واضح آرشیو وب فارسی:پارس نیوز: حمیدرضا نعیمی با بیان اینکه ابن ملجم نمایش «ترور» بهترین کاراکتری است که در دنیای درام مذهبی بعد از انقلاب به آن پرداخته شده است، گفت: امام علی (ع) و عبدالرحمان ابن ملجم کشف من از تاریخ، دین و مذهب بود.به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نمایش «ترور» از 28 آبان ماه اجرای خود را در تالار اصلی تئاترشهر آغاز کرده و در همین چند شب ابتدایی با استقبال از سوی علاقه مندان به تئاتر روبرو شده است. در این نمایش که ابن ملجم مرادی محور اصلی کار را برعهده دارد، روایتی متفاوت در فرم و اجرا را می بینیم که در این باره کارگردان نمایش به خبرنگار ایسنا توضیح داد: از دیرباز ، تاریخ برای من گذرگاه دهشتباری بوده از حقیقت به واقعیت. همانگونه که آب ، سنگ را می خورد و باد زمین را می فرساید. زمان، حقیقت را می بُرّد تا واقعیتی دروغین شکل بگیرد که دیگر قابل اطمینان نیست. حمید رضا نعیمی گفت: از تاریخ جز کشتن و کشته شدن ، جنگ و ویرانی ، بی عدالتی و تباهی چه چیز دیگری برای تفاخر باقی مانده که همواره می شنویم: یاد باد آن روزگاران... کدام روزگارو کدام سرخوشی؟ اگر گذشته واقعیتی است شبیه حقیقت امروز، پس نیازی به کنکاش در آن نیست، اما اگر بنا بر قول "رومن رولان" تاریخ را زنده هایی نوشته اند که بر سینه مردگان قدم زده اند، پس می بایست شک کرد تا زنده بود. وی ادامه داد: اینجاست که فاصله زمانی ، مکانی ، قومی ، دینی و زبانی بی اهمیت می شود تا به قول "گادامر" آن را روی میز اکنون قرار دهیم و بررسی اش کنیم. در این میان کار درام نویس پیچیده می شود، آنگاه با حقیقت تاریخ سروکار دارد نه واقعیت آن و اینجا دیگر مسلخ نیست، زادگاه است. او اضافه کرد: جوهره حقیقت را که کشف کردی، به تأویل که دست زدی، آفرینش اتفاق می افتد بی آنکه چیزی از واقعیت تاریخ را مخدوش کرده باشی. بُعدی به ابعاد پیشین افزوده ای که دیگر به شکل یک میراث موزه ای به آدم ها، داستان ها و اتفاقات گذشته برخورد نکنی. آن چاله ی میان گذشته و اکنون را پر می کنی تا این بار همه چیز به نفع حقیقت تمام شود و نه واقعیت. کارگردان نمایش های «فاوست» و «سقراط» گفت: حقیقت درام مذهبی برای من از واقعیت آن چالش برانگیز تر است، زیرا که بزرگترین درام های دنیا مثل «پرومته در زنجیر »، «اودیپ شهریار» ، «آنتیگونه»، «فاست»، «بکت» و ... مذهبی هستند. دین و مذهب جزو لاینفک زندگی و هستی انسان بوده و این نیاز معنوی آدم ها و جهان خاص خود را می سازد. او با بیان اینکه هر شخصیت مذهبی و هر اتفاق مذهبی می تواند از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار گیرد تا از برخوردی صرفا احساسی پرهیز کرده و از زاویه دیدی تازه تر و امروزی به آن نگاه کرد، اظهار کرد: امام علی (ع) و عبدالرحمان ابن ملجم کشف من از تاریخ، دین و مذهب بود. چند سوال همه ی مسیر را برای من هموار کرد تا به دنبال آن راهی شوم؛ چگونه می شود علیه حاکمی قیام کرد و او را به خاک و خون کشید، در حالی که در زمان حکومت او حتی یک زندانی سیاسی وعقیدتی وجود نداشته است؟ تروریست کیست؟ و چگونه می تواند آنقدر در قضاوت و عمل خود مطمئن باشد که جزو حذف فیزیکی حریف خویش نیاندیشد؟ آیا این موضوع، مذهبی بودن یا غیر مذهبی بودن آن را تحت الشعاع قرار می دهد؟ کارگردان «ترور» گفت: موضوع و داستان نمایش «ترور» موضوع و اتفاق بشری است که می تواند در زمان حاضر هم با اهمیت و قابل بحث باشد، به همین دلیل نمایش «ترور» را بهترین نمایشی می دانم که تا به حال نوشته و کارگردانی کرده ام، چه از نظر ایده و محتوا و چه از نظر فرم و اجرا. او درباره ی شیوه اجرا و استفاده از الما ن های مدرن و زندگی امروزی در نمایشی که روایت تاریخی دارد، توضیح داد: من به هیچ وجه علاقه ای به بازسازی تاریخ ندارم. این کار را به زیبایی هرچه تمام تر و تخصصی تر سینما و تلویزیون انجام می دهند. تئاتر نشانه است. من اگر لازم باشد می توانم روی دست آدم های تاریخ ساعت بگذارم تا به ابن الوقت بودن آن ها اشاره کنم تا با کلام بر آن ها تاکید کرده باشم، برای همین لباس ها، معماری، طراحی صحنه، موسیقی و زبان این نمایش و نیز جنس بازی ها و وسایل و آکسسوار صحنه، همگی بین گذشته و امروز در حرکت هستند؛ به همین دلیل تماشاگر در برخورد با آثار من مثل«فاست»، «سقراط» و «ترور» هیچگاه خود را در قلب تاریخ احساس نمی کند که تاریخ را همان چیزی می بیند که در پیرامون او در جریان است. نعیمی که در طول یکسال اخیر تحقیق و نگارش نمایش «ترور» را به اتمام رسانده و امیدوار است به زودی هم چاپ شود درباره ی شخصیت ابن ملجم و درستی روایت ان از نظر تاریخی اظهار کرد: بسیاری از اطلاعاتی که در این نمایش درباره کاراکتر ابن مجلم کسب می کنیم، براساس تمام کُتبی است که به تایید کارشناسان مذهبی، نویسندگان و پژوهشگران اسلامی و غیر اسلامی رسیده است، اما این ابن ملجم که بر صحنه حاضر می شود قطعا نمی تواند آن چیزی باشد که روزگاری بوده زیرا من برخلاف دیگر ابن ملجم هایی که در سریال ها و نمایشنامه ها نوشته شده است برخوردی یکسویه، ساده و تیپیکال با آن کردم. او گت: ابن ملجم من یک ابله، یک خونریز بالفطره و یک شَقی مادرزاد نیست. انسانی است مثل همه ی انسان های دیگر که اعتقاد دارد در جهت ثواب ، خدا و قرآن گام برمی دارد. خطای تراژیک ابن ملجم من به انتخاب اشتباه او و قضاوتش باز می گردد و به همین دلیل من این ابن ملجم را بهترین کارکتری می بینم که در دنیای درام مذهبی بعد از انقلاب به آن پرداخته شده است. «ترور» نمایشی است با محوریت عبدالرحمان بن ملجم با بازی فرید قبادی که میان کشتن و نکشتن امیرالمومنین علی (ع) در تردید است. در این نمایش بهزاد فراهانی (اشعث کندی)، یکتا ناصر (قطام)، فرید قبادی (ابن ملجم)، بهناز نازی، یعقوب صباحی، سعید داخ، محمد ساربان، کاظم هژیرآزاد، کتانه افشاری نژاد، نقی سیف جمالی، سیاوش چراغی پور، امیر مهدی کیا، بهروز پوربرجی، رضا جهانی، بهنام شرفی، شقایق فتحی، سروش کریمی نژاد، پیروز میرزایی، مهرداد خانی،محمد نژاد،شقایق پور علی ،نیکی ابراهیم شاه، شیما جعفرزاده،هلیا کریمی ،نسرین پرهام بازی می کنند. همچنین سعید ذهنی آهنگساز، رضا مهدی زاده طراح صحنه ، ادنا زینلیان طراح لباس، آیدین الفت طراح صدا، رضا حیدری طراح نور، محسن گودرزی طراح حرکت و ماریا حاجیها طراح چهره پردازی این نمایش را برعهده دارند.
چهارشنبه ، ۴آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پارس نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]