تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816392276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دنیا منتظر قرآن است/مزه قرآن را نچشیده ایم


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی: دبیر ستاد اقامه نماز کشور با تصریح به اینکه هنوز طعم قرآن را نچشیده ایم، گفت: دنیا منتظر قرآن است؛ خود را سرگرم کارهای ظاهری و قشری نکنید، تجوید و قرائت و حفظ مهم است اما نه اینکه همه عمرتان را برای آنها بگذارید.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، همایش فعالان قرآنی استان خوزستان عصر امروز دوم آذرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی دبیر ستاد اقامه نماز کشور در مجتمع فرهنگی هنری فجر اهواز برگزار شد. در این همایش که با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان آغاز شد، حجت الاسلام قرائتی در پاسخ به پرسش های طرح شده تأکید کرد: آنچه می خواهید یاد بگیرید و یا به دیگران یاد بدهید باید این چهار شرط را داشته باشد؛ واجب باشد، حداقل مستحب باشد، مشکل جامعه را حل کند و یا حداقل مشکل فرد را برطرف سازد. وی با اشاره به آیه 25 سوره نساء؛ «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن یُرِیدَا إِصْلاَحًا یُوَفِّقِ اللّهُ بَیْنَهُمَا» گفت: موضوع این آیه دادگاه خانواده است. آیه می فرماید: «اگر میان زن و مرد درگیری و اختلاف به وجود آمد بی تفاوت نباشید و داوری از خانواده هر دو انتخاب کنید اگر اینها حسن نیت و اراده اصلاح داشته باشند خداوند میان آنها صلح برقرار می کند». قرائتی ادامه داد: این آیه حدود 13 کلمه دارد ولی هر یک از این کلمات حاوی نکات متعددی است. از کلمه «إن»(به معنی اگر) می توان به نکات زیر رسید: از اختلافات نهراسید چرا که امری طبیعی است. کلمه «خفتم» سه نکته دارد؛ اول آنکه با حدس و گمان وارد زندگی مردم نشوید. یعنی وقتی به درجه خوف رسید اقدام کنید. نکته دوم: همین که خوف دارید اقدام کنید، به عبارت دیگر علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد. نکته سوم: در کلمه «خفتم» خطاب تنها با پدران و مادران و خانواده نیست؛ بلکه به این معنی است که اگر (شما ای امت) ترسیدید، بنابراین جامعه نسبت به این اختلافات مسئول است. وی افزود: همچنین در کلمه «شقاق» به معنی جدایی نیز این نکته وجود دارد که زن و مرد یک جوهر هستند(من نفس واحده) و شامل این بار معنایی است که آنها یک روح در دو جسم هستند. کلمه «بینهما» به معنی آن است که نگذاریم فتنه از دو نفر بیشتر توسعه پیدا کند. «فابعثو» یعنی برانگیزید. از حرف «ف» در ابتدای کلمه فوریت دریافت می شود و «بعث» به معنی ایجاد انگیزه در افراد بی تفاوت است. کلمه «حکما» به معنی داور است؛ به معنی کسی است که علم، بصیرت، داوری و شرایط بی طرفی دارد. یعنی هر کسی را برای حل اختلاف انتخاب نکنید. این مدرس قرآن افزود: این آیه به ما می گوید چه کنیم که طلاق پیش نیاید. عبارت «من اهله»(داور از خانواده ها انتخاب شود) حاوی پنج نکته است؛ رسیدگی به اختلاف زن و مرد باید فوری، رایگان(نیازی به مراجعه به دادگاه نیست)، از سر دلسوزی(چون سوز اثر دارد)، دقت(چون خانواده از همدیگر شناخت دارند) و بدون آبروریزی باشد. «من اهلها» نیز یعنی آنکه زن و مرد حقوق مساوی دارند. قرائتی در ادامه اظهار کرد: پیشینیان ما مزه قرآن را نچشیده بودند. ما نیز مزه قرآن را نچشیده ایم و این هنر را هم نداریم که مزه قرآن را به دیگران بچشانیم. وی گفت: ادامه آیه می فرماید: «إِن یُرِیدَا إِصْلاَحًا یُوَفِّقِ اللّهُ بَیْنَهُمَا» اراده یعنی تصمیم جدی بر آشتی دادن بگیرید اگر نیت خوب باشد توفیق حاصل می شود. صاحب تفسیر نور همچنین به تفسیر آیه 56 سوره احزاب؛ «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» اشاره کرد و با طرح این پرسش که آیا تا به حال به این آیه به قصد مدیریت نگاه کرده اید، گفت: این آیه حاوی اصولی است که برای بخشنامه های مدیریتی راهگشا است. برابر این آیه دستور باید قاطع و شفاف باشد چون کلمه «إِنَّ» در آیه بیانگر یک دستور جدی و حتمی است. دستور دهنده خود به دستورات عمل کند: در این آیه می فرماید: خداوند هم صلوات می فرستد. «وَمَلَائِکَتَهُ» فرشتگان نیز از صلوات می فرستند. به کاربردن فعل مضارع «یُصَلُّونَ» نشان می دهد این صلوات فرستادن دائمی است. یعنی دستور دهنده در عمل به دستورات خود از همه جلوتر باشد. فرموده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» و نفرموده «یا ایهالناس» بنابراین به روش خوب مردم را خطاب کنیم. قرائتی ادامه داد: «صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا»: دستور باید جامع قول و عمل باشد؛ یعنی هم بر پیامبر درود بفرستید و هم در عمل تسلیم او باشید. کلمه «تسلیما» در آخر آیه یعنی عمل به این دستور از روی عشق و محبت و آگاهانه و عاشقانه باشد. چنانکه می بینیم کلمه به کلمه این آیه درس است. اگر قرآن به این شیوه در صحنه آمد مردم قرآن را می فهمند. وی پیشنهاد کرد: همه فعالان قرآنی به ویژه طلاب یک دوره تفسیر قرآن را با یکدیگر مباحثه کنند. از کارهایی بی نتیجه دوری کنند و به این امور مهم بپردازند. دنیا منتظر قرآن است. خود را سرگرم کارهای ظاهری و قشری نکنید. تجوید و قرائت و حفظ مهم است اما نه اینکه همه عمرتان را برای آنها بگذارید. دبیر ستاد اقامه نماز کشور در ادامه سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات را پیش رو داریم خیلی از افراد می پرسند به چه کسی رأی بدهیم؟ ملاک فضیلت در قرآن چنین است: ایمان، تقوا، سابقه، جهاد، هجرت و حفیظ و علیم بودن. قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر می خواهید برای بچه ها قصه گویی کنید از قرآن این کار را انجام دهید. مباحث اخلاق، سیاست و ... نیز بر اساس قرآن کریم باشد. اگر نکته تازه ای از قرآن فهمیدید پیش از آنکه آن را به مردم بگویید، آن را باید یک اسلام شناس در میان بگذارید چرا که میان تفسیر به رأی و تدبر تفاوت است. تفسیر به رأی تطبیق سلیقه به قرآن ولی تدبر استخراج نکات از خود قرآن است. وی در پایان با بیان اینکه بازی با الفاظ محرومیت از روح قرآن است، گفت: سعی کنید دینتان را از فقیه عادل بی گناه بگیرید و مراقب باشید آموزه های دین را از هر کسی نگیرید؛ چرا که بیان دین از زبان کسی که شناخت کامل از دین ندارد با خود دین کاملاً مطابق نیست. به طور مثال سعدی می گوید: (عبادت به جز از خدمت خلق نیست) در حالیکه خدمت به خلق یکی از عبادات است. یا در جامعه می بینیم مجالسی برای ختم سوره انعام گرفته می شود، در حالیکه این سوره با سوره های دیگر تفاوتی ندارد.


دوشنبه ، ۲آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن