مباحثی برای سرلیستی بود که هفته‌نامه صدا، ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، بحث حضور ناطق و دعوت اصلاح‌طلبان از او برای حضور در انتخابات را مطرح کرده بود. این هفته‌نامه در گزارشی از دیدار غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب با ناطق نوری خبر داده و از قول حسین مرعشی، از اعضای این حزب، هم نوشته بود که «از سوی جریان اصلاحات، خود من با ایشان صحبت کردم». او همچنین درباره درخواست احزاب اصلاح‌طلب برای آمدن ناطق همچنین گفته بود که «خواست اکثریت اصلاح‌طلبان است اما حزب کارگزاران بیشتر از باقی احزاب این خواست را رسانه‌ای کرده است». بااین‌حال با ریاست عارف بر مجموعه اصلاح‌طلبانی که برای انتخابات مجلس تلاش می‌کنند و نیز نیامدن قطعی ناطق در انتخابات، این بحث به خودی خود از بین رفت. اگرچه نوع رفتار و تعامل لاریجانی در مجلس، به‌ویژه در بحث برجام، ظن حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی را در فضای رسانه‌ای اصولگرا تقویت کرده است. اگرچه کرباسچی خود در گفت‌وگو با «شرق» درباره لزوم یارگیری از رقیب سخن گفت و موجی از واکنش‌ها را از جریان اصولگرا برانگیخت و نگاه‌ها را به سمت طیف لاریجانی سوق داد، اما تا پیش‌ازاین و احتمالا بعد از این، سخنی از سرلیستی لاریجانی برای اصلاح‌طلبان به میان نیامده است؛ بنابراین طرح این سؤال از سوی خبرگزاری فارس از عارف، نشان از اهداف این جریان برای ایجاد شکاف در جریان اصلاح‌طلبی دارد. بااین‌حال عارف آبِ پاکی را ریخت و احتمالا پایانی بر «ان‌قلت‌ها» دراین‌زمینه خواهد بود.»
«روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان«بزک کنندگان امریکا دانشگاه را با آرایشگاه اشتباه گرفته اند! به مناسبت روز دانشجو می نویسد:« مدعیان اصلاحات که جنبش دانشجویی را حرف مفت می‌دانند و به سواری رایگان گرفتن از موج‌های دانشجویی شهره‌اند، در مراسم‌های روز دانشجو باز هم مهمان برخی دانشگاه‌ها شدند تا از این فرصت برای بزک آمریکا و پادوهای داخلی آن استفاده کنند. در حالی که انتظار معقول و بجا آن است که متولیان دانشگاه و دست اندرکاران روز دانشجو، 16 آذر را به روز افشای جنایات استکبار و بیداری دانشجو به عنوان پرچمدار ظلم ستیزی و عدالت طلبی تبدیل کنند، روز گذشته برخی از دانشگاه‌های کشور شاهد حضور و سخنرانی افراد و جریاناتی بود که نه تنها در این مسیر گام برنمی دارند بلکه نعل وارونه زده و با تبدیل دانشگاه به آرایشگاه، اقدام به بزک آمریکا کردند. در تهران ابراهیم اصغرزاده به دانشگاه تربیت‌مدرس رفت تا یک بار دیگر از گذشته انقلابی خود اعلام پشیمانی و برائت کند. وی که پیش از این از آمریکا به دلیل تسخیر لانه جاسوسی عذرخواهی کرده و از این حرکت اعلام پشیمانی کرده بود، در دانشگاه تربیت مدرس به بهانه حادثه اسیدپاشی در اصفهان و یک درگیری در زندان رجایی شهر، از اینکه انقلاب اسلامی سال 57 به رهبری روحانیت رخ داده است اعلام پشیمانی کرد! در دانشگاه علامه طباطبایی نیز علیرضا محجوب از یکی از سران فتنه حمایت کرد و مدعی شد آرمان وی قانون بوده و مشکلات کشور ناشی از بی‌توجهی به این آرمان است. محجوب اشاره نکرد این چه آرمانی است که حماسه بیش از 40 میلیونی انتخابات 88 را متهم به تقلب می‌کند، در جمع‌های پشت پرده می‌گوید تقلبی رخ نداده و جرات ندارد همین اعتراف را عمومی کند؟! همچنین مصطفی معین که به اراک رفته بود در دانشگاه این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت. مسئولین دانشگاه با اختلال در تلفن‌های همراه و کنترل شدید ورود و خروج دانشجویان به سالن مراسم، جوی شدیداً امنیتی ایجاد کردند. معین که پایه گذار ستاره‌دار کردن دانشجویان است در سخنانی درخصوص حصر سران فتنه مدعی شد آنان زحمت کش و به فکر مردم هستند و بعد از انتخابات باید به اسم آشتی ملت و دولت، حصر برداشته شده و به وحدت برسیم!»
«روزنامه اعتماد» در گزارش اقتصادی به موضوع رکود پرداخته است.این روزنامه دراین گزارش با عنوان«سياست‌هاي تسريع رونق در اغما» به این موضوع می پردازد که دو ماه از مهلت شش ماهه اجراي بسته اقتصادي بدون تحقق گذشت و در ادامه می نویسد:« از اعلام بسته ٢٠ ماده‌اي اقتصادي دولت كه به تعبير مسوولان سياست‌هاي تسريع رونق نام گرفته است نزديك به دو ماه مي‌گذرد. سياست‌هايي كه براي يك دوره كوتاه‌مدت و اجرا در شش ماه در نظر گرفته شده بود با گذشت دو ماه به جز سياست‌هاي حمايتي دولت براي خودروسازان در ليست تحقق يافته‌ها قرار نگرفته‌اند. گويا دولت تنها خيال كمك به خودروسازان را در سر داشته و با تحقق اين هدف، ديگر برنامه‌ها به ليست در حال بررسي‌ها و محقق نشده‌ها انتقال داده شده‌اند. پس از اعطاي تسهيلات ٢٥ ميليون توماني خودرو، وام ١٠ ميليون توماني كارت اعتباري براي خريد كالاهاي بادوام برجسته‌ترين برنامه براي تحريك تقاضا بود كه نه تنها تاكنون عملياتي نشده بلكه به نظر مي‌رسد موانع براي اجراي اين طرح به قدري زياد هست كه جنبه اجرايي به خود نگيرد. به اين ترتيب با اغماض مي‌توان يك بند از برنامه ٢٠‌بندي را «محقق شده» دانست چرا كه هنوز خودروهاي خريداري شده با تسهيلات ٢٥ ميليون توماني به مردم تحويل داده نشده است. اعطاي تسهيلات براي خريد كالاي توليد داخل اگرچه از اين هفته به هفته بعد موكول مي‌شود اما گويا نه اعتباري براي اجرا در دست است و نه زيرساخت‌هاي لازم براي عملياتي شدن اين طرح وجود دارد. بنابراين به نظر مي‌رسد كارت اعتباري خريد كالا به جمع محقق نشده‌ها پيوسته باشد. با وجود همه انتظارات به وجود آمده ولي مسوولان پولي خيال اجرا در سر ندارند. چراكه يك بررسي ساده نشان مي‌دهد در صورتي كه دولت بخواهد كارت اعتباري خريد را به مرحله اجرا برساند بايد اعتباري ٥٠ هزار ميليارد توماني در اختيار داشته باشد. به بيان ساده‌تر اگر تعداد كارمندان دولت و بازنشستگان را بر اساس تازه‌ترين آمار كه به بهمن ماه سال گذشته برمي‌گردد، حدود ٥/٨ ميليون نفر درنظر بگيريم كه قطعا تاكنون به ١٠ ميليون نفر رسيده و متوسط اعتبار تخصيص‌يافته به هر كارت را نيز رقمي بين يك تا ١٠ ميليون يعني پنج ميليون تومان فرض كنيم، در صورتي كه تمام واجدان شرايط دريافت كارت اعتباري بخواهند از اين شبه‌تسهيلات استفاده كنند، بانك مركزي بايد اعتباري بين ٥٠ تا ٦٠ هزار ميليارد تومان براي اين كارت‌هاي اعتباري اختصاص دهد. حتي در صورتي كه جامعه هدف را همان‌طور كه دولت اعلام كرده به فرهنگيان و بازنشستگان كاهش دهيم هم مبالغي بسيار فراتر از اعتبارات موجود در نظام بانكي نياز خواهد بود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در خوشبينانه‌ترين حالت بانك مركزي تنها پنج هزار ميليارد تومان اعتبار براي انجام تعهدات اعلام شده در روز ٢٥ مهر ماه دارد.»
«روزنامه قانون» در یادداشتی به قلم سعدالله زارعی با عنوان«اسيد‌‌‌‌پاشي ارد‌‌‌‌وغان روي رابطه تركيه و ايران» می نویسد:« مسئولان وزارت خارجه‌کشورمان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مقابل اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌عا‌ها و اظهارات رجب‌ طیب‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان، رئیس‌جمهور ترکیه‌ مواضع خوبی گرفتند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ما شاهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌یم که آقای حسین‌ جابری ‌انصاری، سخنگوی اين وزارتخانه هم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر واكنش به اظهارات ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان بهترین و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر عین حال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌یپلماتیک‌ترین پاسخی که امکان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت را به ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. البته باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توجه کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان و ترکیه با یک نوع تناقض روبه‌رو هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که حل این تناقض را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گروي تحول د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سیاست منطقه‌ای ایران ارزیابی می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تناقض این است که ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان می‌خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌رتمند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منطقه باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ولی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این منطقه از وجاهت لازم برخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار نیست. از سوی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر این کشور با بیشتر همسایگان خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار مشکل است و هیچ رابطه عاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی و استراتژیکی ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و روابط خارجی این کشور بیشتر خصومت آمیز است. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر میان این همه معضلی که ترکیه با همسایگان خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تنها با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و همسایه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یعنی جمهوری‌اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مناسباتی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که اگر بخواهیم روابط آنکارا با باکو را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قبال ارتباط این کشور با ایران مقایسه کنیم، از ارزش‌ و اهمیت چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌انی برخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار نیست. بنابراین روابط منطقه‌ای ترکیه با همسايگانش تنها منحصر به ایران می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و امروز نیز ما شاهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ يم كه ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر یک حرکت شوونیستی و انتحاری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خط رابطه با جمهوری اسلامی نیز اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پاشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و این ارتباط را بحرانی می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان یک وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و گمان می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر جمهوری‌اسلامی ایران سیاستش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه که مبتنی بر حمایت از متحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌انش است را کنار بگذارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ترکیه می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سوریه وعراق نقش اول را برعهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و از انزوای منطقه‌ای خارج شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ولی این شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی نیست چرا که جمهوری اسلامی ایران برای حفظ متحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌انش و مصالح امت اسلامی اهل سازش نیست و به طور طبیعی هر چه اوضاع جلو‌تر می‌رود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و موفقیت‌های جمهوری اسلامی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه افزایش پید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌‌ همان نسبت نیز بر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رجه عصبانیت ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتظر برخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لفظی بیشتری از سمت این کشور باشیم. ولی وزارت خارجه کشورمان با موضعی كه اتخاذ كرد‌‌ بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون اینکه به بحران سیاسی بین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کشور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌امن بزند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک پاسخ مود‌‌‌‌‌‌‌‌‌بانه و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌یپلماتیکی را به گستاخی ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شرایط عاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی به سر نمی‌برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و یک نو عصبانیت و فشار روانی بر وی حاکم است که رئیس‌جمهور این کشور را به یک سری اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیات تند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وا می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و این طرز گفتمان او مختص تهران نیز نیست. باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اشاره کنم که این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رگیری‌‌ها تاثیر و جایگاه خاصی ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ولی همین که یک واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سیاسی نقش مثبت خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه بازی نکند‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حل پروند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌های موجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشکل شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ و فشار این اقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امات بر کشور ما نیز احساس می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.»
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن