واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در گفت و گو با ایرنا مطرح شد انتظار سینماگران از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تهران-ایرنا-2 ماه به برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مانده و بازار حاشیه های این رویداد هنری داغ است. به باور برخی اهالی سینما، انتشار فهرست فیلم ها و فیلم سازانِ علاقه مند به حضور در جشنواره سی و چهار، امیدها را در مورد برگزاری بهتر جشنواره فجر امسال پررنگ تر کرده است.
![انتظار سینماگران از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر](http://img7.irna.ir/1394/13940915/81867093/81867093-70354767.jpg)
صدای پای جشنواره فیلم فجر هر ساله در حوالی پاییز به گوش می رسد؛ جشنواره ای که امسال، در سی و چهارمین دور از برگزاری، رنگ و بویی دیگر دارد؛ این را می توان از اسامی افرادی که برای نمایش فیلم هایشان در جشنواره، اعلام علاقه مندی و آمادگی کرده اند، درک کرد. جوان یا پیشکسوت فرقی ندارد؛ امسال برخلاف سال گذشته که مسوولان برگزاری جشنواره، اقبالی افراطی نسبت به فیلم سازان جوان از خود نشان دادند و مایه کدورت برخی فیلم سازان قدیمی شدند، بسیاری از پیشکسوتان سینما همچون «مسعود کیمیایی»، «داریوش مهرجویی» و «ابراهیم حاتمی کیا» در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. نکته بسیار مهم درباره جشنواره سی و چهارم اما حضور فیلم سازان با نگرش های متفاوت در آن است؛ از «پرویز شهبازی»، «رضا درمیشیان» و «شهرام مکری» گرفته تا «ابوالقاسم طالبی» و «مسعود ده نمکی» .همین تنوع در نگاه و گوناگونی فیلم سازان است که باعث خرسندی و روشن شدن بارقه های امید در دل اهالی سینما شده است. در این چارچوب، «امیرحسین علم الهدی» دبیر اجرایی سینمای «هنر و تجربه»، در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، گفت: به نظر می رسد امسال نسبت به چند سال گذشته جشنواره بهتری داشته باشیم، زیرا از فیلم ها و اسامی مختلفی برای حضور در جشنواره امسال صحبت به میان آمده است. فیلم سازان هم از نسل گذشته سینمای ایران و هم از نسل جوان، از جمله فیلم اولی ها، در جشنواره امسال حضور خواهند داشت و این تنوع می تواند جشنواره سی و چهارم را متفاوت تر از سال های قبل کند. به باور علم الهدی این رویکرد شاید شرایط را برای دست اندرکاران جشنواره امسال پیچیده تر کند اما می تواند جشنواره را برای مخاطبان از آن جهت که قادرند فیلم ها و فیلم سازان مورد علاقه خود را در آن مشاهده کنند، دست کم نسبت به 4 یا 5 دوره قبل دیدنی تر خواهد کرد. از اینرو می توان دورنمای بهتری را برای این دور از جشنواره متصور شد. *** داوری فیلم ها پیش از اکران عمومی؛ ضربه به اقتصاد سینما؟ اگرچه بسیاری از اهالی سینما، دگرگونی های صورت گرفته در جشنواره فیلم فجر امسال را خوب ارزیابی می کنند اما برخی این تغییرها را برای ارتقای سینمای کشور کافی نمی دانند. در این چارچوب، «فرهاد توحیدی» فیلم نامه نویس و رییس هیات مدیره «خانه سینما»، در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا گفت: به گمان من با وجود تمام تحول هایی که در خصوص برگزاری جشنواره امسال مطرح است، کلیت جشنواره در برخی موارد نقدپذیر است. توحیدی، داوری و انتخاب فیلم ها را پیش از اکران عمومی آثار در سینما، نقطه ضعف جشنواره فیلم فجر دانست و در این باره گفت: جشنواره فیلم فجر بر خلاف همه شور و شوقی که در جامعه و بین سینماگران ایجاد می کند، در شکل کنونی برگزاری اش، کمک زیادی به خصوص به اقتصاد سینمای ایران نمی کند. وی افزود: دیده شدن فیلم ها در سانس های متعدد در جریان جشنواره، پیش داوری هایی ایجاد می کند که این پیش داوری ها از سوی منتقدان و اهالی مطبوعات در سطح گسترده نشر می شود و تاثیرات منفی خودش را بر روی مخاطبان در زمان اکران عمومی فیلم ها می گذارد. این روند می تواند به اقتصاد سینمای ایران ضربه بزند. توحیدی اضافه کرد: سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر تا حد زیادی رازهای صنعتی خود را فاش می کند و همه داشته های خود را پیش از اکران عمومی آثار به نمایش می گذارد و این رویکرد به ضرر سینمای ایران و اقتصاد آن تمام خواهد شد. این فیلمنامه نویس، برگزاری مسابقه فیلم های سینمای ایران پس از اکران عمومی آنها را راه حل این چالش دانست و افزود: شاید راه حل این باشد که مسابقه فیلم های سینمای ایران در پایان سال صورت گیرد و مانند بسیاری از جشنواره های سینمایی مطرح دنیا، در جشنواره فیلم فجر هم آثار اکران شده سال قبل را داوری کنند. به اعتقاد توحیدی، با این روش فیلم ها در برخورد با تماشاگر آزمایش شده و استقبال کردن یا نکردن مخاطبان از آثار می تواند منجر به داوری های بهتر و منصفانه تر شود. *** نگاه اهالی سینما به داوری ها در جشنواره از آنجا که جشنواره سینمایی فجر، جشنواره ای دولتی به شمار می آید، داوری ها در این جشنواره از دیرباز با نقد و گاه نارضایتی اهالی سینما مواجه بوده است. برخی بر این باورند که چتر ملاحظه های سیاسی و نگاه های سلیقه ای همواره بر داوری های جشنواره سایه افکنده است. به اعتقاد منتقدان این رویکرد، هیات داوران، جشنواره را به هیاتی فرمایشی تبدیل می کند؛ چراکه تا اندازه زیادی دست آنان را در انتخاب می بندد. توحیدی در این پیوند گفت: به طور معمول هیات های انتخاب در جشنواره فیلم فجر، مهم ترین بازتاب دهندگان نگاه مدیریت های دولتی هستند که در انتخاب های آنان ملاحظه های دولتی بر دیگر شرایط انتخاب اولویت دارد. وی در ادامه بخشی از رویکرد حاکم بر داوری های جشنواره را متاثر از دخالت ها و خرده گیری های عده یی دانست که همواره بر روی تصمیم گیری های جشنواره فجر تمرکز می کنند.به بیان این فعال حوزه ی سینما، عده ای بهانه جو همواره دوربین هایشان را بر روی جشنواره متمرکز می کنند و منتظرند تا خرده گیری کنند. از این رو به طور طبیعی مدیران فرهنگی و سینمایی که تمایل دارند جشنواره بدون ایجاد حاشیه پیش برود، مجبورند گاهی ملاحظه هایی را در انتخاب ها به کار بگیرند. توحیدی در پایان اضافه کرد: در این ارتباط همیشه گلایه هایی از سوی سینماگران مطرح بوده است. به باور عده ای انتخاب فیلم ها در جشنواره، تابعی از مجموعه ملاحظه ها و حواشی است که زیبایی شناسی و ارزش های سینمایی را در انتخاب ها مورد تاثیر قرار می دهد. علم الهدی اما در این زمینه نگاه متفاوتی دارد. به باور وی حوزه فرهنگ و هنر حوزه تفاوت سلیقه ها است و در این حوزه نمی توان خوبی یا بدی یک اثر را با ترازی یکسان سنجید. دبیر اجرایی سینمای هنر و تجربه در این باره به ایرنا می گوید: هر جشنواره ای بر اساس ترکیب هیات داوران خود در انتخاب ها رویکرد متفاوتی از خود نشان می دهد و به یقین جشنواره فیلم فجر هم خارج از این الگو نیست. ممکن است یک هیات داوران در جشنواره انتخاب هایی را داشته باشد که گروه دیگر از سینماگران آن انتخاب ها را نپسندند. علم الهدی افزود: من ورود به بحث انتقاد را می پذیرم اما اینکه بخواهیم کل رای هیات داوران در جشنواره فیلم فجر را زیر سوال ببریم، قابل قبول نیست؛ زیرا هر هیات داورانی سلیقه ای دارد. به گفته وی، رضایت از انتخاب ها و داوری ها در جشنواره های مختلف نسبی است همانگونه که در جشنواره های مختلف دنیا از جمله جشنواره های بین المللی فیلم «کن»، «برلین» یا «اسکار» گاهی برای شرکت کنندگان در مورد نحوه داوری جای سوال و تعجب باقی می ماند. علم الهدی در ادامه با پذیرش این نکته که جشنواره فیلم فجر به دلیل دولتی و غیر خصوصی بودن برخی ملاحظه های خاصی خودش را دارد، افزود: پذیرش این موضوع اما به این معنا نیست که همواره انتخاب ها در این جشنواره بی ربط بوده است. پایان سخن اینکه، جشنواره فیلم فجر که بسیاری از آن به عنوان محکی برای عملکرد دولت در حوزه فرهنگ و هنر در طول یک سال یاد می کنند، در سال های گذشته همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده است؛ فراز و فرودهایی که گاه موجب نارضایتی اهالی سینما شده است. امسال اما مسوولان فرهنگی دولت وعده برگزاری بی طرفانه و بهتر جشنواره را داده اند؛ وعده هایی که تا به امروز امیدواری در دل اهالی سینما را پر رنگ تر کرده است. می توان اظهارات تازه «محمد حیدری» دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، در گفت و گو با روزنامه «شرق» را نقطه پایان این گزارش دانست؛ اظهاراتی که برای قضاوت در مورد درستی آنها باید تا پایان جشنواره فجر امسال صبر کرد. وی به تازگی در گفت و گو با این روزنامه رویکرد کلی جشنواره امسال را چنین توصیف کرد: از نظر ما این دوره جشنواره جایگاه خاصی دارد و در مرحله گذار است. چون ٣٣ دوره را پشت سر گذاشته. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای ارتقای کیفیت آن تغییرات شکلی و اجرایی در برگزاری آن بدهیم. بنابراین در همه ی بخش ها سعی کردیم مشورت بگیریم و از مشاوره ها حداکثر بهره را ببریم. یکی از ویژگی های این دوره، جدا از حضور جوانان، حضور فیلم سازان از طیف های مختلف فکری است. *گروه پژوهش و تحلیل خبری پژوهشم**9282** 9283**2054
15/09/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]