تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806666473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طب تسکيني، اورژانسي‌ترين نياز بيماران سرطاني در ايران/ حل مشکل اشغال بي‌مورد تخت‌هاي بيمارستاني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ آذر ۱۳۹۴ (۱۴:۲۶ب.ظ)
طب تسکيني، اورژانسي‌ترين نياز بيماران سرطاني در ايران/ حل مشکل اشغال بي‌مورد تخت‌هاي بيمارستاني موج - موج- هر روز ده‌ها بيمار در ايران نيازمند طب تسکيني هستند، در اين شرايط در سطح جهان به‌ويژه کشورهاي طراز اولي مانند آمريکا، در تمامي بيمارستان‌ها بدون طب تسکيني بيمار سرطاني درمان نمي‌شود.
يکي ضروري‌ترين نيازهاي درمان مبتلايان به سرطان در کشور، احداث مراکز طب تسکيني و حضور گروه طب تسکيني در بيمارستان‌ها است. مراکز طب تسکيني در کنار بيمارستان‌ها و تحت نظر متخصصان سرطان از بيماران سرطاني مراقبت مي‌کنند.
مريض سرطاني و يا صعب‌العلاج هرچه درد و دل دارد، به گروه طب تسکيني مي‌گويد، تا سبک شود. اين سبک شدن به او کمک مي‌کند تا آرامش دروني پيداکرده و روند بهبودي‌اش سرعت بخشيده شود. البته طب تسکيني در کنار خدمات مشاوره‌اي مراقبتي‌اش به کاهش هزينه‌هاي چنين بيماران و نظام سلامت کشور هم کمک مي‌کند.
علاوه بر اين مهم‌ترين نقطه فعاليت طب تسکيني براي بيماراني است که به درمان‌ها جواب نداده‌اند و در انتظار مرگ هستند. گروه طب تسکيني براي آن‌ها شرايطي را فراهم مي‌کند تا مرگ خوبي داشته باشند. درحالي‌که نيمي از بيماران سرطاني در طول سال که چيزي حدود 40-50 هزار نفر هستند، فوت مي‌کنند و سرطان به دومين عامل مرگ‌ومير در ايران تبديل‌شده، لزوم راه‌اندازي اين مراکز مشخص مي‌شود. تعداد اين مراکز در کشور محدود است و بايد وزارت بهداشت به اين موضوع توجه ويژه تري داشته باشد.
عبدالرحيم حزيني با تخصص آنکولوژي يا همان سرطان‌شناسي و پاليتيو (طب تسکيني) مدتي است در کشور مشغول ارائه خدمات طب تسکيني است. او در اين گفت‌وگو به ما کمک مي‌کند تا با خدمات طب تسکيني و لزوم به‌کارگيري آن بيشتر آشنا شويم که در ادامه چکيده گفت‌وگو وي با خبرنگار خبرگزاري موج را خواهيد خواند:

طب تسکيني چه خدماتي را به بيماران ارائه مي‌کند؟
هر روز ده‌ها بيمار در ايران نيازمند طب تسکيني هستند. در سطح جهان به‌ويژه کشورهاي طراز اولي مانند آمريکا در تمامي بيمارستان‌ها بدون طب تسکيني، بيمار سرطاني درمان نمي‌شود.
طب تسکيني 7 واحد دارد که درواقع مسکن همه‌جانبه بيمار است. گروه طب تسکيني متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس و روحاني است و اين افراد هرکدام از اين مراحل را پوشش مي‌دهند. معمولا پزشکان فعال در اين گروه پزشکان عمومي هستند که دوره سرطان‌شناسي را به‌طور کامل طي کرده‌اند.

از مراحل مختلف طب تسکيني بگوييد؟ در هر مرحله چه خدماتي ارائه مي‌شود؟
مرحله اول، شناخت علائم بيماري است. پزشک عمومي و پرستاران (درد، ضعف، بي‌غذايي، بي‌اشتهايي، بي‌قراري و افسردگي ..) را شناسايي مي‌کنند و به درمان جسمي بيمار مي‌پردازد. پزشک شيمي‌درماني معمولا پس از انجام شيمي‌درماني، بيمار را به پزشک پاليتيو مي‌سپارد و يا قبل از اينکه بيمار پيش از اينکه شيمي‌درماني شود به پزشک پاليتيو مراجعه مي‌کند.
درواقع بيمار سرطاني هم در ابتداي مواجهه با سرطان به تيم طب تسکيني مراجعه مي‌کند و تا پايان دوره درمانش با اين گروه در ارتباط خواهد بود.
با اين حساب به‌جاي اينکه بيمار سرطاني براي اعلام شرايطش و در و دل به پزشکان تخصصي زنگ بزند و وقت آنها را بگيرد، با مشاوران طب تسکيني تماس مي گيرند، پس متخصص طب تسيکني واسطه ميان پزشک و بيمار و خانواده اوست. اين رابطه، فاصله ميان متخصصان و بيماران را کم مي کند.
در مرحله دوم روانشناسي در سرطان يا سايکوآنکولوژيست ها وارد کار مي‌شوند: معمولا يک روانشناس باليني، روان‌پزشک در کنار يک متخصص سرطان بايد حضورداشته باشد تا مشکلات روحي و رواني و ذهني بيمار را برطرف کند که اگر بيمار مي‌ترسد و نااميد است و دلش گرفته و بي‌خوابي و اضطراب دارد و ذهنش خراب است، روانشناسان گروه به او کمک مي‌کنند.
در واحد سوم، مراقبت در منزل (home care) بيماري که پس انجام شيمي‌درماني، راديو تراپي و جراحي به منزل منتقل مي‌شود، يک پرستار طب تسکيني با مريض به خانه مي‌رود و با ويزيت او به مراقبت از بيمار سرطاني مي‌پردازد. اما در حال حاضر يک متخصص سرطان بايد تمامي نيازهاي بيمار را برطرف کند.
اما واحد چهارم مشاوره‌هاي تلفني 24 ساعته است. معمولا يک پزشک در بيمارستان در کنار متخصص سرطان حضور دارد که هر وقت بيمار درخواستي داشته باشد تلفني با اين پزشک در تماس است.
اين مشاوره براي آرام کردن، مشاوره‌هاي دارويي و درماني و حتي وقت دهي کمک مي‌کند.
واحد پنجم خود مراقبتي (self care) است. وزارت بهداشت توصيه مي‌کند بيماراني که بيماري مزمن دارند، خود مراقبتي را از سوي کارکنان بيمارستان و يا متخصصان ياد بگيرند. يعني يک نفر پرستار و يا کارشناس بهداشت مسائل مربوط به درمان و جراحي بيمار را به او ياد مي‌دهد. براي مثال به بيمار گفته مي‌شود چطور آمپول خودش را بزند، يا انسولين و مورفين تزريق کند و غيره.
واحد ششم به مراقبت معنوي اختصاص دارد، اکثر بيماراني که سرطان مي‌گيرند در اعتقاداتشان سست مي‌شوند، روحاني گروه مراقبت معنوي طب تسکيني، کارش اين است که به اين‌گونه بيماران روحيه معنوي مي‌دهد تا ترس از بيماري و مرگ را در خود از بين ببرند. گفته مي‌شود بيماران سرطاني اگر بترسند، در اثر شيمي‌درماني بهبود نمي‌يابند.
واحد هفتم طب مکمل، توان‌بخشي و يا طب گياهي است. برخي از بيماران سرطاني دوست ندارند شيمي‌درماني شوند و مي‌خواهند از انواع طب‌هاي آلترناتيو مثل طب گياهي، سنتي، اسلامي، هوميوپاتي، سوزني و چيني بهره ببرند.
گروه‌هاي طب تسکيني سعي مي‌کنند، نياز بيمار در اين زمينه را رفع کنند چراکه اگر مراکز طب تسکيني اين خدمات را به بيمار ارائه نکند، بيمار به سمت مراکز غيرمجاز مي‌رود.
عموما 5 درصد از بيماران، گرايشي به انجام شيمي‌درماني ندارند. در مراکز طب تسکيني اتاقي را به طب مکمل(آلترناتيو) اختصاص مي‌دهند که اگر کسي مي‌خواهد اين درمان‌ها را انجام دهد در غالب يک واحد رسمي و قانوني انجام دهد.

به نظر مي‌رسد طب تسکيني خدمات لوکسي در شرايط محدوديت منابع و نيروي انساني موجود کشور ارائه مي‌کند. چطور اين خدمات را از لحاظ اقتصادي توجيه مي‌کند؟
اين خدمات در جهت رفع نيازهاي بيمار است. هرچند در شرايط حاضر کمي لوکس به نظر مي‌رسد اما يکي از کارهاي طب تسکيني که لوکس تراپي و جانبي قلمداد نمي‌شود، مربوط به ساماندهي بيماراني است که در مرحله آخر بيماري قرارگرفته‌اند و به درمان‌ها جواب نداده‌اند. ما براي اين بيماران به دنبال ايجاد شرايطي براي مرگ در بهترين شرايط هستيم.
يکي از ضروري‌ترين خدمات که مي‌توان به بيماران صعب‌العلاج و سرطاني ارائه داد اين است که براي بيماراني که قرار است فوت کنند بهترين شرايط ممکن را فراهم کنيم.
شعار طب تسکيني اين است که در کنار بيماران و متخصصان سرطان حضور داريم تا اگر قرار است بيماري خوب شود، به روند بهبودي او کمک کنيم و اگر قرار است به دليل بيماري از دنيا برود در بهترين شرايط باشد که معمولا اين قسمت در نظام سلامت ما هيچ متولي ندارد و بيمار در اين شرايط رها مي‌شود.

اين ارائه خدمات به بيماران در حال احتضار چه کمکي به‌نظام سلامت مي‌کند؟
کار طب تسکيني ساماندهي بيماراني است که در روزها و ساعات آخر عمرشان باشند. براي سروسامان دادن به طب تسکيني، پروژه‌اي با وزارت بهداشت و بيمه سلامت ايرانيان در اين زمينه تعريف‌شده که بيماراني که قرار است در بيمارستان فوت کنند، به ICU منتقل نشوند و به‌اين‌ترتيب آزادسازي تخت‌هاي بيمارستاني اتفاق مي‌افتد.
ساماندهي بيماران صعب‌العلاج و سرطاني در منزل که به آن «تاثير طب تسکيني در آزادسازي تخت‌هاي بيمارستاني» گفته مي‌شود به اين موضوع ربط دارد.
ما با اين کار، بيماراني که به اورژانس مي‌آيند و فکر مي‌کنيم غيرقابل علاج است را به تخت‌هاي بيمارستاني منتقل نمي‌کنيم. بيماري که قرار است مراقبت شود و در حال احتضار است بهتر است در خانه فوت شود تا در بيمارستان. بنابراين، اين پروژه يکي از بزرگ‌ترين پروژه‌هايي است که مي‌تواند مرگ‌ومير بيمارستاني را کاهش دهد.

قرار است بيمار از بيمارستان به منزل منتقل شود پس‌نياز به تجهيزاتي دارد، براي حل اين مشکل چه برنامه اي داريد؟
به اين‌گونه بيماران، تخت، اکسيژن، ساکشن و حتي پرستار و پزشک اختصاص داده مي‌شود تا ديگر تخت بيمارستان را اشغال نکند.

خدمات طب تسکيني سبک و سياق خيريه هم دارد؟ چطور مي‌توان از پتانسيل خيرين در اين زمينه استفاده کرد؟
پيشنهاد مي‌کنيم خيرين وارد اين کار شوند، چراکه اين کار انساني است و به‌جاي خريد تجهيزات، خيرين مي‌توانند خلا انساني را برطرف کنند.
البته دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و وزارت بهداشت بايد زيرساخت‌هاي اين امر را فراهم کنند.
اما در حال حاضر در ايران، خيرين متخصصين را قبول ندارند چراکه علمي فعاليت نمي‌کنند و اگر اين خيرين به دانشگاه متصل شوند، مي‌توانند علاوه بر کمک مالي کمک علمي هم کنند.

با اين حساب، طب تسکيني فارغ‌التحصيلان روانشناسي و مددکاري را هم به کار مي‌گيرد، اما براي جلوگيري از انحراف آن، چه بايد کرد؟
طب تسکيني به‌نوعي کارآفريني هم مي‌کند. پزشکان عمومي و پرستاران و کارشناسان ارشد روانشناسي و مددکاران با راه‌اندازي اين مراکز فعال مي‌شوند. براي جلوگيري از انحراف آن از هدف و خارج شدن از شکل تخصصي‌اش، اين گروه زير نظر يک متخصص سرطان فعاليت مي‌کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن