تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814791869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجراي طرح غني سازي نان‌هاي سنتي با ويتامين D در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آذر ۱۳۹۴ (۱۲:۲۱ب.ظ)
اجراي طرح غني سازي نان‌هاي سنتي با ويتامين D در کشور موج - متخصص تغذيه باليني انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي کشور با اشاره به اجراي طرح غني سازي نان‌هاي سنتي با ويتامين D در کشور گفت: قرار است اين طرح در يکي از شهرستان ها به صورت پايلوت اجرا شود.
به گزارش خبرگزاري موج، بيرنگ نيستاني افزود: تاکنون شهرستان مورد نظر تعيين نشده و قرار است کميته کشوري غني سازي آرد در اين زمينه تصميم گيري کند.
وي اظهار کرد: انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي درحال مطالعه اثربخشي غني سازي آرد با ويتامين D به سفارش سازمان غذا و دارو است.
نيستاني با اشاره به کمبود شديد ويتامين D در مردم گفت: رويکرد فعلي براي جبران ويتامين D غني سازي آرد است، لذا با اضافه کردن ويتامين D به آرد به مقدار کم در دراز مدت مي‌توان اثرات مطلوب آن را مشاهده کرد.
ويتامين D يکي از ويتامين‌هاي لازم براي بدن و از ويتامين‌هاي محلول در چربي است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طريق کنترل تعادل کلسيم و فسفر کمک مي‌کند. اين ويتامين با ايجاد افزايش جذب فسفر و کلسيم از روده ها و کاهش دفع از کليه به متابوليسم استخوان ها کمک مي‌کند و همچنين از طريق ترجمه ژن‌هاي هسته سلول به رشد سلول کمک مي‌کند. وي با بيان اينکه ويتامين D بر خلاف ساير ويتامين ها منابع غذايي متعددي ندارد، اظهار کرد: تعداد مواد غذايي که حاوي ويتامين D هستند بسيار کم است و عمدتاً محدود به ماهيان چرب و اندکي نيز در زرده تخم مرغ بافت مي‌شود.
نيستاني با اشاره به اينکه منبع اصلي ويتامين D تابش نور آفتاب است، افزود: ايرانيان به اندازه کافي از ويتامين D که از تابش نور خورشيد است برخوردار نيستند.
وي توضيح داد: در جهان براي مواجه با مشکل و رفع کمبود ريز مغذي ها و همچنين ويتامين D دو راهکار اصلي وجود دارد که يکي مکمل ياري و ديگري غني سازي آرد است که مي‌تواند اين کمبود را جبران کند.
متخصص تغذيه باليني انستيتو تحقيقات تغذيه اي وصنايع غذايي کشور در باره قرص‌هاي مکمل (مکمل ياري) گفت: مکمل ياري از نظر پوشش جمعيتي کشورعملا مسير نيست و حتي اگر دولت نيز متولي اين امر باشد طرح مکمل ياري امکان پذير نخواهد بود؛ چرا که بسياري از افراد دوست ندارند که هميشه ويتامين D مصرف کنند.
نيستاني با بيان اينکه نان يکي از حامل‌هاي خوب براي غني سازي ويتامين D است، اظهار کرد: رويکرد فعلي براي جبران ويتامين D در کشور غني سازي آرد است.
وي درباره فرايند غني سازي آرد با ويتامين D در کشورهاي مختلف جهان گفت: تجربه جهاني براي غني سازي آرد با ويتامين D در يکي دو کشور محدود است و اخيراً آلمان در اين زمينه اقداماتي را انجام داده است.
نيستاني همچنين ياد آور شد: براي اين منظور کميته کشوري غني سازي آرد نان با مشارکت دفتر بهبود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي کشور يک سال پيش طرح غني سازي آرد را با کارخانه‌هاي توليد کننده مواد غني کننده ها آرد شروع کرديم.
وي ادامه داد: در اين طرح قرار است کارخانه‌هاي توليد کننده‌هاي مواد غني سازي آرد اين ماده با آرد اصلي نان مخلوط و مقدار ويتامين D را اندازه بگيرم که در واقع يکي از مشکلات اصلي اندازه ويتامين در آرد است که اين تکنيک بسيار سختي دارد و محققان دراين زمينه بايد تحقيقات زيادي را انجام دهند.
وي ادامه داد: البته در يکي از آزمايش‌هاي سعي کرديم مقدار ماده غني شده ويتامين D را در نان افزايش داده تا بتوانيم در بازده زماني يکي و دو ماهه اثر آن را ببينيم؛ اگر مقدار ويتامين D آرد را کم کنيم زمان زيادي لازم دارد و بار مالي زيادي را تحميل خواهد کرد و عملي نخواهد بود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن