تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820977336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندازه گیری تمرکز به ظرافت اثرانگشت با دستگاه ام آر آی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اندازه گیری تمرکز به ظرافت اثرانگشت با دستگاه ام آر آی
الگوی اتصال مغزی هر فرد مانند اثر انگشت او منحصر به فرد است و توجه و تمرکز فرد را مشخص می‌کند.


به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، برخی افراد توانایی خارق‌العاده‌ای در تمرکز کردن برای مدتی طولانی دارند. سایر افراد مدام با خود کلنجار می‌روند تا بتوانند ذهنشان را متمرکز بر کاری نگه دارند و بسیار تلاش می‌کنند تا حواسشان پرت نشود.


افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی اغلب به راحتی و بسیار سریع حواسشان پرت می‌شود و نمی‌توانند تمرکز کنند. حتی افرادی که مبتلا به این اختلال نیستند هنگامی که سعی می‌کنند در مدرسه، دانشگاه یا سر کار روی موضوعی تمرکز کنند ممکن است حواشسان پرت شود.


اگرچه توانایی متمرکز نگه داشتن ذهن و حواس روی موضوعی یا به بیانی دیگر «توجه پایدار» از هر فرد تا فرد دیگر متفاوت است، اما توصیف این تفاوت‌های فردی کار آسانی نیست.


برخلاف هوش که همواره با تست‌های آی‌کیو قابل اندازه‌گیری است، سایر توانا‌یی‌های ذهنی وبه خصوص میزان توجه یک فرد روی یک موضوع قابل اندازه‌گیری نیست. 


در مطالعه‌ای که در مجلۀ «علوم اعصاب طبیعت» منتشر شد، تلاش شد تا راهی جدید برای اندازه‌گیری توجه شناسیایی شود. بر خلاف آی‌کیو، این راه بر اساس الگوی منحصر به فرد هر شخص از اتصال مغز است؛ به این شکل که فعالیت‌های همزمان در قسمت‌های مجزای مغز مشاهده می‌شود. پیش از این نشان داده شد که الگوی اتصال مغزی هر فرد مانند اثر انگشت منحصر به فرد است و این اتصال هوش سیال یا توانایی حل مشکلات در شرایط جدید را پیش‌بینی می‌کند.


چگونگی اتصال هر فرد تمرکز او را مشخص می‌کند. این کار با دستگاه اِم‌آرآی انجام می‌شود و دستور عمل آن بسیار ساده است به این صورت که یک سری عکس به شما نشان داده می‌شود و به شما گفته می‌شود در صورت دیدن تصویر شهرها دکمه را فشار دهید و در صورت دیدن تصویر کوه دکمه را فشار ندهید. این کار نوعی تمرین برای تمرکز نیز محسوب می‌شود که معمولا بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد. برخی افراد آن را با موفقیت انجام می‌دهند و برخی دیگر خطاهای کوچکی می‌کنند.


برای بررسی داده‌های مغزی، ابتدا مغز هر فرد را به 268 قسمت تقسیم می‌کنند. پس از آن، مشخص می‌شود که عملکرد هر کدام از بخش‌های مغز چگونه با بخش‌های دیگر در مغز مرتبط می‌شود و از این طریق مشخص می‌شود که کدام یک از فعالیت‌ها به طور همزمان انجام شده است و در نهایت میزان توجه و تمرکز فرد نمایان می‌شود.


انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

برترین و زیباترین تصاویر علمی هفته+ تصاویر
چگونه در تمام عمر چشمان سالمی داشته باشیم؟
آیا شیر موز چاق کننده است؟
اسم شما چه رنگی است؟
سلامت افراد "تنها" تهدید می شود





۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن