تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833613904
پورازغدی: در کشور ما خلاء گفتوگو وجود دارد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
رحیم پور ازغدی در نشستی با اعضای کمیته برگزاری مسابقات ملی مناظره به ارایه پیشنهادهایی در مورد انجام بهتر این مسابقات و همچنین توضیحاتی از مناظره و گفتوگو در دین اسلام پرداخت. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با تمجید از اجرای طرح مسابقات ملی مناظره از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با اشاره به خلاء وجود چنین طرحهایی در فضای جامعه و دانشگاه گفت: اگر به مسائل اجتماعی، بدون در نظرگرفتن ابعاد فرهنگی توجه کنیم، میبینیم بسیاری از آفات اجتماعی، مانند خشونت در خانوادهها و بسیاری اختلافات سیاسی و سوءتفاهمها، ناشی از عدم توانایی در گفتوگو است. در تعلیمات اسلام بر گفتوگو و تعامل تأکید زیادی شده است تا جایی که حضرت فاطمه زهرا(س) در حدیثی اشاره دارند جامعه دینی، جامعهای است که مردم با لبخند با یکدیگر روبهرو میشوند. ما در بوروکراسی کشورمانهم عدم تعامل و خلاء گفتوگو را میبینینم و جامعه ما از این حیث بسیار متضرر شده است. وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا، صرفاً ادای گفتوگو را در میآورند. متأسفانه ما همین کار را هم بلد نیستیم. بسیاری از مواقع برنامههایی در کشور ما تولید میشود که محتوای زیادی ندارد و تنها به صورت کاذب جامعه را اشباع میکند، ولی هیچ حرف جدی و مهمی مطرح نمیشود. این استاد دانشگاه با اشاره به تاکید آیات و روایات بر اخلاق گفتوگوعنوان کرد: بر این اساس نگاه تفتیش عقیده حرام است، و هیچکس نمیتواند نسبت به حقوق افرادی که مخالف ما میاندیشند تبعیض قائل شود. متأسفانه در این رابطه با ضعف آموزش مواجه هستیم. رحیمپور افزود: جمع میان منطق، آزادی و اخلاق باعث میشود بسیاری از مشکلات برطرف شود. باید این سه محور را همزمان رعایت کرد تا مسائل حل و فصل شود. همانطور که آزادی بدون منطق فاقد موضوعیت است، منطق بدون اخلاق هم ثمرهای ندارد. اگر کنار منطق، اخلاق و آزادی وجود نداشته باشد، حرف حق هم قربانی میشود. زمانی که بحث شفاف و حکیمانه نباشد، بهترین فرصت برای رشد شارلاتانیزم فراهم میشود. لذا بهترین رویکرد برای برملا کردن ماهیت جریانات مخالف حق و مکتب، این است که اجازه دهیم حرفشان را بهصورت شفاف بزنند. بنابراین اگر هدف و دستاورد شما آموزش اجماع این سه محور به افراد شرکتکننده باشد، حرکت بسیار مفید و کارآمدی صورت گرفته است. اگر چنین شرایطی فراهم شود، مصداق آیه «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» خواهد بود. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: متأسفانه ما گوش کردن را یاد نگرفتهایم به همین دلیل بسیاری از مسائل و اختلافات جزئی به سرعت تبدیل به مسائل حاد میشود؛ چراکه ما تعامل و گفتوگو را فرا نگرفتهایم. در حوزه مناظره آیات و روایات فراوانی وجود دارد، که نه کسی از آن اطلاع دارد و نه به آن عمل میشود. رحیمپور با بیان اینکه مسابقات مناظره فرصتی است تا آداب اسلامی در این زمینه آموزش داده شود عنوان کرد: فارغ از محتوا، روش مناظره کردن در تعالیم اسلامی ما بسیار مورد سفارش و تأکید بوده است. امام باقر، امام صادق، امام رضا و امام هادی علیهمالسلام، بیشترین مناظرهها را داشتهاند. باید با استعانت از روش مناظرههای ائمه در تثبیت پایههای مکتب حق بکوشیم. تنها قول معروف و محتوا مهم نیست، بلکه روش بیان آن هم اهمیت دارد. قرآن میفرماید در مناظره با اهل کتاب از مشترکات شروع کنید اما متأسفانه زمانی که با یک غیر مسلمان مواجه میشویم، اتفاقاً از موارد اختلافی شروع میکنیم. عبارت «تعالوا الی کلمه سواء» اشاره به همین مسئله دارد. محور بعدی «لا نتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله» است. لذا تأکید بر اخلاق، برادری و برابری محور دیگری است که باید در نظر گرفته شود. این پژوهشگر دینی گفت: تنها تأکید بر اشتراکات نباید مدنظر باشد. بلکه باید به موارد اختلافی هم بپردازیم. اینکه عدهای از «پلورالیزم دینی»؛ به این معنی که همه خوب و بر حق هستند دم میزنند؛ نشان میدهد که این افراد دنبال معرفت و حقیقت نیستند. در حقیقت این طرز فکر نوعی کاسبکاری است. تفکری که تمام حرفها را محترم و برحق بداند، فاقد موضوعیت و معناست. این افکار، غلط و به ضرر بشر هستند. بعضی از افکار، باعث نابودی خانواده، ساخت اجتماعی و اخلاق عمومی میشوند. لذا نباید با توسل به شعار آزادی اندیشه اجازه تبلیغ هر اندیشهای را بدهید. هرچند عبارت «آزادی اندیشه» و «آزادی عقیده» عبارات غلطی است. چراکه اصولاً اندیشه و عقیده نمیتواند آزاد نباشند. التزام به عقاید یا بر اساس دلایل است و یا بر اساس علل. شالوده اندیشه اغلب مردم دنیا به صورت مدلل نیست. مردم جامعه ما هم به همین شکل هستند. عموماً عقاید ریشه در عللی مانند عادت دارند. بنابراین باید روی آداب و روش مناظره بسیار تأکید شود. وی ادامه داد: از امام رضا و امام صادق علیهم السلام نقلشده که این بزرگواران به حرف درستی که از زبان باطل بیان میشود، توجه و تصریح داشتند. لذا اگر حرف حق و صحیح از زبان افرادی که ولو از این افکار، برداشت غلط دارند بیان شود، مورد تایید ائمه قرار می گیرد. لذا حرف حقی که از زبان باطل صادر میشود را باید پذیرفت. این روش مناظره اسلامی است. بنایراین در مناظرهها ابتدا باید محل نزاع تقریر شود، و در ادامه با تأکید بر مشترکات به موارد اختلافی هم پرداخته شود. رحیم پور ازغدی گفت: صرفا جوابها را نباید ارزشگذاری کرد. بلکه سئوالها هم میتوانند درست و یا غلط باشند. بسیاری از سئوالها حاوی پیش فرضها و مکنوناتی است که لزوما درست نیستند. بنابراین علاوه بر داوری پاسخها، پرسشها هم باید مورد داوری و سنجش قرار بگیرند. ممکن است درباره موضوع خوبی، سئوال غلطی طرح شود. لذا باید پیش فرضهای شما ثابت شده و درست باشد. لذا در کنار آموزش روش، به محتوا هم توجه شود. هرچند روش خود جزئی از محتوا طبقه بندی شده باشد. رحیم پور با تأکید بر اثربخشی روش مناظره افزود: ممکن است بسیاری از مخاطبان، آگاهی کمتری از مناظرهکنندگان داشته باشند. بنابراین شما باید به این مسئله توجه داشته باشید در بسیاری از مواقع روش صحیح مناظره میتواند روی قضاوت مخاطب اثر بگذارد. او در ادامه عنوان کرد: کشورهای غربی روی حوزه علوم اجتماعی و روابط عمومی تاکید زیادی دارند و در این زمینه سرمایهگذاری میکنند. سخنگویان خشنترین و کثیفترین نهادهای نظامی و سیاسی آمریکا مثل پنتاگون و وزارت خارجه زن هستند. این مسائل همگی نشانگر تاثیر روش مناظره و اثرگذاری مسائل غیر محتوایی بر مخاطب است. بسیاری از سخنرانیها و مناظرههای مسئولان بلند پایه غربی بر پایه همین مسائل، اثرگذاری فراوانی پیدا میکند. بنابراین خیلی اوقات مخاطب فریب شارلاتانتیزم رسانهای را میخورد. این پژوهشگر دینی با ذکر روایاتی از سیره ائمه درمور مناظره اظهار کرد: اولا ائمه ما با هر کسی به زبان خودشان بحث می کردند. یعنی بدون مترجم بحث می کردند. ثانیا ائمه همواره از مشترکات وارد بحث می شدند. به طور مثال زمانی که مامون جلسه مناظرهای با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف با هدف ریختن آبروی امام رضا(ع) برگزار کرد؛ ایشان با وضو وارد مناظره شد و با هر کدام از این افراد بر اساس کتاب مقدس خودشان وارد بحث و گفتوگو شدند. یا در قسمتی از مناظره زمانی که طرف مقابل به بن بست خورد و سکوت کرد، امام با احترام، او را راهنمایی کرد که هنوز می تواند بحث خود را ادامه دهد. یعنی امام به ایشان در جلسه مناظره، آموزش میدهد. این صحنهها بسیار با شکوه است که متأسفانه جامعه ما از آنها آگاه نیست. یا در موردی دیگر، زمانی که امام متوجه می شوند طرف مقابل شکست خورده، برای اینکه کرامت انسانی او حفظ شود اعلام میکند همه از اتاق خارج شوند و همراه با فرد مناظره کننده به خلوت مینشیند و از او دلجویی میکند. رحیمپور ادامه داد: از امام پرسیدند چرا مناظره را ادامه ندادید، و امام فرمود نمیخواهم آبروی کسی را بریزم. یعنی مکتب ما هم بر منطق تأکید دارد و هم بر اخلاق گفتوگو در مناظره سفارش میکند. اما متأسفانه برخی فکر می کنند، شرط مدارا شکاکیت و عدم یقین است. اتفاقا عکس این مساله درست است. اهل بیت دارای بالاترین درجه از یقین بودند، و در عین حال هم در اوج مدارا سخن میگفتند. لذا هیچگاه هدف اهل بیت در مناظره تخریب افراد نیست، بلکه تخریب باطل و افکار باطل است. او عنوان کرد: به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که نباید به اسم آزادی بیان مسائلی مطرح شود که جامعه را به انحراف اخلاقی میکشاند و آسیبهای اجتماعی را به همراه دارد. به نظر من هر چه رسانهها جهانیتر شوند؛ به شرطی که هر دو طرف به یک اندازه در مخابره اطلاعات نقش داشته باشند، به نفع اسلام خواهد بود. چون اسلام بر خلاف مکاتب دیگر در همه عرصهها حرف دارد. مرحوم مطهری میگوید هرگاه علیه اسلام توطئه و شبههای شکل میگیرد، علی رغم اینکه یک ریزش نسبی در ابتدا به وجود می آید، اما در نهایت به نفع اسلام خواهد بود. بنابراین مناظره و گفتوگو از این حیث موثر و سودبخش است. رسوخ جریانهای مارکسیستی در دهه پنجاه و در بطن جوانان مسلمان، و همینطور جریانهای لیبرال در دهه هفتاد ضربات زیادی به جوانان ما وارد آورد. ولی در نهایت این مسائل به سود جامعه ما منتهی شد. این استاد پژوهشگر معارف اسلامی تأکید کرد: ساحت گفتوگو و مناظره باید با «حکمت»، «موعظه حسنه» و در نهایت «جدال احسن» شکل بگیرد. سوالات عقلی از منظر «حکمت» و گرههای روحی از منظر«موعظه حسنه» و مدارا و مهربانی باید حل و فصل شود. سپس در صورت عدم توافق «جدال احسن»، مناظره و گفت وگو مورد سفارش قرار گرفته است. منظور از «جدال احسن» بهترین، اخلاقی ترین، آزاد ترین و منصفانهترین روش است. ازغدی ادامه داد: عدهای میگویند باید برای از بین بردن باطل به آنها «بهتان» بزنیم. و در این راستا از عبارت «باهتواهم» سوء استفاده میکنند. در حالیکه ریشه عبارت «بهت» به معنای مبهوت کردن است. یعنی طرف مقابل را در بن بست معرفتی قرار بده. وی اضافه کرد: کسی که اولا سواد داشته باشد، ثانیا سعه صدر داشته باشد و ثالثا هدفش غالب شدن خودش نباشد، بلکه غلبه حق باشد شایسته مناظره علمی است. در روایات داریم شرکت در جلسههای گفت وگو به منظور کشف حقیقت عبادت است. در عین حال روایت داریم اگر جلسه گفتوگویی با هدف جدال شکل گرفته باشد، شرکت و حضور در آن جلسه گناه است، و باید این جلسه را ترک کرد. ولو اینکه طرف مقابل شما را به شکست متهم کند. رحیمپور با اشاره به گذارههایی که میتوان از آنها برای مسابقات مناظره استفاده کرد گفت: یکی از این موارد بحث نگاه و نسبت اسلام به مسائل نژادی و قومیتی است. مسابقات مناظره یکی از بسترهایی است که از طریق آن میشود تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد اما باید مراقب بود که در خط کشیهای سیاسی و انتخاباتی قرار نگیرید. این پژوهشگر اسلامی اظهار کرد: اگر بتوانید این طرح را علاوه بر دانشگاه، در سطح حوزه هم اجرا کنید عمل مثبتی است. چرا که رهبری هم در این زمینه حکم دادهاند اما هنوز این امر مغفول مانده است. همچنین من فکر میکنم یکی ازمواردی که به سلامت اخلاقی جلسات کمک میکند، جلوگیری از حاکم شدن فضای احساسی بر جلسات است. به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان، در ابتدای این نشست گزارش از برگزاری دورهای مختلف مسابقات مناظره دانشجویی ارائه شد. مسابقاتی مرحله کشوری آن از 28 تا 30 آذر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]
صفحات پیشنهادی
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور: هیچ توجیهی برای نادیده گرفتن قانون وجود ندارد
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور هیچ توجیهی برای نادیده گرفتن قانون وجود ندارد معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه مخرج مشترک امنیت داخلی کشور برقراری نظم است گفت اگر نظم برقرار باشد به طور حتم امنیت نیز برقرار میشود به گزارش نامه نیوز حسین ذوالفقاری در اختتامیه هدر عرصه اقتصاد کشور وحدت فرماندهی وجود ندارد
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۸ سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری کرمانشاه معتقد است در عرصه اقتصاد کشور وحدت فرماندهی وجود ندارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه دکتر هدایت حاتمی در همایش پساتحریم و اقتصاد ایران که امروز 9 آذرمدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خبر داد وجود هزار گونه گیاه دارویی در
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خبر دادوجود هزار گونه گیاه دارویی در کشور تولید فرآوردههای دارویی پس از آزمایشات بسیارمدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به ثبت بیش از 8 هزار و 500 گونه گیاهیبيش از 8 هزار گونه گياهي در کشور وجود دارد
۱۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۴ ۳۲ب ظ بيش از 8 هزار گونه گياهي در کشور وجود دارد موج - مدير کل نظارت و ارزيابي فرآوردههاي طبيعي سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو گفت تمامي فرآوردههاي طبيعي که مجوز سازمان غذا و دارو را دارند و در بازار کنوني موجود هستند هيچ مشکلي ندارند و انواع آزمايشهاي مختلففتاح: 800 هزارحامی ایتام در کشور وجود دارد
فتاح 800 هزارحامی ایتام در کشور وجود دارد زاهدان- ایرنا- رییس کمیته امداد امام خمینی ره گفت 800 هزار حامی ایتام در سطح کشور وجود دارد به گزارش ایرنا سید پرویز فتاح روز یکشنبه در بیست و سومین همایش ائمه جمعه اهل سنت جنوب شرق کشور در زاهدان اظهار داشت 21 هزار و 400 حامی ساکنکلینیک های تخصصی زخم های مزمن در کشور وجود ندارد
مدیر مرکز ترمیم زخم جهاد دانشگاهی کلینیک های تخصصی زخم های مزمن در کشور وجود ندارد تهران- ایرنا- مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کلینیک های تخصصی زخم های مزمن در کشور وجود ندارد افزود درحال حاضر مراکز بیمارستانی خدمات لازم را به مبتلایان بباوجود مخالفت عربستان کشورهای اوپک برای کاهش تولید نفت فشار می آورند
تهران خبرگزاری صدا و سیما اقتصادی 1394 09 13 باوجود آنکه کشورهای کم درآمد عضو اوپک از ونزوئلا تا ایران در حال فشار بر عربستان سعودی برای کاهش میزان تولید نفت هستند بزرگترین کشور تولید کننده این گروه همچنان مخالف کاهش تولید است مگر آنکه کشورهای تولید کننده خارج از اوپک نیز هموجود یک میلیون و 200 هزار معلول در کشور/18 هزار نفر دچار قطع نخاع
معاون توانبخشی بهزیستی خبر داد وجود یک میلیون و 200 هزار معلول در کشور 18 هزار نفر دچار قطع نخاع تهران-ایرنا- معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرد یک میلیون و 200 هزار نفر معلول شدید در کشور داریم که 45 درصد آنها معلول جسمی- حرکتی هستند و از این تعداد 18 هزار نفر قطع نخاع شد800 هزارحامی ایتام در کشور وجود دارد
رئیس کمیته امداد امام خمینی ره 800 هزارحامی ایتام در کشور وجود دارد زاهدان- ایرنا- عضو هیات امنا و رئیس کمیته امداد امام خمینی ره گفت هم اینک 800 هزار حامی ایتام در کشور وجود دارد به گزارش ایرنا سید پرویز فتاح روز یکشنبه در بیست و سومین سمینار سراسری ائمه جمعه اهل سنت جنوبوجود يک ميليون و 200 هزار نفر معلول شديد در کشور/ دليل عقبماندگي ذهني بدو تولد، کم کاري تيروئيد است
۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۴ ۳۶ب ظ وجود يک ميليون و 200 هزار نفر معلول شديد در کشور دليل عقبماندگي ذهني بدو تولد کم کاري تيروئيد است موج - ساير رسانه ها معاون توانبخشي سازمان بهزيستي اعلام کرد يک ميليون و 200 هزار نفر معلول شديد در کشور داريم که 45 درصد آنها معلول جسمي-حرکتي هستند و از-
سیاسی
پربازدیدترینها