تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815554683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشخوان خبر/ اهمیت درک معانی و مفاهیم زیارت اربعین


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: پیشخوان خبر/ اهمیت درک معانی و مفاهیم زیارت اربعین


هرچه انسان ارتباطش با امام حسین (ع) بیشتر باشد، مفاهیم بیشتری را درک می کند. از حادثه کربلا بیش از ۱۳۰۰ سال گذشته است، اما هنوز هم میلیون ها نفر به کربلا می روند و درک جدیدی از واقعیت ها، حقایق و پیام های عاشورا و کربلا پیدا می کنند. کربلا این روزها وعدگاه میلیون ها عاشق و دلداده سالار شهیدان است که با پای پیاده از گوشه گوشه ی دنیا به ویژه از شهرهای مختلف ایران و عراق راهی زیارت اربعین اباعبدالله الحسین (ع) شده اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این بخش از پیشخوان خبر در ارتباط تصویری با بیروت، شیخ احمد اسماعیل کارشناس مسائل مذهبی در استودیوی شبکه خبر در بیروت واقعه کربلا و اربعین مورد بررسی بیشتر قرار گرفت.
پیشخوان خبر

 آقای شیخ احمد اسماعیل، درباره فضیلت زیارت اربعین امام حسین (ع) و دلیل و عظمت این روز گفت: آن چیزی که در آن شک و شبه ای وجود ندارد این است که رابطه هر انسانی با امام حسین (ع) می تواند یک مکتب انسان ساز باشد، هر ارتباطی که با امام حسین (ع)  بر قرار می شود افختاری است و عزت را در انسان بوجود می آورد. اهمیت زیارت اربعین که در برخی روایت ها آمده است یکی از علامت های مومن است، احادیث شریف فقط زیارت صرف نیست بلکه مسئله مهم شناختن واقعیت اهل بیت و امامت است. اوگفت: زیارت عاشورا، زیارت امام حسین (ع)، زیارت اربعین زمانی اهمیت پیدا می  کند که جایگاه امام حسین (ع) را بشناسیم و حق امام حسین (ع) را درک کنیم، واجبات را انجام  دهیم و فرائض دینی را بدانیم. وی گفت: باید بدانیم که مفهوم زیارت چیست و  بدنبال چه چیزی هستیم. بدنبال رویش  و بیداری واقعی باید باشیم. باید بدانیم که نهضت امام حسین (ع) چه بود و پیام امام حسین(ع) چه بود.امام حسین (ع) ضد ظلم و ضد فساد عمل می کرد، ماهم باید در همین مسیر باشیم. امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر می کرد، اقامه نماز داشت، ماهم به دنبال این مفاهیم باید باشیم. نباید به دنبال ظواهر امر باشیم بلکه باید این فرایض را درک کنیم باید اسلامی که امام حسین برای آن به شهادت رسید را درک کنیم.  اگر در برابر ظالم کاری انجام ندهیم پیام واقعه  کربلا و قیام امام حسین(ع) را درک نکرده ایم. همانطور که قرآن می فرماید: باید تدبر داشته باشیم. تدبر یعنی فهم و درک عمیق. تدبر در زیارت امام حسین(ع) اهمیت بالایی دارد. باید تک تک زیارت اربعین را دقت کنیم.
پیشخوان خبر

شیخ احمد اسماعیل، درباره دلیل فضیلت پیاده روی برای زیارت اربعین سالار شهیدان نیز گفت: در برخی از روایت ها آمده است که برترین اعمال سخت ترین است معنای آن این است که باید فداکاری بیشتر و ایثارگری بیشتری داشته باشیم. زمانی که به زیارت امام حسین (ع) می رویم،  گرسنگی هست، تشنگی هست و این کارها که زیارت را سخت تر می کند فضیلت آن را بیشتر می  کند، البته منظورم اعمال خشنی که بعضی به دنبال آن هستند که به تشییع نسبت دهند، نیست. اینکه تاکید شده است با پای پیاده به نجف یا کربلا برویم یعنی به درخواست و ندای امام حسین پاسخ واقعی بدهیم. یعنی آماده تر شویم که واجبات و احکام دینی را انجام دهیم. رابطه ما با امام حسین و اربعین باید تعمیق بیشتری پیدا کند. مهم این است که معانی و مفاهیم زیارت اربعین را درک کنیم. اگر صرفا به عنوان مناسک و آداب و روسوم نگاه کنیم، انحراف از حقیقت است. هرکس که امام حسین (ع)را دوست دارد فطرت پاکی داشته باشد، می تواند با علی بن ابی طالب و فرزندانش بویژه امام حسین (ع) ارتباط خاصی برقرار کند. هرکس که طبیعت پاکی داشته باشد، در این مسیر خسته نمی شود چون هدفش مشخص است. او در ادامه افزود: مفهوم قدم زدن و پیاده روی در اربعین این است که ما به این درک و شعور برسیم که امام حسین(ع) در چه مسیری حرکت کرد. باید در تک تک گام هایی که برمی داریم به این نماد بزرگ انسانی و بشری توجه کنیم. هرچه بیشتر در رفتار و اخلاق امام حسین(ع) تدبر کنیم معانی بزرگ تری را درک  خواهیم کرد. هر انسانی که دنبال آزادی و آزادگی است، طبیعتا به ارزش های امام حسین(ع) اهمیت قائل می شود. کارشناس مذهبی درباره کربلا نیز گفت: کربلا سرد نمی شود مثل قرآن می ماند، مدت هاست که از نزول قرآن گذشته است، اما هربار که قرآن می خوانیم مفهوم جدید تری از قرآن درک می کنیم. کلماتی که امام حسین(ع) ایراد کرده اند یا رفتارهایی که داشته اند، هرچه بیشتر دقت کنیم حقایق بیشتر و بهتری درک و دریافت می کنیم. سرزمین کربلا سرزمینی است که آنگونه که قرآن به موسی می فرماید: باید هنگام ورود در این سرزمین کفش ها را  درآورد چرا که در سرزمین مقدس ورود پیدا کرده ایم. کسی که به کربلا می رود خود را از علاقه های دنیوی جدا کند تا درک بهتری از مدرسه امام حسین داشته باشیم ، هرچه روح آماده تر باشد درک بهتری از کربلا خواهیم داشت.  
دانلود

لینک را کپی کنید


سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن