واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام والمسلمین مبلغی:
فقه سلفیت اخلاق را درهم میکوبد
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فقهی که توسط اندیشه سلفیت مطرح میشود اخلاق را درهم میکوبد در حالی که فلسفه بعثت رعایت اخلاق در جامعه است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی ظهر امروز در یادواره علمی مرحوم دکتر ناصر قرباننیا از جان باختگان فاجعه منا که با موضوع فقه، حقوق و اخلاق در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد گفت: دین دارای ابعاد مختلفی است بنا بر این هنگام مطالعه آن باید جامعیتش را لحاظ کرد و با جامع نگری به بررسی آن پرداخت چون مطالعه دین به صورت تک بعدی حاصل و نتیجه خوبی نخواهد داشت. وی افزود: مباحث دینی شامل تمدن اندیشی، امت اندیشی، جهان اندیشی، اخلاق اندیشی و بسیاری از موارد دیگر است که هنگام مطالعه و پژوهش باید تمامشان را مدنظر قرار داد. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: احکام شرعی را باید به مثابه یک مجموعه کامل بررسی کرد و ابتدا ببینیم که از ما چه میخواهند و سپس بررسی کنیم که رعایت این احکام توسط مردم جامعه را به کجا میرساند. وی با تاکید بر اهمیت لزوم شناخت فلسفه احکام ابراز کرد: متاسفانه مباحث مربوط به حوزه فلسفه احکام به صورت جدی پیگیری نشده و جا دارد که این مبحث به عنوان یک رشته مستقل مطالعاتی مطرح شود. رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: به عنوان مثال اگر فلسفه احکام شرعی جنگ و جهاد مورد بررسی قرار گیرند به مولفههای اخلاقی دوری از خشونت میرسیم و طرح این مبحث در ذیل مسئله حقوق بشر میتواند بازتاب جهانی داشته باشد. مبلغی با اشاره به حدیث «انّما بعثت لأتمم مکارم الاخلاق» تصریح کرد: وقتی رسول گرامی اسلام میفرماید من برای به اوج و کمال رساندن اخلاق به پیامبری برانگیخته شدم یعنی اینکه اخلاق نمیتواند از احکام و از فلسفه بعث جدا شود. وی با اشاره به ماهیت فقه سلفی و وهابی تبیین کرد: فقهی که توسط اندیشه سلفیت مطرح می شود اخلاق را درهم میکوبد در حالی که فلسفه بعثت رعایت اخلاق در جامعه است. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تحلیل فلسفی دین را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: تحلیل فلسفی دین به این معناست که کارکردهای احکام با دقت بررسی شوند و مولفههای اخلاقی آنها کشف شود تا حدیث شریف «انّما بعثت لأتمم مکارم الاخلاق» را به عنوان یک اصل عملی در زندگیمان در نظر بگیریم و آن را صرفا یک شعار توخالی تلقی نکنیم. وی با تبیین تفاوت روش فقهی مقدس اردبیلی با سایر علما ابراز کرد: اینکه «اخلاق روشی» را به عنوان یک نظریه پایه در بررسی مسائل فقهی در نظر بگیریم به این معناست که در مقام فهم آیات و روایاتی که احکام را بیان میکنند به دنبال کشف گزارههای اخلاقی باشیم و تفاوت روش فقهی مقدس اردبیلی با سایر علما در همین بود. مبلغی افزود: «اخلاق گرایی مقصدی» به این معناست که نگاهمان این باشد که فقه آمده تا اخلاق را در جامعه پیاده کند و جوهره ایمان را اخلاق بدانیم چرا که در حدیث میخوانیم:«احسنکم اخلاقا افضلکم ایمانا» برترین شما در ایمان بهترین شما در اخلاق است. وی با بیان اینکه راه حفظ نسل از حفظ اخلاق میگذرد بیان کرد: اگر بخواهیم یک نسل دینی تربیت کنیم و آنها را پایبند به دستورات دین بار بیاوریم باید اخلاق را میان خود و آنها زنده نگه داریم. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به منش رفتاری مرحوم قرباننیا اشاره کرد و گفت: رویکرد استاد قرباننیا در پژوهش دینی یک رویکرد و نگاه اخلاقی بود و همواره دقت میکرد که در این ریل حرکت کند. وی افزود: ایشان همیشه در موضوعاتی پژوهش میکرد که مورد نیاز روز جامعه بودند و این یک الگو و درس برای پژوهشگران است که هنگام تحقیقات با بررسی موضوعاتی که مورد نیاز نیستند و اهمیتی ندارند وقت خود، اساتید و شاگردان را نگیرند. انتهای پیام/2258/ل
http://fna.ir/ILB6FK
94/09/05 - 16:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]