تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815399150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنها راه آشتی مردم با تئاتر مسئولان هستند/کرمان از نداشتن تالار مجزا برای تئاتر زجر می کشد


واضح آرشیو وب فارسی:هنر کرمان: در نشست تخصصی تئاتر پل با حضور عوامل سازنده اش مطرح شد:تنها راه حل آشتی مردم با تئاتر توجه مسئولین است و نبود تالار مجزا برای اجرای تئاتر در کرمان یکی از بزرگترین مشکلات این استان است.به گزارش کرمان هنر ، نمایش پل ، روایتی متفاوت از واقعه عاشورا به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی امین شجاعی و حمیدنژادی در مجموعه یادگاران صنعتی شهرکرمان به روی صحنه رفت. این نمایش تا ۲۰ آذر ماه از ساعت ۱۹ در پلاتو همایون واقع در چهارراه باغ ملی جنب موزه صنعتی ، مجموعه یادگاران صنعتی شهرکرمان به روی صحنه می رود. استقبال زیاد مردم و اجرای زیبای این تئاتر دلیلی شد تا در روزهای پایانی اجرای تئاتر پل گفتگویی صمیمی با حمید نژادی و امین شجاعی کارگردانان این مجموعه داشته باشیم. لطفا خودتان را معرفی کنید؟ حمید نژادی متولد ۱۳۵۲ دبیر آموزش و پروش ،با دیپلم کشاورزی و لیسانس مرمت بنا از دانشگاه شهید باهنرو فوق لیسانس پژوهش محور از دانشگاه علم و هنر کارگردان و بازیگر تئاترهستم. از سال ۷۲ کار تئاتر را به صورت حرفه ای شروع کردم و بیشتر کارهایم را با استاد آقاعباسی انجام دادم. امین شجاعی متولد ۱۳۶۲ . دیپلم و فوق دیپلم تئاتر و لیسانس سینما دارم.از سال ۷۸ وارد کلاس آموزشی تئاتر شدم و از سال ۸۲ انجمن سینمای جوان را پیگیری کردم و حوزه سینما و تئاتر را به صورت همزمان ادامه دادم. از تئاتر پل برای ما بگویید؟ شجاعی: تئاتر پل به نویسندگی محمد رحمانیان در واقع پیرامون گریختگان بعد از واقعه عاشورا می باشد و به مسائل این افراد پرداخته است؛ضمن اینکه نگاه خیلی ظریفی به مظلومیت امام حسین (ع) از این ناحیه دارد. رحمانیان نویسنده این تئاتر سال ۸۴ این کار را به روی صحنه برده است . بنده و جناب نژادی هم از سال ۸۹ تصمیم به اجرای مجدد این کار بر روی صحنه تئاتر را داشتیم؛البته هیچ کدام از تصمیم دیگری باخبر نبودیم تا اینکه دوسال پیش از دغدغه های همدیگر با خبر شدیم و متوجه شدیم هر دونفر ما چنین تصمیمی برای اجرای این نمایش داریم . کارگردانی به صورت مشترک چگونه بود؟ تجربه اینگونه کارها را داشته اید؟ شجاعی: ما با ترس چنین کاری را انجام دادیم و تصور میکردیم به مشکل برمیخوریم ؛ به هرحال در یک کار تئاتر سلایق متفاوت است و ممکن بود درجاهایی به بن بست بخوریم و کار با شکست روبرو شود . ولی خداروشکرتا به الان به مشکل برنخوردیم ؛هرچند در بعضی جاها اختلاف داشتیم ولی همیشه یکی از ما دیگری را قانع میکرد. من در کار سینما تجربه کار با مشترک را داشتم. روند کار هم به صورتی بود که ماقبل از شروع کار یک ماه با همدیگر تمامی مسائل را بررسی کردیم و همه را با هم مرور کردیم و قبل از اینکه کار اجرا شود ما صحنه تئاتر را در ذهن خود ترسیم کردیم . تقسیم کار ما در شکل اجرایی به صورتی بود که پیاده کردن ایده ها با من باشد و آقای نژادی بازیگردانی مجموعه را به عهده داشتند. نژادی: در یک نمایش انتخاب متن خیلی مهم است.اگر دوکارگردان بخواهند کنار هم کار کنند اگر از قبل ذهنشان در مورد متن ،تم و موضوع یکی باشد دردسر خیلی کمتری خواهند داشت .ماهم وقتی اشتراکات خود را می سنجیدیم متوجه شدیم تقریبا در اکثر مسائل هم عقیده هستیم. شجاعی: ما یک گروه کارگردانی ۵ نفره که شامل دوکارگردان و دستیار کارگردان و یک نفر منشی صحنه بودیم که آموزش سیاه لشکرها بر عهده دستیاران بود. کار مذهبی با سایر کارها چه تفاوتی دارد؟شما کار مذهبی دیگری اجرا کرده اید؟ چرا در کرمان تئاتر مذهبی زیاد دیده نمی شود؟ شجاعی : در استان کرمان کار مذهبی انجام می شود ولی متاسفانه توسط افرادی اجرا شده است که تخصصی در این زمینه نداشته اند و عموما توسط افراد لول ۲یا ۳ تئاتر کرمان به روی صحنه رفته است و خیلی کارهای فاخری ایجاد نشده است و هرگاه افراد لول ۱ تئاتر کارهایی را به روی صحنه برده اند سفارش یک ارگان یا نهاد دولتی بوده است و چون این کارهاهم از دل بلند نشده است کارخوبی در نهایت در نیامده است. دغدغه من و آقای نژادی این بوده که یک کار با بالاترین تکنیک های فنی حوزه تئاتر با شاخصه مذهبی به روی صحنه رود و شما شاهد هستین که ۱۷ نفر بازیگر اصلی و ۱۲ سیاه لشکر در این مجموعه ایفای نقش می کنند و تمامی بازیگران ، طراحان صحنه و لباس و همچنین کلیه عوامل از تراز اول های رشته خودشان هستند . نژادی: هر کاری که به مقوله انسانیت ارتباط داشته باشد کار مذهبی هستند که ما تا الان هر کاری انجام داده ایم به نوعی مذهبی بوده است ؛اما از نظر عرف جامعه اولین کار مذهبی ما بوده است. شجاعی: من در حوزه فیلم کار مذهبی داشتم ولی در حوزه تئاتر اولین کارم است.تئاتر مذهبی با سایر موضوعات تفاوت بسیار زیادی دارند .وقتی وارد موضوعات مذهبی بشیم بعضی اتفاقات از دست شما خارج می شود و خود کار جلو می رود .اگر حرفی بزنیم که چه معجزاتی در تولید این تئاتر دیده ایم مطمئنا خیلی ها می گویند که حرف های ما شعار است؛همانطور که خود بنده نیز تا قبل این کار وقتی کسی از موهبت های الهی در کارهای مذهبی مثل روز واقعه و… صحبت میکرد فکر می کردم حرف های آن شخص شعاراست. نژادی: در این کار همیشه دغدغه من این بود که بتوانم در نقشی که به عهده ام می باشد و تمام دینی که به گردنم هست درست انجام دهم تا به کار لطمه ای وارد نشود ولی خداروشکر تا به الان خیلی خوب برگزار شد. از هزینه های اجرای تئاتر پل برای ما بگویید؟ آیا ارگانی از شما حمایت کرده است؟ شجاعی : من زیاد تئاتر کار کردم و تا الان از بودجه های شخصی بوده است و خیلی به سختی هزینه ها را تامین می کردیم ولی وقتی وارد این کار شدم احتمال می دادم که خیلی حمایت بشیم چون کار مذهبی است و دغدغه همه مسئولین فرهنگ و مذهب است انتظار داشتم با دیدن این کار مذهبی کاملا از ما حمایت کنند اما دریغ از یک ریال که بابت این کار از سوی مسئولین به ما پرداخت شود . ما به تمام ارگان ها برای معرفی کار مراجعه کردیم ولی هیچ مسئولی از ما حمایت نکرد و تمام مسئولین از استانداری گرفته تا اداره ارشاد وفرهنگی شهرداری و همچنین حوزه هنری وسایر ادارات فرهنگی به دلایلی از حمایت ما پا پس کشیدند. این کار به نسبت خودش کار عظیمی است و هزینه های بسیاری که شامل انتخاب بازیگران ، طراحی صحنه و همچنین اجاره فضای اجرای تئاتر و موسیقی در برداشت که برای آن برنامه ریزی کرده بودیم و برآورد هزینه اولیه ما ۳۰ میلیون تومان بود ولی به دلیل نبود بودجه، هزینه را به ۱۵ میلیون تومان کاهش دادیم و خیلی از ایده های خود را انجام ندادیم و صحنه های پرهزینه که یکی از صحنه ها، لحظه تیر خوردن حضرت علی اصغر بود که مجبور به ساده اجرا کردن این قسمت شدیم و فقط به پاشیدن خون در روی صحنه تئاتر بسنده کردیم. پولی که تا الان توانستیم تئاتر را به روی صحنه ببریم از اشخاص حقیقی و همچنین از اعضای خود گروه دریافت شده است؛از بلیط فروشی هم خیلی پولی عاید ما نمیشود.چرا که نصف مبلغ بلیط جهت کرایه سالن تئاتر پرداخت می شود. من با رییس حوزه هنری که دیروزبرای دیدن تئاتر ما آمده بود بی پروا گفتم که دیگر با این وضعیت کار مذهبی نمی کنم.چرا که در کار مذهبی باید هزینه کرد تا بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم . کارهای غیر مذهبی می شود همه جور کاری انجام دادبه طور مثال می شود از لباس های شخصی خود نیز استفاده کرد ولی کار مذهبی اینگونه نیست تا وقتی از ما حمایت نشه دیگر نمی توان از این نوع کارها اجرا کرد. این شعار ما بود که ما آمدیم داخل میدان تا ثابت کنیم در حیطه مذهبی نیز می شود کار فاخر تولید کرد ولی هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت. حتی اعلام کردیم پول از کسی نمی خواهیم تنها کاری که می توانستند انجام دهند این بود که با آوردن تماشاگر از ما حمایت کنند تا تئاتر پل دیده شود. نژادی: ما در کرمان تئاتر هایی د اشتیم که با هزینه های چند صد میلیونی اجرا شد و بازخورد آنچنانی هم نداشته است.در حالی که می شد با این هزینه چه کارهای فرهنگی و هنری فاخری ارائه داد ؛ اگر این هزینه ها درست و بجا استفاده شود خیلی می تواند مفید باشد.ما این اعتراضمان به مسئولین رساندیم و جواب آنها این بود چرا شما کار مذهبی و فاخر نمی سازید. حال که ما امسال این کارمذهبی وارزشمند را تولید کردیم از سوی مسئولین هیچ حمایتی نشدیم و به در بسته خوردیم. ما این کار پل را برای بچه مذهبی ها نکردیم چرا که بچه مذهبی ها عاشق امام حسین(ع) هستند.ما این کا را برای افرادی اجرا می کنیمکه از دین گریزان هستند .بنده آموزش و پرورشی هستم و دارم به چشم می بینم که فرزندان ما خیلی از دین گریزان شده اند.ما باید با این نمونه کارها اسلام واقعی را به نسل بعد خودمان نشان دهیم. ما برای بعضی ارگان ها حتی دعوت نامه فرستادیم که به صورت رایگان به تماشای تئاتر پل بیایند ولی نیامدند. چقدر این تئاتر برای دبیران و مسئولین پرورشی که با فرزندان ارتباطدارند می توانست مفید باشد؛ ای کاش مدیران در این مورد کمی تامل می کردند. ما از شهرداری به عنوان یکی از متولیان اصلی فرهنگ شهری انتظار بیشتری داشتیم.آیا کار ما از نمایشگاه جشنواره آشخوران ارزشش کمتربود؟این نمایشگاه چه دردی از ما دوا می کند؟ سازمان فرهنگی هنری شهرداری در سطح شهر تابلوهای بسیاری دارد که باید در اختیار فرهنگ و هنر قرار بگیرد ؛ ولی متاسفانه همه آنها محل تبلیغات شده است و اجاره داده می شوند. اجازه نصب بنر تئاتر پل در سطح شهر فقط برای مدت ۶ روز “در حالیکه هزینه چاپ بنر هم به عهده خودمان بود ” نهایت کمکی است که از این ارگان به ما شد. دست های پشت پرده در تئاتر کرمان وجود دارد؟ شجاعی: من احساس میکنم در شهر ما در پشت پرده تئاتر یک بوهایی می آید که به مشام من خیلی خوش نیامده است .من نمی توانم زیاد بازش کنم و نمی توانم اسمش بزارم دست هایی پشت پرده ولی قصدهایی هست که اجازه دیده شدن بعضی کارها را نمی دهند و بعضی کارها را بزرگنمایی می کنند تا زیاد دیده شوند. تئاتر پل و سایر کارهای هنری در کرمان نه تنها از نظر درآمدی برای شما سودی نداشته است بلکه متحمل هزینه های بسیاری شده اید؛چرا با این شرایط ادامه می دهید؟ نژادی: یدالله آقا عباسی استاد ما نزدیک ۵۰ سال باخون دل کار تئاتر میکند و هیچ وقت ندیدم که از تئاتر درآمد کسب کند و همیشه معتقد است که باید برای فرهنگ و هنر هزینه کرد.من از وی درس های زیادی در زندگی و کار تئاتر کسب کرده ام.به طور مثال در یک روز ۷۰هزار تومان در یک پاکت برای دستمزد کار به بنده داد ؛در حالیکه من شاهد این بودم که نزدیک ۴ میلیون تومان از جیب خودش برای این کار هزینه کرده است. وی در پاسخ به من گفت: ما باید برای کارهای فرهنگی هزینه پرداخت کنیم. از سوی اداره ارشاد برای تشکر از یدالله آقا عباسی کمک هزینه حج پرداخت شد ولی او این پول را صرف یک تئاتر شهرستانی کرد. کسب درآمد قصد ما نیست.یک مهندس می تواند تئاتری باشد ولی یک تئاتری نمی تواند مهندس باشد؛ ماباید خرج زند گی خودمان را از طریق دیگربه دست بیاوریم و اگر کسی بخواهد از طریق تئاتر و هنر کسب درآمد داشته باشد به مشکلات زیادی بر می خورد. شجاعی: همیشه انسان دوست داره مفید باشه به خصوص در شهر زندگیش.در این زمانه ای که همه زندگی ما مجازی شده است یکی از فضاهایی که می توان نفس به نفس ارتباطات را زنده و مستقیم رد و بدل کنیم تئاتر است و ما احساسمان این است که می توانیم یکی از چاله های شهرمان را پر کنیم. مشکل اصلی تئاتردر شهر کرمان ؟ شجاعی: مشکل اصلی نگاه مسئولین است .چرا که هنوز مسئولین به تئاتر به یک مقوله جدی نگاه نمی کنند.استاندار کرمان بعد از تماشای تئاتر به ما گفت:”من نمی دانستم چنین تئاتر هایی هم در کرمان اجرا می شود” و بعد از آن استاندار دستوراتی داده است که اگر اجرا شود خیلی به نفع تئاتر کرمان می باشد.و نشاندهنده این است که تئاتر برای استاندار یک مقدار جدی شده است . هنوز دید مسئولین به تئاتر خوب نیست در صورتیکه تئاتر می تواند خیلی جریان ساز باشد.ما الان ساعت ها وقتمان را پای ماهواره ها صرف می کنیم در حالیکه شما باور نمی کنید اگر سالن های تئاتر و سینما و گالری های نقاشی ما با مفاهیمی که در آن ها رد وبدل می شوند زنده گردد چقدر می تواند اثربخش باشد. ولی تا زمانی که مسئولین از تئاتر به عنوان یک سرگرمی نگاه کنند هرگز در این زمینه به موفقیت نخواهیم رسید. نژادی: هنریک منتقد اجتماعی است در جهت تعالی آن جامعه . ولی در جامعه ما روحیه نقدپذیری خیلی پایین است و این یکی دیگر از مشکلات ما می باشد. انتقاد پذیری ونقد کردن از نشانه های پویایی یک جامعه است ولی متاسفانه تا از طریق هنرو تئاتر مشکلاتی را بازگو می کنیم به ما اجازه اجرا داده نمیشود. مسئولین ما هنوز به این باور نرسیده اند که تئاتر باید یک منتقد اجتماعی باشد.اگر تئاتر و هنر در جامعه نباشد ما امر به معروف نداریم. چرا درکرمان سالن مجزا برای تئاتر نداریم؟ شجاعی: سوال ما هم همین است، البته بعد از رایزنی ها و انتقاد به مسئولین در این زمینه، چند وقتی است که مسئولین به فکر حل این مشکل هستند وبه زودی دو پلاتوی تخصصی تئاتر در شهر راه میافتد .البته این موضوع نیز در سلسله مراتب اداری گیرافتاده است و معلوم نیست چه زمانی به بهره برداری برسد. نژادی: امسال بهترین سال برای تئاتر کرمان بود.نه من و نه هیچ هنرمند تئاتری در تاریخ کرمان نظیر این سال را یاد نمی دهد.در سال جاری کرمان هر شب یک تئاتر با سلیقه های مختلف در حال اجرا داشت. اما متاسفانه در کرمان سالن قابل قبولی برای اجرا نداریم .و فقط دو یا سه پلاتوی کوچک داریم که یکی از این پلاتو ها متعلق به آقای بذرافشان یکی از دوستان تئاتر است که از منزل شخصی و با هزینه های شخصی پلاتوی موج نو را تاسیس کرده است. تئاتر کرمان در صداو سیما چه جایگاهی دارد؟ اهالی تئاتر دوجلسه با مدیر کل سابق صدا و سیمای کرمان داشتیم و در آن جلسات تصمیم گرفته شد که یک سری مبادلات انجام شود و طرح خیلی خوبی نوشته شد که در آن هیچ کدام از دو طرف زیر بار هزینه ای نرود و در این طرح صدا و سیما حامی بچه های تئاتر استان در زمینه تبلیغات میشد و ازآن طرف هم بچه های تئاتر بازوی مشورتی صدا و سیما میشدند. متاسفانه این طرح پیگیری نشد و الان هم که اصلا خبری از آن ماجرا نیست. دلیل قهر مردم کرمان با تئاترچیست؟ شجاعی: یکی از دلایل نیامدن مردم برای تماشای تئاتر این بوده که هنوز مردم ما لذت تئاتر را نچشیده اند و تئاتر را فقط در داخل یک نمایش بدون محتوا دیده اند .اگر مردم به تماشا بیایند دیگر دل نمی کنند همانطور که اهالی تئاتر وارد این مقوله شده اند ونمی توانند دل بکنند. نژادی: متاسفانه یکی از مشکلات ما وضعیت مالی مردم است. مردم رغبت نمی کنند برای دیدن تئاتر هزینه کنند .تنها راه حل آشتی مردم با تئاتر توجه مسئولین است.باید توسط مسئولین ادارات یک اهرم تشویقی برای دیدن تئاتر در کرمان قرار داده شود و زمانی شخصی یم بار تئاتری را بببیند و در آن دفعه اول درست تغزیه شوند دیگر نیاز به اهرم نیست و دفعه بعد خودش برای تماشا می آید.


جمعه ، ۱۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هنر کرمان]
[مشاهده در: www.artkerman.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن