محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827535569
آیاتی که سر مطهّر امام حسین(ع) قرائت کرد
واضح آرشیو وب فارسی:موعود: سر مطهر با زبان فصیح گفت: «أَعْجَبُ مِنْ أَصْحَابِ الْکَهْفِ قَتْلِی وَ حَمْلِی»؛ کشتن من و گرداندن سرِ من در شهرها از داستان اصحاب کهف نیز تعجب آورتر است.پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) سرِ مطهّر حضرت را به کوفه و شام بردند در هر دو شهر، افراد متعدد، آیاتی را از رأس مطهّر شنیده و روایت کرده اند و آن روایات برخی مربوط به کوفه و برخی مربوط به شام می باشد که به هر دو مورد اشاره خواهد شد. الف) روایات مربوط به کوفه: بعضی از اهل کوفه، آیاتی را از سر بریدة امام(علیه السلام) شنیده و نقل کرده اند که به برخی از آنها اشاره می شود: 1. «زید بن ارقم» می گوید: در غرفة خود نشسته بودم. دیدم سر بریدة امام حسین(علیه السلام) را به سر نیزه زده و می برند؛ هنگامی که محاذی منزل من رسید، شنیدم که این آیه را می خواند: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَبا»؛[1] آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟!» از تعجب موهای بدنم راست شد! صدا زدم: «رَأسُکَ وَ اللهِ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ أعْجَبُ وَ أعْجَبُ؛ به خدا سوگند! سر بریدة تو ای فرزند رسول خدا، عجیب تر و عجیب تر است.»[2] 2. ابو مِخنف از شعبی روایت کرده که دیدم: سر بریدة امام حسین(علیه السلام) را در کوفه بر نخل خرما آویزان کرده اند، سر بریده تنحنح کرد و از اول سورة کهف قرائت نمود، تا آیة «إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدى»؛[3] آن ها (اصحاب کهف) جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم؛ ولی مشاهدة این معجزه از سر بریده (بر مأموران حامی یزید) جز ضلالت و گمراهی چیزی نیفزود؛ زیرا به دنبال آن، سر مطهّر را بر درختی آویزان کردند و این آیه از آن شنیده شد: «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ »؛[4] آن ها که ستم کردند، به زودی می دانند که بازگشتشان به کجاست.[5] 3. روایت شده ابن زیاد، پس از آن که سر مطهر امام حسین(علیه السلام) را تحویل گرفت، آن را به «خولی بن یزید اصبحی» داد و گفت: این را ببر نگهدار و هر وقت خواستم، بیاور. خولی دو زن داشت، اول نزد یکی از آن ها رفت. هنگامی که زن فهمید سر حسین(علیه السلام) را آورده، وی را از منزل بیرون کرد. نزد زن دیگرش رفت و به او گفت: این سر یک خارجی است که بر ابن زیاد خروج کرده و از گفتن اسمش خودداری کرد؛ آن سر را روی خاک، زیر «اِجّانه» (ظرفی که با آن لباس می شویند، مثل طشت) گذاشت. پاسی از شب گذشت، زن بیرون آمد. دید که نوری قوی از آن سر به سوی آسمان بالا می رود ! نزدیک آمد. صدای قرائت قرآن از آن سر بریده می شنید تا طلوع فجر و آخرین آیه ای که شنید، این بود: «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»؛... در آن شب، قضایایی رخ داد که در نهایت آن زن به دست شوهرش شهید شد.[6] ب) روایات مربوط به شام: در شام نیز افراد متعددی آیاتی از قرآن را از سر بریدة حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) شنیده و نقل کرده اند که به برخی از آنها اشاره می گردد: 1. از «حرث بن وُکَیدَۀ» نقل شده که می گوید: من در میان مأموران حمل رأس حسین(علیه السلام) بودم، شنیدم که از اول آیة 9 سورة کهف تا پایان آیة 13 همان سوره را قرائت کرد؛ و نیز شنیدم که آیه 227 سوره شعراء «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ » را خواند؛ من در نفس خودم تعجب کرده و مشکوک شدم. در همان حال صدای امام حسین(علیه السلام) را شنیدم که فرمود: «یَا ابْنَ وُکَیْدَةَ أ مَا عَلِمْتَ إنَّا مَعْشَرَ الْأئِمَةِ أحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّنَا»؛ ای فرزند وُکیده! آیا نمی دانی که ما امامان نزد خدا زنده ایم؟. پیش خود تصمیم گرفتم که سر را از مأموران سرقت کنم. صدا زد: ای فرزند وُکیده! نمی توانی این کار را بکنی! گناه ریختن خون من به وسیلة آن ها از گرداندن سرم بزرگ تر است! آن ها را به حال خود واگذار!. سپس این آیه را خواند: «الَّذینَ کَذَّبُوا بِالْکِتابِ وَ بِما أَرْسَلْنا بِهِ رُسُلَنا فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ * إِذِ الْأَغْلالُ فی أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ یُسْحَبُونَ»؛ [7] به زودی (نتیجة کار خود را) می دانند، در آن هنگام که غل و زنجیرها بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را می کشند. [8] 2. از «سلمة بن کهیل» نقل شده که: سر بریدة امام حسین(علیه السلام) را بالای نیزه دیدم که می خواند: «فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم »؛ [9] خداوند شرّ آن ها را از تو دفع می کند و او شنونده و دانا است.[10] 3. «منهال بن عمر» می گوید: سر بریدة امام حسین(علیه السلام) را در دمشق دیدم و مردی در کنار آن سر قرائت می کرد: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً»؛ [11] در همان لحظه دیدم سرِ مطهر با زبان فصیح گفت: «أَعْجَبُ مِنْ أَصْحَابِ الْکَهْفِ قَتْلِی وَ حَمْلِی»؛ [12] کشتن من و گرداندن سرِ من در شهرها از داستان اصحاب کهف نیز تعجب آورتر است. آیه های نقش بسته بر درهم نقل کرده اند؛ حضرت امّ کلثوم، هزار درهم به نگهبان سر داد و گفت: سر امام حسین(علیه السلام) را جلوتر از ما قرار دهید تا مردم به تماشای آن مشغول شوند و به ما نگاه نکنند. او قبول کرد و سر را جلوتر برد؛ فردای آن روز درهم ها را نگاه کرد، دید که خدا آن ها را به سنگ سیاه تبدیل نموده و در یک طرف آنها نوشته شده: «وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُون»؛[13] گمان مبر که خدا از آن چه ظالمان انجام می دهند، غافل است! و در طرف دیگر نوشته شده است: «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ».[14] شبیه این جریان، جریان دینارهای آن «راهب» است که در یکی از منازل نزدیک شام، لشکر عمر بن سعد، شب در نزدیکی «دَیْر» او منزل کردند؛ او نور ملکوتی سرِ مطهّر را مشاهده کرد، ده هزار دینار داشت، به عمر بن سعد داد سرِ بریدة امام(علیه السلام) را یک شب امانت گرفت، پس از شستن و معطر کردن سر، با آن حرف زد و مسلمان شد و هنگام تحویل دادن سر مطهّر، سفارش کرد که به سرِ امام بی حرمتی نکنند، مأموران در ظاهر قبول کردند؛ ولی در عمل رعایت نکردند. وقتی نزدیک دمشق رسیدند، دینارها را که در دو کیسة چرمی بود و موقع تحویل گرفتن با دقت نگاه کرده و شمرده بودند و عمر بن سعد سر کیسه ها را مُهر کرده بود، ملاحظه کردند که مهر سالم و نشکسته است؛ ولی دینارها همه سفال شده و در دو طرف آن ها همان دو آیة فوق نوشته شده است؛ عمر بن سعد در آن لحظه گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ خَسِرْتُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة»؛[15] ما از خداییم و به سوی خدا می رویم، در دنیا و آخرت زیانکار شدم. پاورقی: [1]. کهف/ 9. [2]. ارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 117، بحار الانوار، ج45، ص 121؛ موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص515. [3]. کهف/ 13. [4]. شعراء/ 227. [5]. مدینة المعاجز الأئمة الاثنی عشر، سید هاشم بحرانی، مؤسسه معارف اسلامی، قم، چاپ اول، 1413ق، ج4، ص 115، ح 176 و 177؛ عوالم العلوم، بحرانی اصفهانی، ج 17، ص 386؛ موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 515؛ بحار الانوار، ج 45، ص 304. [6]. مدینة المعاجز الأئمه، بحرانی، ج 4، ص 124، ح1850؛ موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 516 ـ 517. [7]. غافر/ 70 و 71. [8]. موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 522 ـ 523. [9]. بقره/ 137. [10]. موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 523. [11]. کهف/ 9. [12]. الخرائج و الجرائح، راوندی، ج 2، ص 577، ح 1؛ عوالم العلوم، اصفهانی، ج 17، ص 412، ح 7؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 188، ح 32. [13]. ابراهیم/ 42. [14]. مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص60؛ عوالم العلوم، بحرانی اصفهانی، ج 4، ص 618؛ مدینة المعاجز الأئمّة، ج 4، ص 114، ح 174؛ بحار الانوار، ج 45، ص 304. [15]. ر.ک: الخرائج و الجرائح، راوندی، ج 2، ص 579 ـ 580. __________________ معاونت تبلیغ____محمد اسماعیل نوری زنجانی
جمعه ، ۶آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موعود]
[مشاهده در: www.mouood.org]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
آیاتی از قرآن که رأس مقدس امام حسین (ع) خواندند
داستان قرآن خواندن رأس مبارک امام حسین -علیه السلام- و شنیده شدن آیه 16 سوره کهف بلکه آیات دیگر از سر مقدس امام حسین ع در بسیاری از مقاتل معتبره نقل شده است که در ادامه به آن نقل ها را آورده ایم وارث داستان قرآن خواندن رأس مبارک امام حسین علیه السلام آیه 16 سوره کهف بلکه آیات دپزشکان بسیجی در مرز شلمچه به زائرین امام حسین (ع) خدمات پزشکی ارائه می دهند
جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی خوزستان گفت پزشکان بسیجی با هدف ارائه خدمات پزشکی به زائرین در مرز شلمچه اورژانس صحرایی راه اندازی می کند به گزارش خبرگزاری دانشجو از اهواز عبدالنبی عبیداوی جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی خوزستان از راه اندازی اورژانس صحرایی اربعین در مرز شلمچه بهنکات مهم آداب زیارت امام حسین(ع)
قدس آنلاین بی شک ورود به هر مکان مقدس دارای آداب مختص به خود می باشد چنانکه قبور ائمه اطهار ع و بویژه حضرت سیدالشهدا ع در زمره آنان است به گزارش قدس آنلاین در روایات برای زیارت آدابی ذکر شده که برخی از آن ها مخصوص موارد خاصّی است لیکن برخی از این آداب که تقریباً جنبه عمو80درصد موقوفه های بافق وقف عزاداری امام حسین(ع) است
محمد علی کارگران گفت در مجموع بیش از ۸۰ درصد پرونده های وقفی که وجود دارد از زمانهای گذشته بوده است و بالای 100 سال ریشه دارد که درباب موضوعات روضه خوانی تعزیه خانه ها وطبخ آش امام حسین ع می باشد به گزارش خبرگزاری بسیج از بافق حجت الاسلام محمد علی کارگران رئیس اداره اوقاف و افرمانده ناحیه امام حسین(ع) قم: صدور انقلاب مرهون مقاومت مردم و هدایت رهبری است
فرمانده ناحیه امام حسین ع قم صدور انقلاب مرهون مقاومت مردم و هدایت رهبری استفرمانده ناحیه امام حسین ع سپاه استان قم از مدافعان حرم در سوریه و عراق به عنوان خط مقدم صادرکنندگان انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت این صدور انقلاب مرهون مقاومت و ایستادگی مردم و هدایت رهبر انقلاب اسلامی ایک پاداش زیارت امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام سزاوار است غمزده ای به زیارت من نیاید مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانواده اش بازگرداند به گزارش افکارخبر امام جعفر صادق علیه السلام نقل می فرماید که امام حسین علیه السلام فرمود من کشته اشک هستم درحالی شهید شدم که اندوهگین بودم و سزاوار است غمزدحدیث روز/ یک پاداش زیارت امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام سزاوار است غمزده ای به زیارت من نیاید مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانواده اش بازگرداند به گزارش بلاغ امام جعفر صادق علیه السلام نقل می فرماید که امام حسین علیه السلام فرمود من کشته اشک هستم درحالی شهید شدم که اندوهگین بودم و سزاوار است غمزده ایامام حسین(ع): ازنشانه های عالم،نقدسخن واندیشه خودوآگاهی ازنظرات است
امام حسین ع ازنشانه های عالم نقدسخن واندیشه خودوآگاهی ازنظرات است امام حسین ع ازنشانه های عالم نقدسخن واندیشه خودوآگاهی ازنظرات است ۱۳۹۴ جمعه ۶ آذر ساعت 06 02 امام حسین ع ازنشانه های عالم نقدسخن واندیشه خودوآگاهی ازنظرات استامام جمعه بروجرد: بسترهای لازم به منظور حضور زائران در تجمع اربعین حسینی مهیا شود
امام جمعه بروجرد بسترهای لازم به منظور حضور زائران در تجمع اربعین حسینی مهیا شودامام جمعه بروجرد گفت ایجاد بسترهای لازم به منظور حضور زائران در تجمع اربعین حسینی ضروری است به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد حجتالاسلام والمسلمین حسن ترابی ظهر امروز در جلسه برنامهریزی بپیاده روی عزاداران از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می شود
جاماندگان از سفر کربلا و پیاده روی روز اربعین عتبات عالیات می توانند در روز اربعین با پیوستن به خیل عزاداران سیدالشهدا ع همگام با زائران پیاده اباعبدالله ع از میدان امام حسین ع تا حرم حضرت عبدالعظیم ع پیاده روی کنند به گزارش راگانیوز در ایام اربعین حسینی ع زائران بسیاری ب-
گوناگون
پربازدیدترینها