تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813087203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران آمادگي تسهيل دسترسي پاکستان به کشورهاي آسياي ميانه و روسيه را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آذر ۱۳۹۴ (۱۱:۲۶ق.ظ)
وزير راه و شهرسازي: ايران آمادگي تسهيل دسترسي پاکستان به کشورهاي آسياي ميانه و روسيه را دارد موج - وزير راه و شهرسازي در ديدار با «اکرم خان دراني»، وزير مسکن و خدمات عمومي پاکستان، گفت: ايران آمادگي دارد دسترسي پاکستان به کشورهاي آسياي ميانه و روسيه را تسهيل کند.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي در اين ديدار افزود: در زمينه ارتباطات ريلي، زميني، دريايي و هوايي ميان ايران و پاکستان موافقت‌نامه‌هاي متعددي وجود دارد که بايد براي توسعه مناسبات بين دو کشور از اين ظرفيت‌ها استفاده شود.
وي يادآور شد: از نظر تمدني ايران، پاکستان، شبه قاره هند و پس از آن افغانستان، کشورهاي آسياي ميانه و عراق از يک تمدن بهره‌مند هستند، از اين‌رو روابط ما بر مبناي ارتباط نزديک با همسايگان و کشورهايي که از حوزه تمدني يکسان با آن‌ها بهره مي‌بريم پايه‌گذاري شده است.
وزير راه و شهرسازي با اظهار تأسف از اينکه منطقه خاورميانه در حال حاضر دچار مشکلات ناامني گسترده‌اي شده است، گفت: ريشه اين ناامني‌ها، دخالت قدرت‌هاي خارجي است؛ زيرا ملت‌هاي منطقه هزاران سال است در صلح و آرامش باهم زندگي کرده‌اند.
وي با بيان اينکه سياست ما پس از مذاکرات با گروه 1+5، تحکيم و توسعه روابط با کشورهاي همسايه است، افزود: اولويت نخست ما همچنان کشورهاي همسايه هستند و خواهند بود.
آخوندي، شکل‌گيري پديده داعش در منطقه را بسيار مشکوک دانست و ادامه داد: نقش قدرت‌ها و لابي‌هاي صهيونيستي در شکل‌گيري داعش کاملا مشهود است و در اين ميان طرفين بايد تعهد جدي در امن نگه‌داشتن مرزهاي خود داشته باشند تا روابط اقتصادي، فرهنگي، لجستيکي و گردشگري بين دو کشور توسعه پيدا کند.
وي با بيان اينکه اکنون جاده‌ها و خطوط ارتباطي ايران و پاکستان وضعيت خوبي دارد، افزود: جمهوري اسلامي ايران از مسير ريلي و جاده در زاهدان با پاکستان ارتباط دارد؛ علاوه بر اين پايانه مرزي ميرجاوه نيز بسيار فعال است.
آخوندي، آمادگي کشورمان براي ايجاد کريدور اتصال پاکستان به جمهوري آذربايجان، کشورهاي آسياي ميانه و روسيه از مسير ايران اعلام کرد و گفت: پاکستان تمايل دارد کريدوري به سمت چين داشته باشد و در اين زمينه سرمايه‌گذاري گسترده‌اي نيز انجام داده است؛ مطمئن هستيم اين کريدور که از افغانستان و تاجيکستان عبور مي‌کند به دليل ناامني‌هاي موجود توفيق بالايي نخواهد داشت.
وزير راه و شهرسازي گفت: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند کريدور امني براي پاکستان فراهم کنيم.
آخوندي با اشاره به تبادلات تجاري ميان بندر گوادر و چابهار گفت: از چابهار تا شمال ايران زيرساخت حمل‌ونقلي مناسبي وجود دارد و از طريق سرخس و اينچه برون به ترکمنستان و جمهوري آذربايجان و در ادامه به کريدورهاي بين‌المللي متصل است، بنابراين از اين طريق مي‌توان کالاهاي تجاري پاکستان را در شبکه بين‌المللي جابه‌جا کرد.
وي با بيان اينکه ارتباط با هند براي ايران اهميت زيادي دارد، افزود: چنانچه پاکستان آمادگي داشته باشد، ما آمده‌ايم کريدوري از ايران به پاکستان و در نهايت به شبه قاره هند احداث شود تا از اين طريق بتوان آسياي مرکزي را به شبه قاره هند متصل کرد.
آخوندي آمادگي ايران براي توسعه شبکه حمل‌ونقلي از طريق بندر چابهار را نيز يادآور شد و گفت: هنوز آمادگي رسمي پاکستان براي همکاري در اين مسير که بنادر دو کشور را در حد فاصل 130 کيلومتري به هم متصل مي‌کند، دريافت نکرده‌ايم تا براي آن برنامه‌اي جدي داشته باشيم.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به يادداشت تفاهم‌هاي ميان دو کشور در خصوص همکاري‌هاي بنادر که سال گذشته منعقد شد، گفت: اين يادداشت تفاهم‌ها بيشتر در زمينه همکاري بين دو بندر است.
وي ادامه داد: دو کشور نياز به همکاري‌هاي جدي‌تر در حوزه جاده دارند؛ به همين دليل پاکستان بايد درخواست رسمي براي استفاده از کريدور زاهدان - کويته و گوادر - چابهار بدهد؛ همچنين اگر عزمي وجود دارد براي کريدور ميان هند - پاکستان - ايران نيز درخواست دهد.
وزير راه و شهرسازي افزود: چنانچه عزم جدي در خصوص ايجاد کريدور هند - پاکستان - ايران وجود داشته باشد اجلاس سه‌جانبه‌اي در سطح معاونان برگزار خواهيم کرد.
آخوندي يادآور شد: در زمينه همکاري‌هاي شهرسازي و ساختماني با پاکستان، معاونان وزارت راه و شهرسازي راهکارهاي همکاري دو کشور را در اين بخش بررسي کنند تا در صورت نياز، نمايشگاهي براي ارائه دستاوردهاي ساختماني در پاکستان برگزار شود.
سفير پاکستان در تهران اواخر آذر امسال اعلام کرد: در حال حاضر سطح مبادلات تجاري پاکستان و ايران يک ميليارد و 200 ميليون دلار است که با توجه به شرايط مناسب ايجاد شده، اين رقم بايد به پنج ميليارد دلار برسد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن