تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806751529
![نمایش مجدد: سروش محلاتی:استبداد دینی، استبداد سیاسی و فساد مالی سه ضلع یک مثلث هستند/ از منظر علامه طباطبایی حکومت مدنظر اسلام، حکومت انسانی است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سروش محلاتی:استبداد دینی، استبداد سیاسی و فساد مالی سه ضلع یک مثلث هستند/ از منظر علامه طباطبایی حکومت مدنظر اسلام، حکومت انسانی است
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
سروش محلاتی:استبداد دینی، استبداد سیاسی و فساد مالی سه ضلع یک مثلث هستند/ از منظر علامه طباطبایی حکومت مدنظر اسلام، حکومت انسانی است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تفاوت های استبداد دینی و استبداد غیر دینی تاکید کرد: باید میان استبداد دینی و غیردینی تفاوت قائل بود. آنجاییکه پای دین در میان نیست اگر استبدادی اتفاق میافتد از ابزارهایی همچون کودتای نظامی، اسلحه و فشنگ استفاده میشود و ما با سخت افزارها مواجهیم، اما در استبداد دینی با صرف نظر از اینکه این روشها هست یا نیست، نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این است که همه جنایتها میتواند به همراه توجیهی از دین اتفاق افتند. توجیهی که قبح آن جنایت را از بین میرود و باعث میشود جنایت راحتتر اتفاق بیفتد و مردم دیندار این استبداد را با این دلیل که خدا خواسته است، بپذیرند.
روز نو : استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تفاوت های استبداد دینی و استبداد غیر دینی تاکید کرد: باید میان استبداد دینی و غیردینی تفاوت قائل بود. آنجاییکه پای دین در میان نیست اگر استبدادی اتفاق میافتد از ابزارهایی همچون کودتای نظامی، اسلحه و فشنگ استفاده میشود و ما با سخت افزارها مواجهیم، اما در استبداد دینی با صرف نظر از اینکه این روشها هست یا نیست، نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این است که همه جنایتها میتواند به همراه توجیهی از دین اتفاق افتند. توجیهی که قبح آن جنایت را از بین میرود و باعث میشود جنایت راحتتر اتفاق بیفتد و مردم دیندار این استبداد را با این دلیل که خدا خواسته است، بپذیرند.
به گزارش روزنو حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی که روز گذشته در «همایش کیشمهر» به مناسبت گرامیداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی در دانشکده فنی دانشگاه تهران سخن می گفت،با اشاره به عدم انجام پژوهش های لازم در مورد استبداد دینی، اظهار کرد: تاکنون پژوهشی درباره این موضوع نشده است، استبداد دینی توسط آیت الله نائینی حدود 110 سال قبل وارد ادبیات دینی و سیاسی ما شد و تا پیش از آن ما در فرهنگ خود این موضوع را نمی شناختیم. علامه نائینی در عصر مشروطه در کتاب "تنبیهالامه" خود بحث استبداد دینی را مطرح کرد. علامه طباطبایی یکی از شاگردان ایشان بود و ممکن است در این بحث تحت تاثیر استاد خود قرار گرفته باشد، هر چند زاویه دید علامه طباطبایی با علامه نائینی متفاوت است.
وی با اشاره به آثار علامه طباطبایی در ارتباط با موضوع استبداد دینی، گفت: نکته اول که از درون آثار علامه طباطبایی باید به آن پاسخ داد این است که آیا موضوعی بهعنوان استبداد دینی موجودیت دارد یا خیر و اینکه آیا علامه این واقعیت را میپذیرد یا خیر؟ که میبینیم علامه استبداد دینی را بهعنوان یک واقعیت پذیرفته است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پذیرفته شدن موجودیت استبداد دینی از نگاه علامه طباطبایی، افزود: اگر در دین این ظرفیت وجود دارد که مورد سوءاستفاده قرار بگیرد این ظرفیت به کدام بخش دین مربوط میشود؟ نکته سوم این است که آسیبهای استبداد دینی چیست و چه نتایجی را به دنبال دارد و نکته چهارم این است که تجربه استبداد دینی در جوامع دینی اعم از اسلامی و غیراسلامی چه بوده است؟
حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی با استناد به آثار علامه طباطبایی، یادآور شد: آثار علامه نشان میدهد که او واقعیت وجود استبداد دینی را پذیرفته است، اما اینکه چگونه به این واقعیت رسیده است 2 جهت دارد؛ یکی اینکه علامه تاریخ اسلام و مسیحیت را خوب مورد مطالعه قرار داده و از این جهت با مواردی در تاریخ برخورد داشته است که نمونه های استبداد دینی بوده اند. متاسفانه در جوامع مسیحی و برخی جوامع اسلامی تجربه استبداد دینی وجود داشته است.
این محقق و پژوهشگر فقه سیاسی با اشاره به استنباط علامه طباطبایی از قرآن به واسطه مفسر بودن ایشان، عنوان کرد: جهت دیگر که باعث میشود علامه طباطبایی ذهنش درگیر استبداد دینی باشد مفسر بودن اوست. در آیات قرآن موارد متعددی وجود دارد که این مفسر را با مسأله استبداد دینی درگیر میکند در غیر این صورت اگر علامه صرفا یک فیلسوف صدرایی بود یا اگر صرفا یک فقیه بود او را درگیر با این مسأله نمیکرد؛ چرا که ما در اسلام فیلسوفان و فقهای دیگری نیز داشتیم که هرگز به این موضوع نپرداخته اند.
وی در ادامه با اشاره به آیاتی از سوره توبه در قرآن مجید در ارتباط با به قدرت رسیدن عالمان دینی در یهود و مسیحیت، اظهار کرد: در قرآن اشاره شده که عالمانی از دین یهود و مسیحیت وقتی به قدرت رسیدهاند چه نتایجی را به دنبال داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی ادامه داد: تعبیر خود قرآن آن است که «یضل به کثیرا و یهدی به کثیراً» این خود آیه قرآن است که میگوید همین قرآن میتواند برای عدهای مایه گمراهی شود و برخی را نیز هدایت کند. اصل این واقعیت، یعنی استبداد دینی و سوء استفاده از دین غیرقابل انکار و کتمان بوده و بارها در تاریخ اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به تفاوت های استبداد دینی و استبداد غیر دینی، تاکید کرد: باید میان استبداد دینی و غیردینی تفاوت قائل بود. آنجاییکه پای دین در میان نیست اگر استبدادی اتفاق میافتد از ابزارهایی همچون کودتای نظامی، اسلحه و فشنگ استفاده میشود و ما با سخت افزارها مواجهیم اما در استبداد دینی با صرف نظر از اینکه این روشها هست یا نیست، نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این است که همه جنایتها میتواند به همراه توجیهی از دین اتفاق افتند. توجیهی که قبح آن جنایت را از بین میرود و باعث میشود جنایت راحتتر اتفاق بیفتد و مردم دیندار این استبداد را با این دلیل که خدا خواسته است، بپذیرند.
این سخنران همایش کیش مهر با اشاره به اینکه مرحوم علامه براساس مطالعه تاریخی به نتایجی در ارتباط با جنایات با عنوان دین رسید، افزود: علامه به این نتیجه رسید که اگر جنایاتی در تاریخ که با عنوان دین اتفاق افتاده با جنایات دیگر مقایسه شود، آن جنایات که به نام دین صورت گرفته به مراتب وحشتناکتر است؛ این مطالب را علامه در تفسیر المیزان دارد.
سروش محلاتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علامه طباطبایی نگاهی به تاریخ مسیحیت داشت که چگونه استبداد دینی در آن رخ داده است، خاطرنشان کرد: از نظر آن مرحوم همان مسأله استبداد دینی که در تاریخ مسیحیت وجود داشت به تاریخ اسلام ورود پیدا کرد و همان تجربه دوباره در دوران اسلامی تکرار شد؛ این بحث را علامه در گفتوگوهایی که با پروفسور کوربن در 1340 داشت، مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه استبداد دینی، استبداد سیاسی و فساد مالی 3 ضلع یک مثلث هستند که استبداد دینی قاعده این مثلث است و اگر بیاید آن 2 ضلع دیگر هم میآیند، اظهار کرد: خداوند در یکی از آیات سوره توبه به این موضوع اشاره میکند و علامه طباطبایی نیز در چندین صفحه ذیل آیه در تفسیر المیزان درباره ارتباط استبداد سیاسی و دینی و فساد مالی و اقتصادی سخن گفته است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علامه طباطبایی اگرچه تعبیر «حکومت اسلامی» را در چند جا به کار برده است، اضافه کرد: او درباره حکومت گفته که حکومت یا انسانی است یا غیر انسانی. علامه حتی حکومت اکثریت یعنی نصف به علاوه یک را به خاطر رعایت نشدن حقوق نصف منهای یک عادلانه نمی داند و از به کار بردن تعبیر اکثریت برای حکومت ابا دارد؛ چراکه حکومت اکثریت از نظر او ظلم بر اقلیت است. همچنین حکومت فردی را هم رد میکند و میگوید فقط حکومت انسانی باید برقرار باشد.
وی افزود: علامه در تعریفی از حکومت اسلامی گفته است که منظور حکومتی است که در آن همه انسانها از حقوق برابر برخوردار میشوند. حکومت مدنظر اسلام هم حکومت انسانی است.
حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی با بیان اینکه از نظر علامه تحمیل عقیده، نابود کردن فکر و اندیشه به وسیله زور هرگز مورد تائید دین نیست، گفت: از نظر علامه این موضوعات به عملکرد کلیسا مربوط بوده است، اما معالاسف در میان مسلمانان نیز نهضت آزادی فکر و عقیده را از دست دادهایم.
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
سه ضلع مثلث سیاسی انتخابات در اسفندماه
ما در انتخابات اسفندماه با یک مثلث سیاسی روبه رو خواهیم بود که در رأس یک ضلع آن علی لاریجانی در رأس میانی حسن روحانی و در رأس سوم آقای محمدرضا عارف قرار خواهد داشت حزب اعتدال و توسعه به عنوان خاستگاه سیاسی حسن روحانی نقش مهمی در انتخابات مجلس ایفا خواهد کرد این در حالی است که غفتنه گران فرصت های کشور را به تهدید بدل کردند/استبداد رأی در مسئله هسته ای/پروژه غربی_آمریکایی در هزینه بر نشا
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت زمانی که یک فرصت دیگر برای ایران به تهدید تبدیل شد آنگاه در 25 بهمن 89 حصر اتفاق افتاد و در تمام این مدت افرادی که امروز در حصر به سر می برند هیچ کوششی برای بازگشت به دامان نظام نکردند به گزارش آوای فامنین به نقل از یزدرسااقتصاد دنیا در ۲۴ ساعت گذشته/ رخنه فساد مالی در شرکتهای چینی
اقتصاد دنیا در ۲۴ ساعت گذشته رخنه فساد مالی در شرکتهای چینی شناسهٔ خبر 2973096 - شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۳ اقتصاد > اقتصاد جهان مهمترین عناوین اقتصادی دنیا در ۲۴ ساعت گذشته منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر مهمترین عناوین اقتصادی دنیا در ۲۴ ساعت گذشته به شرح ذیل است رویترزکواکبیان: در مجلس هم فساد مالی بود
به گزارش مشرق مصطفی کواکبیان سه شنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه ولیعصر عج رفسنجان با تشکر از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان و قدردانی از ریاست و دیگر مسئولان این دانشگاه اظهار داشت موضوع مهمی را انجمن اسلامی در دستور کار این همایش قرار دادند وی بیان داشت دوکنایه «کیهان» به فساد مالی «شهردار اسبق تهران»
کنایه کیهان به فساد مالی شهردار اسبق تهران تاریخ انتشار يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۴۰ انحراف دولت قبلی از وقتی شروع شد که دست از اصولگرایی کشید و راه و روش کارگزاران و اصلاحطلبان را در پیش گرفت بنابراین کارهای مثبت آن که مدعیان اصلاحات به گرد آن هم نمیرسند مدیونکنایه کیهان به فساد مالی شهردار اسبق تهران
خبرگزاری میزان-انحراف دولت قبلی از وقتی شروع شد که دست از اصولگرایی کشید و راه و روش کارگزاران و اصلاح طلبان را در پیش گرفت بنابراین کارهای مثبت آن که مدعیان اصلاحات به گرد آن هم نمی رسند مدیون اصولگرایی است و انحرافاتش نتیجه رویکرد به کارگزاران و اصلاح طلبان است به گزارش گروه س2فرمول مفید سوریه؛ خشکاندن منابع مالی تروریست ها و راهکار سیاسی
تحلیل بین الملل 2فرمول مفید سوریه خشکاندن منابع مالی تروریست ها و راهکار سیاسی شناسهٔ خبر 2972172 - پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۹ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی بحران در منطقه به طور عام و سوریه به شکل خاص زمانی به پایان می رسد که اراده بین المللی بر خشکاندن منابع مالکنایه کیهان به فسادمالی شهردار اسبق
انحراف دولت قبلی از وقتی شروع شد که دست از اصولگرایی کشید و راه و روش کارگزاران و اصلاح طلبان را در پیش گرفت بنابراین کارهای مثبت آن که مدعیان اصلاحات به گرد آن هم نمی رسند مدیون اصولگرایی است و انحرافاتش نتیجه رویکرد به کارگزاران و اصلاح طلبان است به گزارش جهان روزنامه کیهان دگزارشی از آرایش انتخاباتی نیروهای سیاسی در استان زنجان: جدی ترین کاندیداهای احتمالی زنجان در انتخابات مجلس
عصر قانون سرویس سیاسی سایت اصلاح طلب روزنو در گزارشی نوشت جدی ترین کاندیداهای احتمالی زنجان را اکنون می توان صرفا با توجه به اخبار رسانه ای و شنیده ها مورد بررسی قرار داد انتخابات مجلس زنجان عموما یک دوره در میان شاهد پیروزی اصلاح طلبان و اصولگرایان بوده است و اگر این سنت نمردم خراسان جنوبی ندای مبارزه با ظلم، استبداد و استعمار را فریاد زنند
مردم خراسان جنوبی ندای مبارزه با ظلم استبداد و استعمار را فریاد زنند بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی با حضور پرشور خود در راهپیمایی 13 آبان ندای مبارزه با ظلم استبداد و استعمار را فریاد زدند به گزارش ایرنا در این راهپیمایی مردم بیرجند مرکز خراسان جنوبی با حضور پرشور و گست-
گوناگون
پربازدیدترینها