تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815001823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخورد قاطع امام زمان(عج) با بذل و بخشش دولتمردان به برخی افراد خاص!


واضح آرشیو وب فارسی:اصناف مازندران: امیر مومنان علی (ع) نیز ضمن برخورد با بذل و بخشش های خودسرانه خلفای قبلی در دوران خلافتشان درباره زمین هایى که عثمان به اقطاع دیگران در آورده...به گزارش مازند اصناف ؛ اِقْطاع ، اصطلاحی در امور ارضی ، مالیاتی و دیوانی در قلمرو اسلام است و معنی آن واگذاری زمین ، آب ، معدن یا منافع حاصل از آن ، یا واگذاری حق ِ گردآوری خراج و مالیات ، یا واگذاری محلی برای کسب و کار است به کسی به طور محدود و در زمانی معین یا نامحدود. این معنی در طی قرون متحول شده ، انواع و صورت های مختلفی یافته است . از طرفی مطابق یکی از تعاریف، قطایع، زمین هایی از اراضی خراجی است که از راه امتیاز، به نزدیکان حکام و سلاطین، داده می شود و این گونه بذل و بخشش های خودسرانه، موجب تشکیل طبقه ممتاز درجامعه می گردد. یکی از اقدامات مهم و موثر در رفع تبعیض و اجرای عدالت در حکومت مهدوی توزیع عادلانه اموال در بین همه افراد جامعه است. حضرت با بذل و بخشش های خودسرانه و بعضا غاصبانه ای که قبل از ظهور صورت می گیرد برخورد جدی به عمل می آورند و عده ای که از طریق رفاقت و پارتی به نان و نوایی رسیده اند در دوره حکومت مهدوی باید جواب پس بدهند و اموال را به بیت المال بازگردانند. امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرمایند: «هنگامی که قائم آل محمد(ص) قیام کند، قطایع از میان می رود و دیگر اقطاعی در میان نخواهد بود.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹) اقطاع در این بیان حضرت به معنای همان بذل و بخشش های حکام و دولتمردان به برخی افراد خاص اشاره دارد. *** سه نکته: * نابسمانی اقتصادی جهان در عصر منتهی به ظهور تعبیر مهم «یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً» حاکی از آن است که دنیا در عصر ظهور دچار نوعی نابسامانی سیاسی و اقتصادی و حتی اجتماعی شده و دولت های جهان و نظام های بزرگ و قدرت های فراگیر با سیستم های ظالمانه و نشات گرفته از ظلم و بی عدالتی اداره می شوند. در این دوران است که حضرت با تدابیر بلند و الهی به تشکیل حکومت عادلانه و دوران طلایی ظهور کمر همت می بندند. ** بشارت پیامبر اکرم (ص) ابوسعید خدری می گوید: «پیامبر(ص) فرمود: به مهدی بشارت تان می دهم. او به هنگام اختلاف مردمان، ازمیان امت من ظهور خواهد کرد و ساکنان آسمان ها و زمین از او خشنود خواهند شد. او مال را درست درست تقسیم می کند. (منتخب الاثر، ص ۱۹۷) در حدیث دیگری آمده است: مهدی (عج) میان مردم، در تقسیم اموال، به مساوات رفتار می کند به طوری که دیگر نیازمند و محتاجی یافت نمی شود.» (بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۸) *** برخورد تند حضرت علی (ع) با بذل و بخشش های عثمان امیر مومنان علی (ع) نیز ضمن برخورد با بذل و بخشش های خودسرانه خلفای قبلی در دوران خلافتشان درباره زمین هایى که عثمان به اقطاع دیگران در آورده و آن حضرت زمین هاى مذکور را به مسلمانان برگردانیده بود فرمودند: «به خدا قسم، اگر آن مال را چنین مى یافتم که به تحقیق با آن، زنانى به عقد زناشویى در آمده و کنیزانى با آن خریدارى شده بودند، باز هم هر آینه آن را به مسلمانان بر مى گردانیدم...» (تاریخ طبرى، ج ۱، ص ۳۰۳۱) تراز »


شنبه ، ۱۴آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اصناف مازندران]
[مشاهده در: www.mazandasnaf.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن