تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835449082
چشم اندازی نظری به تعامل میان فقر وفرهنگ
واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: فرهنگ های متفاوت درمیان ملل واقوام، حاصل کاروتلاش کوتاه مدت مردمان آن جوامع نیست، بلکه گذشت روزگار، بسترسازنده اصلی فرهنگ هاست.به گزارش ذاکرنیوز ،ازآنجاکه بشریک موجود چندبعدی است وبرای زندگی باید به رفع نیازهای گوناگونی بپردازد، توان او دریک جامعه تا اندازه ای است که این نیازها برآورده شوند، ازاین رو فقر به مفهوم جامعی بدل می شود که کل طیف زندگی بشررا دربرمی گیرد. انسانی ممکن است احساس کند فقیراست که ثروت کافی دراختیار ندارد ودرآمد کافی جهت اداره زندگی خودنمی تواند کسب کند، ممکن است فقیرباشد چون به لحاظ فرهنگی بی صلاحیت است یاممکن است فقیرباشد، چون ازلحاظ روانی ضعیف است یا اینکه فقیرباشد زیرا قربانی ترکیبی ازمحرومیت هاست. فرهنگ های متفاوت درمیان ملل واقوام، حاصل کاروتلاش کوتاه مدت مردمان آن جوامع نیست، بلکه گذشت روزگار، بسترسازنده اصلی فرهنگ هاست. به عبارتی دیگر، هرملتی، برحسب عادات وسنن واتفاقات تاریخی، وبه هنگام گذرازتونل زمان دردرازای زندگانی اش، دارای فرهنگ ویژه ای می شودکه گاه دربعضی نقاط ونکات بادیگران همخوان وهمانند ودرقالب موارد نیزمتفاوت است. متاسفانه چون بخش بزرگ این فرهنگ راعوام می سازندو دانشمندان وفرزانگان وفرهیختگان جوامع درآن سهمی اندک دارند، خرافات وموهومات وخیالپردازی، جای دانش ومعلومات را پرمی کند وآلودگی هایی بوجود می آید که درطی قرون به باوری محکم تبدیل می شود وپای رفتن جامعه به سوی پیشرفت راازحرکت بازمی دارد. فقر فقریک پدیده اجتماعی است که ناشی ازهماهنگی توزیع وتراکم جمعیت درمناطق جهان وعدم بهره گیری انسانها اززمین وامکانات فعلی جهان می باشد. رشد فزاینده فاصله بین کشورهای صنعتی وکشورهای درحال توسعه وهمچنین القای عقاید غلط برکشورهای درحال توسعه مبنی برجزئی ازجهان سوم بودن موجب می شودکه به شناخت دقیق عوامل موثر درایجاداین فاصله بپردازیم. اندیشمندان ومتفکران اجتماعی درتعریف فقر، سخن واحدی ارائه نداده اند وازدیدگاه های گوناگون به آن نگریسته اند ولی براین اتفاق نظردارند که فقرفرآیندی است که عوارض گوناگونی را به دنبال دارد. آلبرتو دورینا فقرشناس دهه هشتاد قرن بیستم به دورازهرگونه تعریف به معنای لفوی فقراشاره کرده وآن را درفرهنگا وزبان های متفاوت مورد بررسی قرارداده است وازارائه هرگونه تعریف شفاف ازفقر سرباز زده است وآورده است: «فقرمعنای خاص خودرا دارد، فقرلحن خاص خود، پویایی خاص خود ودربرابر زندگی موضع خاص خودرا دارد که ازیک تعریف منفی (فقدان ثروت) که عناصرتشکیل دهنده فرهنگ فقر رانادیده می گیرد متفاوت است» «پیتر تاون سند» تعریف زیر را از فقر ارائه می کند؛ «افراد خانواده ها و گروههای یک جامعه را می توان فقیر نامید، هنگامی که منابع لازم را برای دستیابی به غذا، شرکت در فعالیتها و داشتن تسهیلات و داشتن شرایط مطلوب زندگی و تسهیلاتی که مرسوم است، یا حداقل داشتن این تسهیلات در جوامعی که در آن زندگی می کنند، پسندیده و مورد تشویق است را ندارند.» فرهنگ «دکتر حسین آسایش» در تعریفی می گوید؛ «فقیر کسی است که او و خانواده تحت تکفل او نتواند از حداقل یک زندگی قابل قبول برای سالهای قرن بیست و یکم برخوردار شوند و این همان خط فقر است و خط فقر در همه جا یکسان نیست و قطعاً از جامعه ای به جامعه دیگر و منطقه ای به منطقه دیگر تغییر می کند. «دکتر حسین عظیمی (آرانی)» در تعریفی از فقر می نویسد؛ «فقر حالتی است که در آن فرد از ابزار لازم برای برآوردن یک یا مجموعه ای از اهداف دلخواه محروم است». این تعاریف مبین آن است که فقرشناسان و ارائه دهندگان نظریات فقر چه در زمینه اقتصادی، چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه های دیگر در مطالعاتشان تحت تأثیر دامنه گسترده ای از برداشتهای گوناگون درباره اینکه فقر چیست می باشند، زیرا این مفهوم نسبی و چندبعدی است، از این رو گاه تعریف فقر چنان مبهم می گردد و یا خاص می شود که از ارائه یک نگاه درست ناتوان می شود. آنگاه که محقق بخواهد یک تعریف کلی ارائه دهد در میان گستره وسیعی از کلیات به تعریفی می رسد که در اثر گستردگی مبهم می شود و گاه در اثر توجه به بخشی از مشکل به ناچار به ارائه تعریفی دست می یازد که تنها بخش خاص و محدودی را مورد توجه قرار می د آنان که افرادجامعه را به دوگروه بافرهنگ وبی فرهنگ تقسیم می کنند، تصوری نادرست وعامیانه ازجامعه دارند. ازدیدگاه جامعه شناسی، هیچ فردبزرگسال وطبیعی بی فرهنگ نیست. فرهنگ رامی توان به عنوان مجموعه رفتارهای اکتسابی و ویژگی اعتقادی اعضای یک جامعه معین تعریف کرد. کلمه اساسی ومهم درتعریف یادشده، کلمه اکتسابی است که فرهنگ را ازرفتارهای برخاسته ازوراثت و ویژگی های زیستی متمایزمی کند.برای تفهیم اکتسابی یا انتسابی بودن فرهنگ به مصال زیرتوجه نمایید: «همه نوزادان هنگام گرسنگی یاناراحتی گریه سرمی دهند.این نوع گریه وفریاد، یک ویژگی رفتاری است که درهمه جوامع بشری مشاهده می شودواز خصایص یک فرهنگ معین به شمارنمی رود، بلکه بخشی ازساختمان زیستی بشراست که نوزادبه ارث برده است.» ممکن نیست که فرهنگ جدای ازجامعه یا جامعه جدای ازفرهنگ باشد.هرجاکه جامعه ای هست، فرهنگ منطبق برآن نیزوجود دارد. بسیاری ازرفتارهایی که درنظرعموم مردم شدیداً محکوم ونهی شده است، به مقیاس وسیعی درمکانهای خصوصی وخلوت رواج دارد. فرهنگ آرمانی آن است که الگوهای رفتاریِ آشکار ورسماً تایید شده رادربر می گیرد، درحالی که فرهنگ موجود (واقعی) آن چیزی است که عملکردهای کنونی زنان ومردان جامعه باالگوهای آرمانی رفتار، برای مدت زمانی طولانی، متفاوت باقی بماند. دربرخی ازجوامع، نمونه های بسیاری ازعدم تطابق میان فرهنگ موجود وفرهنگ مطلوب رامی توان برشمرد؛ مثلافرهنگ مطلوب، سیگارکشیدن درمکانهای عمومی رابد می داند، درحالی که فرهنگ موجود این رانادیده می گیرد. عبورازچراغ قرمز، رعایت نکردن مقررات رانندگی، تقلب درموادغذایی، احتکاراجناس موردنیازمردم وتبلیغات بی پایه ونادرست نیز ازاین جمله است. همچنین می توان جراحی های غیرضروری (مانند سقط جنین وسزارین غیرلازم)راکه بعضی بیمارستان ها، برخلاف نظام واخلاق پزشکی وحرفه ای خود به آ« دست می زنند نیزنام برد. درانتها نیز به مولفه های فرهنگی فقرمی پردازیم. فرهنگ مصرفی یامصرف گرایی، فقرفرهنگی، عدم آینده نگری وتقریب سطح زندگی ازجمله این مولفه ها می باشند. درراستای تقریب سطح زندگی افراد به یکدیگر، به عناصردینی مطرح دراین زمینه اشاره ویژه ای شده است. مواردی چون انفاق، پرداخت وام، تامین اجتماعی، اصل عدالت اجتماعی، اصل مساوات، مسئولیت نخبگان، مسئله مالکیت، حقوق مالی، سطح زندگی واصل مشارکت فقرا دردارایی ها و... پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم : «مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم یَظلِمهُم و َحَدَّثَهُم فَلَم یَکذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم یَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن کَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَت غیبَتُهُ؛» هر کس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نکند، دروغ نگوید و خلف وعده ننماید، جوانمردیش کامل، عدالتش آشکار، برادرى با او واجب و غیبتش حرام است. امام صادق علیه السلام : «ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّه َ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّه ُ لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمیعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ؛» هر کس یکى از این کارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند: انفاق در تنگدستى، گشاده رویى با همگان و رفتار منصفانه. ومن الله توفیق منابع: آلبرتو دورینا، فقروفرهنگ فقر پاول مارک هنری، فقر پیشرفت وتوسعه اسکارل ویس، فرهنگ فقروشناخت آن بروس کوئن، مبانی جامعه شناسی، صص60-56 عماد افروغ، چشم اندازی نظری به تحلیل طبقاتی وتوسعه همایون الهی، امپریالیسم وعقب ماندگی عبدالعلی لهسایی زاده، جامعه شناسی جهان سوم ثقة الاسلام کلینی، الکافی، ج2، ص103، ح2 شیخ صدوق، خصال، ص208، ح28 ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص57 رفتارهای فرهنگی ایرانیان، دفتر طرح های ملی وزارت فررهنگ وارشاد اسلامی بررسی علل فرهنگی احساس عمومی فقردرایران، مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نویسنده:محمد برم
شنبه ، ۷آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]
صفحات پیشنهادی
چشم انداز ۲۰ ساله ایران جامعه بدون فقر و فساد است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده چشم انداز ۲۰ ساله ایران جامعه بدون فقر و فساد است شناسهٔ خبر 2979553 - جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۵ استانها > خراسان رضوی مشهد- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت سند چشم انداز ۲۰ ساله ایران برخورداری جامعه ای به دور از فساد فقر وعلی اکبر ولایتی: در انتخابات مجلس کاندیدا نمی شوم/ برجام حاصل یک گفتوگوی ۱۲ ساله است/ بدیلی برای بشار نمی شنا
علی اکبر ولایتی در انتخابات مجلس کاندیدا نمی شوم برجام حاصل یک گفتوگوی ۱۲ ساله است بدیلی برای بشار نمی شناسم چشم اندازی برای رابطه ایران و آمریکا وجود نداردعلی اکبر ولایتی گفت استنباط ما از همکاری با روسها این است که هرچه زمان گذشته مواضع روسها به ما نزدیکتر شده است به گگروگانگیری جدید در فرانسه/ تیراندازی مردان مسلح به پلیس/چندین نفر زخمی شدهاند/مدیر یک بانک به همراه خانوادها
گروگانگیری جدید در فرانسه تیراندازی مردان مسلح به پلیس چندین نفر زخمی شدهاند مدیر یک بانک به همراه خانوادهاش در میان گروگانها گزارشها از یک گروگانگیری در شهر روبه در شمال فرانسه در نزدیکی مرز بلژیک حکایت دارد این گروگانگیری در شمال فرانسه در جریان بوده و چندین نفر بر اثر شسلفی مجری معروف با همسر وفرزندانش درچشم اندازی زیبا +عکس
سلفی مجری معروف با همسر وفرزندانش درچشم اندازی زیبا عکس مجری معروف با همسر و فرزندانش در جاده چالوس به گزارش سرویس کشکول جام نیـوز المیرا شریفی مقدم با انتشار عکس زیر نوشت همین الان سد امیرکبیر جاده چالوس صبح همگی بخیر #خداروشکر به خاطر نعمت بارش باران و این همه زیباییمعاون مسافری راه آهن خبر داد راهاندازی قطار اتوبوسی در محور میانه – تهران و بالعکس
معاون مسافری راه آهن خبر دادراهاندازی قطار اتوبوسی در محور میانه – تهران و بالعکسامروز قطار اتوبوسی ویژه نگین برای سیر روزانه در محور میانه – تهران و بالعکس راهاندازی شد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران محمد راشدی معاون مسافریفرمانده ناحیه مقاومت اسلامشهر: ترویج شبهات برای ایجاد تفرقه میان مردم و روحانیت است / راهاندازی شورای فرهنگی
فرمانده ناحیه مقاومت اسلامشهر ترویج شبهات برای ایجاد تفرقه میان مردم و روحانیت است راهاندازی شورای فرهنگی در ۸۶ مسجد اسلامشهرفرمانده ناحیه مقاومت بسیج سیدالشهدا ع شهرستان اسلامشهر گفت ترویج شبهات دینی در فضاهای مجازی برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردم روحانیت و بسیج استدر انتخابات مجلس کاندیدا نمی شوم/ برجام حاصل یک گفت وگوی ۱۲ ساله است/ بدیلی برای بشار نمی شناسم/ چشم اندازی بر
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس علی اکبر ولایتی گفت و گویی با هفته نامه مثلث انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید حضرتعالی در مواضع و بیان نقطه نظرات در طول این سال ها نقش موثری را در ارتباط با پرونده هسته ای ایران ایفا کرده اید چه به لحاظ نقش مشورتی که … به گزتیراندازی میان فلسطینی ها و نظامیان صهیونیست در کرانه باختری
به گزارش مشرق منابع رسانه ای خبر دادند که فلسطینی ها به سوی نظامیان صهیونیست در ایست بازرسی قلندیا در کرانه باختری تیراندازی کردند براساس گزارش النشره فلسطینی های اردوگاه قلندیا به سوی نیروهای امنیتی صهیونیست در این ایست بازرسی تیراندازی کردند از سوی دیگر تلویزیون فلسطین الیوبیمارستان تخصصی صحرایی در بخش قهستان درمیان راه اندازی می شود
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه درمیان از فعالیت بیمارستان تخصصی صحرایی وحدت در روزهای سوم تا هفتم آذر ماه در روستای تخته جان بخش قهستان این شهرستان خبر داد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از وحدت درمیان حسین خدادادی در جلسه برنامه ریزی برای راه اندازی این بیمارستان اظشبکه فناوری منطقه خاورمیانه و خلیج فارس راه اندازی می شود
با پیشنهاد ایران شبکه فناوری منطقه خاورمیانه و خلیج فارس راه اندازی می شود شناسهٔ خبر 2977670 - سهشنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۶ دانش و فناوری > علم و دانش مدیرکل امور فناوری وزارت علوم گفت به پیشنهاد ایران در اجلاس سیاستگداران عالی رتبه نوآوری در علم و فناوری کره جنوبی شبکه فناو-
گوناگون
پربازدیدترینها