تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820761306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمادگي اتصال پاکستان به آسياي ميانه و روسيه از طريق ايران/ارتباط با همسايگان اولويت نخست ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آذر ۱۳۹۴ (۱۶:۵۰ب.ظ)
آمادگي اتصال پاکستان به آسياي ميانه و روسيه از طريق ايران/ارتباط با همسايگان اولويت نخست ايران است موج - وزير راه و شهرسازي از آمادگي ايران براي تسهيل دسترسي پاکستان به آسياي ميانه و روسيه خبر داد و گفت: در زمينه ارتباطات ريلي، زميني، دريايي و هوايي ميان ايران و پاکستان موافقت‌نامه‌هاي متعددي وجود دارد که بايد براي استفاده از اين ظرفيت‌ها حداکثر توان را به کار گرفت.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي امروز در ديدار با اکرم خان دراني، وزير مسکن و خدمات عمومي پاکستان، ضمن خوش‌آمد گويي به وي و هيأت همراه، ريشه‌هاي پيوند دو ملت را بسيار عميق دانست و گفت: شما امروز در وطن دوم خودتان هستيد و در کشور ما احساس غربت نمي‌کنيد شخصيت‌هاي پاکستاني مثل اقبال لاهوري و محمدعلي جناح راي ملت ايران شناخته شده‌اند، همان‌طور که شخصيت‌هاي ايراني مثل حافظ، سعدي و مولوي براي مردم پاکستان شناخته شده‌اند.
وي با بيان اينکه اين پيوند عميق نشان مي‌دهد بايد بار ديگري با ديدي مثبت به منطقه نگاه کرد و اين منطقه را از گزند هرگونه حادثه‌اي مصون داشت، افزود: از نظر تمدني ايران، پاکستان، شبه قاره هند و پس از آن افغانستان، آسياي ميانه و عراق از يک تمدن بهره‌مند هستند، از اين‌رو روابط ما بر مبناي ارتباط نزديک با همسايگان و کشورهايي که از حوزه تمدني يکسان با آن‌ها بهره مي‌بريم پايه‌گذاري شده است و اين يک سياست‌گذاري براي ماست و نه يک تعارف.
وزير راه و شهرسازي با اظهار تأسف از اينکه منطقه خاورميانه در حال حاضر دچار مشکلات ناامني گسترده‌اي است، گفت: ريشه اين ناامني‌ها دخالت قدرت‌هاي خارجي است وگرنه ملت‌هاي منطقه هزاران سال است که در صلح و آرامش باهم زندگي کرده‌اند. سياست ما پس از مذاکرات با ۱+۵ تحکيم و توسعه روابط با کشورهاي همسايه بوده است و اولويت نخست ما همچنان کشورهاي همسايه هستند و خواهند بود.
آخوندي شکل‌گيري پديده داعش در منطقه را بسيار مشکوک عنوان و اظهار کرد: نقش قدرت‌ها و لابي‌هاي صهيونيستي در شکل‌گيري داعش کاملا مشهود است و در اين ميان طرفين بايد تعهد جدي در امن نگه داشتن مرزهاي خود داشته باشند تا روابط اقتصادي، فرهنگي، لجستيکي و جهان‌گردي بين دو کشور توسعه پيدا کند.
وي يادآور شد: در حال حاضر جاده‌ها و خطوط ارتباطي ايران و پاکستان وضع خوبي دارد و ما از طريق زاهدان هم توسط ريل و هم توسط جاده با پاکستان ارتباط داريم علاوه بر اين پايانه مرزي ميرجاوه پايانه بسيار فعالي است.
اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد آمادگي تهران را براي ايجاد کريدور اتصال پاکستان به جمهوري آذربايجان، آسياي ميانه و روسيه از مسير ايران اعلام کرد و گفت: ما اطلاع داريم که کشور پاکستان تمايل دارد کريدوري به سمت چين داشته باشد و در اين زمينه سرمايه‌گذاري گسترده‌اي نيز انجام داده است، اما؛ مطمئن هستيم که اين کريدور که از افغانستان و تاجيکستان عبور مي‌کند به دليل ناامني‌هاي موجود توفيق بالايي نخواهد داشت. در عين حال ما مي‌توانيم کريدوري امن را براي شما فراهم کنيم.
آخوندي با اشاره به تبادلات تجاري ميان بندر گوادر و چابهار گفت: از چابهار تا شمال ايران زيرساخت حمل‌ونقلي مناسبي وجود دارد و از طريق سرخس و اينچه برون به ترکمنستان و آذربايجان و در ادامه به کريدورهاي بين‌المللي متصل است بنابراين مي‌شود از اين طريق کالاهاي تجاري پاکستان را در شبکه بين‌المللي جابه‌جا کرد.
وي ادامه داد: ارتباط با کشور هند براي ايران با اهميت است و چنانچه پاکستان آمادگي داشته باشد اين آمادگي وجود دارد که کريدوري از ايران به پاکستان و نهايتا شبه قاره هند احداث شود و از اين طريق بتوان آسياي مرکزي را به شبه قاره هند متصل کرد.
وزير راه و شهرسازي رقابت‌پذير کردن و ايمن‌سازي منطقه را در گرم شدن روابط اقتصادي دو کشور به ويژه در حوزه حمل‌ونقلي مؤثر خواند و افزود: در زمينه ارتباطات ريلي، زميني، دريايي و هوايي ميان دو کشور موافقت‌نامه‌هاي متعددي وجود دارد که بايد براي استفاده از اين ظرفيت‌ها حداکثر توان را به کار گرفت.
آخوندي افزود: در حوزه‌هاي شهرسازي، مسکن و مهندسي نيز اين آمادگي وجود دارد تا در امور مربوط به تأمين مصالح ساختماني، مبادلات فني و شرکت در مناقصات و همچنين تأمين مواد اوليه مثل فولاد و سيمان و ساير حوزه‌هاي ساخت‌وساز همکاري صورت گيرد.
وي با اشاره به سخنان اکرم خان دوراني در خصوص تأمين امنيت در مرزهاي پاکستان گفت: اين صحبت را در نشست هيأت دولت مطرح خواهم کرد تا در قالب همکاري‌هاي دو و چندجانبه با جرياناتي که از نظر فکري، مالي و تسليحاتي تروريست‌ها را تغذيه مي‌کنند برخورد شود.
وزير راه و شهرسازي درباره ارتباطات حمل‌ونقلي دو کشور گفت: اين آمادگي وجود دارد که راه‌آهن زاهدان-کويته به شکل جدي‌تري مورد توجه قرار گيرد همچنين جاده زاهدان-ميرجاوه نيز اخيرا اصلاح شده و اگر پاکستان به صورت رسمي اعلام کند، در اين دو زمينه ريلي و جاده‌اي ارتقا سطح همکاري خواهيم داد و پاکستان از طريق زاهدان مي‌تواند به شبکه ريلي ايران متصل و به دو طريق با کشور ترکمنستان ارتباط برقرار کند.
آخوندي با اشاره به آمادگي ايران در خصوص توسعه شبکه حمل‌ونقلي از طريق بندر چابهار، ادامه داد: هنوز آمادگي رسمي پاکستان را براي همکاري در اين مسير که بنادر دو کشور را در حد فاصل ۱۳۰ کيلومتري به هم متصل مي‌کند دريافت نکرده‌ايم تا براي آن برنامه‌اي جدي داشته باشيم.
وي با اشاره به يادداشت تفاهم‌هاي ميان دو کشور در خصوص همکاري‌هاي بنادر دو کشور که سال گذشته منعقد شد گفت: اين يادداشت تفاهم‌ها بيشتر در زمينه همکاري بين دو بندر است و ما نياز به همکاري‌هاي جدي‌تر جاده‌اي داريم. به همين خاطر نياز به دريافت رسمي آمادگي پاکستان براي استفاده از ۳ کريدور زاهدان-کويته، گوادر-چابهار و اگر چنانچه عزمي وجود دارد کريدوري ميان هند-پاکستان-ايران داريم.
وزير راه و شهرسازي افزود: چنانچه عزم جدي در خصوص ايجاد کريدور هند-پاکستان-ايران وجود داشته باشد اجلاس ۳ جانبه اي در سطح معاونان براي نهايي کردن اين کريدور برگزار مي‌کنيم ولي پيش از آن نياز به اعلام آمادگي رسمي همکاري دولت پاکستان براي انجام اين مساله وجود دارد.
آخوندي يادآور شد: در زمينه همکاري‌هاي شهرسازي و ساختماني نيز معاونان خودم را مأمور به ارتباط با پاکستان مي‌کنم تا اگر نياز باشد نمايشگاهي براي ارائه دستاوردهاي ساختماني در پاکستان برگزار شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن