تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815399472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاریخ جامع ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: جلد هجدهم کتاب «تاریخ جامع ایران»، اخیرا زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی با سرویراستاری سید صادق سجادی از انتشارات بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. جلد هجدهم مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران به تاریخ هنر می پردازد. از این میان بخشی (صفحه های 57 تا 289) به تاریخ موسیقی ایران از دوره ساسانی تا اواخر دوره قاجار اختصاص یافته است. در این مجموعه نه تنها به شرح حوادث و احوال، بلکه به مبانی نظری، سازها، نظام های موسیقایی و نیز کارکردهای اجتماعی موسیقی در ادوار مختلف به اجمال، اما دقیق و مستند پرداخته شده است. فصل اول این مجموعه، نوشته آمنون شیلوآ، نگاهی کلی به تاریخ موسیقی در ایران دارد. به نکاتی درباره منابع ساسانی اشاره می کند، باربد را یک «قهرمان فرهنگی» می شمارد و از «ظهور یک کلان سنت نو» در دوران پس از اسلام در دربار خلفا یاد می کند؛ سنتی که از ادغام ماهرانه عناصری از «کلان سنت» اقوام به زیر پرچم خلافت درآمده (به ویژه ایرانیان) و عناصری از «خرده سنت» عربی حاصل شده است. شیلوآ در این مقال به اختصار به «رقص هنری» و پس از آن به متون برگزیده موسیقی دوره اسلامی می پردازد. «در جست وجوی موسیقی عصر سلجوقی» عنوان فصل بعدی است که بابک خضرائی نوشته است. از این دوره اطلاع چندانی در باب موسیقی در دست نیست. نویسنده کوشیده است منابع مختلفی را که به موسیقی آن عصر (به ویژه قرن پنجم تا هفتم) اشاره دارند، بیابد و مبانی نظری موسیقی آن دوره را جست وجو و تبیین کند و شرحی از احوال موسیقیدانان آن عصر به دست دهد. نویسنده احتمال داده است که گسترش قلمروی سلجوقیان از شرق به غرب سبب انتقال برخی مقام ها و مدها از شرق، به ویژه خراسان، به غرب و نیز انتقال دورهای ریتمیک عربی به شرق شده باشد. هومان اسعدی فصل «موسیقی دوران تیموریان» را نوشته است. نویسنده در آغاز به حیات موسیقایی و شرایط سیاسی اجتماعی سیاسی آن عصر پرداخته و در ادامه مباحثی چون «انتقال نظریات مکتب منتظمیه از دربار آل جلایر تا دربار تیمور»، «تکوین و تثبیت هنجارها از سمرقند تا هرات»و «شکوفایی موسیقی در دربار حسین بایقرا» را آورده است. او به ویژگی های مکتب منتظمیه و مبانی نظری موسیقی در این عصر نیز پرداخته است و نظام ریتمیک این دوره را مفصلا بیان کرده است. «تاریخ موسیقی قاجار» را ساسان فاطمی نوشته است. نویسنده پس از مقدمه ای کوتاه به موسیقی درباری-کلاسیک قاجار در سه دوره: 1- از ابتدا تا آخر حکومت محمدشاه، 2- دوره ناصرالدین شاه و 3- عهد مظفری تا پایان کار قاجاریه پرداخته است. دیگر عنوان های این بخش عبارت است از: «موسیقی مردمی شهری»، «سازمان اداری موسیقی»، «تغییرات نظام موسیقایی»، «تدوین تئوری موسیقی»، «سازها» و «نفوذ موسیقی غربی» است. به این ترتیب فصل تاریخ موسیقی قاجار دربردارنده مطالب متنوع و بدیعی است.


یکشنبه ، ۸آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهیختگان]
[مشاهده در: www.farheekhtegan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن