تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806905055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش نظاميان زن بر افزايش تنش ها در شرق آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آذر ۱۳۹۴ (۱۱:۲۴ق.ظ)
نقش نظاميان زن بر افزايش تنش ها در شرق آسيا گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، پس از آن که دولت ژاپن تصميم گرفت با تغيير در قانون اساسي اين کشور، ميزان حضور نظامي خود را در خارج از مرزهايش گسترش دهد، با مساله افزايش پرسنل نظامي ارتش به رغم روند رو به کاهش جمعيت اين کشور روبرو شد.
اين موضوع با توجه به اينکه نسل جديد ژاپن در دوران پس از جنگ جهاني دوم با رويکرد و جهان‌بيني صلح‌طلب پرورش‌يافته است، کار استخدام جوانان در حوزه نظامي را با مشکل روبرو مي‌کند. از اين رو دولت تصميم گرفت براي حل اين مشکل علاوه بر مردان جوان، زنان بيشتري را در نيروهاي مسلح استخدام کند.
بر اين اساس مدير موسسه مطالعات معاصر آسيايي در دانشگاه توکيو با اشاره به اينکه استخدام زنان در ارتش احساسات زيادي برمي‌انگيزد، گفت: توسعه رويکرد نظامي مدرن باعث ايجاد فرصت‌هايي براي زنان شده است. به ويژه آنکه جمعيت جوان ژاپن رو به کاهش است. به همين دليل پيدا کردن و متقاعد کردن مردان جوان در اين ميان سخت‌تر شده است.
به اين منظور، وزارت دفاع ژاپن براي پيشبرد برنامه «استخدام زنان در نيروهاي مسلح» در بودجه سال 2015 خود گنجاند:
اختصاص 100 ميليون ين (817 هزار دلار) براي ساخت و بهبود امکانات مهدکودک در محل خدمت زنان. 20 ميليون ين در حوزه گسترش آموزش، آگاهي و از بين بردن ذهنيت متعارف در مورد نقش‌هاي جنسيتي در محل کار. 4 ميليون ين براي ارائه لباس زايمان به عنوان بخشي از لباس نظامي.
همچنين علاوه بر موارد مذکور، دولت در نظر دارد کار بازسازي تاسيسات بهداشتي زنان در مدارس آموزش افسري انجام دهد که البته مبلغ در نظر گرفته شده براي آن مشخص نيست.
تصميم دولت ژاپن براي استخدام زنان در حالي پيگيري مي‌شود که در سال 2013، زنان تنها 5.6 درصد کل نيروهاي مسلح را تشکيل مي‌دادند که نسبت به رقم 14 درصدي در آمريکا و 11 درصدي در آلمان، بسيار ناچيز است.
در همين حال نوبورو ياماگوچي، ژنرال بازنشسته نيروي زميني و مشاور سابق نخست‌وزير ژاپن، بر اين باور است تغيير قوانين نظامي حضور ژاپن در جنگ‌هاي خارجي را آسان تر و از طرفي وظيفه ارتش را سخت‌تر مي‌کند. از اين رو اين مساله يک حس جديد به وجود خواهد آورد که پيوستن به ارتش ممکن است به شرکت در نبردهاي زيادي منجر شود. ضمن آنکه اين تصميم در شرايطي اتخاذ شده است که اقتصاد کشور پس از بحران مالي سال 2008 تا حدود بهبود يافته است، بحراني که تهيه مواد اوليه را مشکل کرده بود.
وي همچنين تاکيد دارد: در شرايطي که دولت مي خواهد قدرت مانورارتش را به خارج از مرزها توسعه دهد، نيروهاي مسلح بايد براي حفظ آمادگي زنان و مردان حاضر در نيروهاي مسلح سخت تر کار کند. اين در حالي است که زنان نياز دارند زماني را با کودکان تازه متولد شده خود بگذرانند. از اين رو ارتش بايد فضايي به وجود آورد که زنان مجبور نشوند پس از بارداري شغل خود را ترک کنند.
با اين همه وزارت دفاع ژاپن در راستاي تحقق هدف خود، در سال جاري ميلادي براي استخدام زنان و مردان جوان در ارتش، 200 ميليون ين (1.6 ميليون دلار) صرف تبليغات در راديو، تلويزيون، فيلم‌هاي آنلاين، دانشگاه‌ها و قطارها هزينه کرد که قرار است اين بودجه در سال 2016 با چهار برابر افزايش به 100 ميليون ين برسد.
در واقع برنامه دولت ژاپن براي حضور نظامي در خارج از مرزهاي خود و در شرايطي غير از ارسال سرباز در قالب نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل، پس از روي کار آمدن شينزو آبه در اين کشور پيگيري شد. زيرا کابينه آبه بر اين باور است ژاپن در کنار قدرت اقتصادي و تجاري خود، اگر مي‌خواهد تبديل به قدرت اول منطقه شرق آسيا شود بايد بتواند با توانمندي‌هاي چين و تهديدات کره شمالي مقابله کند و در نتيجه قدرت مانور نظامي بيشتري داشته باشد.
اما اين خواسته آبه با محدوديت‌هاي قانون اساسي ژاپن روبرو شد. پس از پايان جنگ جهاني دوم و شکست اين کشور، آمريکا که در نتيجه حمله سربازان ژاپن به پرل هاربر وارد جنگ شد، اصلي در قانون اساسي اين کشور وارد کرد که اجازه تحرکات نظامي ژاپن در خارج از مرزهايش را از توکيو گرفت. بر همين اساس امروز 28 هزار و 500 نيروي نظامي آمريکا در جزيره اوکيناوا حضور دارند تا به دليل محدوديت‌هاي نظامي ژاپن در قانون اساسي، در تامين امنيت به اين کشور کمک کنند.
با اين وجود، شينزو آبه به رغم مخالفت‌هاي داخلي، در نظر دارند بر قدرت نظاميان بي افزايد و زمينه حضور آن‌ها را در عرصه‌هاي بين‌المللي فراهم کند. اما به نظر مي‌رسد دولت با در پيش گرفتن اين سياست کار سخت تري در استخدام زنان بيشتر در ارتش خواهد داشت. زيرا زنان در ابتدا بايد متقاعد شوند اگر وارد نيروهاي مسلح مي‌شوند، لازم خود را براي حضور در مناطق جنگي آماده کنند. هضم اين مساله براي گروهي از جمعيت ژاپن که تا پيش از اين کمتر از 6 درصد نظاميان را تشکيل مي‌دادند، کار مشکلي خواهد بود. همچنين بحث ديگر مربوط به رسته‌اي است که زنان نظامي در آن به کار گرفته مي‌شوند. به طور حتم به دليل تازه کار بودن آن‌ها، زنان مجبور خواهند بود در رده‌هاي پايين مشغول به خدمت شوند و پست‌هاي حساس فرماندهي در دست مردان باقي بماند، که اين مساله مي تواند در ميان مدت بر نارضايتي زنان نظامي بيانجامد. اين موضوعات در کنار مسائلي که ژنرال بازنشسته ژاپن اشاره کرد، بر کميت زناني که مايل به استخدام در ارتش مي‌شوند، اثر منفي خواهد گذاشت.
اما برآيند تصميمات ميلتاريستي آبه بر شرق آسيا در کنار آزمايشات موشکي کره شمالي، خريدهاي نظامي گسترده کره جنوبي از آمريکا و تحرکات افزايش يافته چين در درياي جنوبي چين، به متشنج شدن بيشتر اوضاع سياسي خواهند انجاميد. به خصوص آنکه ايالات‌متحده نيز با اعلام استراتژي کوچ شرقي خود، در نظر دارد با ايجاد اختلاف و بحران ميان کشورهاي ساحلي درياي جنوبي چين و ايجاد حساسيت در رهبران آن‌ها عليه پکن، حضور خود را در اين منطقه گسترش دهد.
در اين ميان برنامه افزايش تعداد نظاميان ارتش ژاپن بدون شک با پاسخ چين روبرو خواهد. زيرا اقدامات مذکور بر بدگماني رهبران پکن در مورد دست‌اندازي‌هاي توکيو بر آب‌هاي درياي جنوبي چين به کمک آمريکا، خواهد افزود.

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن