تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812772466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محبت الهی از نگاه اسلام و مسیحیت


واضح آرشیو وب فارسی:ادیان نیوز: مسیحیان معتقدند گناه آدم همه انسان ها را دچار گناه کرد و به سبب آن طهارت و معصومیت اولیه از بین رفت و صورت الهى کدر گشت، به گونه ای که همه با ذاتى شریر و گناه آلود متولدشده اند.به گزارش ادیان نیوز ، مسیحیان معتقدند گناه آدم همه انسان ها را دچار گناه کرد و به سبب آن طهارت و معصومیت اولیه از بین رفت و صورت الهى کدر گشت، به گونه ای که همه با ذاتى شریر و گناه آلود متولدشده: «لهذا همچنان که به وساطت یک آدم گناه داخل جهان گردید و به گناه موت؛ و به این گونه موت بر همه مردم طاری گشت، ازآنجاکه همه گناه کردند»[۱]. جان کالوین، گناه نخستین را سبب تباه شدن موهبت هاى طبیعى و فوق طبیعى مى داند. ازنظر او موهبت هاى طبیعى، سلامت ذهن، صافى قلب، عقل و اراده هستند که بعد از گناه ضعیف و ناتوان شده اند. ازاین رو، هرچند ما بخشى از درک و تشخیص را همراه اراده حفظ کرده ایم ولى آن ها سالم و کامل نیستند.[۲] توماس آکویناس نیز درباره گناه ذاتى و انتقال آن مى گوید: «گناهى که با آن زاده شده ایم بر ما سه اثر بر جاى مى گذارد، نخست، روح ما را آلوده مى سازد. ما تمایلى فطرى به گریز از خداوند داریم و مى کوشیم تا خودمان را به شیوه هاى خلاف عقل و قانون الهى ارضا و اقناع کنیم... . دوم، ما اسیر شیطان زاده شده ایم؛ یعنى علاوه بر آن که خودمان تمایلى فطرى به کردار و پندار ناشایست داریم، شیطان هم مى تواند قویاً در ما نفوذ کند و سرانجام آن که، گناه ما (هم گناه جبلى مان و هم گناهانى که خود مرتکب شده ایم) درخور کیفر است؛ زیرا گناه، تخطّى از فرمان خداوند است.» درواقع، ابتلاى به گناه، روى گرداندن از خداوند است و روى گرداندن از خداوند اهانتى عمیق به ساحت قدسى خداوند است و تنها «حکم» درخور آن، کیفر ابدى است، یا به بیان ساده تر، کیفر ابدى، دَینى است که ما باید به دلیل گناهانمان، به خداوند بپردازیم.[۳] از نگاه مسیحیان، گناه دو نوع پیامد دارد: الف. فساد و آلودگى آدمیان : «گروهی می باشند که در نظر خود پاک اند، اما از نجاست خود غسل نیافته اند»[۴] ب. کیفر و مجازات آدمیان : مرگ، ازنظر کتاب مقدس مجازات گناه به حساب مى آید؛ «همچنان که به وساطت یک آدم گناه داخل جهان گردید و به گناه، موت و به این گونه موت بر همه مردم طارى گشت، ازآنجاکه همه گناه کردند.»[۵] و مرگ بر سه گونه است: مرگ جسمانى، مرگ روحانى و مرگ ابدى؛ مرگ جسمانى، همان جدا شدن روح از بدن است که براى مسیحیان مجازات به شمار نمى آید؛ زیرا مسیح آن را به عنوان مجازات بر خود گرفت. مرگ روحانى، جدا شدن روح از خدا است که به واسطه آن، انسان حضور خدا و معرفت و اشتیاق به او را از دست داد. به همین سبب، نیاز به تولدى دوباره دارد. [۶] و مرگ ابدى، درواقع نتیجه و تکمیل مرگ روحانى است که عبارت است از جدایى ابدى از خدا همراه پشیمانى و مجازات واقعى. [۷] درنتیجه: در بیانات این افراد چنین برداشت می شود که انسان ها، «ندانسته و غیر مختار» دچار گناهی شده اند که نتیجه آن مجازات ابدی و غیرقابل جبران است و تنها راه رهایی از گناه را در غسل تعمید می یابند که آن هم غیر اختیاری و ندانسته، در دوران کودکی و جهل انسان ها شکل می گیرد. درحالی که ازنظر دین مبین اسلام، اولاً فطرت تمام انسان ها از بدو خلقت پاک و خداجوست، از امام جعفر صادق (علیه السلام) سؤال شد از معنای این آیه: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْه [روم/۳۰]؛ پس روى خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوی این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است». حضرت فرمود: «آن فطرت، توحید است»[۸]. ثانیاً: اینکه انسان با یک گناه که توسط جد آن ها صورت گرفته تا ابد عذاب خواهد شد و خود نیز دخالتی در آن گناه ندارد، در روایات ما چنین آمده است که هیچ انسانی به خاطر کاری که ندانسته و یا بی اختیار مرتکب شود عذاب نخواهد دید: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ وُضِعَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ سِتٌّ الْخَطَأُ وَ النِّسْیَانُ وَ مَا اسْتُکْرِهُوا عَلَیْهِ وَ مَا لَا یَعْلَمُونَ وَ مَا لَا یُطِیقُونَ وَ مَا اضْطُرُّوا إِلَیْهِ .[۹] حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: از مردم عذاب شش چیز برداشته شده است، کاری هایی که از روی خطا، فراموشی، اجبار، جهل، اضطرار و ناتوانی بر انجام آن باشند»، گناهی که یک نفر از روی جهل و غیر اختیاری انجام داده باشد عذاب ندارد، پس چگونه به خاطر گناه اجدادش عذاب یابد، آن هم عذاب ابدی؟! ثالثاً: می گویند که با گناه نخستین، خداوند انسان ها را رها می کند، اما قرآن، خدایی را معرفی می کند که هیچ گاه مخلوقاتش را تنها نمی گذارد: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ [۴ حدید]؛ و هرکجا باشید خدا با شماست و خدا به هر چه مى کنید بیناست»، همچنین روایت شده است که: «خداى سبحان به موسى به هنگام فرستادن او به فرعون فرمود: او را وعده بده و به او خبرده که من به عفو و مغفرت شتاب بیشترى دارم تا غضب و عقوبت. روایت شده است که فرعون به هنگام غرق شدن از حضرت موسى (علیه السلام) کمک خواست و از خداى تعالى کمک نخواست. خداى تعالى به موسى وحى کرد اى موسى! تو به کمک فرعون نشتافتى زیرا او را خلق نکردى و اگر از من یارى مى خواست من او را کمک مى کردم». [۱۰] مسیحیان عزیز: «این چنین خدایی لایق پرستش و عبادت است، نه آن خدایی که شما می شناسید».  پی نوشت: [۱]. رومیان فصل ۵: ۱۲ - ۲۱ [۲]. آیین پروتستان، جى لسلى دانستن، ص ۱۰۵ - ۱۰۶، ترجمه سلیمانى اردستانى، چ ۱، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، ۱۳۸۱. [۳]. مایکل پترسون، عقل و اعتقاد دینى، ترجمه نراقى و سلطانى، تهران، طرح نو، ۱۳۷۶، ۴۶۹. [۴]. امثال سلیمان ۳۰: ۱۲ [۵]. رومیان، ۵: ۱۲-۱۳ [۶]. یوحنا، ۵: ۲۴ و افسسیان، ۲: ۵.  [۷]. متى، ۲۵: ۴۱ و تسالونیکیان دوم، ۱: ۹ و مکاشفه، ۱۴: ۱۱ [۸]. تحفة الأولیاء (ترجمه اصول کافى)، ج ۳، ص: ۳۳، اردکانى، محمدعلى ، ناشر: دار الحدیث ، قم، ۱۳۸۸ [۹]. النوادر، ص: ۷۴، اشعرى قمى، ناشر: مدرسه الإمام المهدی، قم ، ۱۴۰۸ ق [۱۰]. آداب راز و نیاز، (ترجمه عدة الداعی)، ج ۱، ص: ۱۳۱، انتشارات کیا، تهران ،۱۳۸۱ ش منبع: ادیان نت


دوشنبه ، ۲آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ادیان نیوز]
[مشاهده در: www.adyannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن