واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: موسوي بجنوردي : ديد امام (ره) به اسلام جهاني بود
سيد محمد موسوي بجنوردي در گفتگو با ايسنا در آستانه نوزدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) درباره جايگاه اجتهاد در انديشه ايشان اظهار داشت: اجتهاد اساسا اين است كه يك فقيه كه به همه مباني اصول، روايات و رويه عقلايي احاطه كامل دارد، نسبت به مسائلي كه رخ ميدهد به كتاب، سنت، عقل و اجماع رجوع ميكند . معنايي كه فقيه استنباط ميكند، فقه است. موسوي بجنوردي با طرح اين سوال كه آيا با يك اجتهاد سنتي غيرپويا ميتوانيم جوابگوي همه مسائل در همه زمانها و مكانها باشيم؟ تاكيدكرد: مسلما چنين چيزي نيست. بايد اجتهاد ما پويا باشد يعني در عين حال كه فقه ما جواهري و سنتي است، اما اجتهاد ما اجتهاد پوياست. رئيس گروه فقه پژوهشكده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: امام (ره) از آن افرادي بود كه هم مبدع و نوانديش بود و هم بر اين عقيده و باور بود كه عنصر زمان و مكان در اجتهاد دخالت دارد؛ يعني منِ مجتهد كه ميخواهم استنباط كنم بايد زمان خودم را در نظر بگيرم و بعد اظهارنظر كنم، خودم را جدا از زمان و مكان نكنم. وي افزود: فقه، فلسفه عملي اسلام است يعني تمام قوانين بشر بايد در فقه تامين شود. فقه هيچوقت منجمد نميشود، هميشه متحرك است. فقه شيعه، مدرنيته است يعني هميشه با روز سر و كار دارد؛ هيچوقت خودش را جدا از مسائل روز نميكند. موضوعات بر اثر زمان و مكان عوض ميشوند. موسوي بجنوردي در ادامه گفت: موسيقي سابق بر اين، متمحض در چيزهاي انحرافي بود. ترانههاي خيلي ناپسند، گمراهكننده كه جوانان را منحرف ميكرد؛ الان روي موسيقي و آواز، غزليات حافظ و سعدي را ميگذارند كه خودش خيلي اوقات مذكّر است و فرد را متوجه مابعدالطبيعه ميكند. پس مجتهد نميتواند يك روزي كه غنا و آواز متمحض در فساد است امروز هم آن را حرام بداند. بايد بگويد غنايي كه موجب فساد و منحرف كننده است، حرام است اما غنايي كه موجب فساد و انحراف نيست، حرام نيست. موسوي بجنوردي در ادامه عنوان كرد: ديد امام (ره) از اسلام، ديد جهاني بود و هيچ وقت جزئي نگاه نميكرد. خصوصا شيعه كه اعتقاد دارد مهدي موعود (عج) ميآيد و حكومت جهاني تشكيل ميدهد. ما به اسلام بايد اينطور نگاه كنيم. مهدي (عج) ميآيد همين اسلام را پياده ميكند . خيلي از مسائلي را كه ما امروز حرام ميدانيم، روي آن خط ميكشد. او اسلام واقعي را بيان ميكند. او با شمشير اين كار را نميكند زيرا مردم با شمشير مسلمان نميشوند؛ امام زمان (عج)، رحمت است. امام زمان، شريعت جدش رسولالله (ص) را احيا ميكند. با منطق و برهان، اسلام واقعي را بيان ميكند، با روساي اديان ديالوگ و بحث ميكند چون اسلام دين فطرت و عقلانيت است.
جمعه 10 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفرينش]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]