واضح آرشیو وب فارسی:الف: نقدی بر نظریه امام زادگان زنده
بخش تعاملی الف - سید حسین عمادی سرخی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۰
اخیراٌ یکی از ائمه محترم جمعه در فرمایشات خود امام جمعه هر شهر را در حکم امام زاده های زنده ی شهر دانسته اند! و در ادامه ی فرمایشاتشان فرموده اند: اگر امام جمعه توسط مردم تعدیل و یا ارزیابی شود، روحیهاش را از دست میدهد و نمیتواند کارآمد باشد ایسنا، کد خبر ۹۴۰۸۲۰۱۲۳۰۱ ابتدائا باید عرض کنم که با توجه به اینکه ایشان این مطالب را در جمع اعضای ستاد نماز جمعه استان بیان داشته اند به نظر می رسد که منظور ایشان همان ضرب المثل معروف "احترام امام زاده به متولی است " و نقش اعضای ستاد در حفظ جایگاه امام جمعه، باشد ولیکن در این صورت نیازی به مایه گذاشتن از مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان نبوده است و بقیه فرمایشات ایشان هم قابل تطبیق با این دیدگاه نیست.لذا هر چند، قطعا نگارنده از لحاظ درک عقلی واز لحاظ سواد دینی از کوچکترین شاگردان ایشان هم کمتر و بی مایه تراست اما من باب تذکر مطالبی را عرض می کنم:اولا ) اینکه رهبر معظم انقلاب رهبر و امام جامعه هستند، قطعا هیچ رابطه ی منطقی با نامیدن منصوبین ایشان (ولو در جایگاههای دینی مثل امامت جمعه) به عنوان امام زاده ندارد. همانگونه که سیره ی مقام معظم رهبری نشان داده است که ایشان حتی برای فرزندان خود جایگاه جدایی به سبب انتساب به امام جامعه قائل نیستند.ثانیا) بررسی مختصر در سیره ی اهل بیت علیهم السلام نشان می دهد، منصوبین و نماینده های ایشان هیچگاه چنین ادعای بزرگی نداشته اند و خواستار حفاظت جامعه از خودشان جهت حفظ احترام امام معصوم نبوده اند! که بعضا این موضوع را در خاندان و بستگان خلفای اموی و عباسی و نیز در بستگان خاندانهای سلطنتی، شاهد بوده ایم.ثالثا) حتی اگر جایگاه امام زادگی را برای امامان محترم جمعه قائل باشیم، باز هم دلیلی بر مصونیت آنها از اشتباه و لزوم حمایت چشم بسته از آن بزرگواران نیست. امام رئوف و ولی نعمت ما، اما رضا علیه السلام در برخورد با اقدامات برادرشان زید می فرمایند: "به خدا سوگند: ما ينال احد ما عند الله الا بطاعة :يك نفر به رضايت حق و جنت پروردگار و مقام قرب نخواهد رسيد مگر به طاعت خدا و بندگى براى حق.اگر فكر كنى با معصيت خدا و مخالفت با حضرت او به آن مقام مىرسى بد خيال و گمانى است، با توجه به اين كه زينالعابدين (ع) فرمود: از براى نيكوكار ما دو پاداش و براى معصيت كار ما دو عذاب است.زيد گفت: من برادر و پسر پدر شمايم، فرمود: آرى تو برادر منى تا زمانى كه خدا را اطاعت كنى."فراموش نکنیم که خود ایشان بارها، با استناد به قرآن کریم و سرنوشت پسر نوح، فرزندان بزرگان را مصون از اشتباه نداسته اند.رابعا) جایگاه امام زادگان در بین مردم به صرف رابطه ی نسبی شان با امام ، تعریف نمی شود. بلکه بدلیل خصوصیات فردی و حق جویی آنها در جامعه بوده است. امام زادگان ما اغلب ظلم ستیزانی بوده اند که بدست حکام جور جام شهادت را سر کشیده اند و جامعه نیز آنها را به همین دلیل بزرگ دانسته است. لذا می بینیم که از بسیاری از فرزندان و نوه های امامان ردپایی در جامعه امروزی نیست ولیکن حرم امام راحل (ره) قلوب مومنین را به خود جذب می نماید.خامسا) در حالیکه مقام معظم رهبری، نقد خود توسط جامعه را مجاز می دانند و امیر المومنین علی علیه السلام در بیان حقوق حاکم دینی بر جامعه می فرمایند: "وَأَمَّا حَقِّی عَلَیْکُمْ فَالْوَفَاءُ بِاالْبَیْعَهِ، وَالنَّصِیْحَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَالْمَغِیبِ، وَالإِجَابَهُ حِیْنَ أَدْعُوکُمْ وَالطَّاعهُ حِینَ آمُرَکُم" و نصیحت (نقد و گوشزد نمودن عیوب و ارائه پیشنهادات مفید و خیرخواهانه) را وظیفه ی مردم می دانند( و چه ظرافتی در این کلام مولا نهفته است که اول نصیحت نمودن حاکم و در ادامه اجابت نمودن حاکم توسط جامعه را بیان می کنند. گویا به نظر ایشان تا جامعه ای حاکم را نقد نکند، در هنگام نیاز او را اجابت نخواهد کرد) ایشان که ادعای امام زادگی دارند به کدام استنادی ارزیابی مردم را موجب تضعیف روحیه ی امام جمعه می دانند؟ اصلا چرا ایشان امام جمعه های ما را تا این حد انتقاد ناپذیر و شکننده معرفی می کنند؟سادسا) اگر فرض کنیم که منظور ایشان از مطالب مربوط به نقد جامعه از امامان جمعه ، لزوم حفظ شان آنها و جایگزینی سیستم جمع آوری انتقادات جامعه توسط اعضای ستاد نماز جمعه و انتقال شیوه مند آنها به ائمه جمعه بجای انتقاد عمومی، برای جلوگیری از تنش در جامعه بوده است، با استناد به همین قسمت اخیر فرمایشات ایشان آیا جا ندارد که بپرسیم با این منطق چرا جناب ایشان بجای مکاتبه و دیدار با مسئولین و گوشزد نمودن عیوب دولت و کارگزارانش (که منکر وجود این عیوب نیستیم که انسان ممکن الخطاست) از تریبون جمعه برای نقد دولت بهره می برند و بیمی از آثار این نقدها در جامعه ندارند؟خداوند همه ی ما را حق جو و حق شناس قرار دهدنواده ای از نوادگان موسی ابن جعفر(علیه السلام)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]