محبوبترینها
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1810425588
![نمایش مجدد: آیا کاروان اهل بیت(ع) اربعین از شام به کربلا رسیدند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
آیا کاروان اهل بیت(ع) اربعین از شام به کربلا رسیدند
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: شهید مطهری در این خصوص که اهل بیت امام حسین(ع) در روز اربعین به کربلا آمده اند باور دارد که آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است.وارث : متن پیش رو پاسخ به دو سوال درباره حضرت زینب(س) و زیارت اربعین است که در ادامه می آید. آیا حضرت زینب(س) اولین فرد بود که اربعین به کربلا رفتند؟ پاسخ: در خصوص اربعین و آمدن اسرا به کربلا باید گفت: شهید مطهری در این خصوص که اهل بیت امام حسین(ع) در روز اربعین به کربلا آمده اند باور دارد که آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است. (۱) برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح این مطلب را انکار نموده اند. شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع وارد کربلا شد». (۲) شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد» (۳ ) و ابن اعثم در الفتوح (۴ ) نیز همین مطلب را ذکر کرده اند. میرزا حسین نوری می نویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده می شود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. » (۵ ) در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان می نویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن ها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»(۶ ) ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آن ها با جابر و عده ای از بنی هاشم ذکر کرده است. (۱۰ ) میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به نقد آن پرداخته است. ( ۷ ) رسول جعفریان می نویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشاره ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده اند».(۸) شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار بعید می داند. (۹) محمدابراهیم آیتی (۱۰) و شهید مطهری نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را انکار کرده اند. (۱۱) امّا در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. شیخ طوسی می نویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین ع به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد». (۱۲) مرحوم آیتی می نویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید». (۱۳ ) ......................... پی نوشتها: ۱. حماسه حسینی، شهید مطهری ج ۱، ص ۳۰. ناشر :صدرا ۲. مسار الشیعة (المجموعة)، الشیخ المفید، ص ۲۶، سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر : مکتب آیة الله العظمى المرعشی النجفی - قم ۳ - مصباح المتهجد، الشیخ الطوسی، ص ۷۸۷، چاپ : اول، سال چاپ : ۱۴۱۱ - ۱۹۹۱ م، ناشر : مؤسسة فقه الشیعة - بیروت - لبنان، ۴ . ابن اعثم کوفی، احمد؛ ترجمه محمد بن محمد بن مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، ۱۳۷۲، ص ۹۱۶. ۵ . النوری، لولو و مرجان، تهران، فراهانی، ۱۳۶۴، ص ۱۵۴. ۸ . اللهوف فی قتلى الطفوف، السید ابن طاووس، ص ۱۱۴، چاپ : اول، سال چاپ : ۱۴۱۷، ناشر : أنوار الهدى - قم - ایران. ۶ . مثیر الأحزان، ابن نما الحلی، ص ۸۶، سال چاپ : ۱۳۶۹ - ۱۹۵۰ م، ناشر : المطبعة الحیدریة - النجف الأشرف. ۷ . نوری، پیشین، ص ۱۵۲. ۸ . جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، قم، ص ۲۱۶. ناشر :انصاریان. ۹ . قمی، منتهی الامال، ج ۱، ص ۵۲۵. موسسه انتشارات هجرت، قم، ۱۳۷۸ . ۱۰ . آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص ۱۳۹. ناشر: کتابخانه صدوق ۱۱ . مطهری، حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۰. ۱۲ . طوسی، پیشین، ص ۷۸۷. ۱۳ . آیتی، پیشین، ص ۲۳۱-۲۳۰. .................................... حضرت زینب(س) تا چه مدت در اسارت بود و چه زمانی آزاد شد؟ زندگانی ایشان پس از آزادی چگونه بود؟ پس از حادثه کربلا حضرت زینب(س)، حدود یک سال و شش ماه زندگى کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبرى بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبرى (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت. سخنرانى قهرمانانه زینب(س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومى شد. وى در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش مى نازید و مى گفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدى!؟ " با شهامت و شجاعت و صف ناپذیرى گفت: جز زیبایى چیزى ندیده ام. شهادت براى آنان مقدر شده بود. آنان به سوى قربانگاه خویش رفتند به زودى خداوند آنان و تو را مى آورد تا در پیشگاه خویش داورى کند».(۱) آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زاده اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستى او را بکشى مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد. (۲) کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومى را دگرگون نماید. جلسه اى یزید به عنوان پیروزى ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریدة حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوب د ستى به صورتش مى زد، زینب کبرى (س) با سخنرانى خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند. در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پى تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخى حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخى دیگر گفته اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال ۶۲ هجرى درگذشت. (۳) برخی معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه، دلیل روشنی نداریم که حضرت زینب از مدینه بیرون رفته باشد، بنابر این در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع دفن شد، اما مکان دفن او در بقیع مشخص نیست، همان طور که شخصیت های بزرگ دیگری از اهل بیت(ع) در بقیع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمی باشد. (۴) دربارة مدت اسارت مدت اسارت حضرت زینب و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست. (۵) برخی نوشته اند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند. (۶) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند. (۷) --------------------------------------- پی نوشت ها: ۱ ـ لهوف، ص ۲۱۸؛ مقرم، مقتل الحسین، ص ۳۲۴؛ ارشاد، ج ۲، ص ۱۴۴. ۲ ـ ارشاد، ص ۱۱۶ ـ ۱۱۷؛ بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۱۷. ۳ ـ زینب پیام آور عاشورا، سید عطاءالله مهاجرانى، ص ۲۸۷، ۳۴۷ ـ ۳۴۸ ـ ۳۵۲. ۴ ـ اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۱۴۰. ۵ – علی نجاتی، قطعه ای از بشت، ج ۲، ص ۶۰۷. ۶ – علامه شعرانی، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص ۲۸۷ – ۲۸۹. ۷ – همان، ص ۵۳۴. /1102101305
دوشنبه ، ۹آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
تحلیل جالب دکتر رجبی دوانی از اربعین/آیا اهل بیت در اربعین اول به کربلا رسیدند
تحلیل جالب دکتر رجبی دوانی از اربعین آیا اهل بیت در اربعین اول به کربلا رسیدند مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به افشاگری ها و روشنگری های حضرت زینب س و امام سجاد ع گفت این نقل که اسرا را یک ماه در شام نگه داشتند قطعا غلط است به گزارش فرهنگ نیوز یک ساعت و نیم گفتگو با مآیااهل بيت امام حسين(ع) در روز اربعين به كربلا آمده اند؟
پاسخ به سؤالات دینی آیااهل بيت امام حسين ع در روز اربعين به كربلا آمده اند شهيد مطهری در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين ع در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است به گزارش سرویس دینی جام نیـوز یکی از سوالات مگزارش تصویری/ ایستگاه اربعینی شماره یک مجمع جهانی اهل بیت(ع) در کربلای معلی
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ با فرا رسیدن ایام راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی همچون سال گذشته مجمع جهانی اهل بیت ع برای بهره گیری از فرصت عظیم زیارت میلیونی این ایام اقدام به تدوین و انتشار 13 عنوان بروشور به زبان عربی و با موضوعات مورد نیاز مردم عراق نموده است این بروشوکاروان ۵۰۰ نفره زائران اربعین حسینی شاهین شهر عازم کربلا شدند
کاروان پیاده روی زائران اباعبدالله الحسین ع شاهین شهر با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان این شهر برای شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی از جوار شهدای گمنام عازم کربلای معلی شد به گزارش پایگاه خبری شاهین نا تنها چند روز تا اربعین حضرت امام حسین ع باقی مانده و حضور مسلمانان شیاربعین مزد چهل روز عزاداری واحترام به امر اهل بیت است
نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری گفت حقیقت چهل روز عزادار داغدار و انسان دلسوخته با یاد حسین بن علی ع خداوند را به یاد دارد و روز چهلم روز انکشاف پرده برداری و خروج از پرده غفلت و ورود به حضور ملکوت است آیت الله محی الدین حائری شیرازی در گفتگو با ناب نیوز بااشاره به نکاروان زائران یاسوجی برای حضور در مراسم اربعین حسینی روانه سرزمین کربلا شد + تصاویر
همزمان با فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین ع مردم شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر یاسوج در قالب گروه های سازمان یافته و منظم به کربلای معلی اعزام شدند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بزرگترین کاروان زائران پیاده استان کهگیلویهبه حال زائران اربعین غبطه می خوریم / ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی های منحصر به فرد مکتب اهل بی
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای صبح امروز در جلسه درس خارج فقه پدیده بی نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه السلام را حسنه ای ماندگار خواندند به گزارش خبرگزاری آوا امام خامنه ای ترکیب عشق و ایمان و عقل و عاطفه را از ویژگی های منحصر به فرد مکتب اهل بیت ع/پرسش و پاسخ دینی/ چند روز طول کشید تا اسرای کربلا به شام رسیدند
پرسش و پاسخ دینی چند روز طول کشید تا اسرای کربلا به شام رسیدنددر میان مقتلنویسان سه دیدگاه درباره بازگشت یا عدم امکان بازگشت اسرا در اربعین سال 61 هجری وجود دارد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اینکه در اربعین اوّل آیا اسرا به کربلا بازگشتند میان مکاروان پیاده روی اربعین شهرستان فردیس عازم کربلا معلی شد
کاروان پیاده روی اربعین حسینی با بدرقه مردم و مسئولان شهرستان فردیس شامگاه چهارشنبه از شهرستان فردیس برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین تا کربلای معلی عزیمت کرد مسئول هیئت رزمندگان اسلام شهرستان فردیس در مراسم بدرقه زائران حسینی ع گفت 160 نفر از مردم این شهرستان متشکل از خانوآیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی : انقلاب اسلامی پیام اهل بیت را به دنیا ارسال کرد/ بعد سیاسی زیارت اربعین بر بع
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی انقلاب اسلامی پیام اهل بیت را به دنیا ارسال کرد بعد سیاسی زیارت اربعین بر بعد عبادی آن غلبه داردعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام واقعی در مکتب اهل بیت ع است گفت اگر انقلاب اسلامی ایران نبود هزاران سال نمیتوانستیم پیام اهل بیت-
گوناگون
پربازدیدترینها