واضح آرشیو وب فارسی:آذرقلم: آذرقلم: پیام هایی که در قالب ادبیات خودرویی با سرعت زیاد بر روی اتومبیل های باری و سواری جا به جا می شوند، در حقیقت محتوای پیام رسان سیار و بدون مجوز در جاده های آذربایجان شرقی است که تلگرام را در ذهن تداعی می کند.آذرقلم: پیام هایی که در قالب ادبیات خودرویی با سرعت زیاد بر روی اتومبیل های باری و سواری جا به جا می شوند، در حقیقت محتوای پیام رسان سیار و بدون مجوز در جاده های آذربایجان شرقی است که تلگرام را در ذهن تداعی می کند. به گزارش آذرقلم، این دل نوشته های روی خودروها را با توجه به محتوای آنها می توان به انواع ‘کاریکلماتور’، ‘تبلیغاتی’، ‘اعتقادی’، ‘نیازمند رمزگشایی’، ‘آمال و آرزوها’، ‘شکست های گذشته’ و … دسته بندی کرد. پیام هایی مانند ‘منمنمکنمنهمگلیگمکرده ام’ ( من من مکن، من هم گلی گم کرده ام)، ‘خیلی لو۳۰′ و ‘مح تاج ۲A تم مادر’ تنها نمونه هایی از نوشته های روی خودروهای در حال تردد در جاده های این استان است، که نیاز به رمزگشایی دارد. این پیام ها با سرعت زیاد در جاده های این استان از زاویه دید خارج می شوند، بنابراین زمان محدودی برای رمزگشایی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. خواندن این پیام ها به همان اندازه که برای مسافران داخل خودروها دارای جذابیت است، به همان میزان می تواند موجب حواس پرتی رانندگان و بروز حوادث شود. پلیس راهنمایی: الصاق نوشته تخلف آشکار است رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی در این باره می گوید: الصاق هر گونه نوشته بر روی خودروهای شخصی و عمومی، تخلف رانندگی به شمار می رود. سرهنگ ‘ ناصر میکائیلی’ افزود: الصاق نوشته روی خودرو با کد تخلف ‘ ۲۰۶۹ ‘ دارای ۳۰۰ هزار ریال جریمه است و علاوه بر آن در صورت رویت توسط همکاران پلیس راهور، راننده موظف است تا نسبت به پاک کردن محتوا در همان مکان اقدام کند. یک راننده پژو ‘روآ’ با محتوایی که حس انتقام جویی را به خواننده منتقل می کند، از ممنوعیت نوشتن مطلب روی خودروها ابراز بی اطلاعی می کند. وی که تمایلی به درج نامش ندارد، می گوید: نوشته های روی خودروها، یک کانال ارتباطی قدیمی است که ریشه در فرهنگ شفاهی مردم دارد. استاد رواشناسی بالینی دانشگاه تبریز نیز معتقد است که نوشته های روی خودروها را می توان نوعی مکاتبه برای ارضای آرزوها و خواسته ها دانست. ‘ مجید علیلو ‘ افزود: برخی از مالکان خودروها نیز از این طریق به دنبال برقراری ارتباط با دیگران هستند و این موضوع نباید مورد برخورد جدی قرار گیرد. یک جامعه شناس نیز می گوید: این نوشته ها در بیشتر مواقع شکایت از وضعیت موجود و خلق کنجکاوی مخاطبان را به دنبال دارد. ‘ روح الله ساعی ‘ افزود: محتوای این نوشته ها را می توان در دو بخش ‘نماد’ و ‘نشانه’ مورد ارزیابی و تحلیل محتوا قرار داد. در مجموع اصرار برخی رانندگان برای درج نوشته یا عکس روی خودروها با وجود ممنوعیت های پلیس راهور را می توان تلاشی برای برقراری ارتباط و ابراز احساسات دانست؛ تلاشی که شاید با توسعه ارتباطات از طریق کانال هایی مانند تلگرام، روز به روز کمرنگ تر شود. گزارش از: علیرضا فولادی/ ایرنا
یکشنبه ، ۱۵آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آذرقلم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]