تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806874763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دواتگری هنر 2500 ساله فارس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: دواتگری هنر 2500 ساله فارس دواتگری کی از هنرهای سنتی و اصیل در فارس است که قدمتش به دوره هخامنشیان برمی گردد . نری که در دوره ساسانیان به اوج شکوفایی خود رسید .
۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ آذر ساعت 12:08

خبرگزاری پانا+

به گزارش پانا از فارس، دواتگری شباهتهای بسیاری با هنر مجسمه سازی دارد. ساخت مدل و ریخته گری انواع پایه و دسته و دستگیره انواع ظروف احتیاج به ذهنی خلاق و دستانی ماهر دارد. فرمهای اندام واری که در تمام ظروف فلزی به خصوص نقره با ابزار چکش و سندان شکل میگیرد به آفرینشی اعجاب انگیز میماند، آفرینشی که طول عمری بس طولانی دارد. یک تکه ورق فلزی سخت را تبدیل به ظرفی زیبا با حرکتی خمیده و قوسهای یکسان کردن و نیز دسته ها و پایه هایی با فرمهای گیاهی و حیوانی ریختن و لحیم کردن روی ظرف ،که هر کدام در نوع خویش منحصر به فرد است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس دواتگر در تعریف امروزی به صنعتگری اطلاق میشود که با فلز نقره کار میکند و تمام مهارتهای کار با این فلزها را دارا است چون : عیار دهی ، انواع جوشکاری ، ریخته گری و ... . دواتگری در واقع تخصصی ترین رشته در صنایع مشابه خود چون : مسگری ، رویگری ، حلبی سازی، بخاری سازی،ورشو سازی وسماور سازی است. ساخت قاشق و چنگال هم از تخصصهای دواتگران شیرازی است . زیر ساخت قلمزنی ، دواتگری است.تمامی ظروف قلمزنی شده در ابتدا با دستان دواتگر زیر ساخت شده است ، لذا یک صنعت تکمیلی نیز میباشد. دواتگری یک صنعت پایه در صنایع فلزی قدیم بوده است که در آلودگی انقلاب صنعتی و ساخت انواع ظروف و اقلام فلزی کارخانه ای رو به نابودی است. لازم به ذکر است برخی از پیچیدگی هایی که یک دواتگر توان خلق آن را در یک محصول دارد، تکنولوژی ناتوان از انجام آن است.
اینکه فن دواتگری به چه زمانی باز میگردد با مطالعه تاریخ هنر و بررسی نمونه جام و ریتون های طلا کشف شده در تمدن پیش از تاریخ ایران به روشنی میتوان فهمید که تکنیک ساخت اشیاء فلزی به روش سرد به هزاران سال پیش میرسد و جزء کهن ترین صنایع تمدن بشری است. نمونه های کشف شده در تخت جمشید و تپه تاریخی حسنلو و مارلیک و ... تایید کننده این نکته است. "اما کلمه دواتساز و دواتگر از کلمه کهن نوشت افزاری به نام دوات که ترکیبی از جای مرکب و جای قلم و قلمتراش بوده بدست آمده است. از محصولات متداول این صنعتگران سماور، منقل و انواع بخاری است ،لیکن استادی دواتگران در ساخت سینی و انواع نلبعکی بوده است. ظرف آفتابه و لگن که مخصوص شستشوی اسلامی است از دیگر محصولاتی است که مسگران میساخته اند که ظریفتر و زیباترش را دواتگران میسازند .
فلزکاری که دواتگری نیز جز ئی از آن است در دوره ی ساسانیان نیز رونق چشمگیری یافت. بطوری که نمونه های بسیاری از سینیها و ظروف برجسته کاری با نقشهای متنوع از آن عصر در ممالک مختلف از جمله روسیه کشف شده که تمامی این آثار نمایانگر مهارت فوق العاده فلزکاران ساسانی است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن